Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Grattis till Bayern! Välförtjänt,
men Real borde ha gamblat lite mer i förlängningen och försökt gå för segermålet. Man vill aldrig göra upp med tyskar i straffläggning
Lite lustigt att rutinerade spelare som Ronaldo, Kaka, Ramos och Lahm kliver fram och bränner sina straffar. Ramos och Lahms straffar var dessutom direkt usla. Alaba däremot som endast är 19 år kliver fram och sätter dit den stensäkert. Underbart!
Bra val att fimpa Robben i straffläggningen. Han hade visserligen satt en straff i matchen, men det var verkligen på nöd och näppe. Robben har aldrig nerver när det kommer till dessa avgörande lägen. Lite sämst när det gäller kan man säga. Vi minns ju att han brände ett friläge i VM-finalen för två år sedan, missade straff mot Dortmund osv. Nästan lite överraskande att han fick slå straffen när det stod 2-0 till Real. Han hade ju precis innan sumpat ett jätteläge och dessutom ska man ju komma ihåg att Casillas stod i mål. En målvakt som Robben har svårt att överlista!
Men underbart med Bayern-Chelsea i final. Speciellt när alla snackat om Real och Barca hela tiden, som om de lagen spelar i en egen dimension.
Jag tror på Bayern. Bägge lagen saknar många viktiga spelare (vilket i sig är sjukt tråkigt, men klubbarnas bredd får i alla fall testas lite), men fördelen av hemmaplan kommer nog helt enkelt vara för stor.
Eller hur! Konstaterade det för mig själv under kvällen, att det känns så otroligt naivt att tro att en straffläggning på något sätt skulle vara något att vänta in. Jag anade redan vid 2-1 att det inte skulle bli fler mål, det är inte första gången matcher drar igång direkt, men sen stelnar av totalt vid förlängningsläge. Men det är ju fortfarande bara ett lag som går vidare, och var finns egentligen säkerheten i att gå för att ta hem det på straffar? Ingenstans. Real Madrid borde ha jagat trean betydligt intensivare. Jag tror ju mer på att publiken kan ge dem en skjuts i ryggen i själva spelet, än snarare en tyngande förväntan vid en straffläggning. Sen räddade väl Neuer Schalke mot Fenerbache i en straffläggning för några år sen om jag inte missminner mig. Han är ju kanske den sista målvakten man vill ha mot sig i en straffläggning.
Helt rätt att sätta Alaba som nr1. Han är redan klar för att han missar finalen så all personlig press på att han kanske ska få spela den är ju redan borta. Oavsett vad han gör så kommer han inte få spela. Då är det mkt enklare att lägga en straff för laget, framför jaget.
Gomez straff var direkt dålig. Hade Casillas gått åt det hållet så hade det varit räddning. Tur för Bayerns del att de inte chansade med honom i matchläget.