2012-04-26, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Helt rätt och en åsikt jag uttryck för i matchtråden igår kväll. Raka (korrekta) röda kort ska resultera i avstängning i finalen men annars tycker jag man gott kan stryka de gula korten. Ponera att stjärnor som Rooney, Messi eller Ronaldo skulle tvingas avstå finalmatchen på grund av för många gula kort tidigare...

Då är det väl deras eget fel...? Ni agerar som att ni inte tror spelarna kan reglerna. Men Bayern borde överklaga Alabas varning, han blir ju faktiskt avstängd felaktigt.
Citera
2012-04-26, 18:04
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haser
Då är det väl deras eget fel...? Ni agerar som att ni inte tror spelarna kan reglerna. Men Bayern borde överklaga Alabas varning, han blir ju faktiskt avstängd felaktigt.

Klart det är ett eget ansvar, men sporten i sin helhet har inget speciellt att vinna på att två sargade lag möts i finalen, ja förutom att uppehålla en princip. Jag ser hellre att de bästa spelarna får spela oavsett antal gula kort tidigare.

Speciellt som filmningen är så utbredd i dagens toppfotboll så kommer det med all säkerhet delas ut felaktiga gula kort gång efter annan.
Citera
2012-04-26, 18:05
Medlem
thatis7tisshows avatar
Måste även säga att domaren mellan Chelsea-Barcelona var jävligt hård, i matchen mellan Madrid och Bayern försökte ändå domaren inte visa gult kort på spelare som riskerade avstängning i finalen (även fast det första var ganska hårt)

Ivanovic fick sig en varning för att ha pratat för mycket efter straffen, Ramires fick en för att ha sparkat klagat efter Barcas andra mål (eller något). Ganska hårt om man frågar mig.
Citera
2012-04-26, 18:12
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Ja, det är extremt tufft att bara vara top 16 i världen ett kort tag. Tur att alla andra i världen håller på mer framgångsrika lag.

Hahah, hur många gånger har du varit på Santiago Bernabeu? Hittar du arenan utan guide?

Patetiskt.

THIS

Jag ska göra dig glad, jag har tyvärr inte haft råd som tidigare student att rest till Spanien, Madrid. Inom kort hoppas jag att det ändras och då kommer jag resa konstant till Madrid. Fast jag förstår ändå inte varför man ska ta in det. Jag har haft säsongskort några säsonger och när jag inte haft det så har jag gått på 7 matcher + till det lokala fotbollslaget som spelar i Allsvenskan. Jag känner mer för Real, känner mer närhet än för mitt lokala lag. Trots att jag sett väldigt många matcher live + varit juniorspelare i klubben. Jag har haft träffat alla i a-laget då vi har gymmat samtidigt på arenan osv. Men ändå känner jag mer för Real Madrid, hur förklarar du det? Jag har ju trots allt varit så nära mitt lokala lag som det går men känner ändå mer, mycket mer för ett lag som jag aldrig sett live.

Som sagt är det fel tråd med, vi är väldigt OT just nu.
Citera
2012-04-26, 18:12
Medlem
Det stämmer ju dock att PL-toppen gått ner sig en aning senaste 2-3 säsongerna. Det är inte som 2005-2008 då man många gånger hade 2-3 lag i semifinalerna. Liverpool är inget storlag längre, Chelsea har inte samma trupp som förr (medveten om hur dumt det låter då de är i final), City har ingen rutin från CL-spel och Arsenal är fortfarande inte något riktigt hot för de allra största klubbarna.

Samtidigt tycker jag väl inte att de övriga ligorna förbättrat sig avsevärt heller.

Sen bör man vara försiktig med att blanda ihop Europa League-prestationer i en CL-diskussion, det är trots allt en väldigt stor skillnad på turneringarna, inte minst ekonomiskt. Jag ser exempelvis hellre att Arsenal åker ur i en CL-åttondel än går till semifinal i Europa League.
Citera
2012-04-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony-Soprano
manchesters klubbarna ute ur cl & EL så var nånstans ser du ett lyckat år för Pl?
Chelsea har gått vidare med ett spel som funkar 1/10 mot barca och lär inte vinna finalen med tanke på att Bayern har hemmaplan.

2/10 som allra minst, med tanke på resultatet(n)
Citera
2012-04-26, 18:22
Medlem
simonvps avatar
Råder väl inget tvivel om att världens två bästa målvakter mötte varandra igår. Åh så tungt för Casillas att fixa två av straffarna och ändå inte få sluta som hjälte på hemmaplan. Nu var det ju inte vem som helst som stod i den andra buren. Neuer gör trots allt två riktigt bra räddningar på Ronaldo och Kakás straffar. Visst, ingen av straffarna gick sådär överdrivet nära stolparna, men båda var ändå låga och rätt hårda så det är vansinnigt bra av Neuer att dels vara där och att dessutom stöta ut bollarna. Sjukt nog är han dessutom nära att greja Alonsos straff trots att han redan har slängt sig, det är ingen dålig flaxning han gör med benen!

Bayern-Chelsea i final alltså, och alla vet att ju mer vi snackar ner Chelsea ju större chans har de att vinna. Deras CL-säsong påminner jävligt mycket om Liverpools 2004/2005.
Citera
2012-04-26, 18:24
Medlem
Cambijaos avatar
Jävla kukmätning hela tiden på detta forum, blir hälften härinne förtryckta i sin vardag? För annars ser jag ingen anledning till varför alla söker bekräftelse till att ligan de följer är den bästa. Har aldrig riktigt följt någon ligan för att den är den bästa utan snarare för att fotbollen i ligan intresserar mig mest, därav kollar jag mer på La Liga än t.ex. Serie A.

Fast för att följa tråden, Alaba stoppar ett skott som är på väg mot mål och möjligtvis blir det ett mål, han stoppar detta med handen. Det är gult kort, sen är det otroligt synd att grabben halkar. Han har spelat så otroligt bra mot Real Madrid så han förtjänar verkligen att få lira. Badstuber är ett klart gult kort. Gustavos kort var inte gult kort, men domaren hade varit på honom under hela matchen då han spelat hårt vid flera situationer, så det kan vara mycket väl därför han fick gult kort.

Jag tycker man inte ska ta bort denna regel, då spelare kommer in i matchen medvetna om situationen förutom Ivan. Sen får man helt enkelt skylla sig själv om man får det eller ja, om har oturen med sig. Alabas kort kan man säkerligen överklaga och skulle möjligtvis gå igenom. Sen hoppas jag att Bayern vinner CL, spelar man så här bra så förtjänar man pokalen.
Citera
2012-04-26, 18:28
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao

Jag tycker man inte ska ta bort denna regel, då spelare kommer in i matchen medvetna om situationen förutom Ivan. Sen får man helt enkelt skylla sig själv om man får det eller ja, om har oturen med sig. Alabas kort kan man säkerligen överklaga och skulle möjligtvis gå igenom. .

Men står fyra(?) gula kort under en lång turnering, med all filmning som pågår, verkligen i paritet till att missa karriärens största match?

I sådant fall tycker jag man får granska kort-situationerna i efterhand. Och sådant tycker jag är ganska marigt att syssla med egentligen.
Senast redigerad av snillet_1 2012-04-26 kl. 18:31.
Citera
2012-04-26, 18:39
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Men står fyra(?) gula kort under en lång turnering, med all filmning som pågår, verkligen i paritet till att missa karriärens största match?

I sådant fall tycker jag man får granska kort-situationerna i efterhand. Och sådant tycker jag är ganska marigt att syssla med egentligen.
Som spelare är du ändå medveten med du gör, ja filmningar förstör men detta har aldrig varit något större problem förut men nu när båda lagen saknar massa spelare är det plöstligt ett problem. Bättre att klubbarna har valet att överklaga domsluten än att börja gnälla när det inte går som man vill.
Citera
2012-04-26, 18:57
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatis7tisshow
Måste även säga att domaren mellan Chelsea-Barcelona var jävligt hård, i matchen mellan Madrid och Bayern försökte ändå domaren inte visa gult kort på spelare som riskerade avstängning i finalen (även fast det första var ganska hårt)

Ivanovic fick sig en varning för att ha pratat för mycket efter straffen, Ramires fick en för att ha sparkat klagat efter Barcas andra mål (eller något). Ganska hårt om man frågar mig.
Robben snackade till sig ett gult han med men han hade inte varit dum nog att dra på sig gula tidigare. Det är inte synd om Chelsea för att de hade en hård domare utom möjligtvis när Farca fick straff, men den satt ju ändå inte.

I övrigt borde det vara solklart att Alabas stryks, okej att dem får straff men att ge gult för det där är bara löjligt.
Citera
2012-04-26, 19:02
Medlem
thatis7tisshows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Robben snackade till sig ett gult han med men han hade inte varit dum nog att dra på sig gula tidigare. Det är inte synd om Chelsea för att de hade en hård domare utom möjligtvis när Farca fick straff, men den satt ju ändå inte.

I övrigt borde det vara solklart att Alabas stryks, okej att dem får straff men att ge gult för det där är bara löjligt.

Men Robben hade som sagt inte ett gult kort tidigare. Kan förstå om domaren redan gett spelaren en strikt muntlig varning, men tror faktiskt inte att Ramires eller Ivanovic är så dumma att de skulle klagat till sig en varning och således missa finalen om domaren hade gett dem en muntlig varning först.

Varför ska Alabas strykas då? Han blockerade en solklar målchans med handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in