2022-09-01, 22:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men nu säger du igen att ett vittne räcker utan någon annan bevisning?

Jag har aldrig sagt något annat. Om ett vittnes berättelse gör att det bortom rimligt tvivel går att fastställa att en utpekad person begått ett angivet brott så är det tillräckligt.

Naturligtvis är det bättre om det finns fler vittnen, men det finns inget som helst krav inom svensk lag om att det måste finnas minst två vittnen.

Citat:
Man får göra som man vill, det finns inget som säger att man måste gå till äldste först.

Det är inte vad som påstås i videon, och det var den du hänvisade till.

Det må så vara att det är så nu, men enligt de utredningar som gjorts i Australien, Kanada och Storbritannien så påstås det där att fallen tagits upp inför de äldste därför att offren varit övertygade om att de skulle ha blivit uteslutna om de hade gått till polisen först.

Det jag menar är att oavsett vad som faktiskt gällde i den frågan så påstod alltså målsägarna att de trodde att det var vad som gällde.
Citera
2022-09-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ok, kan du visa mig artikeln i Vakna? Jag är säker på att det inte handlar om att bryta mot lagen (svensk lag eller bibelns lag), utan handlar om dispyter/tvister kristna emellan.

Men varför blev då ingen av de 1006 JV-pedofilerna i Australien polisanmäld. Tänk på detta noll av 1006 på avdelningskontoret registrerade förövare. Våldtäkt, och sexuellt ofredande av barn är lagbrott.
Citera
2022-09-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
Faktiskt i Ulricehamn. Jag minns inte ens om Strängnäs var i bruk 1994? Var den verkligen det redan då? I så fall sviker mitt minne mig på den punkten.

Jag har för mig att den var nyligen byggd 1994.

Citat:
Jag var ju med i snabbyggeorganisationen och fick en ganska intressant förhandstitt på Strängnäs innan de tog bort all gammal inredning 👌

Saknar du inte gemenskapen?

Citat:
I övrigt finner jag att du inte besvarat mina frågor?

Vilka frågor menar du?

Du har ju inte svarat på min fråga om ditt påstående om 1 Kor 6:1-8, du påstår att det står i ett Vakna men du menar att du inte kan visa mig detta.
Citera
2022-09-01, 22:24
Medlem
Citat:
Skulle väl vara äldstebrodern som, genom att utnyttja sin ställning i församlingen, satte i system att hota sina konkurrenter att inte göra affärer inom "hans" område. Detta pågick systematiskt i många år och han fick alltid som han ville då de äldste såg till att de försonades och att ingen drog honom till rätten trots att det han gjorde stred mot arbetsrätten.

Och du menar att så här är Jehovas vittnen i ett nötskal? Du menar att deras tro gör att dom gör på det här sättet?
Citera
2022-09-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har aldrig sagt något annat. Om ett vittnes berättelse gör att det bortom rimligt tvivel går att fastställa att en utpekad person begått ett angivet brott så är det tillräckligt.

Naturligtvis är det bättre om det finns fler vittnen, men det finns inget som helst krav inom svensk lag om att det måste finnas minst två vittnen.

Det är inte vad som påstås i videon, och det var den du hänvisade till.

Det må så vara att det är så nu, men enligt de utredningar som gjorts i Australien, Kanada och Storbritannien så påstås det där att fallen tagits upp inför de äldste därför att offren varit övertygade om att de skulle ha blivit uteslutna om de hade gått till polisen först.

Det jag menar är att oavsett vad som faktiskt gällde i den frågan så påstod alltså målsägarna att de trodde att det var vad som gällde.

Sällskapet ändra policyn i Älsdsteboken som kom ut 2010. Då accepterades polisanmälan av sexuella övergrepp. Innan dess ansågs en sådan anmälan vara förtal av en medtroende och kunde rendera i uteslutning.
Citera
2022-09-01, 22:31
Medlem
Citat:
Och du menar att så här är Jehovas vittnen i ett nötskal? Du menar att deras tro gör att dom gör på det här sättet?

Ingen har väl påstått att alla äldstebröder missbrukat sin ställning. Det var ett konkret exempel på att ställningen kan missbrukas, inte att så är fallet generellt.
Ibland undrar jag om du avsiktligt väljer att missförstå inlägg för att undvika känsliga frågor som t ex pedofilproblematiken.
Citera
2022-09-01, 22:50
Medlem
Citat:

Vilka frågor menar du?

Du har ju inte svarat på min fråga om ditt påstående om 1 Kor 6:1-8, du påstår att det står i ett Vakna men du menar att du inte kan visa mig detta.

Ja så kan det nog vara, ett svagt minne säger mig nämligen att jag fick frågan om jag ville döpa mig i Strängnäs eller Ulricehamn.

Saknar jag gemenskapen? Inte det minsta. Varför skulle det ens vara relevant? Ska jag gå tillbaka av sociala skäl menar du? Är man med av gemenskapsskäl? Är det därför du är med, för gemenskapen?

Jag citerade en sammanfattning av föredraget där JV gick runt och predikade obibliskt nonsens från "den gudomliga tudsåldersplanen" och avslutade med ett par frågor, de vill jag gärna ha svar på tack.

Jag har svarat dig angående 1kor 6 im du är ett JV kommer du inte ha några problem att hitta det men jag har inte kvar något av materialet jag hade då jag, var ett JV det birde väl ändå vara ganska logiskt, uppenbart och lätt att förstå?
Citera
2022-09-01, 22:54
Medlem
Citat:

Jag har väldigt svårt att försöka hänga med i ditt sätt att resonera nu, jag, vet inte om detcär medvetet eller omedvetet från din sida nu men försöker du avsiktligen trolla bort korten här?

Du bad mig efter ett antal exempel på där man, istället för att polisanmäla brott, går till de äldste för att medla försoning istället och hur det medvetet utnyttjats av en företagsledare och äldstebroder.

Har inget att göra med hur JV är generellt, det är ett exempel på att brottslighet kunnat fortsätta år efter år eftersom ingen polisanmäler utan går till de äldste.
Citera
2022-09-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ja så kan det nog vara, ett svagt minne säger mig nämligen att jag fick frågan om jag ville döpa mig i Strängnäs eller Ulricehamn.

Saknar jag gemenskapen? Inte det minsta. Varför skulle det ens vara relevant? Ska jag gå tillbaka av sociala skäl menar du? Är man med av gemenskapsskäl? Är det därför du är med, för gemenskapen?

Det var bara en fråga. Nej, jag är inte med för gemenskapen, jag är med för att jag anser att Gud stödjer Jehovas vittnen.

Vilka menar du att Gud stödjer? Eller menar du att du är ateist?

Citat:
Jag citerade en sammanfattning av föredraget där JV gick runt och predikade obibliskt nonsens från "den gudomliga tudsåldersplanen" och avslutade med ett par frågor, de vill jag gärna ha svar på tack.

Vilka frågor? Du kunde väl ha ställt dom frågorna igen, istället för att redovisa varför du ställde frågorna? Varför krångla till det hela?

Citat:
Jag har svarat dig angående 1kor 6 im du är ett JV kommer du inte ha några problem att hitta det men jag har inte kvar något av materialet jag hade då jag, var ett JV det birde väl ändå vara ganska logiskt, uppenbart och lätt att förstå?

Det handlar om tvister mellan kristna, du påstår att det handlar om att inte polisanmäla brott, jag frågade källa på det, du sade att du inte kunde tillhandahålla det. Menar du att jag ska leta bevis för dina påståenden som jag inte tror existerar, är inte det lite bakvänt?
Senast redigerad av ttsp 2022-09-01 kl. 23:12.
Citera
2022-09-01, 23:10
Medlem
Citat:
Jag har väldigt svårt att försöka hänga med i ditt sätt att resonera nu, jag, vet inte om detcär medvetet eller omedvetet från din sida nu men försöker du avsiktligen trolla bort korten här?

Du bad mig efter ett antal exempel på där man, istället för att polisanmäla brott, går till de äldste för att medla försoning istället och hur det medvetet utnyttjats av en företagsledare och äldstebroder.

Har inget att göra med hur JV är generellt, det är ett exempel på att brottslighet kunnat fortsätta år efter år eftersom ingen polisanmäler utan går till de äldste.

Du säger: "Har inget att göra med hur JV är generellt", ok? Så enskilda Jehovas vittnen kan begå brott och vara lögnare och vara elaka, så???

Är det inte samma sak med medelsvensson, att enskilda svenskar kan begå brott och vara lögnare och vara elaka?
Citera
2022-09-02, 01:17
Medlem
Citat:
Du säger: "Har inget att göra med hur JV är generellt", ok? Så enskilda Jehovas vittnen kan begå brott och vara lögnare och vara elaka, så???

Är det inte samma sak med medelsvensson, att enskilda svenskar kan begå brott och vara lögnare och vara elaka?

Vad jag säger är att det existerar en tysthetskultur inom JV där brott som borde polisanmälts inte blir polisanmälda eftersom medlemmar uppmanas att ta det med de äldste istället för att polisanmäla.

Vad gäller medelsvensson så skulle man ju kunna ha åsikten att en allsmäktig, allvetande gud borde klara av att påverka sina följare att vara bättre än medelsvensson, men den makten verkar gud inte ha.

Adam och Eva........fail.
Judarna......fail.
Kristendomen.......fail
JV.........?
Citera
2022-09-02, 01:24
Medlem
Citat:

Vilka frågor menar du?

Då tar jag det igen, pay close attention:

Låt mig berätta en intressant historia du säkert hört på sammankonsten i Strängnäs. Det var Rolf Svensson som höll talet f.ö.

Det handlade om en broder som fick besök av JV under den tid de gick ut och predikade ur tidsskriften "den gudomliga tidsåldersplanen" du vet, den där publikationen som lärde ut en avfällig lära som helt saknade stöd i bibeln.

Den publikationen var ren egyptologi med beräkningar baserat på pyramiderna.

Denna lära fick en man höra vid sin dörr och fattade direkt att han funnit sanningen, det han sökt efter hela sitt liv.

Så han lät döpa sig omgående och blev en nitisk tjänare.

Året efteråt förkastade JV läran som falsk....

När Rolf höll talet stannade han upp vid detta och både han själv och åhörarna skrattade lite lustigt så där.

Men tänk längre!

Alla de som omfamnade JV på bas av den läran omfattade en lögn medan de som avslöjade läran som falsk faktiskt hade rätt men ändå betraktades som ogudaktiga.

Så min fråga är, de som vägrade lyssna till denna lära och som ju hade rätt, var de goda eller onda? Och i så fall vad var JV som spred en falsk lära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in