2022-09-01, 21:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så det är inte "för högt ställda krav" att kräva fler än en person som vittnar om pedofilbrott?

https://www.youtube.com/watch?v=3ER9jcTfrOc&t=270s

Jo, det är det. Ett vittne ska räcka även inom pedofilbrott. Varför skulle pedofilbrott vara ett undantag?

Dessutom, varför skulle man behöva gå till de äldste först? Det sägs ju tydligt att de bara utreder synder och att det är polisen som ska utreda pedofilbrott (och andra brott).

Citat:
Ja, du menar bevisning förutom ett enda vittnesmål?

Nej, inte "annan bevisning", utan jag menade de faktiska omständigheterna (tid, plats, miljö, det angivna händelseförloppet). Det är inte vad man normalt kallar "bevisning", vilket i så fall skulle kunna vara tekniska bevis som t.ex. fingeravtryck, DNA-prov, fotografi, kontoutdrag eller liknande, beroende på vad brottet gäller).
Citera
2022-09-01, 21:20
Medlem
Citat:
Citat:
Har du något att säga om dina tidigare påståenden om 1 Kor 6:1-8 ?
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBengtsson
Ja det har jag, att de inte har blivit tillämpade på det sätt du skriver.

Jag känner personligen till flera äldste som tillämpat texten precis som tidsskriften Vakna skrivit "Varför inte bara acceptera att bli illa behandlade och lämna saken så?" med hänvisning till 1 jor 6:1-7

Att bli illa behandlad är som bekant en mycket vidare tolkning än bara ekonomi.

Ok, kan du visa mig artikeln i Vakna? Jag är säker på att det inte handlar om att bryta mot lagen (svensk lag eller bibelns lag), utan handlar om dispyter/tvister kristna emellan.
Senast redigerad av ttsp 2022-09-01 kl. 21:25.
Citera
2022-09-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det är det. Ett vittne ska räcka även inom pedofilbrott. Varför skulle pedofilbrott vara ett undantag?

Men nu säger du igen att ett vittne räcker utan någon annan bevisning?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Dessutom, varför skulle man behöva gå till de äldste först? Det sägs ju tydligt att de bara utreder synder och att det är polisen som ska utreda pedofilbrott (och andra brott).

Man får göra som man vill, det finns inget som säger att man måste gå till äldste först.
Senast redigerad av ttsp 2022-09-01 kl. 21:26.
Citera
2022-09-01, 21:27
Medlem
Citat:
Det är för svart och vitt tycker jag, jag kan inte se detta i undervisningen, jag vet inte var problemet ligger.

Om man döljer kriminella handlingar mot bibeln och den svenska staten, så är det fel helt enkelt.

Fast det stämmer allmänt sett, inte individuellt. Jag misstänker att du blandar ihop detta?

Jag vet inte vad du menar med "normala goda personer", men bibeln är tydlig med att det är inte Guds organisation/den kristna församlingen/Jehovas vittnen som dömer vem som är god eller ond, det gör Gud Jehova.

Ingen människa kan döma en annan människa som ond, bara Gud kan döma.

Ok, jag tycker att du har en för svart vit bild av det hela.

Jag blev döpt 1994, så jag var med innan Janne Josefsson drog igång det hela i Sverige.
Jag har alltid förstått att människor är ofullkomliga, även Jehovas vittnen. Och även Jehovas vittnen själva erkänner detta:

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

Då lät vi döpa oss samma år.

Det stämmer allmänt sett men inte individuellt? Så om individerna inte behöver vara onda, hur kan de då ändå vara det allmänt sett? Hur kan en grupp bestående av icke onda individer, ändå vara ond? Det skulle jag vilja få förklarat.

Låt mig berätta en intressant historia du säkert hört på sammankonsten i Strängnäs. Det var Rolf Svensson som höll talet f.ö.

Det handlade om en broder som fick besök av JV under den tid de gick ut och predikade ur tidsskriften "den gudomliga tidsåldersplanen" du vet, den där publikationen som lärde ut en avfällig lära som helt saknade stöd i bibeln.

Den publikationen var ren egyptologi med beräkningar baserat på pyramiderna.

Denna lära fick en man höra vid sin dörr och fattade direkt att han funnit sanningen, det han sökt efter hela sitt liv.

Så han lät döpa sig omgående och blev en nitisk tjänare.

Året efteråt förkastade JV läran som falsk....

När Rolf höll talet stannade han upp vid detta och både han själv och åhörarna skrattade lite lustigt så där.

Men tänk längre!

Alla de som omfamnade JV på bas av den läran omfattade en lögn medan de som avslöjade läran som falsk faktiskt hade rätt men ändå betraktades som ogudaktiga.

Så min fråga är, de som vägrade lyssna till denna lära och som ju hade rätt, var de goda eller onda? Och i så fall vad var JV som spred en falsk lära?
Citera
2022-09-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ok, kan du visa mig artikeln i Vakna? Jag är säker på att det inte handlar om att bryta mot lagen (svensk lag eller bibelns lag), utan handlar om dispyter/tvister kristna emellan.

Som du förstår så sitter jag inte med watchtower library hemma precis och det är inte vad Vakna skriver som är det intressanta utan hur principen tillämpats praktiskt i församlingarna.

Kansne har det skett en förändring efter 2010 när jag lämnade, vad vet jag, men jag kan inte göra annat än att argumentera utifrån min egen erfarenhet.
Citera
2022-09-01, 21:49
Medlem
Citat:
Då lät vi döpa oss samma år.

Var det t.o.m. i Strängnäs?

Citat:
Det stämmer allmänt sett men inte individuellt? Så om individerna inte behöver vara onda, hur kan de då ändå vara det allmänt sett? Hur kan en grupp bestående av icke onda individer, ändå vara ond? Det skulle jag vilja få förklarat.

Jag förstår inte hur du menar. Gud dömer varje människa enskilt, oavsett om den människan påstår sig vara ett Jehovas vittne eller inte, och t.o.m. om den människan är en massmördare eller inte, som t.ex. Hitler. Ingen människa kan bedöma och döma Hitler som ond eller god, enbart Gud kan göra det eftersom enbart han kan se människors hjärtan. Vi människor, kan aldrig 100 procentigt veta hur en människa är, inte ens våra närmaste, inte vår mor, far, våra barn, det är därför Jesus säger:

"Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. " (Matt 10:37 Bibel2000)

"någon sade till honom: »Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig.« Han svarade honom: »Vem är min mor, och vilka är mina bröder?« Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: »Det här är min mor och mina bröder. Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor.«" (Matt 12:47-50 Bibel2000)

Citat:
Låt mig berätta en intressant historia du säkert hört på sammankonsten i Strängnäs. Det var Rolf Svensson som höll talet f.ö.

Det handlade om en broder som fick besök av JV under den tid de gick ut och predikade ur tidsskriften "den gudomliga tidsåldersplanen" du vet, den där publikationen som lärde ut en avfällig lära som helt saknade stöd i bibeln.

Den publikationen var ren egyptologi med beräkningar baserat på pyramiderna.

Denna lära fick en man höra vid sin dörr och fattade direkt att han funnit sanningen, det han sökt efter hela sitt liv.

Så han lät döpa sig omgående och blev en nitisk tjänare.

Året efteråt förkastade JV läran som falsk....

När Rolf höll talet stannade han upp vid detta och både han själv och åhörarna skrattade lite lustigt så där.

Men tänk längre!

Alla de som omfamnade JV på bas av den läran omfattade en lögn medan de som avslöjade läran som falsk faktiskt hade rätt men ändå betraktades som ogudaktiga.

Så min fråga är, de som vägrade lyssna till denna lära och som ju hade rätt, var de goda eller onda? Och i så fall vad var JV som spred en falsk lära?

Jag menar att man inte haft fokus på dom viktigare tingen i lagen:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra." (Matt 23:23 Bibel2000)

Är det viktigare att ha rätt i profetior än rättvisa, barmhärtighet, trohet?

Jag vet, det är många som har hoppat av och t.o.m. blivit avfällingar för att dom har blivit besvikna för att profetior inte förverkligats, men har dom då haft dom viktigare tingen framför sig? Är deras tro enbart upphängd på profetior?
Citera
2022-09-01, 21:53
Medlem
Citat:
Som du förstår så sitter jag inte med watchtower library hemma precis och det är inte vad Vakna skriver som är det intressanta utan hur principen tillämpats praktiskt i församlingarna.

Kansne har det skett en förändring efter 2010 när jag lämnade, vad vet jag, men jag kan inte göra annat än att argumentera utifrån min egen erfarenhet.

Du kan gärna berätta mer detaljerat av din egna erfarenhet.
Citera
2022-09-01, 22:02
Medlem
Citat:

Jag förstår inte hur du menar. Gud dömer varje människa enskilt, oavsett om den människan påstår sig vara ett Jehovas vittne eller inte, och t.o.m. om den människan är en massmördare eller inte, som t.ex. Hitler. Ingen människa kan bedöma och döma Hitler som ond eller god, enbart Gud kan göra det eftersom enbart han kan se människors hjärtan. Vi människor, kan aldrig 100 procentigt veta hur en människa är, inte ens våra närmaste, inte vår mor, far, våra barn, det är därför Jesus säger:

"Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. " (Matt 10:37 Bibel2000)

"någon sade till honom: »Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig.« Han svarade honom: »Vem är min mor, och vilka är mina bröder?« Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: »Det här är min mor och mina bröder. Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor.«" (Matt 12:47-50 Bibel2000)

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra." (Matt 23:23 Bibel2000)

Jag vet, det är många som har hoppat av och t.o.m. blivit avfällingar för att dom har blivit besvikna för att profetior inte förverkligats, men har dom då haft dom viktigare tingen framför sig? Är deras tro enbart upphängd på profetior?

Jag döpte mig i strängnäs.
Saknar så mycket med den sammankomsthallen, den var fantastisk!
Några av de finaste minnena jag har är därifrån
Citera
2022-09-01, 22:04
Medlem
Citat:
Du kan gärna berätta mer detaljerat av din egna erfarenhet.

Jag nöjer mig med att berätta att det handlade om, vad som tyvärr är så vanligt inom religiösa kretsar, brottslighet av sexuell karaktär, våld i nära relation och även en hel del där en företagsledare via sin position som äldste försökt belägga konkurrenter med näringsförbud i strid mot svensk lag. Han var själv äldstebroder och är det fortfarande så vitt jag vet. Han använde sin pondus i församlingen till att försöka utrota marknadskonkurrens och de äldste såg till att det medlades gång på gång utan att personen ställdes inför rätta och de utsatta fick höra att de inte skulle anmäla utan försonas i församlingen...
Citera
2022-09-01, 22:12
Medlem
Citat:

Faktiskt i Ulricehamn. Jag minns inte ens om Strängnäs var i bruk 1994? Var den verkligen det redan då? I så fall sviker mitt minne mig på den punkten.

Jag var ju med i snabbyggeorganisationen och fick en ganska intressant förhandstitt på Strängnäs innan de tog bort all gammal inredning 👌

I övrigt finner jag att du inte besvarat mina frågor?
Citera
2022-09-01, 22:16
Medlem
Citat:
Så det är inte "för högt ställda krav" att kräva fler än en person som vittnar om pedofilbrott?

https://www.youtube.com/watch?v=3ER9jcTfrOc&t=270s

Ja, du menar bevisning förutom ett enda vittnesmål?

En betydande skillnad är att inom JV så går man inte ens vidare med ett ärende om det inte finns två vittnen och förövaren nekar. Man säger då att man lämnar saken i Jehovas händer. Före 2010 riskerade också offret uteslutning om hon/han gjorde polisanmälan.
Citera
2022-09-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ok, inget konkret som jag kan kommentera alltså.

Skulle väl vara äldstebrodern som, genom att utnyttja sin ställning i församlingen, satte i system att hota sina konkurrenter att inte göra affärer inom "hans" område. Detta pågick systematiskt i många år och han fick alltid som han ville då de äldste såg till att de försonades och att ingen drog honom till rätten trots att det han gjorde stred mot arbetsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in