Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är för svart och vitt tycker jag, jag kan inte se detta i undervisningen, jag vet inte var problemet ligger.
Om man döljer kriminella handlingar mot bibeln och den svenska staten, så är det fel helt enkelt.
Fast det stämmer allmänt sett, inte individuellt. Jag misstänker att du blandar ihop detta?
Jag vet inte vad du menar med "normala goda personer", men bibeln är tydlig med att det är inte Guds organisation/den kristna församlingen/Jehovas vittnen som dömer vem som är god eller ond, det gör Gud Jehova.
Ingen människa kan döma en annan människa som ond, bara Gud kan döma.
Ok, jag tycker att du har en för svart vit bild av det hela.
Jag blev döpt 1994, så jag var med innan Janne Josefsson drog igång det hela i Sverige.
Jag har alltid förstått att människor är ofullkomliga, även Jehovas vittnen. Och även Jehovas vittnen själva erkänner detta:
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
Då lät vi döpa oss samma år.
Det stämmer allmänt sett men inte individuellt? Så om individerna inte behöver vara onda, hur kan de då ändå vara det allmänt sett? Hur kan en grupp bestående av icke onda individer, ändå vara ond? Det skulle jag vilja få förklarat.
Låt mig berätta en intressant historia du säkert hört på sammankonsten i Strängnäs. Det var Rolf Svensson som höll talet f.ö.
Det handlade om en broder som fick besök av JV under den tid de gick ut och predikade ur tidsskriften "den gudomliga tidsåldersplanen" du vet, den där publikationen som lärde ut en avfällig lära som helt saknade stöd i bibeln.
Den publikationen var ren egyptologi med beräkningar baserat på pyramiderna.
Denna lära fick en man höra vid sin dörr och fattade direkt att han funnit sanningen, det han sökt efter hela sitt liv.
Så han lät döpa sig omgående och blev en nitisk tjänare.
Året efteråt förkastade JV läran som falsk....
När Rolf höll talet stannade han upp vid detta och både han själv och åhörarna skrattade lite lustigt så där.
Men tänk längre!
Alla de som omfamnade JV på bas av den läran omfattade en lögn medan de som avslöjade läran som falsk faktiskt hade rätt men ändå betraktades som ogudaktiga.
Så min fråga är, de som vägrade lyssna till denna lära och som ju hade rätt, var de goda eller onda? Och i så fall vad var JV som spred en falsk lära?