2015-01-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du var alltså helt enkelt för inkompetent till att se med én gång vad som menades. Inget att undra på att du är ett JV, som ju har en notorisk svag relation till logik.

Hur vill du ha det, att jag var slingrande eller att jag var inkompetent?

Oavsett svar så visar det din inkompetens av bedömning av andra människor.
Citera
2015-01-06, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Det vore bra om ttsp ville svara på det citerade inlägget.

Vad i det inlägget är du intresserad av? Det är bättre att du formulerar dina egna frågor.
Citera
2015-01-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Äsch då..han kommer nog med favoritinlägget om att det inte bara är JV som ska uppstå....tredje gången gillt bara i denna tråd!

Skämt åsido, det är ändå intressant att se beteendet.........jag har väldigt svårt att tro att TTSP är okunnig i frågan...........det måste ju vara väldigt besvärande att ständigt behöva officiellt förneka läror som man bedömer som provocerande.......men han kanske tycker att han/hon gör detta för en god sak? T ex att inte skrämma bort människor som läser denna tråd. Men jag tror snarare att människor blir än mer skeptiska när de får en massa undvikande svar eller rena felaktigheter.

Undrar förresten hur lång tid det tar innan du blir kallad lögnare? :-)

Att undvika besvärliga frågor har JV god träning på.
Jag minns mycket väl hur man på mötena fick lära sig att portionera ut "Sanningen" till människor gradvis allt efter som de "mognade andligen".

Jag är van vid att kallas för lögnare av Ttsp.
Svartmålning av kritiker ingår i den inlärda taktiken.
Ännu mer så om kritikern vet vad den talar om.
Senast redigerad av Kalten 2015-01-06 kl. 18:11.
Citera
2015-01-06, 18:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur vill du ha det, att jag var slingrande eller att jag var inkompetent?

Jag ser inget hinder för att du är båda.

Citat:
Oavsett svar så visar det din inkompetens av bedömning av andra människor.

Men det var JAG som faktisk förstod astralflygarens inlägg, och du som slingrade dig och/eller "missförstod" det.

Men leka du gärna dina demagogiska lekar med att göra svart till vitt.
Citera
2015-01-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Jag har en annan fråga:
Har Gud förmågan, om han skulle välja att använda den, att kunna se in i min framtid och se när och hur jag ska dö? Eller har Gud inte den förmågan?

Nej, inte om det inte följer logiska mönster. Gud har en oändligt stor förmåga att förutse saker och ting, ungefär som datorer kan förutse vädret flera dagar innan det sker, baserat på dom data som existerar. Gud har en oändligt mycket större kapacitet än alla datorer på hela jorden, så han kan förutse många saker, men det betyder inte att det är förutbestämt.
Citera
2015-01-06, 18:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, inte om det inte följer logiska mönster. Gud har en oändligt stor förmåga att förutse saker och ting, ungefär som datorer kan förutse vädret flera dagar innan det sker, baserat på dom data som existerar. Gud har en oändligt mycket större kapacitet än alla datorer på hela jorden, så han kan förutse många saker, men det betyder inte att det är förutbestämt.

Så du sägar alltså att 'gud' inte är omniscient?
Citera
2015-01-06, 18:20
Medlem
Citat:

Så Gud kan förutse när jag ska dö, trots att det inte är förutbestämt? Vad är skillnaden?
Citera
2015-01-06, 18:22
Medlem
Citat:
Okej, vilka konkreta fakta (objektiva bevis) finns angående Napoleons existens?
Jag kan inte veta om Napoleon har existerat, men jag kan anta/gissa detta genom att dra slutsatser av vad som t ex står skrivet om honom i böcker och målningar som påstås avbilda honom.

Konkreta fakta (objektiva bevis) på Napoleons existens var just det du nämnde t.ex. det som står skrivet om honom i böcker och målningar som påstås avbilda honom.

Citat:
Men detta bevisar ingenting eftersom det blir upp till mig, jag själv bestämmer om dessa uppgifter ska räknas som fakta.

Jovisst på ett sätt, för det kan ju vara en konspiration där man planterat uppgifter om existensen av Napoleon, men hur trovärdigt låter det? På samma sätt hur trovärdigt låter det att man planterat uppgifter om t.ex. Jesus?

Citat:
Eftersom jag inte är innehavare av Sanningen så vore det arrogant av mig att påstå mig veta vad som är fakta eller ej.

Det håller jag med om, men det blir lite dumt att påstå att solen snurrar runt jorden när fakta visar annat. Man kan så klart ifrågasätta även fakta, men till slut handlar allt om vad som låter trovärdigt i ens öron och inte.
Citera
2015-01-06, 18:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så Gud kan förutse när jag ska dö, trots att det inte är förutbestämt? Vad är skillnaden?

Kanske 'gud' plötsligt har blivit (filosofisk) relativist och numera opererar med sannolikheter istället för med sina tidigare "absoluter".
Citera
2015-01-06, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jovisst på ett sätt, för det kan ju vara en konspiration där man planterat uppgifter om existensen av Napoleon, men hur trovärdigt låter det? På samma sätt hur trovärdigt låter det att man planterat uppgifter om t.ex. Jesus?

Mycket svag analogi.
Citera
2015-01-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du sägar alltså att 'gud' inte är omniscient?

Hur inkompetent är du om Jehovas vittnens tro? Eller är du också slingrande med dina frågor?
Citera
2015-01-06, 18:27
Medlem
Citat:

Skillnaden är att Gud inte kan förutse allt, medan om allt redan är förutbestämt av Gud, då kan han förutse allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in