Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Håll i dignu ...bibeltroende kristna inklusive JV menar att lejonhannarna började döda andra hannars ungar efter en viss liten "förbjuden fruktstund" för 6000 år sedan. En talande orm...några tuggor på en frukt...och vips ändrades hela biologin/ekologin.....glasklart, eller hur?
Och o nej, naturligtvis var det inte Guds fel att det blev så

Nu vet jag inte om ttsp tror på ovanstående mytologi, men denna förklaringsmodell löser ingenting ur ett moraliskt perspektiv, utan skapar nya moraliska problem med denne hypotetiske gudomen:
- Varför straffar gud djuren (d.v.s. arter som inte pallade frukt) med sjukdomar, att de käkar upp varandra eller med vulkanutbrott?
- Varför bestraffar gud övriga mäskligheten som inte pallade frukt med sjukdomar och naturkatastrofer?
- Står verkligen straffet (d.v.s. låta hela djurvärlden och mänskligheten lida av naturkatastrofer och sjukdomar) i paritet med brottet (fruktpallning)?
Sen kommer naturligtvis det besvärande faktum att djurvärlden var brutal långt innan dess att människan existerat, t.ex. att meteoriter damp ner och orsakade utrotning och massvält bland djur, och att djuren dödade varandra långt innan dess att människan existerat.
Och sen stämmer naturligtvis inte en sådan mytologi om att mänskligheten, jorden, eller universum är endast 6000 år gammal med den moderna vetenskapen, men det är en annan femma och har ingen bäring på de moraliska frågeställningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Hur förklarar jag också att människan får sjukdomar och dör?
Tanken var ju inte att människan skulle dö, utan skulle leva för evigt på en jord där människan rår över djuren och naturen. Men nu är det alltså anarki på jorden, den starkaste överlever och dödar andra om dom är ett hinder.
Eftersom det inte finns en styrning bland djur och natur så håller sig naturen inte i schack, utan bildar onaturliga levnadssätt som stökar till den ordning som naturen bör ha.
Det är grymt att människan uppfunnit mord och miljöförstöring, på liknande sätt som djur och natur "uppfunnit" det som är emot deras natur. Men det är konsekvensen av att människan inte vill ha något med Gud att göra, utan vill bestämma själv vad som är gott och ont, och då har Gud gett människan den möjligheten att själv få bestämma över detta och jorden.
Fast du besvarade inte mina frågeställningar:
Hur förklarar du att lejonhannar dödar lejonungar eller, att djuren käkar upp varandra, eller att hemska parasiter plågar ihjäl människor och djur, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur och människor, det vill säga
ett beteende som människor varken orsakat eller rår på?
Och hur förklarar du det lidande som naturen orsakade
långt innan människan existerat, då meteoriter damp ner på jorden och orsakade förödelse bland dinosaurierna, eller megavulkanutbrott dödade en massa djur?
Människan har inte gjort att djur käkar upp varandra, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur, eller att ett meteoritnedslag dödade (och förmodligen orsakade utrotning) av dinosaurierna långt innan människans existens. Vad säger detta om denne guds moral, ifall denne gud skapat naturen?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
... Men där ger du inte din syn på vad mordiska lejon säger om evolutionsteorin, utan du avfärdar den frågan på en gång genom att säga: "jag anser inte att naturen per se är en råmodell för hur det mänskliga samhället ska fungera.", ok men nu har ju naturen/evolutionsteorin skapat mordiska lejon, vad säger detta om evolutionsteorin om du med helt andra argument säger att det är hemskt med mord bland människor?
Som jag förstår det så är människan en del av evolutionsteorins skapelseprocess, ändå försöker du dela upp naturen mellan människor och djur (med för mig en krånglig ekvation) alltså att det lejon gör som dödar andras ungar är naturligt och rätt, men när människan gör det så är det inte naturligt och rätt.
Varför är det inte naturligt och rätt för människor att döda andras ungar för att kunna reproducera sig, människan är väl ett djur bland alla andra?
Jag skrev såhär som svar på din fråga: ” Jag saknar övertygelsen om att gud finns och har skapat universum, och finner det sannolikt att naturen har utvecklats genom naturliga processer, och därför finns det ingen moralisk värdering i hur naturen fungerar, naturen bara ”är”.”
Människans biologiska klassificering säger ingenting hur människan bör beté sig (vilket etik och moral handlar om). Etik och moral endast ett meningsfullt begrepp bland varelser som har en välutvecklad förmåga till empati, medkänsla och rationella förmågor, någonting som vår art Homo sapiens sapiens är begåvad med.
Etik och moral är ett meningslöst begrepp på t.ex. vulkanutbrott, evolutionära processer eller arter som dödar p.g.a. instinkt och som inte kan föra ett rationellt resonemang baserat på empati och medkänsla.