Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förstår inte vad Jehovas vittnen menar med sanningen.

Det är korrekt, jag har ingen aning om vad dom menar. Och då har jag studerat med dem i nästan ett år och inte kommit fram till någonting. Jag håller mig öppen tills att jag vet något, och hittills vet jag ingenting.
Citera
2015-01-05, 12:23
Medlem
Citat:
Hur förklarar jag också att människan får sjukdomar och dör?

Tanken var ju inte att människan skulle dö, utan skulle leva för evigt på en jord där människan rår över djuren och naturen. Men nu är det alltså anarki på jorden, den starkaste överlever och dödar andra om dom är ett hinder.

Eftersom det inte finns en styrning bland djur och natur så håller sig naturen inte i schack, utan bildar onaturliga levnadssätt som stökar till den ordning som naturen bör ha.

Det är grymt att människan uppfunnit mord och miljöförstöring, på liknande sätt som djur och natur "uppfunnit" det som är emot deras natur. Men det är konsekvensen av att människan inte vill ha något med Gud att göra, utan vill bestämma själv vad som är gott och ont, och då har Gud gett människan den möjligheten att själv få bestämma över detta och jorden.

Men där ger du inte din syn på vad mordiska lejon säger om evolutionsteorin, utan du avfärdar den frågan på en gång genom att säga: "jag anser inte att naturen per se är en råmodell för hur det mänskliga samhället ska fungera.", ok men nu har ju naturen/evolutionsteorin skapat mordiska lejon, vad säger detta om evolutionsteorin om du med helt andra argument säger att det är hemskt med mord bland människor?

Som jag förstår det så är människan en del av evolutionsteorins skapelseprocess, ändå försöker du dela upp naturen mellan människor och djur (med för mig en krånglig ekvation) alltså att det lejon gör som dödar andras ungar är naturligt och rätt, men när människan gör det så är det inte naturligt och rätt.

Varför är det inte naturligt och rätt för människor att döda andras ungar för att kunna reproducera sig, människan är väl ett djur bland alla andra?

Kan lejon föra moraliska resonemang?

I själva verket är det så att de flesta moralsystem går ut på att dämpa de biologiska instinkterna. Biologin är inte ensam norm för humanistiska moralsystem, snarare filosofin. Om du tittar riktigt noga så är det ofta just aggression och sexualiteten (biologi)som dämpas även i traditionella moralsystem, som t ex i Mose lag, men detsamma gäller även sekulära lagar och moralsystem.

Tittar man tillbaka på det så kan vi t ex att mose lag är påfallande lik Hammurabis lagar som är ett antal hundra år äldre, så i det fallet var det en sekulär lag som "importerades" till ett trossystem, och detta är nog det vanligaste sättet som religiöst präglade lagar uppkommit på.

En kul grej man kan läsa om i Första Moseboken är gamle Onan. Han blev straffad för att han inte fullgjorde svågerplikten. Svågerplikten finns som bekant omnämnd i Mose lag. Problemet var bara att Onan levde långt innan Mose lag var påtänkt!
Svågerplikten är också intressant ur et annat perspektiv, nämligen det sexualmoralsika och äktenskapets helgd. Det var alltså en god gärning att ha sex utanför äktenskapet och göra sin svägerska på smällen. Varför då detta? Jo det var viktigare att det judiska folket förökade sig än att äktenskapet skulle vara strikt monogamt.

Moralen är som bekant föränderlig, så även i bibeln.
Citera
2015-01-05, 12:25
Medlem
Citat:
Du förstår inte vad Jehovas vittnen menar med sanningen.

Det finns ingen komplett Sanning inom JW organisationen, bara i fantasin hos självutnämnda sektledare. Var snäll och nämn någon viktig "sanning" för oss andra som vi isåfall missat. Att kalla detta trossystem för Sanningen med stort s är en skymf mot allt som är sant!
Citera
2015-01-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Ja, om man presenterar sina tolkningar som att de är en Sanning. Detta är exakt vad Vakttornet gör, hela tiden. Detta är arrogans. Hade Vakttornet varit en smula ödmjuka så skulle de formulera sig helt annorlunda och poängterat att det som presenteras endast är tolkningar och inget annat.

Det finns ju ett antal människor som fått sätta livet till p g a "sanningar", d v s tolkningar som inte är aktuella längre. T ex var det under 60- och 70-talen inte tillåtet för JV att ta emot transplanterade organ, eftersom detta likställdes med kannibalism. Tidigare, jag tror det var under 20-40-talen var det förbjudet att vaccinera sig...vaccin sågs som injektioner av demonism. Det skrev srtiklar i tidskrifterna att vaccinationer var helt inefektiva, och att ingen blivit skyddad av atyt vaccinera sig. Dessutom så användes blod vid framställandet av vaccin så det var av den anledningen ännu mer förbjudet.

Nån gång i samband med polioepidemin så ändrade man reglerna för vaccinationer.....kanske en omvändelse under galgen...

Det intressanta är, om man får göra en utvikning,att vaccinationsförbudet kom före blodtransfusionsförbudet...man kan ju spekulera över varför.
Citera
2015-01-05, 12:40
Medlem
Citat:
Det är korrekt, jag har ingen aning om vad dom menar. Och då har jag studerat med dem i nästan ett år och inte kommit fram till någonting. Jag håller mig öppen tills att jag vet något, och hittills vet jag ingenting.

JV menar att sanningen är att samfundet är Guds utvalda organisation på jorden. Man menar att man blev det år 1919. Att man fått ändra ett stort antal lärofrågor betyder inte att man inte haft sanningen. Man ser sig som förvaltare av en föränderlig sanning som alltid måste åtlydas. Varje läroförändring måste också accepteras som en ny sanning (eller nytt ljus) av varje enskild medlem.
Citera
2015-01-05, 12:49
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Håll i dignu ...bibeltroende kristna inklusive JV menar att lejonhannarna började döda andra hannars ungar efter en viss liten "förbjuden fruktstund" för 6000 år sedan. En talande orm...några tuggor på en frukt...och vips ändrades hela biologin/ekologin.....glasklart, eller hur?

Och o nej, naturligtvis var det inte Guds fel att det blev så

Nu vet jag inte om ttsp tror på ovanstående mytologi, men denna förklaringsmodell löser ingenting ur ett moraliskt perspektiv, utan skapar nya moraliska problem med denne hypotetiske gudomen:

- Varför straffar gud djuren (d.v.s. arter som inte pallade frukt) med sjukdomar, att de käkar upp varandra eller med vulkanutbrott?
- Varför bestraffar gud övriga mäskligheten som inte pallade frukt med sjukdomar och naturkatastrofer?
- Står verkligen straffet (d.v.s. låta hela djurvärlden och mänskligheten lida av naturkatastrofer och sjukdomar) i paritet med brottet (fruktpallning)?

Sen kommer naturligtvis det besvärande faktum att djurvärlden var brutal långt innan dess att människan existerat, t.ex. att meteoriter damp ner och orsakade utrotning och massvält bland djur, och att djuren dödade varandra långt innan dess att människan existerat.

Och sen stämmer naturligtvis inte en sådan mytologi om att mänskligheten, jorden, eller universum är endast 6000 år gammal med den moderna vetenskapen, men det är en annan femma och har ingen bäring på de moraliska frågeställningarna.

Citat:
Hur förklarar jag också att människan får sjukdomar och dör?

Tanken var ju inte att människan skulle dö, utan skulle leva för evigt på en jord där människan rår över djuren och naturen. Men nu är det alltså anarki på jorden, den starkaste överlever och dödar andra om dom är ett hinder.

Eftersom det inte finns en styrning bland djur och natur så håller sig naturen inte i schack, utan bildar onaturliga levnadssätt som stökar till den ordning som naturen bör ha.

Det är grymt att människan uppfunnit mord och miljöförstöring, på liknande sätt som djur och natur "uppfunnit" det som är emot deras natur. Men det är konsekvensen av att människan inte vill ha något med Gud att göra, utan vill bestämma själv vad som är gott och ont, och då har Gud gett människan den möjligheten att själv få bestämma över detta och jorden.

Fast du besvarade inte mina frågeställningar:

Hur förklarar du att lejonhannar dödar lejonungar eller, att djuren käkar upp varandra, eller att hemska parasiter plågar ihjäl människor och djur, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur och människor, det vill säga ett beteende som människor varken orsakat eller rår på?

Och hur förklarar du det lidande som naturen orsakade långt innan människan existerat, då meteoriter damp ner på jorden och orsakade förödelse bland dinosaurierna, eller megavulkanutbrott dödade en massa djur?

Människan har inte gjort att djur käkar upp varandra, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur, eller att ett meteoritnedslag dödade (och förmodligen orsakade utrotning) av dinosaurierna långt innan människans existens. Vad säger detta om denne guds moral, ifall denne gud skapat naturen?

Citat:
... Men där ger du inte din syn på vad mordiska lejon säger om evolutionsteorin, utan du avfärdar den frågan på en gång genom att säga: "jag anser inte att naturen per se är en råmodell för hur det mänskliga samhället ska fungera.", ok men nu har ju naturen/evolutionsteorin skapat mordiska lejon, vad säger detta om evolutionsteorin om du med helt andra argument säger att det är hemskt med mord bland människor?

Som jag förstår det så är människan en del av evolutionsteorins skapelseprocess, ändå försöker du dela upp naturen mellan människor och djur (med för mig en krånglig ekvation) alltså att det lejon gör som dödar andras ungar är naturligt och rätt, men när människan gör det så är det inte naturligt och rätt.

Varför är det inte naturligt och rätt för människor att döda andras ungar för att kunna reproducera sig, människan är väl ett djur bland alla andra?

Jag skrev såhär som svar på din fråga: ” Jag saknar övertygelsen om att gud finns och har skapat universum, och finner det sannolikt att naturen har utvecklats genom naturliga processer, och därför finns det ingen moralisk värdering i hur naturen fungerar, naturen bara ”är”.”

Människans biologiska klassificering säger ingenting hur människan bör beté sig (vilket etik och moral handlar om). Etik och moral endast ett meningsfullt begrepp bland varelser som har en välutvecklad förmåga till empati, medkänsla och rationella förmågor, någonting som vår art Homo sapiens sapiens är begåvad med.

Etik och moral är ett meningslöst begrepp på t.ex. vulkanutbrott, evolutionära processer eller arter som dödar p.g.a. instinkt och som inte kan föra ett rationellt resonemang baserat på empati och medkänsla.
Senast redigerad av qbit 2015-01-05 kl. 12:51.
Citera
2015-01-05, 12:55
Medlem
Citat:

Bra att du är öppen.

Sanningen finns i bibeln anser Jehovas vittnen:

Citat:
*** w83 15/8 sid. 14-15 § 16-17 Var finns sanningen som kan göra oss fria? ***

Varför kan vi lita så obetingat på Jehova? Därför att Jehova, som Psalm 31:6 (NW) säger, är ”sanningens Gud”. Om vi verkligen vill veta sanningen om alla de viktiga frågorna i livet och svaret på sådana frågor som till och med förbryllar världens ledare, så har Gud dessa svar. Eftersom ”det är omöjligt för Gud att ljuga”, så kommer det han säger att ske. ”Herren [Jehova] Sebaot har svurit och sagt: Sannerligen, som jag har tänkt, så skall det ske, och vad jag har beslutat, det skall fullbordas.” — Hebréerna 6:18; Jesaja 14:24.

17 Vi kan vara övertygade om att Gud gör sina sanningar kända för uppriktiga sanningssökare, för Jesus sade i Johannes 8:32: ”Ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.” I*bön till Gud sade han också: ”Ditt ord är sanning.” (Johannes 17:17) Var finns då Guds ”ord”, hans sanning? Aposteln Paulus svarar: ”Hela Skriften är inspirerad av Gud.” (2*Timoteus 3:16) Den allsmäktige Skaparen av universum gör därför anspråk på att ha författat bibeln. Han påverkade genom sin mäktiga verksamma kraft eller heliga ande trogna män att skriva ner hans tankar. När vi läser bibeln är det därför som om Gud talade till oss. — 1*Tessalonikerna 2:13; 2*Petrus 1:20,*21.

20 Ja, det finns en sanningens Gud. Hans sanningar finns i hans inspirerade ord, den heliga bibeln. Han låter sina ödmjuka endräktiga tjänare förstå de heliga skrifterna.

Detta innebär att sanningen inte alltid finns i Jehovas vittnens litteratur om man har missförstått något som står i bibeln.

Som jag har visat flera gånger så gör Jehovas vittnen inte anspråk på att alltid kunna veta vad sanningen är, litteraturen som man skriver är inte skrivna av inspirerade människor så som bibelskribenterna var.

Citat:
Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
Citera
2015-01-05, 12:56
Bannlyst
Finns det nått vittne som blivit räddad av Jesus? Som har personlig relation med våran himmelska fader och GUD?
Citera
2015-01-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Det finns ingen komplett Sanning inom JW organisationen,

Det har Jehovas vittnen inte heller påstått, jag hänvisar till citaten jag flera gånger gett er.

Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Att kalla detta trossystem för Sanningen med stort s är en skymf mot allt som är sant!

Det är inte sant det du påstår att Jv skulle anse att deras trossystem är Sanningen med stort S. Däremot anser Jv att bibeln är Sanningen med stort S:

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)
Citera
2015-01-05, 13:05
Medlem
Citat:
Bra att du är öppen. Sanningen finns i bibeln anser Jehovas vittnen

Åsikter och övertygelser skapade av dragna slutsatser intresserar mig inte alls, jag är allergisk mot sådant. Det enda som intresserar mig är Sanningen. Jag är tex öppen inför möjligheten att änglar finns, men så länge jag är utan personliga, levande och konkreta erfarenheter tänker jag inte dra en enda slutsats. Att vara så övertygad att man "vet" att änglar finns när man aldrig har sett, träffat eller kommunicerat med en ängel, då är man illa ute.
Citera
2015-01-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Nu vet jag inte om ttsp tror på ovanstående mytologi, men denna förklaringsmodell löser ingenting ur ett moraliskt perspektiv, utan skapar nya moraliska problem med denne hypotetiske gudomen:

- Varför straffar gud djuren (d.v.s. arter som inte pallade frukt) med sjukdomar, att de käkar upp varandra eller med vulkanutbrott?
- Varför bestraffar gud övriga mäskligheten som inte pallade frukt med sjukdomar och naturkatastrofer?
- Står verkligen straffet (d.v.s. låta hela djurvärlden och mänskligheten lida av naturkatastrofer och sjukdomar) i paritet med brottet (fruktpallning)?

Sen kommer naturligtvis det besvärande faktum att djurvärlden var brutal långt innan dess att människan existerat, t.ex. att meteoriter damp ner och orsakade utrotning och massvält bland djur, och att djuren dödade varandra långt innan dess att människan existerat.

Och sen stämmer naturligtvis inte en sådan mytologi om att mänskligheten, jorden, eller universum är endast 6000 år gammal med den moderna vetenskapen, men det är en annan femma och har ingen bäring på de moraliska frågeställningarna.

Fast du besvarade inte mina frågeställningar:

Hur förklarar du att lejonhannar dödar lejonungar eller, att djuren käkar upp varandra, eller att hemska parasiter plågar ihjäl människor och djur, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur och människor, det vill säga ett beteende som människor varken orsakat eller rår på?

Och hur förklarar du det lidande som naturen orsakade långt innan människan existerat, då meteoriter damp ner på jorden och orsakade förödelse bland dinosaurierna, eller megavulkanutbrott dödade en massa djur?

Människan har inte gjort att djur käkar upp varandra, eller att vulkanutbrott dödar en massa djur, eller att ett meteoritnedslag dödade (och förmodligen orsakade utrotning) av dinosaurierna långt innan människans existens. Vad säger detta om denne guds moral, ifall denne gud skapat naturen?

Jag skrev såhär som svar på din fråga: ” Jag saknar övertygelsen om att gud finns och har skapat universum, och finner det sannolikt att naturen har utvecklats genom naturliga processer, och därför finns det ingen moralisk värdering i hur naturen fungerar, naturen bara ”är”.”

Människans biologiska klassificering säger ingenting hur människan bör beté sig (vilket etik och moral handlar om). Etik och moral endast ett meningsfullt begrepp bland varelser som har en välutvecklad förmåga till empati, medkänsla och rationella förmågor, någonting som vår art Homo sapiens sapiens är begåvad med.

Etik och moral är ett meningslöst begrepp på t.ex. vulkanutbrott, evolutionära processer eller arter som dödar p.g.a. instinkt och som inte kan föra ett rationellt resonemang baserat på empati och medkänsla.

Om TTSP är ett rättroget JV så tror han på den mytologin. JV läser skapelseberättelsen och syndafallsberättelsen bokstavligt.
Citera
2015-01-05, 13:18
Medlem
Citat:
Det har Jehovas vittnen inte heller påstått, jag hänvisar till citaten jag flera gånger gett er.

Det är inte sant det du påstår att Jv skulle anse att deras trossystem är Sanningen med stort S. Däremot anser Jv att bibeln är Sanningen med stort S:

"Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

Men JV är väl inte ensamma om att ha tillgång till bibeln......det är ett absurt påstående.

So trossystemet är inte sanningen....bra att du är öppen och ärlig med det. Då antar jag att enskilda medlemmar kan ta det som sägs på möten och i litteraturen med en stor nypa salt.....och agera efter eget gottfinnande i trosfrågor, eller.....

Förresten, är inte ens organisationen utvald av Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in