Flashback bygger pepparkakshus!
2020-12-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Ne. Många av oss som är uppvuxna i rörelsen mår väldigt dåligt av indoktrinering, isolering, sabbade sociala skills osv. Ni som är kvar inne i bubblan mår säkert "bättre" än vi. När min älskade mor blir blank och tom i ögonen och börjar mässa om guds allsmäktige, den onda världen och det vackra paradiset så önskar jag verkligen jag kunde få känna den känslan igen. Tyvärr så har min hjärna slagit in på logik, och jag har fortfarande stigmatiseringen från allmänheten i minne. Förutom att jag vill spy av självgodhet som genomsyrar JV i stort.

Är tanken om världens ondska, Guds allmakt och det vackra paradiset verkligen något du vill känna känslan av???? Jag blir spyfärdig så snart jag hör talas om det, oaktat JVs pinsamma självgodhet.
Citera
2020-12-31, 17:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Har organisationen kommenterat detta?
Detta låter egendomligt med tanke på sångtiteln "Listen, obey and be blessed", d v s "Lyssna lyd och bli välsignad". Titeln ger ju direkt sektvibbar........men, OK, det finns ju fler bokstavstroende inom kristenheten. Men ändå. Egendomligt.
Jag vet inte men jag har hört flera som ringt huvudkontoret och frågat om detta och då har de sagt att de inte vet nåt.

Skulle ju vara skitkonstigt OM de lät andra personer och religioner få nyttja deras copyright musik men det skulle ju också vara lika konstigt om denna kändis bara snor låtar från andra och ger ut skivor. Han verkar ju ha vart med ett tag så han måste ju veta vad copyright och eventuella stämningar innebär.
Citera
2021-01-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, sorry, det står inte att du kan vara i Svenska Kyrkan, Pingstvän eller ateist. När det står "Det är inte vår sak att avgöra vilka som är får och vilka som är getter.", så betyder det helt enkelt att man kan tillhöra Svenska Kyrkan, Pingstkyrkan och även om man är ateist, så länge man har "rätt hjärteinställning"

Undrar om Titsup fortfarande står för detta? Det skulle förvåna mig. Eller menar han att människor med dessa bakgrunder måste konvertera till JV? I s f är påståendet djupt ohederligt av honom.
Citera
2021-01-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Ok, då börjar jag om då mitt inlägg också rök i städningen...

till frågan varför just Jehovas Vittnen på ett oerhört strängt sätt ignorerar/utfryser den som blir utdriven ur kyrkogemenskapen.

TTSP - du förklarade det hela, men den posten rök också, kan du upprepa?

Vilket är du mest intresserad av? Den egentliga förklaringen, eller den officiella?

Den officiella förklaringen kan du läsa om på deras hemsida. Den egentliga förklaringen är uppenbar. Får medlemmarna tala öppet om sina tvivel är risken för massavhopp gigantisk.
Citera
2021-01-02, 18:49
Medlem
Citat:
Det är en stor risk att det ryker igen, Det handlar inte om "yttrandefrihet på riktigt" men om en person vill göra det onda, som inte vill ändra sig, som INTE vill omvända sig, t.ex. en person som VILL begå övergrepp mot barn, finns det då några andra alternativ för den kristna församlingen, än att ta avstånd från personen? Även om personen straffats av samhället genom att skickas in i fängelset??? Det står inte att kristna ska straffa kriminella själva, tvärtom: (Rom 12:19). När personen kommer ut ur fängelset och ändå vill fortsätta att vara ond, vad har den kristna församlingen för andra alternativ än att ta avstånd från personen?

Vill man verkligen umgås med en person som vill vara en brottsling, som vill vara ond? Paulus förklarar:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn,

när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen.

Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 1:5-13 Bibel200)

"Kristna, gör er av med den som är ond." är väl ganska tydligt vad det handlar om?

Vad säger Jesus i den här frågan:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Det är fakta att judar inte umgicks med hedningar och tullindrivare.

Och vad säger en av Jesu närmaste, Johannes:

"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud. Den som förblir i hans lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 1:9-11 Bibel2000)

Så det är tydligt, om man nu vill följa bibeln, så ska man inte umgås med förhärdade kriminella som fortsätter att begå onda handlingar, utan dom ska uteslutas från församlingsgemenskapen.
Däremot är en utesluten alltid välkommen att lyssna till Guds ord på möten, och kanske personen ångrar och omvänder sig, och då är personen välkommen tillbaka som en förlorad son (Luk 15:11-24)

Totalt fel uppfattat. Frågan handlande inte om någon som ville bli pedofil. Frågan handlade om människor som inte vill vara JVn. Jämställer du icke-LVn med brottslingar och pedofiler?
Citera
2021-01-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masala
Jag är djupt troende Jehovas och för mig handlar det om att vara sann mot sig själv, men också andra.
Det är inte vi som väljer om vi ska komma till himmelen utan det är Gud som gör det åt oss.
Det spelar ingen roll vilka ambitioner vi har i detta liv, för att om vi inte har en tro saknar vi det fundament som himmelen vilar på. Därför är man inte välkommen om man inte har en stark tro.

OM du skulle vara ett djupt troende JV har du knappast ett himmelskt hopp. Ljug inte för oss. Du har väl hört om 1935?
Citera
2021-01-02, 20:28
Medlem
Citat:
Citat:
Nej, sorry, det står inte att du kan vara i Svenska Kyrkan, Pingstvän eller ateist. När det står "Det är inte vår sak att avgöra vilka som är får och vilka som är getter.", så betyder det helt enkelt att man kan tillhöra Svenska Kyrkan, Pingstkyrkan och även om man är ateist, så länge man har "rätt hjärteinställning"
Citat:
Undrar om Titsup fortfarande står för detta? Det skulle förvåna mig. Eller menar han att människor med dessa bakgrunder måste konvertera till JV? I s f är påståendet djupt ohederligt av honom.

Gud dömer människor enskilt oavsett om dom är Jehovas vittnen eller pingstvän. Det räcker inte med att vara ett döpt Jehovas vittne.

Jag är glad för det, annars skulle hemska personer som usch komma med i nya ordningen som är falska och t.o.m. ljuger för sina egna föräldrar, och för dom bakom ljuset. Vargar som förespråkar otukt och omoraliskhet, sådana som tycker så synd om sig själva för att dom inte har fått ligga runt med vilka dom vill och hur mycket dom vill:

"Jag vet att när jag lämnat er skall farliga vargar som inte skonar hjorden tränga in bland er.
Ur era egna led skall det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida.
" (Apg 20:29-30 Bibel2000)

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna...Gör er av med den som är ond. " (1Kor 5:,13 Bibel2000)

Detta är bland det första man lär sig som Jehovas vittne. Väldigt underligt att usch påstår sig ha varit ett döpt Jehovas vittne.
Citera
2021-01-03, 17:24
Medlem
Citat:
Är tanken om världens ondska, Guds allmakt och det vackra paradiset verkligen något du vill känna känslan av???? Jag blir spyfärdig så snart jag hör talas om det, oaktat JVs pinsamma självgodhet.
Hade jag inte gillat känslan av frid och kärlek i bröstet samtidigt som det susar i kupan så hade jag aldrig använt droger. Att befatta Mig med JV är inte ett alternativ längre. Det är ju billigare och fysiskt sett bättre än en halva whisky eller en holk, men psykiskt är det nog fan värre. Baksmällan av JV sitter dessutom i längre.
Citera
2021-01-03, 17:48
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
"Jag vet att när jag lämnat er skall farliga vargar som inte skonar hjorden tränga in bland er.
Ur era egna led skall det träda fram män som förkunnar villoläror för att dra lärjungarna över på sin sida." (Apg 20:29-30 Bibel2000):
Russel, Rutherford, Franz, OctoPope: VI är sanningen, kom till oss/organisationen för frälsning. Ni förstår inte vad som står i bibeln när den säger att kom till Jesus för frälsning. VI vet vad bibeln -egentligen- säger. Lyssna på oss, annars kommer ni dö i Harmageddon. Ju mer pengar ni skänker till oss, desto gladare blir Gud och desto bättre chans har ni för överlevnad av Guds krig. När bibeln säger att vi INTE ska följa män, bara Jesus, så är det för att ni inte förstår. Bibeln betyder inte vad den säger, endast VI kan tyda den åt er.

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna...Gör er av med den som är ond. " (1Kor 5:,13 Bibel2000).
:
Jehovas vittnens organisation har ett av de största systemiska pedofiliproblem av alla de större religioner, samt att de gör allt för att tysta ner och dölja detta. Utesluter folk som anmäler till polisen. Deras nya sk skenpolicy om att vittnen får numera anmäla till polisen är bara en rökridå efter den Australienska Kungliga Kommissionens granskande och avslöjande av organisationen år 2015, inget annat. Och vad är värre otukt än pedofili? Pedofili som dessutom kan pågå helt ostört i åratal för att det finns inte fler vittnen än offret och pedofilen själv.
Citera
2021-01-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
:
Jehovas vittnens organisation har ett av de största systemiska pedofiliproblem av alla de större religioner, samt att de gör allt för att tysta ner och dölja detta. Utesluter folk som anmäler till polisen. Deras nya sk skenpolicy om att vittnen får numera anmäla till polisen är bara en rökridå efter den Australienska Kungliga Kommissionens granskande och avslöjande av organisationen år 2015, inget annat. Och vad är värre otukt än pedofili? Pedofili som dessutom kan pågå helt ostört i åratal för att det finns inte fler vittnen än offret och pedofilen själv.

Blev du utesluten p.g.a. pedofili eller otukt?

Mvh
Rage
Citera
2021-01-04, 14:42
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RageX2222
Blev du utesluten p.g.a. pedofili eller otukt?

Mvh
Rage

Nu var du rolig va, men nej, har aldrig vart döpt eller ens velat döpa mig. Men hade jag gjort det och det förekommit pedofili så hade jag vart den första att anmäla till polis och jag hade med stolthet blivit utesluten.
Citera
2021-01-05, 08:40
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
:
Undantaget Australien, där det har listats ett antal personer som involverade i dylik brottslighet, så är det väl brist på tillförlitlig statistik angående detta? Har det någonsin gåtts till botten med dessa förhållanden eller är mycket av det som framförs påståenden som ofta är obekräftade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in