Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du får fritt länka till till jw.org webbsida,
Du kan även gärna citera från jw.org eller från bibeln.

Däremot bör du föra en debatt med egna ord.
Inte bara klistra in en länk som vi alla är tvingade att klicka på. Det går inte att debattera "genom proxy".

JAg tror att inlägg med endast en länk blir raderade av modsen. Ett inlägg måste innehålla substans, inte bara en länk.
Citera
2015-06-27, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Då drar jag mig tillbaka genast

Inte för att vara den som är den men... detta resoluta avståndstagande från all debatt gör inte att Jehovas Vittnen hamnar i bättre dager hos allmänheten. Dock är det lite paradoxalt, eftersom det är lite "damn if you do damn if you don't", om du förstår vad jag menar? Ni är alltså lite i en rävsax och det enda sättet ni kan komma ur den är genom att anamma "värdsligt tänk". Inte helt lätt må jag säga
Citera
2015-06-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Inte för att vara den som är den men... detta resoluta avståndstagande från all debatt gör inte att Jehovas Vittnen hamnar i bättre dager hos allmänheten. Dock är det lite paradoxalt, eftersom det är lite "damn if you do damn if you don't", om du förstår vad jag menar? Ni är alltså lite i en rävsax och det enda sättet ni kan komma ur den är genom att anamma "värdsligt tänk". Inte helt lätt må jag säga
Jo, trots allt är det lätt. Öppen debatt med pålästa personer slutar alltid illa för JV! Det är ingen slump att Sälskapet VAkttornet är stenhårda på den punkten.
Citera
2015-06-27, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jo, trots allt är det lätt. Öppen debatt med pålästa personer slutar alltid illa för JV! Det är ingen slump att Sälskapet VAkttornet är stenhårda på den punkten.

Så är det, och det är ett påbud som påverkar många vittnen i det dagliga livet då de ofta undviker diskussioner i olika sammanhang. Dom är öppna för "diskussion" så länge det sker på deras villkor och planhalva, märker dom av att motparten får överhanden så begär dom time-out och antingen helt ger upp eller kategoriserar motståndaren som "oemottaglig". Vissa undantag får väl medges som individer som ttsp som trots stränga förmaningar tar kampen på motståndarens planhalva. Så hen får större respekt ifrån mig än vad de flesta jv får i min bok trots att vi inte är överens teologiskt. ttsp är åtminstonde så pass övertygad att hen vågar ge sig i kast med motståndarnas elitlag och det förtjänar cred
Senast redigerad av frusciantelo 2015-06-27 kl. 20:53.
Citera
2015-06-27, 22:16
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
med de heliga. Amen!
Codex Sinaiticus, grek., 300-talet v.t., British Museum, hebr. skr., grek. skr.

Philoxeniana, Heraclensis, 500- och 600-talen v.t., grek. skr. (utgåva: Joseph White, Sacrorum Evangeliorum versio Syriaca Philoxeniana, bd 1, Oxford 1778; Actuum Apostolorum et Epistolarum tam Catholicarum quam Paulinarum versio Syriaca Philoxeniana cum interpretatione et annotationibus, bd 2, Oxford 1799–1803.
med alla de heliga. Amen!
Vulgata, Editio Clementina (reviderad lat. text), Rom 1592 (utgåva: Alberto Colunga, Lorenzo Turrado, Biblia Sacra iuxta Vulgatam Clementinam, 6:e uppl., Madrid 1977, eller S. Bagster & Sons, London 1977).
Så med andra ord är kyrkans sätt att ge nattvarden, åt alla, som vill, fel? Att nattvarden inte bör ges åt alla, utan endast de heliga? Isåfall borde ju bibel2000 vara skyldig till grova fel?
Citera
2015-06-27, 22:23
Medlem
Citat:
Det förstår jag! Du är väldigt lydig.......eller också har du insett hur det brukar gå för JVn som vågar! :-)

Överraska oss med att vara litet tuff och olydig.

Varför olydig?

Tuff är jag.
Citera
2015-06-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Varför olydig?

Tuff är jag.

Mycket bra..tuffa till dig och ta debatten, trots att sällskapet å det starkaste avråder från sådant! Så, använd egna ord, och strunta i att skicka länkar.
Citera
2015-06-28, 05:38
Medlem
Citat:
Mycket bra..tuffa till dig och ta debatten, trots att sällskapet å det starkaste avråder från sådant! Så, använd egna ord, och strunta i att skicka länkar.

Reshera kan jag, men inte debatteram vilket bara leder till iingenting.

Vad är din fråga?
Citera
2015-06-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Så med andra ord är kyrkans sätt att ge nattvarden, åt alla, som vill, fel? Att nattvarden inte bör ges åt alla, utan endast de heliga? Isåfall borde ju bibel2000 vara skyldig till grova fel?

Nattvarden tillhör "de heliga" och endast dessa. Men enligt Bibeln finns det inga andra kristna än "de heliga". Det finns inga kristna som inte har rätt till Nattvarden.
Citera
2015-06-28, 17:50
Medlem
cold17s avatar
Ni vet väl om att man inte kommer att kunna skylla på sin pastor /ledare under domedagen när man har tillgång till Bibeln idag (som inte är översatt av JV)? Vad är meningen med allt detta slöseri med tid? Vill du verkligen tjäna Gud och vill till himmelriket så ta och läs själv det som står i evangelium (inte JV bok). Du kan alltid be till Gud i ditt eget rum.
"Från "dödsrikets våld"
skall jag friköpa dem,*
från döden skall jag återlösa dem.*Du död, var är dina plågor?*Du dödsrike, var är din ödeläggelse? " "Hosea 13:14"
Gud har redan betalat priset genom Jesus död, så att den som tror på Sonen ska få evigt liv och övergå från döden till livet.

Jesus säger: "Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.*47*Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.*48*Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen.*

Gud uppenbara sanningen för den som vill och söker.
Citera
2015-06-28, 19:15
Medlem
Citat:
Citat:
Jv: hur förklarar ni att jv har förändrat uppenbarelseboken?

Upp.22.18-21.B2000 "Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok. Han som vittnar om detta säger: »Ja, jag kommer snart.« Amen, kom, Herre Jesus. Nåd från herren Jesus åt alla."

Att jämföras med Jvs bibel:
21 Må Herren Jesu Kristi oförtjänta omtanke vara med de heliga.

Det är ett misstag att ändra på uppenbarelseboken, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
med de heliga. Amen!
Codex Sinaiticus, grek., 300-talet v.t., British Museum, hebr. skr., grek. skr.

Philoxeniana, Heraclensis, 500- och 600-talen v.t., grek. skr. (utgåva: Joseph White, Sacrorum Evangeliorum versio Syriaca Philoxeniana, bd 1, Oxford 1778; Actuum Apostolorum et Epistolarum tam Catholicarum quam Paulinarum versio Syriaca Philoxeniana cum interpretatione et annotationibus, bd 2, Oxford 1799–1803.
med alla de heliga. Amen!
Vulgata, Editio Clementina (reviderad lat. text), Rom 1592 (utgåva: Alberto Colunga, Lorenzo Turrado, Biblia Sacra iuxta Vulgatam Clementinam, 6:e uppl., Madrid 1977, eller S. Bagster & Sons, London 1977).

Citat:

Jag förstår inte hur du kan dra några som helst slutsatser om nattvarden bara på det skriftstället.
Citera
2015-06-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Ni vet väl om att man inte kommer att kunna skylla på sin pastor /ledare under domedagen när man har tillgång till Bibeln idag (som inte är översatt av JV)?

Vad bra, då kan jag vilseleda folk så mycket jag vill och ingen kan skylla på mig om de hade tillgång till bibeln.

Citat:
Vad är meningen med allt detta slöseri med tid?

Vad tror du är meningen med fri vilja, sittkissare?

Citat:
Vill du verkligen tjäna Gud och vill till himmelriket så ta och läs själv det som står i evangelium (inte JV bok). Du kan alltid be till Gud i ditt eget rum.

Om någon verkligen vill tjäna Gud tror jag inte att de behöver dina rekommendationer, och inte bibeln heller.

Citat:
Gud uppenbara sanningen för den som vill och söker.

Amen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in