2017-12-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Vad sjutton är legitima betänkligheter?

Tänker mig nåt i stil med: Jag tror inte längre att jv:s läror är sanna men jag vill gärna vara overksam medlem för att få behålla min familj och mina vänner som finns i församlingen. Alltså bara berätta hur det är utan att vara negativ mot jv. Är det legitima betänkligheter?
Citera
2017-12-12, 21:00
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Precist dom som i slutändan vill tjäna Gud, alltså dom som vill underordna sig Gud kommer att överleva. Det handlar inte om man har blivit döpt eller inte.

Har du förståelse hur dessa motståndare förvränger sanningen? Och fundera på hur en tråd om Jehovas vittnen har en så stor aktivitet, handlar det inte om en sjuk vilja att smutskasta Jehovas vittnen?

Exempel på förvrängning?

Ja det tycker jag också, men har motståndare rätten att förvränga JV:s budskap bara för det?

Inte alls. Men det blir så, missförstånd, om organisationen inte är tydliga med vad de tror på. Så tveksam om det är förvrängning utan istället missförstånd. Det är inte så att man blir lärd alltså av vittnen om att Jehova bedömer hjärta och alla människor oavsett vittnen eller inte i harmageddon får välja att ta ställning/fortsätta ta ställning för att inte dö i harmageddon.
Jag visste inte detta alls förräns jag började läsa dina flashback inlägg ttsp och började inse själv att det stämmer med bibeln.
Citera
2017-12-12, 21:07
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Vad sjutton är legitima betänkligheter?

För några år sen så höll dom ju en ”kom tillbaka till Jehova (organisationen)” kampanj med tillhörande flygblad. Det stod väl nåt om att de som lämnar oftast lämnar för att dom kanske vart osams med någon i församlingen eller nåt annat relativt oskyldigt. Så det borde alltså vara en sk ttsp-legitim-betänklighet, dvs ens lämnande hade inget att göra med en korrupt ledning, pedofili, galna doktriner som kostar folk livet osv. Utan det var mer yttre omständigheter som påverkade och ens egna ofullkomlighet som gjorde att man inte kunde förlåta när tex äldste broder Narr kanske lånat 10 papp av en i fullt förtroende men sen vägrade betala tillbaka.

Allt skulle ju vara glömt och förlåtet då, alltså ingen kommitté som skulle granska ens återinträde. Detta var väl år 2014 eller 2015. Har inte hört talas om detta sen dess så jag tror dom dragit åt svångremmen igen och förväntar sig att bortsprungna får måste kräla tillbaka på sina bara knän igen och be om förlåtelse om och om igen i minst 6 månader, undanstuvade i rikets sals skamvrå.

”Legitima betänkligheter” i den verkliga världen, dvs utanför vansinniga sekters egna spin på språket är ju att man reagerar och avviker mot det som är sjukligt uppåt väggarna.
Citera
2017-12-12, 21:07
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Så.....varför har detta aldrig sagts i klartext? Kan det t o m vara som så att det inte är vad JV lär?😊

det borde vara så eftersom bibeln inte säger annat. men jag vet inte varför jw.org inte bryr sig om att lyfta fram det. Men jag tror på att alla människor får en chans oavsett vittnen eller andra människor att ta ställning för jehova gud i harmageddon innan de eventuellt dör.
Citera
2017-12-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Tänker mig nåt i stil med: Jag tror inte längre att jv:s läror är sanna men jag vill gärna vara overksam medlem för att få behålla min familj och mina vänner som finns i församlingen. Alltså bara berätta hur det är utan att vara negativ mot jv. Är det legitima betänkligheter?

Tror jag inte. Det ska nog bara vara tvivel om en detaljfråga
Citera
2017-12-12, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Inte alls. Men det blir så, missförstånd, om organisationen inte är tydliga med vad de tror på. Så tveksam om det är förvrängning utan istället missförstånd. Det är inte så att man blir lärd alltså av vittnen om att Jehova bedömer hjärta och alla människor oavsett vittnen eller inte i harmageddon får välja att ta ställning/fortsätta ta ställning för att inte dö i harmageddon.
Jag visste inte detta alls förräns jag började läsa dina flashback inlägg ttsp och började inse själv att det stämmer med bibeln.

Det är tyvärr inget missförstånd. Organisationen lär inte att överlevnaden är samfundsoberoende. Detta borde du egentligen veta........även om det är obehagligt.
Citera
2017-12-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
det borde vara så eftersom bibeln inte säger annat. men jag vet inte varför jw.org inte bryr sig om att lyfta fram det. Men jag tror på att alla människor får en chans oavsett vittnen eller andra människor att ta ställning för jehova gud i harmageddon innan de eventuellt dör.

Kan det vara som så att organisationen anser sig vara en nutids "Noas ark".....i bemärkelsen att ingen räddning finns utanför organisationen?
Citera
2017-12-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ja lögn är det, din lögn.

Bevisa det.
Citera
2017-12-12, 22:19
Medlem
Citat:
Det är fakta att Jv anser att ingen förutom Gud kan döma människor i Harmageddon:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Tänk om du läste alla halvdana citat du lämnar efter dig.
Det fetade anger den anledning som du hela tiden mörkar.
Citera
2017-12-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Citat:
Det är fakta att Jv anser att ingen förutom Gud kan döma människor i Harmageddon:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Tänk om du läste alla halvdana citat du lämnar efter dig.
Det fetade anger den anledning som du hela tiden mörkar.

Eller att han anser det vara fakta att ingen utom Gud dömer i Harmageddon...
Citera
2017-12-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Utfrysningen är inget annat än utpressning.
"Om du inte ångrar dig och kommer tillbaka fpr du inte träffa dina vänner, din familj, inte ens dina barnbarn."
Fritt val? Visst. Som att bli kristnad under svärdet.

Så ledningen hos Jehovas vittnen håller på med utpressning för att mjölka medlemmar på pengar så att dom kan köra sina lyxbilar?

Det är någonting som inte stämmer med era anklagelser, om dom vill köra lyxbilar och mjölka medlemmar på pengar, då borde dom försöka lätta på reglerna, så att dom inte blir uteslutna och slutar med att bidra med pengar.
Citera
2017-12-12, 22:46
Medlem
Citat:
Citat:
Att bli overksam rekommenderar jag också hellre än att man våldför sig på sitt samvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vilken underlig kommentar.
Hur kan det vara att våldföra sig på sitt samvete när man lämnar en lögnaktig sekt?

Läste du vad jag skrev nyss? jag sade inget om att "lämna församlingen", utan jag sade att man istället för att våldföra sig på sitt samvete och låtsas som att man är kristen och ljuger för sina närmaste, att man istället blir overksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in