2017-12-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Som jag läser det så är det inom jv helt okej att vara overksam om man inte längre tror att jv har sanningen. Stämmer det?

Ja, det är bättre att bli overksam än att bli avfälling där enda syftet är att smutskasta sina forna bröder.

Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nästa fråga blir då om man öppet kan säga att man tappat tron på jv:s sanning och av det skälet blivit overksam? Jag trodde nämligen att man åkte ut om man säger öppet att man tror att jv:s läror är osanna. Finns den möjligheten så kan man ju vara kvar overksam med gott samvete, men finns den inte måste man ju leva i en lögn.

Det beror på hur man säger det, om man säger det på grund av uppror eller om man har legitima betänkligheter.
Citera
2017-12-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, fast av felaktiga orsaker, jag gör det för att hålla på rättfärdiga principer, dom gör det för att dom har hört talas om Jv, och tycker att dom har rätt att mobba dom.

Du har aldrig kommit på tanken att din släkt kan tycka att de gör det rätta och att det är du som är fel ute?

Intressant att du nu för första gången medger att det är mobbning att frysa ut anhöriga.
Det har du inte tyckt förut.
Fast det kanske bara gäller när du själv är drabbad?

Citat:
Jag tycker det är synd om dig att du accepterar vad som helst, bara för att få tillhöra en social grupp.

Undrar hur du skulle ha agerat i 1930-talets Tyskland, om du värdesätter din familj så mycket.

Hade du agerat som majoriteten i Tyskland gjorde? Ja sannolikt, du älskar din familj mer än rätta principer.

Vet inte vad du försöker säga här.
Känns mest som förvirrat svammel.

Ena gången kommer du med anklagelser om att man hatar sin familj.
Nästa gång är felet att man älskar dem.
Senast redigerad av Kalten 2017-12-12 kl. 18:19.
Citera
2017-12-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ja, det är bättre att bli overksam än att bli avfälling där enda syftet är att smutskasta sina forna bröder.

Har du tänkt ge belägg för ditt påstående att jag "hatar Jehovas vittnen på internet", eller har du tänkt be om ursäkt?
Senast redigerad av Innesluten 2017-12-12 kl. 18:25.
Citera
2017-12-12, 19:51
Medlem
Citat:
Tänk, du pratar så ofta om att "avfällingar" är hatiska, de ägnar dag och natt åt att hela tiden smutskasta sina bröder, de kan inte tänka på något annat och de är sjuka o sinnet.
Vem är det som är hatisk?
Citera
2017-12-12, 20:07
Medlem
Citat:
Att bli overksam rekommenderar jag också hellre än att man våldför sig på sitt samvete.

Sure....men vägen till overksamhet kan vara lång....och innebära år av förberedelse. ....om man vill komma ut smidigt.
..
Citera
2017-12-12, 20:09
Medlem
Citat:
Menar du att jag skulle vara mer empatisk om jag bodde kvar i en maffia familj?

För att dom hellre vill ha den sociala gemenskapen än att ha ett gott samvete och inte leva i en lögn.

Varför skulle man ha dåligt samvete för att man mörkar sitt liv och sina tankar inför en destruktiv sekt?
Citera
2017-12-12, 20:12
Medlem
Citat:
"trevligare och mindre exkluderande." betyder också man kan acceptera sådant dom bibeln förbjuder.

Det finns samfund med liberal bibeltolkning...det vet du säkert. Och det var du som försökte hävda att chansen att överleva inte var samfundsberoende. Så.....hur ska du ha det.....har Jv en särställning bland samfund eller inte?
Citera
2017-12-12, 20:17
Medlem
Citat:
Vilken text?

Det är inte en hemlighet att dom som växer upp som Jehovas vittnen har svårare att stanna kvar, en amerikansk undersökning bekräftar detta.

Utmärkt. Så berätta då; vilka nackdelar är det med att växa upp som Jv. Du sa ju själv att du hade fördelen att inte växa upp i organisationen......så låt oss nu höra detaljer om nackdelarna.
Citera
2017-12-12, 20:18
Medlem
Citat:
Det är fakta att Jv anser att ingen förutom Gud kan döma människor i Harmageddon:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Påstår du med detta att det är likgiltigt för chansen till överlevnad vilket samfund man tillhör?
Citera
2017-12-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Nej inte direkt men de som är tjänare till gud! Men det som du säger om överlevnad och det som jag tror och håller med dig om. Det borde kanske betonas tydligare på mötena också så inte andra får uppfattningen tänker jag att det bara är vittnena som har hopp om överlevnad. VIlket många verkar tro att vittnen tror.

Så.....varför har detta aldrig sagts i klartext? Kan det t o m vara som så att det inte är vad JV lär?😊
Citera
2017-12-12, 20:24
Medlem
Citat:
Precist dom som i slutändan vill tjäna Gud, alltså dom som vill underordna sig Gud kommer att överleva. Det handlar inte om man har blivit döpt eller inte.

Har du förståelse hur dessa motståndare förvränger sanningen? Och fundera på hur en tråd om Jehovas vittnen har en så stor aktivitet, handlar det inte om en sjuk vilja att smutskasta Jehovas vittnen?

Ja det tycker jag också, men har motståndare rätten att förvränga JV:s budskap bara för det?

Så......det räcker alltså med att vara god och vänlig? Och det spelar ingen roll vilket samfund man tillhör? Bra....då kan ju Crazy Priest söka sig till ett samfund som behandlar honom bättre. Jv-församlingen förefaller ju behandla honom som luft
Citera
2017-12-12, 20:26
Medlem
Citat:

Det beror på hur man säger det, om man säger det på grund av uppror eller om man har legitima betänkligheter.

Vad sjutton är legitima betänkligheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in