2017-12-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Bra att du tillstår att du har en fördel som inte är uppvuxen som Jv. Heders till dig för denna uppriktighet.

Lägg gärna ut texten om vilka nackdelar det är att växa upp inom organisationen.

Vilken text?

Det är inte en hemlighet att dom som växer upp som Jehovas vittnen har svårare att stanna kvar, en amerikansk undersökning bekräftar detta.
Citera
2017-12-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Har du någon gång hört i klartext att katoliker, muslimer eller lutheraner kommer att kunna överleva......förutsatt att se inte konverterar till JV.

Det är fakta att Jv anser att ingen förutom Gud kan döma människor i Harmageddon:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)
Citera
2017-12-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Om du läser vad CrazyPriest skriver så behöver du inte fråga.

Jag vill höra detta från CrazyPriest själv.
Citera
2017-12-12, 15:44
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Har du hört någon gång när du har varit med på möten och pratat med Jehovas vittnen, att dom har sagt att enbart döpta (m.m.) Jehovas vittnen överlever?

Nej inte direkt men de som är tjänare till gud! Men det som du säger om överlevnad och det som jag tror och håller med dig om. Det borde kanske betonas tydligare på mötena också så inte andra får uppfattningen tänker jag att det bara är vittnena som har hopp om överlevnad. VIlket många verkar tro att vittnen tror.
Citera
2017-12-12, 17:05
Medlem
Citat:
Att bli overksam rekommenderar jag också hellre än att man våldför sig på sitt samvete.

Du påstår att jag "hatar Jehovas vittnen på internet", och att du kan ge exempel på det.
Var vänlig ge exempel på att jag "hatar Jehovas vittnen på internet".

Om du inte kan ge något sådant exempel är du istället skyldig att be mig om ursäkt.
Citera
2017-12-12, 17:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Undrar hur du skulle ha agerat i 1930-talets Tyskland, om du värdesätter din familj så mycket.

Vore det verkligen så bra att nämna Tyskland under 1930-talet och då öppna upp för ett omnämnande av Rutherfords hyllande brev till Hitler?
Citera
2017-12-12, 17:08
Medlem
Citat:
Att bli overksam rekommenderar jag också hellre än att man våldför sig på sitt samvete.

Som jag läser det så är det inom jv helt okej att vara overksam om man inte längre tror att jv har sanningen. Stämmer det? Nästa fråga blir då om man öppet kan säga att man tappat tron på jv:s sanning och av det skälet blivit overksam? Jag trodde nämligen att man åkte ut om man säger öppet att man tror att jv:s läror är osanna. Finns den möjligheten så kan man ju vara kvar overksam med gott samvete, men finns den inte måste man ju leva i en lögn.
Citera
2017-12-12, 17:35
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen tvingar inte någon, om dom vill lämna så är dom fria att göra det, dom är t.o.m. helt fria att smutskasta Jv varje dag på forum som Flashback.
Utfrysningen är inget annat än utpressning.
"Om du inte ångrar dig och kommer tillbaka fpr du inte träffa dina vänner, din familj, inte ens dina barnbarn."
Fritt val? Visst. Som att bli kristnad under svärdet.
Citera
2017-12-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Nej inte direkt men de som är tjänare till gud! Men det som du säger om överlevnad och det som jag tror och håller med dig om.

Precist dom som i slutändan vill tjäna Gud, alltså dom som vill underordna sig Gud kommer att överleva. Det handlar inte om man har blivit döpt eller inte.

Har du förståelse hur dessa motståndare förvränger sanningen? Och fundera på hur en tråd om Jehovas vittnen har en så stor aktivitet, handlar det inte om en sjuk vilja att smutskasta Jehovas vittnen?

Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Det borde kanske betonas tydligare på mötena också så inte andra får uppfattningen tänker jag att det bara är vittnena som har hopp om överlevnad. VIlket många verkar tro att vittnen tror.

Ja det tycker jag också, men har motståndare rätten att förvränga JV:s budskap bara för det?
Citera
2017-12-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Som jag läser det så är det inom jv helt okej att vara overksam om man inte längre tror att jv har sanningen. Stämmer det? Nästa fråga blir då om man öppet kan säga att man tappat tron på jv:s sanning och av det skälet blivit overksam? Jag trodde nämligen att man åkte ut om man säger öppet att man tror att jv:s läror är osanna. Finns den möjligheten så kan man ju vara kvar overksam med gott samvete, men finns den inte måste man ju leva i en lögn.

Det där är bara dimridåer från JV:s sida.
JV:s lära framgår tydligt av Vakttornet:

"Om vi slutar gå i tjänsten står vi inte längre på Jehovas sida. Eftersom det inte finns någon neutral mark, har vi i stället börjat följa Satan." Vakttornet 15/7 2011 s18

Var och en kan lätt räkna ut vad som förväntas hända med den som har "börjat följa Satan".

Vad som händer om man blir overksam är beroende på hur nitiska de lokala äldstebröderna är.
Jag slutade gå i tjänsten och på möten när jag upptäckte lögnerna.
Då kom 2 äldste på hembesök (objudna).
De snokade i anledningen och jag gav så intetsägande svar som möjligt.
När jag till slut på en direkt fråga svarade att jag trodde mer på bibeln än på Vakttornet var det kört.
Då var jag plötsligt "upprorisk mot Gud".
Go figure!
Citera
2017-12-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vore det verkligen så bra att nämna Tyskland under 1930-talet och då öppna upp för ett omnämnande av Rutherfords hyllande brev till Hitler?

Det som står i brevet är också en förvrängning, "hyllande av Hitler" när man inte ens stödjer någon annan makthavare än Gud
Citera
2017-12-12, 18:10
Medlem
Citat:

Vilken underlig kommentar.
Hur kan det vara att våldföra sig på sitt samvete när man lämnar en lögnaktig sekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in