Flashback bygger pepparkakshus!
2017-08-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Tycker du det är rätt att t ex köpa upp familjens pengar på lotter?

Det har inget med saken att göra.
Ytterligheter kan många gånger synas vara skadliga.
Tex
Mat - frosseri
Vin - alkoholism.
Pengar - girighet

Alltså bara för att mat tex är gott så är det nog ingen som säger att mat är fel. Men ganska många skulle anse att frosseri vore fel. Osv.

Frågan var annars: Varför grundlägger du synen att en lott är fel, om den så vore gratis, på den gamla lagen från GT?
När du samtidigt inte stenar din son om han är uppkäftig mot dig, vilket lagen i GT också föreskriver.
Citera
2017-08-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast att vinna penninglotter som försäljningspremier var helt OK. Vi vann några i början av 1980-talet.......och lita på att lotterna hamnade i kassaskåpet och inte i papperskorgen.

Nja, har det verkligen varit okay?
Har inte någon bent lite på samvetet då? Inte helt ovanligt iofs Eller?
Var det penninglotter man kunde byta mot pengar? Då kan det nog stämma. Obligationer kunde ju vara okay, där man fick tillbaka insatsen. Men det var vinstchansen som jag vill minnas det diskuterades om.
Inte ens en trisslott som premie är okay. Just att lita på turen.
Det finns artiklar om gratislotter, vilket premievunna lotter nog anses som. Jag är just nu lite för slö för att leta upp.

Jag hade en butik ett tag när jag var JV. Via en kampanj så erbjöd jag kunder som handlade en viss dag pengarna tillbaka för en lycklig vinnare, om de lade i kvittot i en låda, där jag i slutet på dagen drog den vinnare som skulle få tillbaka sina pengar.

Det slutade i biblioteket.
Jag menade att ingen förlorade ju på det, det fanns bara vinnare. Jag fick ju betala, men med fler kunder så vann jag ju ändå. Ingen kund förlorade ju heller på det.
Men att få folk att lita på lyckans gudinna kommer man inte ifrån.
Så det var bara att ångra sitt tilltag det, om man ville vara kvar i gemenskapen, i den villkorade gemenskapen.
Senast redigerad av Jhwh 2017-08-23 kl. 22:55.
Citera
2017-08-24, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Nja, har det verkligen varit okay?
Har inte någon bent lite på samvetet då? Inte helt ovanligt iofs Eller?
Var det penninglotter man kunde byta mot pengar? Då kan det nog stämma. Obligationer kunde ju vara okay, där man fick tillbaka insatsen. Men det var vinstchansen som jag vill minnas det diskuterades om.
Inte ens en trisslott som premie är okay. Just att lita på turen.
Det finns artiklar om gratislotter, vilket premievunna lotter nog anses som. Jag är just nu lite för slö för att leta upp.

Jag hade en butik ett tag när jag var JV. Via en kampanj så erbjöd jag kunder som handlade en viss dag pengarna tillbaka för en lycklig vinnare, om de lade i kvittot i en låda, där jag i slutet på dagen drog den vinnare som skulle få tillbaka sina pengar.

Det slutade i biblioteket.
Jag menade att ingen förlorade ju på det, det fanns bara vinnare. Jag fick ju betala, men med fler kunder så vann jag ju ändå. Ingen kund förlorade ju heller på det.
Men att få folk att lita på lyckans gudinna kommer man inte ifrån.
Så det var bara att ångra sitt tilltag det, om man ville vara kvar i gemenskapen, i den villkorade gemenskapen.
å
Det var säkert inte officiellt Ok. Det var därför jag reagerade över det. Men föräldrarna menade att de inte hade köpt penninglotten så därför var det Ok....de hade inte aktivt spelat om pengar.
Citera
2017-08-24, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Vad tycker jv man ska göra med pengar man har över när det man behöver är betalt? Äta ute på restaurang? Dra till Thailand på semester? Eller skänka mer till orgen? Ditt svar väcker genast frågan om jv har speciella regler för vad som anses lämpligt att spendera sina "sätta-guldkant-på-livet" pengar på?

Inte ofta man har slantar över när staten tagit sitt.

Om man skulle få en slant över, finns det barn som har behov, skulle det bli över efter det är det väl till att köpa en räka och umgås med vänner.

Guldkanten får vi när Upp 21:3-5 uppfylls inom kort.
Citera
2017-08-24, 16:14
Medlem
Har förstått att man inte få köpa lotter och hoppas på vinst. Samtidigt vet jag vittnen som har aktier på börsen. Syftet där är ju också att tjäna pengar utan att arbeta. Nån som kan förklara hur jv resonerar?
Citera
2017-08-25, 01:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Inte ofta man har slantar över när staten tagit sitt.

Om man skulle få en slant över, finns det barn som har behov, skulle det bli över efter det är det väl till att köpa en räka och umgås med vänner.

Guldkanten får vi när Upp 21:3-5 uppfylls inom kort.

Inte ofta? Köpa en räka??

De som medvetet strävar efter att jobba så lite som möjligt, för så låg lön som möjligt och leva så simpelt som möjligt för att det är ett yttre tecken på stark tro på Jehova kanske inte får nåt över efter räkningarna är betalda och doneringsbössorna i sektsalen är påfyllda. Men de flesta "världsliga" människor får nog i alla fall lite till övers för nöjen mer än en räka.

Vi lever här och nu, något som JVn helt gett upp. Det måste vara svårt att leva i en framtida drömvärld som alltid står inför knuten men aldrig kommer. Det gör ett hjärta sjukt, enligt Bibeln. För att inte nämna vilken skada det gör på vittnesbarnen som får huvudena fyllda med nonsens om att de måste ge upp allt roligt här och nu och bör endast vänta på den dagen då de får kela med lejon och tigervegeterianer. Snacka om att bli helt uppfuckad för alltid.
Citera
2017-08-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater

De som medvetet strävar efter att jobba så lite som möjligt, för så låg lön som möjligt och leva så simpelt som möjligt för att det är ett yttre tecken på stark tro på Jehova kanske inte får nåt över efter räkningarna är betalda och doneringsbössorna i sektsalen är påfyllda. Men de flesta "världsliga" människor får nog i alla fall lite till övers för nöjen mer än en räka.

Vi lever här och nu, något som JVn helt gett upp. Det måste vara svårt att leva i en framtida drömvärld som alltid står inför knuten men aldrig kommer. Det gör ett hjärta sjukt, enligt Bibeln. För att inte nämna vilken skada det gör på vittnesbarnen som får huvudena fyllda med nonsens om att de måste ge upp allt roligt här och nu och bör endast vänta på den dagen då de får kela med lejon och tigervegeterianer. Snacka om att bli helt uppfuckad för alltid.

Detta är viktigt att påpeka. Enligt amerikanska undersökningar så här Jv lägst inkomst av alla samfundsmedlemmar. Om jag minns rätt så var det hinduer och mormoner som hade högst inkomster.
Och naturligtvis är här och nu viktigt för alla människor. Inte undra på att JV n har så mycket depressioner och psykosomatiska okåmmor.
Citera
2017-08-25, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater

Så du har den uppfattningen du?

Kela med lejon, inget jag längtar till.
Var t ex David fattig menar du.
Citera
2017-08-25, 15:36
Medlem
Citat:

Suck. Var David och Salomo kungar eller JVn? Förresten, var det inte Salomo som hade 1000 tjejer att förlusta sig med? Hur går det för dig med syrrorna?😆

Om du inte gillar att klappa lejon ska du nog satsa på livet här och nu.☺
Citera
2017-08-25, 17:48
Medlem
Citat:
Detta tror jag även står i äldsteboken från 2010, fr a om det handlar om gruppterapi.
Jo, det var med där och togs upp med stor tydlighet på nån av kurserna.
Citera
2017-08-25, 19:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Är det fel med en uppfattning att det är viktigt att ta vara på det liv vi lever just nu? Är det fel att vilja ha en uppfyllande och stimulerande karriär här och nu? Blir Jehova ledsen om vi känner lycka av vårt dagliga liv här och nu, även det som "vi" upplever utanför sektlivet?

Var David ett Jehovas vittne? Strävade David efter att leva så torftigt som möjligt för att behaga Jehova?
Citera
2017-08-25, 19:17
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Detta är viktigt att påpeka. Enligt amerikanska undersökningar så här Jv lägst inkomst av alla samfundsmedlemmar. Om jag minns rätt så var det hinduer och mormoner som hade högst inkomster.
Och naturligtvis är här och nu viktigt för alla människor. Inte undra på att JV n har så mycket depressioner och psykosomatiska okåmmor.

Jag vet att mormoner uppmuntrar högre utbildning och leder väl egna universitet också om jag har rätt. Många är framgångsrika företagare. Det lustiga är att dom inte alls är lika skygga för jobbiga frågor som vittnen är och de lyssnar bättre också, i motsats mot vittnen som endast vill prata (läsa högt ur VT propaganda.) Så fort vittnen får utmanande obekväma frågor som riskerar att rasera deras kognitiva dissonans så säger de att de inte vill föra en debatt. Och därmed basta och ryggen vänd mot den jobbiga personen som vågar tänka kritiskt.

Om nu JV org är snuskigt rik så kan jag tänka mig att LDS är tio resor värre med sitt tionde krav och förmögna medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in