2017-12-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Erkänn, du är bara sur för att det finns regler för vuxna och har i egenskap av duktig svensk spelat demokratikortet.
"För jag ska väl också få bestämma över andra"?

Jag gillar ditt perspektiv, men du har nog fel uppfattning om mina motiv.
Att bestämma över andra är jag inte särskilt intresserad av, det räcker för mig att jag tillåts ha min egen uppfattning utan att riskera bestraffning.

Sen är det klart att vi behöver lagar som reglerar vad som är ett acceptabelt beteende i samhället, annars hade alltihop fallit samman. Jag tycker dessutom ganska bra om mycket av det Jehovas vittnen lär ut om hur man ska behandla andra. Men det ska tilläggas att Jehovas vittnen på inget sätt har ensamrätt på sådana värderingar, de delas av de flesta religioner.

När det gäller demokrati finns det en hel uppsjö av problem med det också, och jag är dessutom ganska oerfaren eftersom jag aldrig röstat, och heller inte känner någon särskild önskan att göra det.

Vad jag vänder mig mot är att man som ett Jehovas vittne måste acceptera sådant som är bevisligen felaktigt, exempelvis att Jerusalem förstördes 607 f.Kr, eller att avfällingar är onda och bedrägliga människor.

Jag förstår att du i mångt och mycket delar Jehovas vittnens verklighetsuppfattning. Men ändå har du väl inte anammat den fullt ut? Du skrev i någon annan tråd att du trippat på LSD. Jag klandrar dig inte för det, men om du skulle anamma Jehovas vittnens bild av verkligheten så diskvalificerar du ju dig själv.
Citera
2017-12-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Dom gör bara som du.
Underlåter att berätta sanningen och slingrar sig.

Dags för lite självrannsakan?
Menar du att du är redo att bli lika ärlig själv i detta forumet som du uppenbart kräver av dessa?
Du känner ju väl till citatet om stickan i ögat förmodar jag...
Eller är det bara som vanligt, en massa snack tills du ställs mot väggen?

Var har jag underlåtit att berätta sanningen och slingrat mig?
Citera
2017-12-11, 14:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Var har jag underlåtit att berätta sanningen och slingrat mig?
I princip i varenda debatt vi har haft imho.
Citera
2017-12-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Du har inte din familj i Jv

Jag har en bror som är ett döpt vittne.

Citat:
och har heller inte vuxit upp inom organisationen.

Ja jag har en fördel på det viset, men samtidigt har mina relationer med släkt och vänner blivit sämre bara på grund av att jag har tagit ställning och blivit ett Jehovas vittne. Jag vill inte leva i en lögn och har varit uppriktig med vad jag tycker och känner, och därmed blivit utstött av vissa.

Citat:
Hur fan skulle Jv- ungdomar ha ett någorlunda normalt liv utan att mörka vissa saker?

Familjen är inte hela livet, man dör inte av att mista sin familj, frågan är om man väljer familjen före Gud och sanningen. En jämförelse: Om familjen är maffia som mördar människor, väljer man då att stanna kvar bara för att inte förlora sin familj, eller gör man det rätta?
Citera
2017-12-11, 14:39
Medlem
Citat:
I princip i varenda debatt vi har haft imho.

Visa mig, citera där jag har slingrat mig och underlåtit att berätta sanningen.
Citera
2017-12-11, 14:40
Medlem
Citat:
Varför ljuga över huvud taget?
Det bryter ju mot din tro...

Var sade jag att jag skulle ljuga?
Citera
2017-12-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Då har vi missförstått varann. Jag trodde du pratade jv-språk när du pratade om "familj", att det avsåg församlingen. Så menade jag. Dina privata omständigheter har jag inte undrat över, men jag vill givetvis beklaga att dina föräldrar är borta. Själv försöker jag låtsas som att mina är döda eftersom de är fundamentalt hårda när det gäller att "undvika all kontakt".
Och ja, jag anser att den som överger en församling som visar sig dölja och ljuga om saker gör rätt. Det anser jv också, men bara när det gäller alla andra samfund.

Du har all rätt att lämna/överge församlingen, du är mer rakryggad än någon som varje dag ljuger och låtsas vara en person som h*n inte är för sin familj, bara för att få få del av det sociala som familjen ger.
Citera
2017-12-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
typ att gud skulle inte godkänna mig om jag falsk utger mig för att tro som jehovas vittnens fast jag ej gör det? Man ska ju vara ärlig helt klart, sträva efter det tycker jag. Han kanske borde fundera på om han i stället kan stilla sina tvivel så att hans tro kan återuppstå.

Jovisst, det vore bättre, men åtminstone inte hämnas och hata Jehovas vittnen på internet, samtidigt som han är Guds bästa barn på mötena.

Jag förstår inte hur man kan vara så falsk och ändå ha samvetet kvar.
Citera
2017-12-11, 15:03
Medlem
Citat:
Jag vill inte köpa att alla bara för att de inte tillhör jehovas vittnen och tror som de automatisk kommer dö. Jag överlämnar dömande åt jehova gud och jag tror att sk världsmänniskor kan skonas i harmageddon om jehova gud läser deras hjärta som gott.
Hur kan en människa annars dödas för evigt i harmageddon av jehova som är en väldigt fin person bara för att dennna inte kände till "sanningen" eller var mogen för att ta ett beslut.

Däremot tror jag att chansen är större att människor som rättar sig efter bibelns normer och verkligen är jehovas vän har en större chans för överlevnad än t ex "Conny Kofot" som livnär sig på inbrott och stjäl från oskyldigt folk eller "Terrorist Mohammed" som dödar oskylidga människor(blodskuld).
Därför att chansen är större att man håller sig lojal mot Jehova vid harmageddon om man är på hans sida innan harmageddon än om man gör massa ont och helt plötsligt ska omvända sig.
Men jag håller med ttsp om att alla kommer ha en chans i harmageddon oavsett vad man gjort att ställning för jehova annars får man inte överleva, just för att man vet då vem gud är och det finns ingen ursäkt att göra motsatsen för då syndar man mot helig ande Markus: 3:29

Precist, Paulus var ju ett exempel på det, en person som t.o.m. gav tillåtelse att döda kristna, han blev själv omvänd när Jesus uppenbarade sig för honom, och han blev t.o.m. Guds bästa verktyg att föra fram det kristna budskapet.

Och som du säger, man har större chans att få en fördelaktig dom av Gud, om man sätter sig in i hans lagar, vad han vill och vad han är för person så att man får ett förhållande till honom. Och även om man t.o.m. är döpt, så är det inte en garanti för att man överlever, det beror helt och hållet på om man är villig att underordna sig Gud och hans lagar. Man kan ju bevisligen befinna sig i församlingen, vara döpt och låtsas vara en kristen, men Gud kan läsa alla människors hjärtan.
Citera
2017-12-11, 15:07
Medlem
Citat:
Jag har väldigt svårt att förlika mig med något annat. Om jag kan tycka att vissa människor som inte är vittnen inte är värdiga evig tillintentgörelse för att jag tycker de är goda människor, så borde gud kunna bedöma det också om han ser att de har ett gott hjärta(han som t o m läser hjärtan, dvs den inre människan). Visst de som håller sig till bibelns normer och har en relation med gud och vill göra hans vilja så finns det skriftenligt löfte om räddning, om gud bedömer, att det passar in på en själv(för det kan just bara gud avgöra).

Har du hört någon gång när du har varit med på möten och pratat med Jehovas vittnen, att dom har sagt att enbart döpta (m.m.) Jehovas vittnen överlever?
Citera
2017-12-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
När jag bad om skriftstället som förbjuder kristna från att raka sig svarade du med 3 Moseboken 19:27. Du har dessutom helt klart hävdat att Jehovas vittnen förbjöd män från att bära skägg 1974. Se vår konversation om detta inom nedanstående [spoiler]-taggar:

Komisk läsning i spoilern
Citera
2017-12-11, 15:38
Medlem
Citat:
Låt oss säga att människorna under den stora vedermödan delas upp i får och getter, där getterna ska utplånas för evigt i kriget vid Harmageddon. Består getterna enbart av människor som aktivt motarbetar Gud? Eller består de också av människor som är neutrala eller inte vill leva efter Guds vilja? I Uppenbarelseboken står det klart att det rör sig om aktiva motståndare till Gud eftersom det står att de har "utgjutit heliga mäns och profeters blod".

Neutral kan man inte vara, antingen väljer man Gud eller inte. Getterna består både av dom som aktivt motarbetar Gud och dom som inte vill leva efter Guds vilja. Ett exempel är människorna i Sodom och Gomorra, dom var inte aktiv i att motarbeta Gud, men dom var sexuellt sjuka i sinnet där t.o.m. pedofili accepterades. Det står inte i klartext i bibeln, men antingen var invånarna så sjuka att dom inte kunde bli omvända, eller att Gud kommer att uppväcka dom i tusenårsriket.

Citat:
Trots att Paulus förföljde och dödade kristna blev han upplyst av Jesus och omvände. Men hade de som dog i översvämningen kunskap om Gud och hans vilja på samma sätt som Paulus fick? Eller utplånades de för att Gud ville bli av med ondskan i sig?

Det står inte i bibeln hur mycket kunskap dom hade. Men jag tänker mig att dom hade vilselett sig själva till sådan ondska att dom inte kunde omvända sig även om Gud hade visat sig. Jag vet inte, men jag är övertygad om att Gud är rättvis i hans domar. Moses ifrågasatte Gud om Sodom och Gomorra, Moses var bekymrad över om Gud hade fattat ett rättvist beslut, han frågade:

"Och Abraham vände sig till Herren och sade: ”Skall du verkligen förinta den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige? Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Skall du då verkligen förinta den i stället för att skona den för de femtio rättfärdigas skull som bor där? Så kan du inte göra, döda den rättfärdige tillsammans med den orättfärdige, så att det går den rättfärdige på samma sätt som den orättfärdige. Så kan du inte göra! Skall inte den som är hela jordens domare göra vad som är rätt?”

Herren sade: ”Om jag finner femtio rättfärdiga i Sodom, skall jag för deras skull skona hela staden.” Abraham fortsatte: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre, jag som är jord och stoft. Kanske fattas det fem för att det skall bli femtio rättfärdiga? Skall du då förgöra hela staden för dessa fem människors skull?”

Herren svarade: ”Om jag finner fyrtiofem, skall jag inte förgöra den.” Ännu en gång tog Abraham till orda: ”Kanske finns där fyrtio?” Herren sade: ”Då skall jag inte göra det, för de fyrtios skull.”

Abraham sade: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar, men kanske finns där trettio?” Herren svarade: ”Om jag finner trettio, skall jag inte göra det.”

Då sade Abraham: ”Jag dristar mig att tala till dig, Herre. Kanske finns där tjugo?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tjugos skull.”

Abraham fortsatte: ”Bli inte vred, Herre, om jag talar en sista gång, men kanske finns där tio?” Herren svarade: ”Då skall jag inte förgöra staden, för de tios skull.”
" (1 Mose 18:23-32 Bibel2000)

Citat:
Jag vet att vi har diskuterat detta passage tidigare. Det kan vara så att alla förstår att det är Jesus som anländer. Det jag hänger upp mig på är att passagen är i direkt anknytning till det som står i Matteusevangeliet 24:1-2 och 24:15-16. Där står det att Jerusalem ska falla och att efter en viss händelse "måste de som bor i Judeen fly till bergen". Jesus ankomst äger rum strax efter att Jerusalem fallit. Vid hans ankomst samlar han ihop de utvalda. Sedan ställer han sig på sin tron och dömer människorna genom att dela upp dem i "får" och "getter".

Menar du att du hänger upp dig på att det låter som att Matteus kapitel 24 enbart talar om det som hände år 70 e.Kr.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in