2017-04-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
"Om man vill omvända sig så kan man omvända sig" skrev du nyss.

Jo fast det gäller ju inte dom som syndar mot heliga anden.
Citera
2017-04-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så det finns alltså lägen då man inte kan omvända sig?
Citera
2017-04-07, 22:30
Medlem
Citat:
Du vill hela tiden misskreditera mig, känns det skönt?

Och du säger att du har varit ett döpt Jehovas vittne, då är det mystiskt att du inte förstått dom mest grundläggande lärorna hos Jv.

Men jag ska förklara för dig igen: När Gud dömer i slutändan, så är det individuellt, hur en person är, hur deras hjärteinställning är, då spelar det ingen roll om man är katolik, pingstvän, jude, muslim, Jehovas vittne eller någon annan människa på jorden. Alla människor döms av Gud, oavsett vilken ställning dom har.

Något annat dömande från Gud vore rasistiskt, Gud är inte partisk:

"Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör."(Apg 10:34-35 Bibel2000)

Men det är väl ganska uppenbart att Gud kräver att människor upphör med avgudadyrkan?

Innan harmageddon så har Gud krav på hur människor ska vara för att ha ett godkänt förhållande till honom. Men om människor inte vill underordna sig dessa krav innan harmageddon, så får dom hoppas att dom har en god hjärteinställning när harmageddon kommer.

Återigen, varför måste jag förklara allt detta för dig som är ett före detta Jehovas vittne? Det är grundläggande läror, har du missuppfattat så grovt, eller handlar det om mer onda avsikter?

Det handlar om din uppriktighet!
Anser du att det finns andra samfund förutom JV som inte sysslar med "avgudadyrkan"? I så fall, vilka är detta?
På "min tid" var läran att alla andra samfund gjorde detta.......men upplys oss om det är annorlunda nu. Och nämn de samfund vid namn i vilka medlemmarna kan ha en chans.
Citera
2017-04-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag har studerat och gått på möten. De säger eller sa, att det enda säkra sättet att överleva harmageddon var att överlämna sig till jehova.

Ibland även cyniska över hur rädda och ångerfyllda världsliga kommer att bli när slutet kommer.
Barn i alla åldrar satt och lyssnade på dravlet, egentligen inte konstigt att en del vittnen är så skadade som de är.

Naturligtvis är det så.

Sen kan man undra varför Gud vill skrämma skiten ut människor han vill döda. Är Gud månne sadist? eller är det fanclubens sadistiska böjelser som kommer till uttryck?
Citera
2017-04-07, 22:46
Medlem
Citat:
Jo det finns dom som påstår att man måste vara döpt för att överleva harmageddon, visst är det påståendet idiotiskt?

Ja om gamla tant Elsa i missionskyrkan kan underordna sig Jehova den dagen då harmageddon kommer, så är det inget problem.

Utomordentligt förträffligt. Det har blivit betydande liberaliseringar, förstår jag. Härligt!

Detta måste ju betyda att alla JV-medlemmar som tycker att organisationen blivit för strikt och krävande kan byta samfund. Eller hur?
För visst var väl frälsningen/överlevnaden samfundsoberoende....det sa du ju igår.
Citera
2017-04-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ja det stämmer. Det viktiga är att man är villig att underordna sig Gud den dagen. Men det kan bli problem om man är utanför församlingen och om man blir för mycket påverkad av världens anda så att man börjar utveckla ett ont hjärta.

Församlingen och mötena ska vara en motpol till världens anda, en hjälp att hålla sig på den smala vägen.

Bara den dagen??

VArför säger i då inte detta till JV-ungdomar? Då skulle de ju kunna leva loppan till domedagen.....inget krav på dop....eller att behöva gå ut och predika.

Och....om detta är sant....varför sitter du och försvarar JV-läror i stället för att leva loppan och ha party?
Citera
2017-04-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så det finns alltså lägen då man inte kan omvända sig?

Det beror på vad du menar med "inte kan", som jag sade så är det fel att säga "man vill omvända sig men inte kan".

Orsaken till att man "inte kan" är för att man inte vill. Man har gått så långt i syndfulla tankar och synden att man t.o.m. hädar Gud som man då vet existerar, man vill göra det onda och syndfulla, man njuter av att göra det onda och vill inte släppa det. Man tycker att det onda är gott och vill fortsätta med det onda trots att man vet att Gud existerar och att man kommer att bli dödad av Gud.

T.ex. människorna i Sodom och Gomorra hade gått så långt i sin sexuella omoraliskhet, att dom inte ville upphöra med omoraliskheten, och då var Gud tvungen att ta bort städerna så att det inte skulle sprida sig över hela jorden.

Med stor sannolikhet kommer den sexuella omoraliskheten, lik Sodom och Gomorra, tillbaka(den har kommit tillbaka redan i många avseenden), tillsammans med våldsförhärligande och andra synder. Människorna kommer att gräva djupare och djupare synder tills man inte kan ta sig upp. Man ser då Guds lagar och den framtid som bibeln beskriver som något ont, något som förbjuder deras sexuella omoraliskhet, och t.o.m. anser att Guds lagar är onda, att Gud är ond och icke tolerant när han inte tillåter den sexuella omoraliskheten.

Detta märker man ju redan nu, det är nog många redan nu som inte skulle vilja omvända sig även om dom skulle få all bevis i världen att Gud finns och att hans namn är Jehova.

Hur är det med dig? Om Gud skulle tydligt visa sig för dig (eller för hela världen för den delen), t.ex. genom himmelska fenomen a la delandet av röda havet. Skulle du då omvända dig och bli ett Jehovas vittne? Eller har världens anda påverkat dig så mycket att du skulle tycka att Gud är ond oavsett om han visar sig eller inte, och vägrar att ödmjuka dig och lyssna på honom ?
Citera
2017-04-08, 00:12
Medlem
Citat:
Det beror på vad du menar med "inte kan", som jag sade så är det fel att säga "man vill omvända sig men inte kan".

Orsaken till att man "inte kan" är för att man inte vill. Man har gått så långt i syndfulla tankar och synden att man t.o.m. hädar Gud som man då vet existerar, man vill göra det onda och syndfulla, man njuter av att göra det onda och vill inte släppa det. Man tycker att det onda är gott och vill fortsätta med det onda trots att man vet att Gud existerar och att man kommer att bli dödad av Gud.

T.ex. människorna i Sodom och Gomorra hade gått så långt i sin sexuella omoraliskhet, att dom inte ville upphöra med omoraliskheten, och då var Gud tvungen att ta bort städerna så att det inte skulle sprida sig över hela jorden.

Med stor sannolikhet kommer den sexuella omoraliskheten, lik Sodom och Gomorra, tillbaka(den har kommit tillbaka redan i många avseenden), tillsammans med våldsförhärligande och andra synder. Människorna kommer att gräva djupare och djupare synder tills man inte kan ta sig upp. Man ser då Guds lagar och den framtid som bibeln beskriver som något ont, något som förbjuder deras sexuella omoraliskhet, och t.o.m. anser att Guds lagar är onda, att Gud är ond och icke tolerant när han inte tillåter den sexuella omoraliskheten.

Detta märker man ju redan nu, det är nog många redan nu som inte skulle vilja omvända sig även om dom skulle få all bevis i världen att Gud finns och att hans namn är Jehova.

Hur är det med dig? Om Gud skulle tydligt visa sig för dig (eller för hela världen för den delen), t.ex. genom himmelska fenomen a la delandet av röda havet. Skulle du då omvända dig och bli ett Jehovas vittne? Eller har världens anda påverkat dig så mycket att du skulle tycka att Gud är ond oavsett om han visar sig eller inte, och vägrar att ödmjuka dig och lyssna på honom ?
Varför skulle jag bli ett vittne om Gud visade sig för mig? Jag kan ju tro på Gud, utan att vara ett jv.
Skulle du bli muslim om Allah visade sig för dig? Eller är du inte ödmjuk nog?
Självklart skulle jag lyssna på Gud. Han kanske har jättebra anledningar till varför han är så ond enligt bibeln. (dock så tvivlar jag..) Gud blir ju inte god för att han visar sig.
Citera
2017-04-08, 01:34
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Det håller jag fullständigt med om. Bla så har vi 8 mil JVn (enligt organisationen alltså, antagligen betydligt färre i verkligheten) som vägrar att omvända sig trots att Bibeln är mer än tydlig i kännetecknen på den falska profeten/falska kristus och även säger att vi inte ska lyssna på/följa jordemänniskor.

Du håller envist fast i en religion, i en idé. Du är förälskad i jordemänniskors "öronkittlande", så pass att du blundar totalt när de lägger till och tar bort från Guds heliga ord och går långt utanför det skrivna ordet i sina omständiga regler och policyn. Jag kan se dig argumentera med Gud själv på domedagen om varför du vet bättre än Honom.
Citera
2017-04-08, 06:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ja, så ser det ut i DIN bibeltolkning. Men eftersom denna är i stort sett värdelös* är det inget att ta allvarligt.

* Från ett nutidigt kunskaps-perspektiv.
Citera
2017-04-08, 15:15
Medlem
Hur går det med min fråga om nikotinfritt snus, ttsp? Du har haft lång tid på dig att hitta ett svar nu.
Citera
2017-04-08, 15:23
Medlem
Citat:
Jo det finns dom som påstår att man måste vara döpt för att överleva harmageddon, visst är det påståendet idiotiskt?

Exakt varför tjatas det på minderåriga att de måste döpa sig om de vill överleva, om det nu inte behövs?

Citat:
Ja om gamla tant Elsa i missionskyrkan kan underordna sig Jehova den dagen då harmageddon kommer, så är det inget problem.

JV:s lära är att det ska bli en "stor vedermöda" en period före Harmageddon och att det är försent för den som inte tagit ställning före det?
Så gamla tant Elsa kan känna sig blåst "den dagen då harmageddon kommer" enligt JV:s lära.
Glömde du det, eller tror du inte som JV gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in