Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-18, 22:19
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka länder tänker du på? Och hur fungerar lagen?

Om vi tar ett exempel där ett offer uppsöker en präst för att bara prata om ett övergrepp som den utsatts för, personen vill absolut inte att prästen polisanmäler, utan bara vill prata. Ska prästen polisanmäla mot offrets vilja ändå, och vad blir konsekvenserna om prästen inte polisanmäler, böter, hur mycket? Fängelsestraff, hur lång tid?

Detta är lagen i bla USA, i många stater, där kyrkor och dess prästerskap har anmälningsplikt;

Ministers are mandatory child abuse reporters in many states, either because the child abuse reporting law defines mandatory reporters to include "ministers," or because the law makes "any person" a mandatory reporter of child abuse. In other states, ministers may be mandatory reporters if they perform the duties of one of the specified categories of mandatory reporter. For example, a minister may be a mandatory reporter because he or she is a teacher or administrator at a church-operated school, or serves as a counselor.

http://www.churchlawandtax.com/blog/...reporters.html

OBS! Fair use för undervisningssyfte!

Vidare säger artikeln;

However, several child abuse reporting laws exempt ministers from reporting child abuse if they learned of the abuse in the course of a conversation protected by the clergy-penitent privilege.

Vilket betyder att prästerskapet utesluts ur den obligatoriska anmälningsplikten om den inhämtats via tex bikt, vilket har en strängre tystnadsplikt än tex den en psykolog/patient har, där psykologen måste anmäla oavsett. Men den måste även underätta patienten om detta innan påbörjad behandling.

JV "prästerskap" faller inte under denna prästerskaps förtroende tystnadsplikt eftersom a.) JV org har inget prästerskap b.) Förtroendeanmälan om övergrepp från offer till äldste stannar inte endast mellan dom två utan dokumenteras i skrift, behandlas internt mellan minst ytterligare två äldsten och går igenom flertalet händer för att slutligen förvaras i en databas.

Även i de stater där det råder anmälningsplikt så har äldsten och orgen, i samråd, inte anmält. Föräldrar både kan och inte kan klandras eftersom dom är i ett utsatt underläge, under hot.
Senast redigerad av Vasectomater 2016-12-18 kl. 23:06.
Citera
2016-12-18, 22:28
Medlem
Citat:
Varför är det en dålig ursäkt för Jehovas vittnen, men inte för präster i Svenska Kyrkan? När ett pedofiloffer anförtror sig till en präst i förtroende?

Hur tror du pedofiloffer skulle känna sig att anförtro sig åt präster om dom vet att präster automatiskt är tvingade att polisanmäla offrets fader/bror? Varför ska inte pedofiloffer ha makten att själva bestämma om man vill polisanmäla? Blir det inte en andra våldtäkt om den man anförtror sig åt polisanmäler mot ens vilja?

Detta är vad avfällingar menar med att Jehovas vittnen skyddar pedofiler, att äldste inte anmäler till polisen automatiskt.

Den stora skillnaden är att prästen har tystnadsplikt, så funkar det inte hos JV, En äldste måste alltid prata med två till om en allvarlig överträdelse begåtts. Sen ska det skrivas pratas med betel i vissa fall. Det är stor skillnad
Citera
2016-12-18, 22:32
Medlem
Citat:
Nej jag förstår inte, du är väl luddig igen. Om jag frågar dig så här:

1. Ska det finna olika lagar och moralnormer för Jehovas vittnens äldste, och präster?
2. Ska det finnas olika lagar och moralnormer för Jehovas vittnen, och övriga folket i Sverige?

Om inte, varför säger du att det är "en dålig ursäkt" att äldste inte har en tvingande lag om att polisanmäla pedofili? Varför är Jehovas vittnen pedofilskyddare för att dom inte automatiskt polisanmäler pedofili, när präster och resten av Sverige inte är pedofilskyddare när dom står under samma lag?

Jo och du är säkert väl medveten om våra stränga regler om någon syndar, vilket också anklagats för att vara för stränga regler, uteslutning. Det är som att vilja äta kakan och ha den kvar, antingen är Jv för stränga eller inte alls stränga, hur vill du ha det?

Sedan anklagas också Jehovas vittnen för att ha egna lagar och domstolar (som också det är förvridet) Hur vill du ha det? Ska en organisation ha "egna lagar och utredningar när något olagligt uppdagas", eller inte?

Kan det vara så att vi är lite trög? Det har varit så att den som skulle anmäla blir utesluten, det är fortfarande så att de äldste hjälper inget offer att anmäla. De avråder fortfarande anmälan även om det nu inte är uteslutningsbart.
Citera
2016-12-18, 22:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Den stora skillnaden är att prästen har tystnadsplikt, så funkar det inte hos JV, En äldste måste alltid prata med två till om en allvarlig överträdelse begåtts. Sen ska det skrivas pratas med betel i vissa fall. Det är stor skillnad

Enligt orgens äldste regelbok så måste de alltid ringa Betel det första dom gör vid anmälan om övergrepp. Så Betel är alltid involverad.
Citera
2016-12-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Enligt orgens äldste regelbok så måste de alltid ringa Betel det första dom gör vid anmälan om övergrepp. Så Betel är alltid involverad.

Ja, när det gäller pedofiler. Men inte de flesta andra brott.
Citera
2016-12-18, 23:15
Medlem
Vasectomaters avatar
Det vore inte mer än rättvist om du ttsp svarade nu på diverse ovan inlägg istället för att bli tyst och låtsas som du inte ser.
Citera
2016-12-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast jag svarar samma sak fyra-fem ggr??

Jag tror inte att du har svarat på denna fråga fyra-fem ggr:

Citat:
Svara på denna raka fråga: Vill du införa anmälningsplikt i Sverige?

Visa mig i så fall när du har svarat på denna raka fråga.
Citera
2016-12-18, 23:40
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du har svarat på denna fråga fyra-fem ggr:

Visa mig i så fall när du har svarat på denna raka fråga.
Nä, jag vill inte införa anmälningsplikt.
Citera
2016-12-19, 00:22
Medlem
Kan du vara mindre fåordig och mer uttalad?
Citera
2016-12-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä, jag vill inte införa anmälningsplikt.

Jag tycker att du ska vara mer tydlig .
Citera
2016-12-19, 00:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag tycker att du ska vara mer tydlig .

...medans du själv kan ignorera inlägg med svar, som du själv har bett om menar du??

Ååkeeej....
Citera
2016-12-19, 00:48
Medlem
Vasectomaters avatar
Ttsp, jag vill att du uppmärksammar och svarar på mina inlägg ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in