Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast du är inte uppriktig nu, skulle du polisanmäla din pappa bara för att du misstänkte honom för pedofili? Skulle du anmäla honom så fort du misstänkte honom för pedofili, eller skulle du prata med honom först, innan du polisanmälde honom?
Ingen aning. Beror på en massa omständigheter.
Citera
2016-12-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Du vet inte om du skulle anmäla din far för pedofili, verkligen? Det är en bra grund för att anklaga dig för att skydda en pedofil, att du upprätthåller ett pedofilparadis, hur känns det?

Hur känns det att du är en pedofilskyddare i din familj?
Citera
2016-12-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Förstår du nu att det som sker bland Jehovas vittnen också beror på "en massa omständigheter"?
Citera
2016-12-17, 11:45
Medlem
Fast jag tror ni inte bryr er, ni är bara nöjda om man pratar illa om Jehovas vittnen, oavsett om det är sant eller falskt.
Citera
2016-12-17, 11:49
Medlem
Citat:
http://www.radioochtv.se/diarie/sambes/2003/SB788-03.pdf

Det är bra att du länkar till detta. Fakta som alla kan läsa.
Där framkommer att anmälaren Jehovas vittnen ljuger om en hel massa saker tex förövarens ålder när övergreppen upphörde, de ljuger om att förövaren inte var döpt. De ljuger om att äldsten inte kände till detta.
Det framkommer att det fanns väl dokumenterade underlag för de uttalanden som gjordes i programmet.

Pedofili definieras som en vuxen som har sex med barn. Vuxna är fyllda 18, barn är inte fyllda 15. Dessa kriterier är uppfyllda.
En 15-åring som har sex med en 14-åring begår inte pedofili.
En 18-åring som har sex med en 17-åring begår inget brott alls.

Du hävdar också tidigare att det var okay att anmäla. Det är inte alls sant, det var faktiskt en uteslutningsorsak då, framkommer lite luddigt i Granskningsnämndens yttrande.
Äldsteboken tar upp anmälningar till myndigheter, vad som är okay att anmäla. I annat fall är det en uteslutningsorsak att släpa sin broder inför tinget. Lättningar om detta har skett sedan 2010 beträffande pedofili, det är inte längre risk för uteslutning om någon anmäler en föedamlingspedofil till myndigheterna
Citera
2016-12-17, 11:52
Medlem
Citat:
Du förstår inte att det är detsamma hos Jehovas vittnen.

Nej det är inte detsamma, om det sker inom församlingen så stannar det där. Inget kommer heller göras från de äldstes sida annat än råd att läsa Bibeln och gå på möten och försöka överse med fel.
Citera
2016-12-17, 12:09
Medlem
Citat:
Vad har du för bevis för det?

Jag var insatt nöjer jag mig med att säga! Har inte kvar de uttalade kraven som de hade på byggena. Jag säger att det varit så, jag vet inte om de ändrat på sin standard i det avseendet på senare år. Men minst under 2000-årtiondet gällde det i Sverige. Vet inte om du missat att en del rikets salar brann då och många fönster krossades. Det ändrades också fasadmaterial till icke brännbart, tex puts och tegel, i samma veva för att minska brandrisken.
Citera
2016-12-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det är bra att du länkar till detta. Fakta som alla kan läsa.
Där framkommer att anmälaren Jehovas vittnen ljuger om en hel massa saker tex förövarens ålder när övergreppen upphörde, de ljuger om att förövaren inte var döpt. De ljuger om att äldsten inte kände till detta.
Det framkommer att det fanns väl dokumenterade underlag för de uttalanden som gjordes i programmet.

Pedofili definieras som en vuxen som har sex med barn. Vuxna är fyllda 18, barn är inte fyllda 15. Dessa kriterier är uppfyllda.
En 15-åring som har sex med en 14-åring begår inte pedofili.
En 18-åring som har sex med en 17-åring begår inget brott alls.

Du hävdar också tidigare att det var okay att anmäla. Det är inte alls sant, det var faktiskt en uteslutningsorsak då, framkommer lite luddigt i Granskningsnämndens yttrande.
Äldsteboken tar upp anmälningar till myndigheter, vad som är okay att anmäla. I annat fall är det en uteslutningsorsak att släpa sin broder inför tinget. Lättningar om detta har skett sedan 2010 beträffande pedofili, det är inte längre risk för uteslutning om någon anmäler en föedamlingspedofil till myndigheterna

Du ignorerar det faktum att Granskningsnämnden kom fram till att programmet var osaklig och vilseledande när det gäller pedofili i Anders fall:

Citat:
Saklighet
Granskningsnämnden konstaterar att reportern i programmet sade att Anders som
barn och under mer än tio år utsatts för sexuella övergrepp av en man i en
församling i Jehovas vittnen. Anders uppgav också i programmet att förövaren
var äldre än han själv och att han varit rädd för denne. Även beträffande Johanna
sade reportern att övergreppen begåtts av en man. Dessa uppgifter gav onekligen
intryck av att det hade rört sig om en vuxen man. Programföretaget uppger att
övergreppen pågick till Anders var 14 år och gärningsmannen 18 år. Johanna har
själv uppgett att övergreppen pågick till hon var 9 år och att gärningsmannen var
6 år äldre än hon själv. Mot bakgrund av gärningsmannens ålder när övergreppen
pågick blev uppgiften om att det var en man som begått handlingarna därför
10/11 vilseledande.
Nämnden finner mot den bakgrunden att programmet i denna del
strider mot kravet på saklighet.

http://www.radioochtv.se/diarie/sambes/2003/SB788-03.pdf
Citera
2016-12-17, 12:16
Medlem
Citat:
Jag ska ge dig ett exempel på en förolämpning:

Men det går väl från ena örat till det andra?

Det är väl ingen förolämpning det är ju precis så du gör? Ett påpekande eller påtalande är ordet.
Citera
2016-12-17, 12:22
Medlem
Citat:
Nej det är inte olagligt, och det har inte Jehovas vittnen ens tänkt sig, däremot påstår ni att Jehovas vittnen är mindre benägna att polisanmäla än medelsvensson, men vilka bevis har ni för det?

Varför är Jehovas vittnen ett paradis för pedofiler, det har du ännu inte svarat på. Kan du inte vara ärlig och uppriktig istället?

Av alla dryga 1000 fall i Australien så var inte ett enda anmält. I Sverige finns EN anmälning som sällskapet har redovisat, ironiskt nog är förövaren inte ett JV.
Utan att veta så kan jag ändå garantera att minst en medelsvensson någon gång anmält, dvs det är mer än 0
Citera
2016-12-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Av alla dryga 1000 fall i Australien så var inte ett enda anmält. I Sverige finns EN anmälning som sällskapet har redovisat, ironiskt nog är förövaren inte ett JV.
Utan att veta så kan jag ändå garantera att minst en medelsvensson någon gång anmält, dvs det är mer än 0

Säger detta att Jehovas vittnen skyddar pedofiler? Säger detta att Jehovas vittnen är ett paradis för pedofiler?

Jag är säker på att din egen mor inte är en pedofilskyddare, eller din far, eller den som du kände när du var ett Jehovas vittne och som du lämnade när du blev en motståndare,
Citera
2016-12-17, 12:34
Medlem
Citat:
Har du förstått problemet med allmän anmälningsplikt? Tydligen inte.

Läs på, och återkom senare.

Så här är det:
Anmälningsplikten gäller all personal som du träffar i till exempel skolan, hälso- och sjukvården eller hos polisen. Den gäller också personal som arbetar inom privata verksamheter, till exempel på friskolor. Däremot är inte privatpersoner eller personer som jobbar ideellt, till exempel på tjejjourer eller som tränare inom idrottsföreningar tvungna att anmäla.

Jag tror att om detta prövas ordentligt i HD med en påläst och duktig åklagare, så blir den lag vi redan har tillräcklig. Den bör definiera äldsten inom församlingar som anmälningspliktiga om någon medlem begår pedofili trots att de jobbar ideellt.
Det är inte frågan om att anmäla det som sker i en idrottande ungdoms hem, utan vad som händer inom organisationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in