Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-12, 23:30
Medlem
En fråga till JV att tänka på till imorgon:

Har JV genom tiderna haft olika uppfattning om vem ärkeängeln Mikael är/var?
Citera
2017-01-13, 00:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Där förklarar Gud innebörden av Guds namn.

Nej, Gud sa; "Jag är den jag är" Och han sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är' har sänt mig till eder."

Därmed gjorde han sig känd som "Jag är" och därför ville fariséerna stena Jesus till döds när han sa till dom att "Jag är". Jag är = Gud. Något judarna visste mycket väl.

Det var ingen förklaring av "innebörden av sitt namn", det var så Gud kallade sig själv. Vem ska vi lita på här, Gud eller styrande kretsen? Om jag står inför Gud och han frågar mig varför jag inte kallade honom för Jehova kan jag i alla fall uppriktigt säga att "förlåt, men jag följde ditt ord i Exodus 3:14." Vad kan du säga? "Förlåt, men jag följde sju ofullkomliga, oinspirerade män."
Citera
2017-01-13, 00:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej tack, det räcker nu.

Ja just det, det var väl Jesus standardreplik också, visst var det?

Summan av vittnenas "vittnesbörd"; Ta alla tillfällen i akt att tala om Bibeln. Förutom då det ställs kritiska frågor som vi måste undvika, så som Harry Potter och gänget måste undvika att uttala Voldermorts namn.
Citera
2017-01-13, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater

Summan av vittnenas "vittnesbörd"; Ta alla tillfällen i akt att tala om Bibeln. Förutom då det ställs kritiska frågor som vi måste undvika, så som Harry Potter och gänget måste undvika att uttala Voldermorts namn.

Detta sade Jesus om fariseerna:

"Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen."(Matteus 15:14 Bibel2000)
Citera
2017-01-13, 00:41
Medlem
Citat:

"Och när han anklagades av översteprästerna och de äldste svarade han inte. Då sade Pilatus till honom: ”Hör du inte vad de beskyller dig för?” Men han svarade inte på en enda fråga" (Matteus 27:12-14 Bibel2000)
Citera
2017-01-13, 00:49
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Förvrängning, det är inte organisationen på jorden som är Jehovas kvinna, modern.

Modern är "Jerusalem som finns i himlen:

"det Jerusalem som finns i himlen är fritt; det är vår moder"(Gal 4:26 Bibel2000)

Um...nej. Eftersom "The remnant", dvs de som fortfarande är kvar här på jorden av de 144 tusen som ska upp och bli del av "Jehovas fru" så är dom även modern redan här på jorden. Sedan 2013 så är det endast styrande kretsen och det är dessa sju män som (utåt sett, det dom vill att du ska se) leder organisationen.

Vakttornet 1 Februari 1961, s. 80,81 skriver att vittnen är "barnen" och att Jehova är "pappan" och organisationen är "mamman".

Pdf här; https://drive.google.com/drive/u/0/mobile/folders/0B2PsmD6E4KFYWURRSzZXU19HdFk?usp=drive_web

I en artikel i Vakttornet 1 November, 1995 s. 25 som handlar om vittnen som går igenom svårigheter (sjukdomar) så säger en man att; "I have learned to view Jehovah as my father and his organization as my mother."

Pdf här; https://drive.google.com/file/d/0B0ehKWAv2bxBUTg4Tmg0VWI3eXM/view

Här i USA är det inte helt ovanligt att kalla orgen för "the mother organization". Men jag klandrar dig inte att du inte är medveten om detta, min JV familjemedlem i Sverige hade ingen aning om det heller när jag påpekade om detta förunderliga fakta.

Lite som att leka mamma-pappa-barn.

Och lite sjukare blir det ju när -alla- vittnen, smorda inkluderade, är "Guds barn" samtidigt. Så Guds barn är alltså även Guds fru. Lite incestuöst, men det är den sjuka bild satan gillar att förödmjuka Gud med.
Senast redigerad av Vasectomater 2017-01-13 kl. 00:51.
Citera
2017-01-13, 01:02
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Detta sade Jesus om fariseerna:

"Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen."(Matteus 15:14 Bibel2000)

Och vem av dig och mig är ledd av Jesus och vem av sju ofullkomliga, oinspirerade män?
Citera
2017-01-13, 01:07
Medlem
Citat:
Um...nej. Eftersom "The remnant", dvs de som fortfarande är kvar här på jorden av de 144 tusen som ska upp och bli del av "Jehovas fru" så är dom även modern redan här på jorden.

Nej, modern är i himlen:

*** gm kap. 11 sid. 158 Bibeln – helt igenom samstämmig ***

Vem är då kvinnan?

22 Om Jesus är Säden, vem är då kvinnan som det talades om där i Eden? Eftersom makten bakom ormen var en andevarelse, bör vi inte bli förvånade över att kvinnan också är av andlig och inte mänsklig natur. Aposteln Paulus talade om en himmelsk ”kvinna” då han sade: ”Men Jerusalem där ovan är fritt, och det är vår moder.” (Galaterna 4:26) Andra skriftställen visar att detta ”Jerusalem där ovan” redan hade existerat i tusentals år. Hon är Jehovas himmelska organisation av andevarelser, från vilken Jesus kom för att uppfylla rollen som kvinnans säd. Endast detta slag av andlig ”kvinna” kunde uthärda ”den ursprunglige ormens” fiendskap i tusentals år. — Uppenbarelseboken 12:9; Jesaja 54:1, 13; 62:2—6.

*** ip-2 kap. 13 sid. 180 § 1 ”Ropa högt av fröjd unisont”! ***

”Jerusalem där ovan”, Jehovas himmelska organisation av andevarelser, vilken ibland omtalas som en moder och en hustru. — Galaterna 4:26; Uppenbarelseboken 12:1.
Senast redigerad av ttsp 2017-01-13 kl. 01:10.
Citera
2017-01-13, 01:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej, modern är i himlen:

*** gm kap. 11 sid. 158 Bibeln – helt igenom samstämmig ***

Vem är då kvinnan?

22 Om Jesus är Säden, vem är då kvinnan som det talades om där i Eden? Eftersom makten bakom ormen var en andevarelse, bör vi inte bli förvånade över att kvinnan också är av andlig och inte mänsklig natur. Aposteln Paulus talade om en himmelsk ”kvinna” då han sade: ”Men Jerusalem där ovan är fritt, och det är vår moder.” (Galaterna 4:26) Andra skriftställen visar att detta ”Jerusalem där ovan” redan hade existerat i tusentals år. Hon är Jehovas himmelska organisation av andevarelser, från vilken Jesus kom för att uppfylla rollen som kvinnans säd. Endast detta slag av andlig ”kvinna” kunde uthärda ”den ursprunglige ormens” fiendskap i tusentals år. — Uppenbarelseboken 12:9; Jesaja 54:1, 13; 62:2—6.

Det är ändå förstått att "Guds organisation på jorden" är modern, kan ju bero på deras utsvävande och invecklade "förklaringar" och allt dubbelsnack dom är så kända för.

Tillägg; sen är väl det som påstås pågå i himlen ett "kungarike"? Och inte en organisation. Bibeln använder ju inte ens ordet.
Senast redigerad av Vasectomater 2017-01-13 kl. 01:44.
Citera
2017-01-13, 01:31
Medlem
Kanske frågan redan tagits upp men mammor inom jehovas håller moderskapet heligt,så heligt att en sån mamma förkastar en annan mamma som inte alls tar hand om sina egna barn.

Men jag undrar över en sån mamma inom jehovas som själv förkastar sina egna barn?För att då inte barnen tillhör jehovas?
Men den mamman kan utan problem ta sig an en annan mammas barn bara för att den pappan tillhör jehovas?

Det går alltså bra att förkasta sina egna barn för en sak medan man får tycka negativt om en annan mamma för att den förkastar sina barn för en annan sak och då ta hand om och ta över just den mammans barn?
Helt snurrigt?

Jag har sett samma sak hända inom wt,där wt förkastar sina egna barn men tar mer än gärna hand om andras barn.Och wt är inte ens religiösa men jehovas är?
Men jehovas ser verkligen ner på wt?
Eller är jehovas bättre än wt när de sviker sina egna barn?
Helt snurrigt.
Senast redigerad av julgardin 2017-01-13 kl. 01:35.
Citera
2017-01-13, 01:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgardin
Kanske frågan redan tagits upp men mammor inom jehovas håller moderskapet heligt,så heligt att en sån mamma förkastar en annan mamma som inte alls tar hand om sina egna barn.

Men jag undrar över en sån mamma inom jehovas som själv förkastar sina egna barn?För att då inte barnen tillhör jehovas?
Men den mamman kan utan problem ta sig an en annan mammas barn bara för att den pappan tillhör jehovas?

Det går alltså bra att förkasta sina egna barn för en sak medan man får tycka negativt om en annan mamma för att den förkastar sina barn för en annan sak och då ta hand om och ta över just den mammans barn?
Helt snurrigt?

Jag har sett samma sak hända inom wt,där wt förkastar sina egna barn men tar mer än gärna hand om andras barn.Och wt är inte ens religiösa men jehovas är?
Men jehovas ser verkligen ner på wt?
Eller är jehovas bättre än wt när de sviker sina egna barn?
Helt snurrigt.

Vad står "wt" för? White trash?
Citera
2017-01-13, 02:12
Medlem
Citat:
Vad står "wt" för? White trash?

Ja.

Men får jag fråga vidare?
Kvinnor speciellt inom jehovas anser sig vara mycket bättre än andra kvinnor inom andra samfund.
Men även inom jehovas är kvinnor "lika dåliga"?
Det ses ner på kvinnor inom olika politiska inriktningar och inom olika religiösa inriktningar men ändå alltid detta tillåtandet att bli uppraggad?
Kvinnor med egen ekonomi men ändå behöver man en man men då på ett finare vis än de sämre bemedlade kvinnorna? Och där kommer kanske just jehovas in att ta på sig synen att se ner på sina medsystrar?
Det är alltså jehovas detta och då det på ett kvinnligt vis att kunna se ner EXTRA MYCKET på andra kvinnor?

Det här handlar om kvinnor MAMMOR som inte vill stöta sig med mannen och som går med på att det egna barnet utsätts för pedofili.
För det är bara inom jehovas som SEKT såna saker inte ska tas upp.
Men ändå ska mamman här lovordas?
Kvinnor inom Jehovas,men vilka är dessa?
Har nån ens försökt med ett sanningens jehovas vittne tagit upp det som står i bibeln och deras egen bibel om blodskam?
Det står där,men man får inte ta upp/BENÄMNA det.

Och en frånskild mor med flera barn men träffar en annan karl?
Det går bra att göra som kvinna bland jehovas men inte som vanlig kvinna?wt
jag förstår inte skillnaden här?
Och då är jag varken jehovas eller wt men jag undrar över barnen här?
Var finns dessa mödrar ALLS för SINA EGNA BARN?
Senast redigerad av julgardin 2017-01-13 kl. 02:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in