Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-20, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhodry
Varför kommer dom då och ringer på vår dörr??

Eftersom kristna har ansvaret att göra lärjungar:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Citat:
Jag är livrädd för sekterister och religiösa fundamentalister.

Om man är rädd för att möta andra människor med andra uppfattningar och kulturer, så anser jag att det är symptom på att man har dålig självkänsla, att man inte är trygg i sig själv.

Citat:
Alltså, mina fördomar(?) säger mig att deras ledare vet jävligt mycket om vad som händer i organisationen, det är ju så man styr en sekt!

Men nu finns det inga ledare i Jehovas vittnen som styr andra, utan varje enskild Jehovas vittne har sin personliga tro och övertygelse som driver dom själva.

Citat:
Fast jag vill ju inte se dom igen, det väcker ett oerhört obehag om dom skulle knacka på dörren.

Som sagt, det låter inte hälsosamt att man har sådana fobier att man inte kan möta och bemöta andra med annorlunda kultur och uppfattningar.

Citat:
Jag vill att dom ska låta mig vara, för all framtid, om det är möjligt.

Det är nog omöjligt, Jehovas vittnen finns även på gator och torg. Du får nog flytta till en öde ö med vallgravar och kanoner, men inte ens det är en garanti för att inte stöta ihop med ett Jehovas vittne.
Citera
2015-09-20, 23:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hej eventuella jehovor eller vad man ska säga.
Jag och min flickvän har bosatt oss på landsbygden med våra hundar för att få lugn och ro. Idag var det någon som ringde på när jag inte var hemma och tjejen var upptagen av vila. Utanför dörren fann tjejen sedan något material från jehovas.
I min värld finns det två möjligheter. Antingen är det någon som narras med oss, vilket känns mycket tråkigt. Annars är det äkta jehovor (som då bor i vår närhet?) som varit i farten. Det känns mycket obehagligt för oss och nu undrar jag hur man gör för att freda sig inför framtiden.
Kan ni ge mig namn och adress på dom som varit hemma hos oss så jag kan åka hem till dom och be dom att inte trakassera oss framöver? Om inte annat kanske ni har ett telefonnummer eller en e-post man kan höra av sig för att så att säga nixa vår adress?

Jag känner att ett misstag kan alla göra, men vi vill verkligen bli lämnade ifred framöver och jag känner att en polisanmälan känns drastisk innan ni fått chansen att lägga av ert hemsökande.

Med förhoppning att lösa den här konflikten innan den blivit allt för infekterad!

Edit! P.S. Jag nås med fördel på PM om ni vill sköta det här lite diskret. DS.
Vad tror du polisen gör mer än att föra in dig under kategorin foliehattar med en sådan anmälan?

Det är inte förbjudet att ringa på din dörr idiot.
Citera
2015-09-21, 12:04
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Jag känner att ett misstag kan alla göra, men vi vill verkligen bli lämnade ifred framöver och jag känner att en polisanmälan känns drastisk innan ni fått chansen att lägga av ert hemsökande.

Du menar att det på något sätt nästan skulle kunna vara olagligt att ringa på din dörr?
Citera
2015-09-21, 12:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Du menar att det på något sätt nästan skulle kunna vara olagligt att ringa på din dörr?

Alltså.. visst kan det gå under propagandism, när religiös fanatik inte hörsammar t.ex :

"jag undanber mig att ni kommer och ringer på igen, och ändå gör det.."

då är det inte längre så klockrent som ttsp, försöker få det till.

jv, har betett sig ohörsammat, och jag ser en tendens till att de börjat dra öronen åt sig, det fanns tider när de blankt körde över vartenda "jag undaber mig er typ.. information att er vilja ska övrgå min vilja, och på min dörr dessutom"

inte hemfridsbrott, men går de runt i villakvarter? tror jag liksom INTE nej. de vet vart stegen ska styra, som de omedvetna rasister de är med sina diskriminerande betolkade floskler.

Att peka i bibeln, och därmed känna sig god? så naiv är ju inte ens en 5åring.
Citera
2015-09-21, 12:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Förresten så är det lika givet att en som känner sig förföljd av domedagsprofetiande med himmel och helvetessnack, har religionsfrihetslagen på sin sida, precis på samma sätt som jehovas paranoida agenda, att inte låta sina barn leka med andra barn, med religionen som förespegling av att få-ges-rätt-i-att-så-göra.

Det är olämpligt att försöka få enbart teister, att kunna använda lagen, eftersom dem som förmörkar vad som är helt normalt, t.ex födelsedagar eller att i terapeutiskt syfte tillägna sig klinisk medicinteknisk behandling, stå och höra okvädningsord om att man är-från-helvetet och ska straffas.. för sådan "synd"

Säger sg självt vem som är brottslingen att ev. rubriceras under rättsparagrafen. Sommenar sig inte? störa frid och hemfrid, när de ställer sig och ringer på dörrar för 10:e gången och då ovetandes om vilka livsöden som finns bakom varje dörr.

Att dela ut broschyrer i syfte att välkomna in till Rikets Sal är en sak, men man är inte riktigt så funtad, man ska in och lämna avtryck in i hemmen, vilket inte är något givet alls.

Du hyr alltså också dörren, när du har en hyres- eller bostadsrätt. Du tar ett lån och köper dig en lägenhet, som inte kan antastas av vilken reklam som helst. Så länge du inte känner dig leva i ett helvete, ska väl ingen ges rätt att komma och predika dig visst det, vara en sedeslös syndare, som BÖR tåla andras livsångest?

Det har skett någonting, jw har helt klart ändrat sin sociala mission, en smula...

... och det är bra, att ge folk distans att själv komma via t.ex inbjudan till salen. men då kanske så få kom, kände man sig manad.. att dra in folk dit istället.. och sådana mannövrar, är självskrivet kontraproduktivt.

Särskilt, som man ser födelsedagar och julaftnar som en styggelse.
Citera
2015-09-21, 13:13
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Alltså.. visst kan det gå under propagandism, när religiös fanatik inte hörsammar t.ex :

Nej men de får ju inte skriva noteringar. Därmed när det är personbyte på distrikten så vet dessa personer inte om huruvida det är en en inskränkt fanatisk anti-teist bakom dörren eller inte när de ringer på. Dvs hur de än gör blir det fel för den aggressive anti-teisten, som helst vill försvaga yttrande, åsikts och religionsfriheten för att göda sitt hat.

Citat:
jv, har betett sig ohörsammat, och jag ser en tendens till att de börjat dra öronen åt sig, det fanns tider när de blankt körde över vartenda "jag undaber mig er typ.. information att er vilja ska övrgå min vilja, och på min dörr dessutom"
Och din vilja ska gå före de friheter samhället har ordnat? Men här i trakterna accepterar de om man inte vill ha besök eller annan information av dem, så länge de kommer ihåg. Känns det som ett så stort problem är det bara att höra av sig till Rikets Sal.

Citat:
inte hemfridsbrott, men går de runt i villakvarter? tror jag liksom INTE nej. de vet vart stegen ska styra, som de omedvetna rasister de är med sina diskriminerande betolkade floskler.
Ja de går runt i villakvarter och enskilda hus ute på landet också. Huruvida de besöker er som bor på låsta psykiatriska institutioner ibland vet jag däremot inte.

Citat:
Att skriva nedsättande och känna sig bättre än andra är också under en 5-årings nivå. Du kanske själv ska hörsamma detta. Därför har jag skrivit till dig som jag gjort senaste tiden.
Senast redigerad av Golachab 2015-09-21 kl. 13:15.
Citera
2015-09-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Nu tror jag dörrknackandet kommer att minska, det har varit förbaskat ineffektivt, och ofta provocerat folk. Numera väljer JV att ha stånd på torg eller i gathörn. Om jag förstått det rätt så är de då instruerade att INTE gå fram och prata med folk, utan bara snacka med sådana som kommer till ståndet.
Citera
2015-09-21, 13:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Golachab|54777081]
Citat:
Nej men de får ju inte skriva noteringar. Därmed när det är personbyte på distrikten så vet dessa personer inte om huruvida det är en en inskränkt fanatisk anti-teist bakom dörren eller inte när de ringer på. Dvs hur de än gör blir det fel för den aggressive anti-teisten, som helst vill försvaga yttrande, åsikts och religionsfriheten för att göda sitt hat.
Nja, jehovas vittnen utgår från selektiv bedömning om vilka områden som behöver enl deras livssyn, styras upp.

Citat:
Och din vilja ska gå före de friheter samhället har ordnat? Men här i trakterna accepterar de om man inte vill ha besök eller annan information av dem, så länge de kommer ihåg. Känns det som ett så stort problem är det bara att höra av sig till Rikets Sal.
Inte alltid vilja, däremot rätt.

Vill man inteha reklam, får man förbereda sig på att anstränga sig lite i tidens anda, so ser reklam som en självklarhet att ösa ner i brevlådor, liksom jv sett det som en självklarhet med sina klappjakter - detta har de alltså slutat med, men vad vet jag, jag håller inte ordning på vad som sker i varje byhåla eller stad runt om i landet.

Citat:
Ja de går runt i villakvarter och enskilda hus ute på landet också. Huruvida de besöker er som bor på låsta psykiatriska institutioner ibland vet jag däremot inte.
Kan jag inte heller uttala mig om, dock har de en mycket begränsad rättighet att aktivera sig på sjukhus och diverse samhällsvårdande instanser.
Citat:

Att skriva nedsättande och känna sig bättre än andra är också under en 5-årings nivå. Du kanske själv ska hörsamma detta. Därför har jag skrivit till dig som jag gjort senaste tiden
Jaså?

.. inget jag noterat faktiskt.

Relevansen i denna tråd, har inget att göra med trådar som inte berör specifikt jv. Så din "tilltalston" ser jag som yppande av din åsikt i de kontexter du rönt om jv - det ser mig veterligen olika ut i olika områden, fanns tider där jv hade tillströmning av flyktingar.. men som sagt, jag för inte statistik , jag håller inte öht reda på de index som försöker uppdatera det "faktiska läget"

Dock, går jv emot sina egna principer, genom att punktmarkera medborgare, det är ju klart som korvspad, att de fått ge vika på den sortens aktivitet - men som sagt, jag är inte tvärsäker.

Du kanske är? Vad gäller anmälmingar mot dem, tror jag nog att det får stå från fall till fall, eftersom det kan vara besvärande beroende på vem som är bakom dörren och vederbörandes förmåga att hålla koll på sina rättigheter, samt skyldigheter.

Alla kulturer eller människor accepterar inte dörringningar frekvent återkommande, så toleransnivåer, är som alltid, olika.
Citera
2015-09-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att vara nervös för att prata med okända människor är mänskligt.

Det finns ingen övervakningscentral, men det finns distrikt som enskilda Jv kan ta ut, och därmed vet man vilka som hade det distriktet under en viss period.

Eftersom Jehovas vittnen har blivit förbjudna av myndigheterna att ha register enligt personuppgiftslagen, så är det inte så enkelt. Folk tyckte det var obehagligt att Jehovas vittnen förde register, så hur än Jehovas vittnen gör så är det fel, för det går att förvränga ens avsikter med olika argument.

Den enda orsaken Jehovas vittnen hade detta register var bland annat för att ge korrekt information till enskilda människor och att inte kontakta överhuvudtaget om någon hade sagt ifrån. Men i och med personuppgiftslagen och anmälan mot Jehovas vittnen så blev detta problematiskt.

Det var ju en hel del skriverier i såväl Finland som här när någon råkade hitta anteckningar. För varje trappuppgång fanns namn listade, det fanns anteckningar om ålder, religiös tillhörighet, sjukskrivningar och i något fall t o m om psykisk sjukdom. Nu tror jag det blev mycket mer debatt i Finland än i Sverige efter detta.

Men hur ser det ut med registerkorten nu? Finns de kvar, eller är de borta efter nya personuppgiftslagen? VAr finns de i s f både hos sekreteraren och på betel?
Citera
2015-09-21, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom kristna har ansvaret att göra lärjungar:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Ett självutnämnd "ansvar" är inte det samma som en självklar rätt.

Lär dig elementär logik.

Citat:
Om man är rädd för att möta andra människor med andra uppfattningar och kulturer, så anser jag att det är symptom på att man har dålig självkänsla, att man inte är trygg i sig själv.

Eller så vill man inte störas privat av dårer.
Citera
2015-09-21, 19:17
Medlem
Citat:
Men nu finns det inga ledare i Jehovas vittnen som styr andra, utan varje enskild Jehovas vittne har sin personliga tro och övertygelse som driver dom själva.
Det beror väl på hur man menar med ledare. JV styrs ju av "Styrande kretsen" och vad de bestämmer styr till högsta grad vardagen för det induviduella vittnet. Likaså kan man likna en "Äldstebroder" som ett slags ledarskikt inom JV på en mer lokal nivå.
Citera
2015-09-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det var ju en hel del skriverier i såväl Finland som här när någon råkade hitta anteckningar. För varje trappuppgång fanns namn listade, det fanns anteckningar om ålder, religiös tillhörighet, sjukskrivningar och i något fall t o m om psykisk sjukdom. Nu tror jag det blev mycket mer debatt i Finland än i Sverige efter detta.

Men hur ser det ut med registerkorten nu? Finns de kvar, eller är de borta efter nya personuppgiftslagen? VAr finns de i s f både hos sekreteraren och på betel?

Ja, läser man om reglerna för register så blir de ganska hårda mot ex JV. Ett företag har ju rätt att lagra nödvändiga uppgifter för att kunna genomföra sina affärer gentemot kunder. Men ett JV har ju rätt svårt att hänvisa till det när de är oönskade bakom de flesta dörrar och det de åtminstone tidigare antecknade var ju vad som klassas som känsliga uppgifter, tex religionstillhörighet, åsikter osv.
Det är dock tillåtet att notera att någon inte vill ha besök utifrån vad jag kan förstå iaf.

http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/nar-far-man-behandla-personuppgifter-utan-samtycke-fran-de-registrerade-personerna1/

Jag har för mig att varje vittne får ge sitt samtycke till lagring av egna personuppgifter i församlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in