2016-06-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Ja ja

När döptes du?
Citera
2016-06-09, 17:27
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
När döptes du?

Jag döptes när jag föddes som så många andra som föddes under den gudsförgätna
tidsåldern.
Numera vandrar jag runt som en vanlig man, odöpt,,,sorry det var
benon du var ute efter
Citera
2016-06-10, 12:33
Medlem
Citat:
Det är du som inte kan organisationens läror, och det påverkade nog till att du blev utesluten.

Jesus började inte regera som kung förrän senare:

Här har du citat ur insight under "Guds kungarike"

Citat:
Det är ”vår Herre”, den suveräne Herren Jehova, som gör anspråk på ”kungaväldet över världen” och därmed låter sin suveränitet komma till uttryck på ett nytt sätt i förbindelse med jorden. Han ger sin Son, Jesus Kristus, en underordnad del i detta kungavälde, och det sägs därför att detta kungavälde har ”kommit att tillhöra vår Herre och hans Smorde”. Detta kungavälde är av betydligt större omfattning än Guds ”älskade Sons kungarike”, som omnämns i Kolosserna 1:13. Guds ”älskade Sons kungarike” upprättades på pingstdagen år 33 och härskar över Kristi smorda efterföljare, men riket eller kungaväldet som tillhör ”vår Herre och hans Smorde” skulle upprättas vid slutet av ”nationernas fastställda tider” och härska över alla människor på jorden. (Lu 21:24)

Som du ser så har inte Jesus ALL makt, det kan liksom inte göras tydligare. När han blev smord som kung regerade han över "sina smorda efterföljare"
Dvs han hade inte all makt, han var inte kung mer så.

Hans andra del av regerande i ett större rike, vilken började 1914, så ser du tydligt att han är klart underställd Jehova. Inte på långt när ALL makt där heller.
Citera
2016-06-10, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Här har du citat ur insight under "Guds kungarike"

Som du ser så har inte Jesus ALL makt, det kan liksom inte göras tydligare. När han blev smord som kung regerade han över "sina smorda efterföljare"
Dvs han hade inte all makt, han var inte kung mer så.

Hans andra del av regerande i ett större rike, vilken började 1914, så ser du tydligt att han är klart underställd Jehova. Inte på långt när ALL makt där heller.

Du förvränger igen, Gud som gav Jesus makten är självklart undantagen:

"för allt har han lagt under hans fötter. Men när det sägs att allt är lagt under honom gäller det självklart inte Gud som har lagt allt under Kristus." (1Kor 15:27 Folkbibeln)
Citera
2016-06-10, 13:41
Medlem
Citat:
När döptes du?

Började studera 1975 döptes 1980
Citera
2016-06-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Jag döptes när jag föddes som så många andra som föddes under den gudsförgätna
tidsåldern.
Numera vandrar jag runt som en vanlig man, odöpt,,,sorry det var
benon du var ute efter

Var ute efter? Hur är du i ditt sinne?
Citera
2016-06-10, 18:55
Medlem
Citat:
Du förvränger igen, Gud som gav Jesus makten är självklart undantagen:

"för allt har han lagt under hans fötter. Men när det sägs att allt är lagt under honom gäller det självklart inte Gud som har lagt allt under Kristus." (1Kor 15:27 Folkbibeln)

Det hjälper liksom inte att du citerar Bibeln i detta fall. Diskussionen är vad ni, officiellt tror. Du har i det mesta en liten egen vinkling, står ofta inte för vad ni tror. Kanske därför tom Benon tvivlar på din JV-tillhörighet?

Jesus blev enligt er smord till kung pingsten år 33. Men som insight/insikt tydligt säger så hade han befogenheter bara över församlingen, eller de smorda, då, kung över sitt folk 'bara'. Tvärtemot vad 1Kor, som du citerade, säger.
Hans makt över både jorden och himmelen, det ni kallar Guds kungarike, började först 1914. Alltså inte när Matt 28:18 skrevs.
Citera
2016-06-10, 21:06
Medlem
Citat:
Det hjälper liksom inte att du citerar Bibeln i detta fall. Diskussionen är vad ni, officiellt tror. Du har i det mesta en liten egen vinkling, står ofta inte för vad ni tror. Kanske därför tom Benon tvivlar på din JV-tillhörighet?

Det är bara i din fantasi, du tror dig veta vad Jehovas vittnen lär ut bättre än Jehovas vittnen själva.
Men det du och andra avfällingar gör är att förvränga det Jehovas vittnen lär ut, även i detta fallet.

Du kommenterar inte ens din förvrängning att "Jesus inte skulle ha all makt eftersom Gud har större makt". Därför citerade jag bibeln som visade att Jesus har all makt, med undantag över Gud.

Detta är också vad vi officiellt tror:

Citat:
"Kunde den enfödde Sonen få ännu mera makt och myndighet? Efter sin död och uppståndelse sade Jesus: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.” (Matteus 28:18) Ja, Jehova har gett Jesus förmåga och rätt att utöva makt i hela universum. Som ”kungarnas Kung och herrarnas Herre” har Jesus fått myndighet att tillintetgöra ”all regering och all myndighet och makt” – synlig och osynlig – som motstår hans Fader. (Uppenbarelseboken 19:16; 1 Korinthierna 15:24–26) Jehova ”undantog ... ingenting, allt skulle vara lagt under” Jesus – med undantag av Jehova själv. (Hebréerna 2:8; 1 Korinthierna 15:27)"

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102002031#h=9

Citat:
Jesus blev enligt er smord till kung pingsten år 33. Men som insight/insikt tydligt säger så hade han befogenheter bara över församlingen, eller de smorda, då, kung över sitt folk 'bara'. Tvärtemot vad 1Kor, som du citerade, säger.
Hans makt över både jorden och himmelen, det ni kallar Guds kungarike, började först 1914. Alltså inte när Matt 28:18 skrevs.

Du förvränger, han hade fått all makt, men han agerade inte med den makten förrän Guds kungarike hade upprättats. Att Jehovas vittnen lär ut att Jesus fick den makten vid uppståndelsen har jag redan visat dig, men jag gör det igen:

Citat:
"Kunde den enfödde Sonen få ännu mera makt och myndighet? Efter sin död och uppståndelse sade Jesus: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.” (Matteus 28:18) Ja, Jehova har gett Jesus förmåga och rätt att utöva makt i hela universum. Som ”kungarnas Kung och herrarnas Herre” har Jesus fått myndighet att tillintetgöra ”all regering och all myndighet och makt” – synlig och osynlig – som motstår hans Fader. (Uppenbarelseboken 19:16; 1 Korinthierna 15:24–26) Jehova ”undantog ... ingenting, allt skulle vara lagt under” Jesus – med undantag av Jehova själv. (Hebréerna 2:8; 1 Korinthierna 15:27)"

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102002031#h=9

Det är tydligt här att Matteus 28:18 handlar om att Jehova har gett Jesus förmåga och rätt att utöva makt i hela universum., inte bara över församlingen.

Du tar bara en liten del från "Insight" och blåser upp det, och du ignorerar allt annat som Jehovas vittnen säger, som vanligt, du förvränger.

Att Jesus inte agerade med den makten vid uppståndelsen direkt, utan långt senare när han hade väntat genom att sätta sig på Guds högra sida, är en tydlig lära hos Jehovas vittnen, som jag också har visat dig:

Citat:
"Jehovas uttalande till min Herre lyder:
”Sätt dig på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter.
”(Ps 110:1 NWT)

Vad gjorde Davids ”Herre”, Jesus Kristus, medan han satt på Guds högra sida? När Jesus hade uppstått steg han upp till himlen och väntade på Guds högra sida fram till 1914, då han började regera som kung.

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2006643#h=11

Att du vill att Beno är det sanna Jehovas vittnet och jag är det inte, är inte förvånande.
Citera
2016-06-11, 22:02
Medlem
Citat:
Det är bara i din fantasi, du tror dig veta vad Jehovas vittnen lär ut bättre än Jehovas vittnen själva.
Men det du och andra avfällingar gör är att förvränga det Jehovas vittnen lär ut, även i detta fallet.

Du kommenterar inte ens din förvrängning att "Jesus inte skulle ha all makt eftersom Gud har större makt". Därför citerade jag bibeln som visade att Jesus har all makt, med undantag över Gud.

Du förvränger, han hade fått all makt, men han agerade inte med den makten förrän Guds kungarike hade upprättats. Att Jehovas vittnen lär ut att Jesus fick den makten vid uppståndelsen har jag redan visat dig, men jag gör det igen:

Det är tydligt här att Matteus 28:18 handlar om att Jehova har gett Jesus förmåga och rätt att utöva makt i hela universum., inte bara över församlingen.

Du tar bara en liten del från "Insight" och blåser upp det, och du ignorerar allt annat som Jehovas vittnen säger, som vanligt, du förvränger.

Att Jesus inte agerade med den makten vid uppståndelsen direkt, utan långt senare när han hade väntat genom att sätta sig på Guds högra sida, är en tydlig lära hos Jehovas vittnen, som jag också har visat dig:

Att du vill att Beno är det sanna Jehovas vittnet och jag är det inte, är inte förvånande.

Varför ska jag kommentera nåt jag inte ifrågasätter?
Jag säger att ni inte tror att Jesus fick all makt redan då, på bibelns tid. Det står så i litteraturen som en floskel, för er tro är inte så. Er förklaring till differensen mellan Jesu allsmäktighet som omnämns i Matt 28:18 och den makt som ni som ensam religon tillskriver honom först 1914 har jag serverat dig från insight.
Uppenbarligen så håller du inte med om det, utan tycker att jag förvränger. Du har ju inte lämnat någon förklaring till skillnaden mer än att han väntade...

Då måste du förklara vad som hände 1914. Att han 'väntade' med den makten är ju bara ett underligt sätt att förklara det på. Ni lär ut att han blev KUNG i Guds kungarike då! Kung! Blir man kung så får man makt i och med kröningen. Om han redan hade ALL makt vad var det för transportsträcka som började 1914 då? På vilket sätt blev han då kung? Eller kanske du också kommit till insikt om hur galet det årtalet är?
Eller har du någon annan förklaring?
Citera
2016-06-11, 23:27
Medlem
Citat:
Varför ska jag kommentera nåt jag inte ifrågasätter?
Jag säger att ni inte tror att Jesus fick all makt redan då, på bibelns tid.

Men jag har ju redan visat i litteraturen (den officiella läran) att han fick all makt redan då, att du, en avfälling, påstår motsatsen bevisar inget.

Citat:
Det står så i litteraturen som en floskel,

Att det står så i litteraturen "som en floskel" är bara din avfälliga, förljugna uppfattning.

Citat:
för er tro är inte så.

Jo den är så.

Citat:
Er förklaring till differensen mellan Jesu allsmäktighet som omnämns i Matt 28:18 och den makt som ni som ensam religon tillskriver honom först 1914 har jag serverat dig från insight.

Men du förvränger detta, jag säger detta igen: Jesus fick all makt på grund av hans offer, men han agerade inte med denna makt förrän han blev kung 1914. När han uppväcktes och hade denna makt, så "satte han sig vid Guds högra sida för att vänta in tiden för Guds kungarikets bildande.

Citat:
Uppenbarligen så håller du inte med om det, utan tycker att jag förvränger. Du har ju inte lämnat någon förklaring till skillnaden mer än att han väntade...

Men det är ju en stor skillnad mellan att han väntade att ta makten och att han hade makten, eller hur?

Citat:
Då måste du förklara vad som hände 1914. Att han 'väntade' med den makten är ju bara ett underligt sätt att förklara det på. Ni lär ut att han blev KUNG i Guds kungarike då! Kung! Blir man kung så får man makt i och med kröningen.

1914 så tog Jesus makten i Guds kungarike, och agerade i skapelsen, först genom att slänga ut Satan och hans demoner (Upp 12:9) och senare ska han agera på jorden. Att Jesus väntade med detta i 2000 år förminskar inte hans makt att göra som han ville, men Jesus ville göra Faderns vilja, och därför väntade med att agera med den makt som han hade fått, och satte sig vid Guds högra sida för att vänta. Förstår du nu?

Citat:
Om han redan hade ALL makt vad var det för transportsträcka som började 1914 då? På vilket sätt blev han då kung? Eller kanske du också kommit till insikt om hur galet det årtalet är?
Eller har du någon annan förklaring?

Att en kung har all makt betyder inte automatiskt att kungen agerar med den makten på en gång. Han kan vänta med att agera med den makt han fått, eller agera på en gång, Jesus valde att vänta med det, och sätta sig på Guds högra sida, tills Guds kungarike blev skapad. Detta kommer kanske som en chock för dig (jag hoppas det) som kanske får dig på andra tankar än avfällingars propaganda mot Jehovas vittnen. Du verkar ändå lite förnuftig?
Citera
2016-06-12, 10:03
Medlem
Citat:
Men jag har ju redan visat i litteraturen (den officiella läran) att han fick all makt redan då, att du, en avfälling, påstår motsatsen bevisar inget.

Att det står så i litteraturen "som en floskel" är bara din avfälliga, förljugna uppfattning.

Jo den är så.

Men du förvränger detta, jag säger detta igen: Jesus fick all makt på grund av hans offer, men han agerade inte med denna makt förrän han blev kung 1914. När han uppväcktes och hade denna makt, så "satte han sig vid Guds högra sida för att vänta in tiden för Guds kungarikets bildande.

Men det är ju en stor skillnad mellan att han väntade att ta makten och att han hade makten, eller hur?

1914 så tog Jesus makten i Guds kungarike, och agerade i skapelsen, först genom att slänga ut Satan och hans demoner (Upp 12:9) och senare ska han agera på jorden. Att Jesus väntade med detta i 2000 år förminskar inte hans makt att göra som han ville, men Jesus ville göra Faderns vilja, och därför väntade med att agera med den makt som han hade fått, och satte sig vid Guds högra sida för att vänta. Förstår du nu?

Att en kung har all makt betyder inte automatiskt att kungen agerar med den makten på en gång. Han kan vänta med att agera med den makt han fått, eller agera på en gång, Jesus valde att vänta med det, och sätta sig på Guds högra sida, tills Guds kungarike blev skapad. Detta kommer kanske som en chock för dig (jag hoppas det) som kanske får dig på andra tankar än avfällingars propaganda mot Jehovas vittnen. Du verkar ändå lite förnuftig?

Du verkar inte förstå dilemmat här?
Att "Jesus valde att vänta" det kan du säga om varför Jesus inte gjort något åt jorden efter 1914. (Med er tro som referensbas) Det kan man säga eftersom han hade makten 1914. Men den makten hade han inte förrän 1914.
Det spelar liksom ingen roll hur kompetent eller utvald han varit före det, makten fick han först då.

När Matt 28:18 skrevs anser ni att han hade makten enbart över sitt folk kan man förenklat säga, helt i enlighet med insight.

Det är just detta dom skiljer er från andra kristna, Jesus blev kung i två steg hos er.
Citera
2016-06-12, 10:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad JV TROR PÅ är deres sak ...

Citat:

... så TROR du på detta, eller anser du det vara en objektiv sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in