Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Det hjälper liksom inte att du citerar Bibeln i detta fall. Diskussionen är vad ni, officiellt tror. Du har i det mesta en liten egen vinkling, står ofta inte för vad ni tror. Kanske därför tom Benon tvivlar på din JV-tillhörighet?
Det är bara i din fantasi, du tror dig veta vad Jehovas vittnen lär ut bättre än Jehovas vittnen själva.
Men det du och andra avfällingar gör är att förvränga det Jehovas vittnen lär ut, även i detta fallet.
Du kommenterar inte ens din förvrängning att "Jesus inte skulle ha all makt eftersom Gud har större makt". Därför citerade jag bibeln som visade att Jesus har all makt,
med undantag över Gud.
Detta är också vad vi officiellt tror:
Citat:
"Kunde den enfödde Sonen få ännu mera makt och myndighet? Efter sin död och uppståndelse sade Jesus: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.” (Matteus 28:18) Ja, Jehova har gett Jesus förmåga och rätt att utöva makt i hela universum. Som ”kungarnas Kung och herrarnas Herre” har Jesus fått myndighet att tillintetgöra ”all regering och all myndighet och makt” – synlig och osynlig – som motstår hans Fader. (Uppenbarelseboken 19:16; 1 Korinthierna 15:24–26)
Jehova ”undantog ... ingenting, allt skulle vara lagt under” Jesus – med undantag av Jehova själv. (Hebréerna 2:8; 1 Korinthierna 15:27)"
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102002031#h=9
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Jesus blev enligt er smord till kung pingsten år 33. Men som insight/insikt tydligt säger så hade han befogenheter bara över församlingen, eller de smorda, då, kung över sitt folk 'bara'. Tvärtemot vad 1Kor, som du citerade, säger.
Hans makt över både jorden och himmelen, det ni kallar Guds kungarike, började först 1914. Alltså inte när Matt 28:18 skrevs.
Du förvränger, han hade fått all makt, men han agerade inte med den makten förrän Guds kungarike hade upprättats. Att Jehovas vittnen lär ut att Jesus fick den makten vid uppståndelsen har jag redan visat dig, men jag gör det igen:
Citat:
"Kunde den enfödde Sonen få
ännu mera makt och myndighet? Efter sin död och uppståndelse sade Jesus: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.” (Matteus 28:18)
Ja, Jehova har gett Jesus förmåga och rätt att utöva makt i hela universum. Som ”kungarnas Kung och herrarnas Herre” har Jesus fått myndighet att tillintetgöra ”all regering och all myndighet och makt” – synlig och osynlig – som motstår hans Fader. (Uppenbarelseboken 19:16; 1 Korinthierna 15:24–26) Jehova ”undantog ... ingenting, allt skulle vara lagt under” Jesus – med undantag av Jehova själv. (Hebréerna 2:8; 1 Korinthierna 15:27)"
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102002031#h=9
Det är tydligt här att Matteus 28:18 handlar om att
Jehova har gett Jesus förmåga och rätt att utöva makt i hela universum., inte bara över församlingen.
Du tar bara en liten del från "Insight" och blåser upp det, och du ignorerar allt annat som Jehovas vittnen säger, som vanligt, du förvränger.
Att Jesus inte agerade med den makten vid uppståndelsen direkt, utan långt senare när han hade väntat genom att sätta sig på Guds högra sida, är en tydlig lära hos Jehovas vittnen, som jag också har visat dig:
Citat:
"
Jehovas uttalande till min Herre lyder:
”Sätt dig på min högra sida, tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter.”(Ps 110:1 NWT)
Vad gjorde Davids ”Herre”, Jesus Kristus, medan han satt på Guds högra sida? När Jesus hade uppstått steg han upp till himlen och väntade på Guds högra sida fram till 1914, då han började regera som kung.
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2006643#h=11
Att du vill att Beno är det sanna Jehovas vittnet och jag är det inte, är inte förvånande.