2015-07-09, 23:20
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Bra med självkritik! T o m utmärkt! Jag lyfter på hatten.
Om du är ärlig och menar allvar, så nämn då några JV-läror som du anser vara felaktiga och åt skogen!
Förmår du icke göra detta....så vet vi att du ljuger flagrant och är en lika usel och pinsam lojalist som t ex TTSP.

Nu är jag ingen expert på hur vi resonerande kring dessa läror på den tiden. Men ofta med dom profetior som finns i bibeln så förstår man dom inte full ut förrns dom har blivit uppfyllda. Och tidigare hade vi ju en dålig förståelse av vad tidsperioden som omnämns som dom "sista dagarna" egentligen innebar. Vi visste att årtalet 1914 hade stor betydelse, men i många fall drog vi väl felaktiga och förhastade slutsatser. Jag vet inte riktigt i vilket sammanhang dom olika årtalen som 1921, 1924, 1975 kom in i bilden. Men vad jag vet så har inga datum sats sedan 1975. Och vi vet ju idag att det inte är lönsamt att hålla på och spekulera kring olika datum. Det står i bibeln att det bara är Jehova som vet den fastställda tiden.

Men det viktiga är väl ändå att huvudbudskapet i bibeln inte förändras. Och mig veterligen så har inga större förändringar skett under min livstid iallafall, huvudbudskapen är fortfarande detsamma. Det var väl framförallt i början då vi hade väldigt liten förståelse som många misstag gjordes.

Naturligtvis är det dåligt att dra förhastade slutsatser om saker man inte förstår. Då är det bättre att inte säga någonting om det öht och istället låta frågan vara öppen. Men vad gäller dom olika årtalen så trodde dom säkert att dom förstod, fastän dom egentligen hade fel.
Citera
2015-07-09, 23:33
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Det ville han inte säga. Men jag har mina tankar. En generation är entydigt definierad...........en "genertion" som är något annat än en generation är definitionsmässigt inte en generation.

Dessutom 'r det väldigt tydligt att sällskapet ändrat läran av pinsamma anledningar...., innan "detta släkte" (som ej skulle dö ut) blev de överlappande generationerna så var det något helt annat...du vet säkert vad, eller hur? Just det....vilka var det`? en grupp som blev större och större är en ledtråd.

En generation kan ha olika betydelser och behöver inte nödvändigtvis vara kopplad till livslängden av en människa som är cirka 70 år.

http://www.merriam-webster.com/dictionary/generation
"a group of individuals having contemporaneously a status (as that of students in a school) which each one holds only for a limited period."

Utifrån den definitionen skulle en generation kunna syfta på två grupper av personer som samtidigt har en viss status under en begränsad period. I det här fallet behöver dom inte födas och dö ungefär samtidigt, utan det räcker att deras liv överlappar varandra under en viss period.

Jesus syftade i det här fallet på den smorda generationen som skulle få uppleva dom tecken som skulle vara beviset på hans närvaro som kung i himlen.

Men det är klart man måste ju lägga in kravet att dessa personer någon gång måste leva under samma tidsperiod. Om man inte har det kravet så blir kan det ju blir en självuppfyllande profetia eftersom den perioden som Jesus syftar på startade 1914 och tar inte slut förrns då han ingriper. (om ni förstår vad jag menar )

edit: Borde kanske tillägga att det inte räcker att dom lever samtidigt under en viss tidsperiod. Dom måste också samtidigt vara smorda under en viss period. För innan personen är smord så tillhör han ju inte generationen.
Senast redigerad av Apollos 2015-07-09 kl. 23:46.
Citera
2015-07-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tack, ska kolla upp det!

Men, ang tex Rutherford, Bibeln lär ju att den som uttalar en profetia i Guds namn och den profetian inte går igenom, den är inte från Gud. Bibeln lär oss ju hur vi ska känna igen en falsk profet. Nu i efterhand så påstår ju VT att Rutherford inte sa att det var inspirerat, men de som levde och hörde det då visste att Rutherford sa att det var från Gud.

Ang profetior i Guds namn, som inte slagit igenom, så har det ju i många år, fram tills 22 oktober 1995 stått på sidan 2 (eller 3?) i Vakna!; Skaparen (Gud) lovar en fridfull och trygg ny världsordning innan generationen som såg händelserna av 1914 har dött."

Det var ju en profetia i Guds namn som nu bevisligen inte slagit igenom, och kan därmed omöjligt vara från Gud. Ska vi då bara ignorera vad som står i Bibeln angående hur vi kan känna igen falska profeter? Då måste vi ju gå emot Guds ord om vi vill följa Vakttornet och den styrande kretsen?
Jag vet att VT dömer ju precis alla andra religioner genom bibelns måttstock, men när det kommer till dom själva heter det att det är nytt ljus? Hur kan man, med gott samvete, följa detta?

Jehovas vittnen uttalar inga profetior men däremot försöker de att förstå profetiorna som finns i bibeln. Där har förståelsen ibland visat sig felaktig. Så profetian som finns i bibeln är inte felaktig men däremot kan förståelsen av den ha varit det. När kunskapen och förståelsen ökat har också förklaringen justerats. Är inte detta en styrka? Flera religioner och samfund känner till att de det lär ut är felaktigt men kyrkans tradition är viktigare att följa. En sådan sak som numera inte ens behöver diskuteras är t ex att Guds namn är Jehova eller Jahve. Visst om ni inte vill sätta in det i NT sätt då in och använd det på alla tusentals ställen där det hör hemma i GT. Men alla fri religiösa jag möter värjer sig mot namnet. Varför? Det är ju trots allt namnet på Gud.
Citera
2015-07-10, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Dålig jämförelse!
Politiska partier kan ev utesluta oliktänkande, men de tar inte alls avstånd på samma sätt som JV.
Utan man fortsätter att hälsa på varandra när man träffas, och de som tidigare har umgåtts privat fortsätter ofta med detta.
Som sagt, väldig dålig jämförelse

Men du vet säkert också att bibeln säger att vi inte ens ska uttala en hälsning till någon som uteslutits ur församlingen. I en förening finns föreningsstadgar att hålla sig till. För en kristen är bibeln rättesnöret eller om du så vill stadgarna.
Citera
2015-07-10, 00:52
Medlem
Citat:
Intressant teologiskt påstående! "Gud är inte allvetande".........då uppkommer frågan om Gud kan vara allsmäktig? En gud med begränsat vetande kan per definition inte då vara allsmäktig, eftersom han är okunnig om en massa saker.

Det finns saker som Gud inte kan göra trots att han är allsmäktig. I Titus 1:16 står det tex att Gud inte kan ljuga. Det är du som inte förstår vad det innebär att vara allsmäktig.
Citera
2015-07-10, 00:56
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det finns saker som Gud inte kan göra trots att han är allsmäktig. I Titus 1:16 står det tex att Gud inte kan ljuga. Det är du som inte förstår vad det innebär att vara allsmäktig.
Tror inte man som människa ska försöka sig på att förstå gud. Vi kan inte greppa det.

Vi har väl nog med den här jävla ängeln som gör livet surt för oss.
Citera
2015-07-10, 01:00
Medlem
Citat:
Utmärkt.......då bekräftar du att Gud inte kan se in i framtiden! I a f inte med 100%-ig säkerhet. Nu uppkommer återigen en ny intressant teologi.

Gud kunde se vart ett styre utan honom skulle leda till. Han kan styra händelseutvecklingen när han så önskar så hans vilja sker. Gud äger allt i universum utom de förnuftsbegåvade varelsernas fria vilja. Detta beror på att Gud vill att dessa varelser både människor och andeskapelser ska tillbe honom utav kärlek. Skulle det inte vara så skulle allt vara predestinerat och då skulle en del av skulden för all ondska etc kunna skyllas på Gud. Predestinationsläran är en obiblisk lära.
Citera
2015-07-10, 01:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jehovas vittnen uttalar inga profetior men däremot försöker de att förstå profetiorna som finns i bibeln. Där har förståelsen ibland visat sig felaktig. Så profetian som finns i bibeln är inte felaktig men däremot kan förståelsen av den ha varit det. När kunskapen och förståelsen ökat har också förklaringen justerats. Är inte detta en styrka? Flera religioner och samfund känner till att de det lär ut är felaktigt men kyrkans tradition är viktigare att följa. En sådan sak som numera inte ens behöver diskuteras är t ex att Guds namn är Jehova eller Jahve. Visst om ni inte vill sätta in det i NT sätt då in och använd det på alla tusentals ställen där det hör hemma i GT. Men alla fri religiösa jag möter värjer sig mot namnet. Varför? Det är ju trots allt namnet på Gud.

Men vänta lite nu, det som stod i Vakna! På sidan 2 i alla år var ju visst en profetia, dessutom i Guds namn. Om något vittne talat emot det innan 1995, dvs "jag tror knappast Harmageddon kommer komma innan 1914 års generation dör ut" så hade dom ju blivit uteslutna! Jag vet mycket väl hur det sågs på det på 80 och 90 talet, min egna (fortfarande) JV mor sa bestämt att Harma kommer inom minst 10 år, detta var 1988, 1989 nångång. Jag som hade typ halva foten inne, men ändå inte (kände att jag skulle inte klara av att leva så paketerat som vittnena gör) tänkte då att shit, det kanske stämmer! Det var långt innan jag visste något om vittnenas historia, om Russel, om Rutherford, om 1975 osv. Men ändå, jag kunde bara inte bli ett vittne och nånstans kände jag ju att det är nåt som inte stämmer.
Jag hade även svårt att "göra slut" med den jättetrevliga och gulliga tjej som kom så nitiskt och studerade med mig. Kände att jag kunde inte såra henne. Det som fick mig bort därifrån var utlandsflytt.

Väl utomlands, 1994, kom det vittnen och knackade på dörren och jag som alltid tyckt dom var så trevliga berättade så klart om min mamma och mina erfarenheter och vips, innan jag visste ordet av det så började jag motvilligt studera igen. Däremot sa jag ifrån när vi kom till en slags bok som skulle handla om hur man skulle svara och prata med världsliga människor. Då insåg jag att detta är verkligen hjärntvätt. Och som tur är så flyttade jag och min (ex)man precis då till ytterligare ett annat land, så jag slapp vara otrevlig och samtidigt slapp genomlida studier och möten, något som jag såg igenom redan då för var det var; hjärntvätt, informationskontroll. Att det sen visade sig vara bedrägeri, lögn och pengasvindlerier förstod jag pass mycket senare då internet utvecklades.
Citera
2015-07-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Men vad är det som är rätt i filmen? Usla skådesspelare,

Ja det är ju amatörskådespelare, är det förbjudet?

Du kan kolla på extramaterialet så får du lite förklaringar till filmen:

http://www.jw.org/download/?output=h...ng=Z&isBible=0

Citat:
kass handling,

Hur skulle handlingen ha varit om den hade var upp till din standard?

Citat:
falsk spegling av hur verkligheten ser ut "där ute"

Nej det är exakt så här och ännu värre på många arbetsplatser(inte alla) och sociala situationer, vad exakt är det som inte stämmer menar du? Det är många arbetsplatser som utnyttjar människor, det är rivalitet där den som man trodde var kompisen får bonus medan man skälv blir sparkad, och man blir utnyttjad och dom som man trodde var vänner som bryr sig om en i verkligheten bryr sig om sig själva. Det existerar mycket företagsfester och fester överhuvudtaget med mycket alkohol inblandat som resulterar i mycket värre saker än det som togs upp.

Så vad exakt är den "falska speglingen av verkligheten"?

Citat:
- budskapet är att söker du jobb utanför pappas firma, och umgås med icke-jehovas, är du förtappad (kräksmiley efterfrågas).

Nej, men det innebär risker. Och föräldrarna tvingade inte den vuxna sonen, utan tillät honom göra det han hade bestämt sig för att göra.

Citat:
Otroligt att pappa ens tillät TV-apparat i hemmet, men se det gjorde han ju... Hela världens synd bara väller in i det heliga vardagsrummet (fast han kanske har något Tv-censurfilter utvecklat och distribuerat av JW).

Nu överdriver du.

Citat:
En sådan skyddad verkstad som dessa två söner lever i hemma hos mamma och pappa existerar bara hos slutna sekter. Punkt slut.

I just det här exemplet levde sonen fortfarande hos föräldrarna, men du verkar ha en förvriden bild av Jv som att söner och döttrar kommer att bo hos sina föräldrar hela livet. Om du vill ha trovärdighet i dina svar, så får du bli lite mer nyanserad.
Citera
2015-07-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ttsp; ordet själ nämns ca 200 ggr i Bibeln.

Då har du säkert stött på skriftställen där det står att själar dör?
Citera
2015-07-10, 10:41
Medlem
Citat:
Apollo, jag tro att Jesus var Gud i köttet och endast Gud kan köpa loss våra synder, inte en "springpojke".

Fast nu säger bibeln att det var genom en människa som syndernas förlåtelse kom.

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa." (1 Kor 15:21 Bibel2000)

Jesus var en människa, inte Gud.
Citera
2015-07-10, 10:43
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då har du säkert stött på skriftställen där det står att själar dör?

Vad skulle du säga om jag sa att just på de ställen är det figurligt men på de andra bokstavligt? (Kan yrande kretsen så kan väl jag...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in