Citat:
Bra med självkritik! T o m utmärkt! Jag lyfter på hatten.
Om du är ärlig och menar allvar, så nämn då några JV-läror som du anser vara felaktiga och åt skogen!
Förmår du icke göra detta....så vet vi att du ljuger flagrant och är en lika usel och pinsam lojalist som t ex TTSP.
Om du är ärlig och menar allvar, så nämn då några JV-läror som du anser vara felaktiga och åt skogen!
Förmår du icke göra detta....så vet vi att du ljuger flagrant och är en lika usel och pinsam lojalist som t ex TTSP.
Nu är jag ingen expert på hur vi resonerande kring dessa läror på den tiden. Men ofta med dom profetior som finns i bibeln så förstår man dom inte full ut förrns dom har blivit uppfyllda. Och tidigare hade vi ju en dålig förståelse av vad tidsperioden som omnämns som dom "sista dagarna" egentligen innebar. Vi visste att årtalet 1914 hade stor betydelse, men i många fall drog vi väl felaktiga och förhastade slutsatser. Jag vet inte riktigt i vilket sammanhang dom olika årtalen som 1921, 1924, 1975 kom in i bilden. Men vad jag vet så har inga datum sats sedan 1975. Och vi vet ju idag att det inte är lönsamt att hålla på och spekulera kring olika datum. Det står i bibeln att det bara är Jehova som vet den fastställda tiden.
Men det viktiga är väl ändå att huvudbudskapet i bibeln inte förändras. Och mig veterligen så har inga större förändringar skett under min livstid iallafall, huvudbudskapen är fortfarande detsamma. Det var väl framförallt i början då vi hade väldigt liten förståelse som många misstag gjordes.
Naturligtvis är det dåligt att dra förhastade slutsatser om saker man inte förstår. Då är det bättre att inte säga någonting om det öht och istället låta frågan vara öppen. Men vad gäller dom olika årtalen så trodde dom säkert att dom förstod, fastän dom egentligen hade fel.
)
Hela världens synd bara väller in i det heliga vardagsrummet (fast han kanske har något Tv-censurfilter utvecklat och distribuerat av JW).