Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-09, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
min logik om att inte slösa tid på respektlösa och meningslösa inlägg som dina, håller än.

Men det är ju inte "logik" du presenterar i relationen till min kritik: Det är anti-logik.
Citera
2015-07-09, 13:53
Medlem
Citat:
Dom kommer att fortsätta styra över jorden, men då med Gud som den högste som styr över riket:

"Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden, ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt." (1Kor 15:24-28 Bibel2000)

Hur mycket vittne är du ?
Citera
2015-07-09, 13:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Hur mycket vittne är du ?

Emå: Tydligen inte så mycket att ttsp kan/vill se att hans predikande är kontraproduktivt för JV.
Citera
2015-07-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Emå: Tydligen inte så mycket att ttsp kan/vill se att hans predikande är kontraproduktivt för JV.

Precis
Citera
2015-07-09, 15:32
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du är vilseledd och måste läsa på bättre. Årtalet 1874 var hörnstenen i förkunnelsen under hela Russells ledarskap. Det kan du även hitta i Jvs egna historieböcker. Att Jesus kom tillbaka 1874 lärdes ut ända till omkring 1930. I Rutherfords bok "Profetiorna" som kom ut på engelska 1929 framhölls det på s. 66 (i den senare svenska upplagan):

"Skriften visar, att Herren Jesu Kristi andra närvaro började år 1874 e. Kr. Bevisen härför äro framställda i den lilla boken H e r r e n s å t e r k o m s t."

Årtalet 1874 utlades i detalj i den andra volymen av Russells "Studier i Skriften" som användes i rörelsen ända till slutet av 20-talet.

I den boken, som hette "Tiden är nära", framhölls också att Riket upprättades i himmelen 1878. Det var på jorden och inte i himmelen som Guds rike skulle manifesteras 1914, då världens alla makter skulle gå under. Russell och hans anhängare trodde aldrig att Riket skulle upprättas osynligen 1914. Det är en senare uppfattning, som dock är mindre än 100 år.

ok, ja då har du bättre koll än mig i den frågan. Det är ju helt klart bra att ha en viss kunskap om hur trosuppfattningen har ändrats genom historien, då förstår man ju bättre det man tror på i dagsläget och man får chansen att väga olika uppfattningar mot varandra. Kritiskt tänkande är alltid bra. Det finns nog många JW som har bättre koll än mig i den här frågan dock vad gäller 1874.

Det känns dock rimligt som du säger att dom blandade ihop datumen eftersom dom missuppfattade innebörden av 1914 från första början. Idag förstår vi att 1914 inte riktigt har samma innebörd som man trodde från början. Har du någon koll på hur dom lyckades komma fram till årtalet 1874? Det kan ju inte ha varit tagit helt från luften.
Senast redigerad av Apollos 2015-07-09 kl. 15:39.
Citera
2015-07-09, 15:42
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
"Den som inte förblir i Kristi lära utan går andra vägar, han har inte Gud... Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 9-11 Bibel2000)

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Kan du inte svara med egna ord? Så att alla förstår.
Verkar ju vara en grej hos Jehovas med att slänga bibel-citat i ansiktet på folk. Varför inte köra på Apollos sätt?
Vi hedningar förstår ju bättre då.
Citera
2015-07-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kan du inte svara med egna ord? Så att alla förstår.
Verkar ju vara en grej hos Jehovas med att slänga bibel-citat i ansiktet på folk. Varför inte köra på Apollos sätt?
Vi hedningar förstår ju bättre då.

Vad är det som är svårt att förstå?

Men ok, egna ord: Om en kristen avfaller så ska man inte hälsa den personen välkommen i sitt hem, man ska stöta ut sådana personer från församlingen, man ska inte ha något att göra med en så kallad broder som avfaller, man ska betrakta en sådan broder så som judarna betraktade hedningar och tullindrivare, alltså att inte umgås med dom.

Förstår du bättre nu?
Citera
2015-07-09, 16:03
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Vad är det som är svårt att förstå?

Men ok, egna ord: Om en kristen avfaller så ska man inte hälsa den personen välkommen i sitt hem, man ska stöta ut sådana personer från församlingen, man ska inte ha något att göra med en så kallad broder som avfaller, man ska betrakta en sådan broder så som judarna betraktade hedningar och tullindrivare, alltså att inte umgås med dom.

Förstår du bättre nu?
Fast har historien om den förlorade brodern gått dig helt förbi?
Citera
2015-07-09, 16:13
Medlem
Citat:
Fast har historien om den förlorade brodern gått dig helt förbi?

Tänker du på historien om den förlorade sonen?

Nej, den historien kommer när brodern omvänder från sina onda handlingar, på samma sätt som sonen förstod att han hade gjort fel och återvände till fadern ångerfull:

"Jag ger mig av hem till min far och säger till honom: Far, jag har syndat mot himlen och mot dig." (Lukas 15:18 Bibel2000)

Det är därför Jesus säger att försöka flera gånger att få brodern att lyssna och vända om, innan man tar avstånd:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matteus 18:15-17 Bibel2000)
Citera
2015-07-09, 16:18
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Tänker du på historien om den förlorade sonen?

Nej, den historien kommer när brodern omvänder från sina onda handlingar, på samma sätt som sonen förstod att han hade gjort fel och återvände till fadern ångerfull:

"Jag ger mig av hem till min far och säger till honom: Far, jag har syndat mot himlen och mot dig." (Lukas 15:18 Bibel2000)

Det är därför Jesus säger att försöka flera gånger att få brodern att lyssna och vända om, innan man tar avstånd:

Men man lämnar aldrig sin broder?
Citera
2015-07-09, 16:30
Medlem
Citat:
Men man lämnar aldrig sin broder?

Hur menar du?
Citera
2015-07-09, 16:35
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Hur menar du?
Man måste väl hjälpa sin broder i vilken knipa han försatt sig i.
Annars har jag missförstått kristendomen helt och misstolkat det Jesus sa totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in