Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jaja, fast 1 kor 5:2 handlar om en troende BRODER. Inte om en familjemedlem.
2 Joh 10 handlar inte heller om familjemedlemmar.

Fast Jesus menade att församlingsmedlemmarna är ens familjemedlemmar:

"Medan han ännu talade till folket kom hans mor och hans bröder. De stod utanför och ville tala med honom, och någon sade till honom: ”Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig.” Han svarade honom: ”Vem är min mor, och vilka är mina bröder?” Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: ” Det här är min mor och mina bröder. Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor. "(Matt 12:46-50 Bibel2000)

Tvärtom kan ens familjemedlemmar vara ens fiender:

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender . Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 3”(Matt 10:32-37 Bibel2000)

Det är uppenbart att du inte lyssnar till vad bibeln säger, det är upp till dig, men kom inte och säg att Jv inte följer bibeln.

Citat:
I din religion får du ju inte lov att tolka själv.

Jaså? Det var mer än jag visste, vet du mer om mig än jag själv gör? Vad skulle du tycka om jag sade att du inte får lov att tolka själv, att du är hjärntvättad, jag tror inte du skulle uppskatta det?

Citat:
Men för den som kan tillåta sig det, är det bara att läsa styckena rakt av.

Som t.ex. " ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta"(1 Kor 5:2 Bibel2000) ?

Citat:
Jag tar det som en komplimang.

Att tycka det är hemskt att inte familjemedlemmar har kontakt med varandra...
Är det att flörta med demoner?

Nej det sade jag inte.

Citat:
ttsp min vän, det är sorgligt att du tycker det.

Jag menade om du håller på med handpåläggning så blir du lurad av demoner, och därför inte tycker det är konstigt med en helt kristen åtgärd att utesluta ogärningsmän.

Citat:
Som tur är, lever jag i total avhållsamhet från allt bibel-syndigt. Så om det finns en JV-himmel borde jag komma dit.
De katolska synderna är betydligt fler. Så jag får hoppas att NI har rätt.

Ok?
Citera
2015-06-11, 23:48
Medlem
Citat:
Om de hade beslutat att kvinnomisshandel är RÄTT så hade jag nog motstått det.

Liksom att jag motstår hbtq-propaganda nu.

Fast du menade att själva principen att om man bestämmer "på en högre ort" så är det automatiskt fel:

Citat:
Problemet uppstår när man på en högre ort bestämmer att ALLA måste göra på ett visst specifikt sätt.
Citera
2015-06-11, 23:50
Medlem
Citat:
Om de hade beslutat att kvinnomisshandel är RÄTT så hade jag nog motstått det.

Liksom att jag motstår hbtq-propaganda nu.

Du menar alltså att Jehovas vittnen får inte ha en central styrning, bara Sveriges riksdag får ha det.
Citera
2015-06-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag menade om du håller på med handpåläggning så blir du lurad av demoner, och därför inte tycker det är konstigt med en helt kristen åtgärd att utesluta ogärningsmän.

Åh nej, det som kallas handpåläggning ägnar jag mig inte åt. Jag antar du syftar på de amerikansk-evangeliska typerna. Nej sånt trams är inget för mig.

Men jag tror att de tidigaste kristna ägnade sig åt FYSISK BERÖRING. De kramade varandra, de masserade varandra. Inget andebesvärjande.

Och denna fysiska beröring görs ju fortfarande inom främst ortodoxa och katolska kyrkan. Det har inget med demoner att göra. Eller anser du att katolska kyrkan är demonisk?
Citera
2015-06-12, 00:40
Medlem
Citat:
Fast Jesus menade att församlingsmedlemmarna är ens familjemedlemmar:

"Medan han ännu talade till folket kom hans mor och hans bröder. De stod utanför och ville tala med honom, och någon sade till honom: ”Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig.” Han svarade honom: ”Vem är min mor, och vilka är mina bröder?” Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: ” Det här är min mor och mina bröder. Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor. "(Matt 12:46-50 Bibel2000)

Tvärtom kan ens familjemedlemmar vara ens fiender:

"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender . Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 3”(Matt 10:32-37 Bibel2000)

Det är uppenbart att du inte lyssnar till vad bibeln säger, det är upp till dig, men kom inte och säg att Jv inte följer bibeln.

Kul att diskutera Bibeln för en gångs skull.

Märkligt nog finns det många kristna på forumet, men ingen som kan diskutera Bibeln. De är bäst på att skrika "Jesus hoppsan hejsan".

Vad säger du om det femte budordet då, hedra din fader och din moder?
Hur kan man göra det, om man inte tillåts kommunicera med dem?
Det är ett viktigt och grundläggande budord. Se vad Jesus sa:
Matt 15 1Sedan kom fariseer och skriftlärda från Jerusalem fram till Jesus och sade: 2”Varför bryter dina lärjungar mot fädernas regler? De tvättar ju inte händerna innan de äter.” 3Han svarade: ”Varför bryter ni själva mot Guds bud för era reglers skull? 4Gud har sagt: Visa aktning för din far och din mor och: Den som smädar sin far eller sin mor skall dö. 5Men ni påstår att om någon säger till sin far eller sin mor: Det som jag hade kunnat hjälpa dig med, det ger jag som tempelgåva, 6då behöver han inte visa aktning för sin far eller mor. Så sätter ni Guds ord ur kraft för era reglers skull. 7Hycklare, Jesaja profeterade rätt om er när han sade: 8Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. 9Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud.”
Eller Paulus:
Efesierbrevet 6:1Ni barn, lyd era föräldrar för Herrens skull, det är er skyldighet. 2Visa aktning för din far och din mor; det är det första bud som följs av ett löfte: 3så att det går dig väl och du får leva länge på jorden. 4Och ni fäder, reta inte upp era barn, utan fostra och vägled dem efter Herrens vilja.
Är det inte viktigast att lyda budorden tror du? Det där med att hedra sina föräldrar?
Hedrar man dem om man bryter kommunikation med dem?
Det tycker inte jag.

Matt 10:32 säger inte att man avsiktligt SKA behandla sina barn eller föräldrar dåligt. Tvärtom bör man, i egenskap av familj FORTSÄTTA hjälpa och stötta dem som en förälder (eller barn) är bundet genom den femte budordet. Det är den som visar hat, förakt, eller som stänger kommunikationen som är den som bryter budordet.

Men tja ni i er grupp håller inte med, ni är kanske som de skriftlärda i Matt 15:1.
Citera
2015-06-12, 00:45
Medlem
Citat:
Du menar alltså att Jehovas vittnen får inte ha en central styrning, bara Sveriges riksdag får ha det.

Jag tycker faktiskt central styrning är effektivt.

Men det är dåligt när centralstyrningen tvingar familjer att bryta upp. Sånt är sektmentalitet och i förlängningen leder det till att organisationen bryter samman. Det kan de flesta inse.

Kanske t.o.m. du kan, om man citerar bibeln för dig:
Mark 3:24Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå. 25Om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå. 26Om Satan gör uppror mot sig själv och splittras kan han inte bestå – det är slutet för honom. 27Ingen kan gå in och plundra en stark man på vad han äger, om han inte först binder honom; sedan kan han plundra hans hus.
Hur ska du argumentera dig förbi Mark 3:25 nu?
Det ska bli intressant. Det är ju en simpel vers så som den står skriven.
Citera
2015-06-12, 00:56
Medlem
Citat:
Jaså? Det var mer än jag visste, vet du mer om mig än jag själv gör? Vad skulle du tycka om jag sade att du inte får lov att tolka själv, att du är hjärntvättad, jag tror inte du skulle uppskatta det?

LOL, det säger de dagligen till mig på forumet. Jag tar det som en uppmuntring.

Citat:
Som t.ex. " ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta"(1 Kor 5:2 Bibel2000) ?

Jag kan inte se hur detta stycke kan övertrumfa ett BUDORD.
1 Kor 5:1Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. 2Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.
För övrigt undrar jag hur mycket de kristna grupperna lyssnade på Paulus.
Jag tror att de ofta tittade upp mot himlen och undrade om mannen var riktigt klok, sen återgick de till sina verksamheter.
Det är ett evigt raljerande om folks syndande hit och dit, om rättfärdiga och orättfärdiga. Ibland förlorar han sig själv i sin retorik. Och denna hätska antagonism! Jag förstår inte hur kristna kan se Paulus som en förebild, faktiskt. Han verkar snarare mentalt störd.
1 Kor 7:7Helst ville jag att alla levde som jag.
LOL, han är som profeten Muhammed, en perfekt förebild.
Ja katolska präster är ju underbara. Alla borde kanske bli det.

Men ok, det är inte topic här.
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-12 kl. 01:07.
Citera
2015-06-12, 01:10
Medlem
Citat:
Åh nej, det som kallas handpåläggning ägnar jag mig inte åt. Jag antar du syftar på de amerikansk-evangeliska typerna. Nej sånt trams är inget för mig.

Men jag tror att de tidigaste kristna ägnade sig åt FYSISK BERÖRING. De kramade varandra, de masserade varandra. Inget andebesvärjande.

Och denna fysiska beröring görs ju fortfarande inom främst ortodoxa och katolska kyrkan. Det har inget med demoner att göra. Eller anser du att katolska kyrkan är demonisk?

Ok du pratar om vanlig mänsklig beröring mellan barn och föräldrar, mellan bröder och systrar? Ok då är det inget problem.

Ja jag anser att alla religioner som inte tillber den sanne guden är demoniska mer eller mindre. Katolska Kyrkan är mer demonisk än övriga med dess historia av att beblanda sig med makten med det romerska riket som erövrade med våld andra landområden, man dödade andra människor, helt emot Jesu läror om att "vända andra kinden till" och att "älska sina fiender", och med inkvisitionen och förföljandet av oliktänkare uppfyllde Katolska Kyrkan profetiorna:

"”Störtat, störtat är det stora Babylon. Det har blivit ett tillhåll för demoner, ett näste för alla orena andar, ett näste för alla orena och avskyvärda fåglar.

Ty för hennes otukts skull har alla folk fått dricka vredens vin, och jordens kungar har horat med henne, och jordens köpmän har blivit rika genom hennes makt och lyx...

I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden.
”(Upp 18:2-3,24 Bibel2000)

Katolska Kyrkan är speciellt skyldig till hatet av Guds lärjungar:

"Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er. Har de bevarat mitt ord kommer de också att bevara ert." (Joh 15:18-20 Bibel2000)

Romarriket förföljde dom första kristna, tills kejsare Konstantin förvandlade "kristendomen" till statsreligion, och då övergavs dom flesta kristna värderingarna, och man inrättade ett prästerskap och ett påvedöme som bestämde vad som skulle gälla, i strid mot bibelns budskap:

"motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud."(2Thess 2:4 Bibel2000)
Citera
2015-06-12, 10:11
Medlem
Angående familjekontrollsfrågan är det uppenbart vad det rör sig om från organisationens sida: de VET att när en i familjen har hittat "sanningen" så riskerar det att sippra ut till de andra familjemedlemmarna.
Med "sanning" så menar jag sanningen om organisationen.

Det är ju inte tvärtom så att JV har sanningen som riskerar påverka de andra.

Allt ditt missionerande på detta forum kommer kanske också leda dig till "sanningen", är du inte rädd för det?

Detta är samma sak som alla sekter gör. Man är så rädd för verkligheten att man kräver att folk sluter in sig och inte har kontakt med omvärlden. Bara sekter har behov av att utesluta folk. Visste du att JV började utesluta folk först i början av 1950-talet? Läste det precis.

Det är iaf uppmuntrande att höra att JV minskar i västvärlden.
Citera
2015-06-12, 11:27
Medlem
Citat:
Varför tycker du att jag ska orka svara på dina inlägg?

"Guds kanal på jorden" innebär inte att man är direkt styrd av Gud så som apostlarna var.

OJ då...och då kan man tona ned eller bortse från det medlemmar av de "yrande" säger??...bravo, du börjar snart bli avfällig!
Citera
2015-06-12, 11:38
Medlem
Citat:
OMG den där citerade texten är ju sorglig.
Som jag sa förr, det är ren sektmentalitet.
Kan verkligen JV medlemmar KÖPA detta?
Ska man UTPRESSA folk att "tro"?

Jag kan ha -- viss -- förståelse för att man håller nere kontakt med folk som t.ex. ägnar sig åt kriminalitet, droger eller liknande. Detta är en svår och känslig fråga... ska man ägna sig åt "tough love" som det kallas (http://en.wikipedia.org/wiki/Tough_love), eller mer oförbehållslös kärlek.
Problemet uppstår när man på en högre ort bestämmer att ALLA måste göra på ett visst specifikt sätt.

edit --
Inser ni inte det hemska i att någon på en högre ort förbjuder dig att hälsa på ditt barn om han t.ex. ligger på sjukhus? Man behöver inte vara en vis filosof för att inse det omänskliga i detta.
--

Jag har en teori om apokalyptiska sekter. Jag tror de kan bestå i 3-4 generationer... Sedan börjar folk klia sig i huvudet och säga "när kommer den där domedagen egentligen? tecknena har vi sett länge nu... Och min far och hans far"
Vad säger du (ttsp) om det inte hänt någon apokalyps om 50 år? eller 100?

Och sen så kan rörelsen gå åt två håll... Antingen så omstöper man sig lite till att kasta bort det apokalyptiska. Om man är en positiv rörelse som tror på liv och sånt.

Eller så kan man sluta sig ännu mer inåt. Avskärma sig totalt från världen.

Oavsett vilket så är JV långt ifrån den första apokalyptiska rörelsen. Det är ju lätt att tolka "tecknena" som man vill, eller hur?

Detta hände ju egentligen med kristendomen vid dess start. Kristendomen var från början en liten judisk sekt som inväntadeJesu återkomst. Mycket tyder på att Jerusalems förstörelse sågs som starten på det som skulle leda till Jesu återkomt. Men detta tonades ner under ndra århundradet, främst genom pseudoefigrafen 2a Petrusbrevet 3:8Men en sak får ni inte glömma, mina kära: för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag. 9 Det är inte så som många menar, att Herren är sen att uppfylla sitt löfte. Han dröjer för er skull, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.

Kolla på formuleringen...det jäste sannolkt i leden och många var trötta på att vänta. Då öpnnade författaren för möjligheten att Jesu återkomst ändå kunde vara avlägsen.......och tonade därmed ned det apokalyptiska.

Sannolikt vill JV undvika nåt liknande, och vill därför avsiktligt tona ned tidigare fiaskon med misslyckade årtal....dte finns t e x många 1975-förnekare igång nu. Även bland dem som var med på den tiden.
Citera
2015-06-12, 11:45
Medlem
Citat:
LOL, det säger de dagligen till mig på forumet. Jag tar det som en uppmuntring.

Jag kan inte se hur detta stycke kan övertrumfa ett BUDORD.
1 Kor 5:1Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. 2Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta.
För övrigt undrar jag hur mycket de kristna grupperna lyssnade på Paulus.
Jag tror att de ofta tittade upp mot himlen och undrade om mannen var riktigt klok, sen återgick de till sina verksamheter.
Det är ett evigt raljerande om folks syndande hit och dit, om rättfärdiga och orättfärdiga. Ibland förlorar han sig själv i sin retorik. Och denna hätska antagonism! Jag förstår inte hur kristna kan se Paulus som en förebild, faktiskt. Han verkar snarare mentalt störd.
1 Kor 7:7Helst ville jag att alla levde som jag.
LOL, han är som profeten Muhammed, en perfekt förebild.
Ja katolska präster är ju underbara. Alla borde kanske bli det.

Men ok, det är inte topic här.

Detta är en intressant fråga! Och ja....troligen betraktades Paulus som en kuf och tråkmåns. JAg har för mig att han skällde på nån församling för att nattvarden blev rena partyt! Så nog passade församlingsmedlemmarna på att roa sig när Paulus var borta.

1 Korkap 7 är ett bra kapitel på många sätt. Paulus fina syn på kvinnor och äktenskap...och att man helst inte ska engagera sig i nåt, inklusive familjebildning, eftersom världen går mot sitt slut!

Att det finns kristna som tar Paulus på fullt allvar i dag är egentligen skrattetande.
Senast redigerad av ujhs 2015-06-12 kl. 11:46. Anledning: sravfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in