2015-06-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
När var det senast Gitte skrev ett inlägg?

2015-04-16, 09:56

Tack för den ttsp
Eftersom du ofta upprepar mantrat att motståndare sitter här dag och natt för att argumentera mot JV, så är det ju lätt att se att jag inte hör till den gruppen.

Och när vi då kollar närmare på antal inlägg är det ju lätt att se vem som sitter här mest;

ttsp har skrivit 2,76 inlägg per dag.

Gitte har skrivit o,77 inlägg per dag.
Citera
2015-06-11, 22:22
Medlem
Citat:
Tråkigt att du litar blint på avfällingars lögner, men det är ditt val, likaså ditt val att inte svara på mina inlägg, du vill ha din syn ifred, det är nog bekvämast så.

Har du skrivit till mig? Vad ska jag svara på?

Nu blev jag förvirrad. Jag läser dina inlägg (de jag hinner med).
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-11 kl. 22:26.
Citera
2015-06-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
@ttsp: Men är detta verkligen ”lögn”? Grenlin1999 kommenterade vad jag förstod videoklippet i ujhs inlägg, där en figur som kallas för ”Morris” uppmanade JV-medlemmar att frysa ut sina släktingar som blivit uteslutna ur JV-kyrkan. Nu vet jag inte vem den där ”Morris” är, jag antar att detta är någon ledargestalt i JV-kyrkan, men dessa ord stämmer väl överens med vad JV-kyrkan skriver på sin officiella hemsida.

Såhär skrivs det på er hemsida:

Var har jag förnekat att uteslutning ska tillämpas enligt kristna värderingar? Jag har ju tvärtom visat varför den kristna församlingen ska utesluta, och att det är helt enligt bibeln och det är kärleksfullt:

"ni har glömt den uppmaning som riktas till er som till söner:

Min son, var tacksam för Herrens tuktan
och förlora inte modet när han straffar dig.
Ty den Herren älskar, den tuktar han ,
och han agar var son som han har kär.

Det är för att fostras ni får lida. Gud behandlar er som söner. Var finns den son som inte tuktas av sin far? Om inte ni blir tuktade, lika väl som alla andra, är ni inga riktiga söner, utan oäkta.

Våra jordiska fäder tuktade oss, och vi fogade oss efter dem. Skall vi då inte så mycket mer böja oss för andarnas fader, så att vi får leva? Våra fäder tuktade oss ju för en kort tid och efter eget godtycke, men han gör det för vårt bästa, för att vi skall få del av hans helighet.

För stunden tycks väl varje tuktan vara mera till sorg än till glädje, men för dem som har fostrats genom den är frukten till slut frid och rättfärdighet.
" (Hebr 12:5-11 Bibel2000)

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.

Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom . De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
" (1Kor 5:1-13 Bibel2000)

Citat:
Märk väl att det föreligger ett dolt hot i denna text: ”Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna.” Med andra ord: Gud/storebror ser dig!

Nej det är inget hot, det är konstaterande av fakta, om inte Gud skulle ha full koll på varje individ, så skulle han inte heller kunna döma varje person individuellt, du förvränger det Jehovas vittnen menar.

Citat:
Att frysa ut folk brukar på arbetsplatser och skolor betraktas som mobbing. Men särskilt klandervärt är det av JV-ledningen att uppmana föräldrar att frysa ut sina barn som blir uteslutna eller lämnar sitt JV-medlemskap.

Med tanke på att detta står på JV's officiella hemsida, är det synnerligen oärligt att kalla detta för "avfällingars lögner"

"frysa ut" är dina ord, inte något som Jehovas vittnen står bakom, tänk istället den värsta mobbaren på skolgården, och att alla vänder personen ryggen för att visa att man inte stödjer personens mobbning av andra, det är vad församlingen gör mot dom som försöker förstöra för andra.

Citat:
(jag antar att du med "avfälling" menar "avhoppare", korrekt?!), eftersom detta är inte alls lögn.

Nej, nej och återigen nej, hur många gånger måste jag behöva förklara att det är skillnad mellan en som uteslutits på grund av sexuell omoraliskhet t.ex., och någon som dag och natt smutskastar Jehovas vittnen.
Citera
2015-06-11, 22:41
Medlem
Citat:
@ttsp: Men är detta verkligen ”lögn”? Grenlin1999 kommenterade vad jag förstod videoklippet i ujhs inlägg, där en figur som kallas för ”Morris” uppmanade JV-medlemmar att frysa ut sina släktingar som blivit uteslutna ur JV-kyrkan. Nu vet jag inte vem den där ”Morris” är, jag antar att detta är någon ledargestalt i JV-kyrkan, men dessa ord stämmer väl överens med vad JV-kyrkan skriver på sin officiella hemsida.

Märk väl att det föreligger ett dolt hot i denna text: ”Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna.” Med andra ord: Gud/storebror ser dig!

Att frysa ut folk brukar på arbetsplatser och skolor betraktas som mobbing. Men särskilt klandervärt är det av JV-ledningen att uppmana föräldrar att frysa ut sina barn som blir uteslutna eller lämnar sitt JV-medlemskap.

Med tanke på att detta står på JV's officiella hemsida, är det synnerligen oärligt att kalla detta för "avfällingars lögner" (jag antar att du med "avfälling" menar "avhoppare", korrekt?!), eftersom detta är inte alls lögn.

Dessutom så är Jehovas vittnen inte någon kyrka!
Citera
2015-06-11, 22:42
Medlem
Citat:

Med tanke på att detta står på JV's officiella hemsida, är det synnerligen oärligt att kalla detta för "avfällingars lögner" (jag antar att du med "avfälling" menar "avhoppare", korrekt?!), eftersom detta är inte alls lögn.

OMG den där citerade texten är ju sorglig.
Som jag sa förr, det är ren sektmentalitet.
Kan verkligen JV medlemmar KÖPA detta?
Ska man UTPRESSA folk att "tro"?

Jag kan ha -- viss -- förståelse för att man håller nere kontakt med folk som t.ex. ägnar sig åt kriminalitet, droger eller liknande. Detta är en svår och känslig fråga... ska man ägna sig åt "tough love" som det kallas (http://en.wikipedia.org/wiki/Tough_love), eller mer oförbehållslös kärlek.
Problemet uppstår när man på en högre ort bestämmer att ALLA måste göra på ett visst specifikt sätt.

edit --
Inser ni inte det hemska i att någon på en högre ort förbjuder dig att hälsa på ditt barn om han t.ex. ligger på sjukhus? Man behöver inte vara en vis filosof för att inse det omänskliga i detta.
--

Jag har en teori om apokalyptiska sekter. Jag tror de kan bestå i 3-4 generationer... Sedan börjar folk klia sig i huvudet och säga "när kommer den där domedagen egentligen? tecknena har vi sett länge nu... Och min far och hans far"
Vad säger du (ttsp) om det inte hänt någon apokalyps om 50 år? eller 100?

Och sen så kan rörelsen gå åt två håll... Antingen så omstöper man sig lite till att kasta bort det apokalyptiska. Om man är en positiv rörelse som tror på liv och sånt.

Eller så kan man sluta sig ännu mer inåt. Avskärma sig totalt från världen.

Oavsett vilket så är JV långt ifrån den första apokalyptiska rörelsen. Det är ju lätt att tolka "tecknena" som man vill, eller hur?
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-11 kl. 22:48. Anledning: lägger till
Citera
2015-06-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Har du skrivit till mig? Vad ska jag svara på?

Nu blev jag förvirrad. Jag läser dina inlägg (de jag hinner med).

T.ex. dessa har du inte svarat på:

(FB) Frågor om Jehovas Vittnen
(FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?
Citera
2015-06-11, 22:52
Medlem
Citat:
T.ex. dessa har du inte svarat på:

(FB) Jehovas Vittnen, varför så impopulära?

De två första inläggen läste jag men hade inget att skriva som svar.
Detta är ju flashback. Man bör inte skriva korta inlägg av "tummenupp"-typ. Det är lite synd, jag saknar att man inte kan det. Men det är så det är.

I det tredje inlägget ställde du en allmän fråga som jag tyckte andra svarade på.

Du borde väl veta hur flashback fungerar vid detta laget?
Citera
2015-06-11, 23:03
Medlem
Citat:
OMG den där citerade texten är ju sorglig.
Som jag sa förr, det är ren sektmentalitet.
Kan verkligen JV medlemmar KÖPA detta?
Ska man UTPRESSA folk att "tro"?

Vad trött jag blir, det finns ingen utpressning att tro

Citat:
Jag kan ha -- viss -- förståelse för att man håller nere kontakt med folk som t.ex. ägnar sig åt kriminalitet, droger eller liknande. Detta är en svår och känslig fråga... ska man ägna sig åt "tough love" som det kallas (http://en.wikipedia.org/wiki/Tough_love), eller mer oförbehållslös kärlek.
Problemet uppstår när man på en högre ort bestämmer att ALLA måste göra på ett visst specifikt sätt.

Så om Sveriges riksdag beslutar på "högre ort" att kvinnomisshandel är fel, så motstår du det eftersom: "man på en högre ort bestämmer att ALLA måste göra på ett visst specifikt sätt"?

Citat:
edit --
Inser ni inte det hemska i att någon på en högre ort förbjuder dig att hälsa på ditt barn om han t.ex. ligger på sjukhus? Man behöver inte vara en vis filosof för att inse det omänskliga i detta.

Men exakt detta är vad bibeln lär ut, att du inte håller med bibeln är en annan sak:

"Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen."(2 Joh 10 Bibel2000)

" ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta... ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom... Gör er av med den som är ond. " (1 Kor 5:2,11,13 Bibel2000)

Ditt flörtande med demoner gör ju inte saken bättre, tvärtom förstår jag då varför du är emot bibelns budskap.
Citera
2015-06-11, 23:05
Medlem
Citat:
De två första inläggen läste jag men hade inget att skriva som svar.
Detta är ju flashback. Man bör inte skriva korta inlägg av "tummenupp"-typ. Det är lite synd, jag saknar att man inte kan det. Men det är så det är.

I det tredje inlägget ställde du en allmän fråga som jag tyckte andra svarade på.

Du borde väl veta hur flashback fungerar vid detta laget?

Du inser inte att jag har lagt vissa alias på min ignorera-lista, och kommer inte att svara dom.
Citera
2015-06-11, 23:15
Medlem
Citat:
Jo men oftast skriver jag inlägg som inte har något med ex-Jv att göra, utan jag uttrycker min åsikt om olika bibliska frågor, t.ex. om Gud är treenig, om vår tid är den sista tiden innan harmageddon, om Jesus är Messiah som judarna pratar om i GT o.s.v.

Dom enda gångerna dessa individer skriver inlägg, är att motsäga och smutskasta Jv, fastän dom säger sig vara kristna själva, dom försvarar inte bibeln och Gud, utan bara är intresserade av att motsäga Jehovas vittnen.

Om dom vore kristna så skulle dom skapa inlägg till försvar för bibeln, men detta sker inte.

Eller om dom är ateister eller vad som helst, så borde dom komma med alternativ som är bättre än Jehovas vittnens läror, men det handlar bara om att nedvärdera och förnedra Jehovas vittnen.

Det vanliga gnälliga struntpratet från en surkart. Jag ser att det är huvudsakligen är jag som avses, eftersom jag väl är den ende bland Jvs kritiker här som anser mig vara kristen. Det gör så ont i din lilla personlighet att du inte klarar av kritik av din rörelse att du måste försöka deklassera folk så att du inte behöver ta deras kritik ad notam. Typiskt sekteriskt beteende. Jag har ofta tagit till orda både om Bibeln och om annat. Det var inte så länge sedan jag var inne på en tråd om Matt. 27:52,53 där jag försvarade den bibliska skildringen och framhöll att det skedde en verklig uppståndelse. Vips var du där med dina frågor vars innebörd jag väl känner som den Jv-sekteriska. Du svarar inte på mina frågor och därför svarade jag inte på dina heller. Men jag höll inne med den berättigade kritik av Jvs uppfattning som jag lätt hade kunnat utveckla. Du är en lögnare när du skriver att det bara handlar om att nervärdera Jv. Jag har inte sällan försvarat dem. Hade du varit kristen skulle du inte ljuga så som du gör.
Citera
2015-06-11, 23:17
Medlem
Citat:
Vad trött jag blir, det finns ingen utpressning att tro

Så om Sveriges riksdag beslutar på "högre ort" att kvinnomisshandel är fel, så motstår du det eftersom: "man på en högre ort bestämmer att ALLA måste göra på ett visst specifikt sätt"?

Men exakt detta är vad bibeln lär ut, att du inte håller med bibeln är en annan sak:

"Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen."(2 Joh 10 Bibel2000)

" ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta... ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom... Gör er av med den som är ond. " (1 Kor 5:2,11,13 Bibel2000)

Jaja, fast 1 kor 5:2 handlar om en troende BRODER. Inte om en familjemedlem.
2 Joh 10 handlar inte heller om familjemedlemmar.

I din religion får du ju inte lov att tolka själv. Men för den som kan tillåta sig det, är det bara att läsa styckena rakt av.

Citat:
Ditt flörtande med demoner gör ju inte saken bättre, tvärtom förstår jag då varför du är emot bibelns budskap.

Jag tar det som en komplimang.

Att tycka det är hemskt att inte familjemedlemmar har kontakt med varandra...
Är det att flörta med demoner?
ttsp min vän, det är sorgligt att du tycker det.

Som tur är, lever jag i total avhållsamhet från allt bibel-syndigt. Så om det finns en JV-himmel borde jag komma dit.
De katolska synderna är betydligt fler. Så jag får hoppas att NI har rätt.
Citera
2015-06-11, 23:21
Medlem
Citat:

Om de hade beslutat att kvinnomisshandel är RÄTT så hade jag nog motstått det.

Liksom att jag motstår hbtq-propaganda nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in