Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
@ttsp: Men är detta verkligen ”lögn”? Grenlin1999 kommenterade vad jag förstod videoklippet i ujhs inlägg, där en figur som kallas för ”Morris” uppmanade JV-medlemmar att frysa ut sina släktingar som blivit uteslutna ur JV-kyrkan. Nu vet jag inte vem den där ”Morris” är, jag antar att detta är någon ledargestalt i JV-kyrkan, men dessa ord stämmer väl överens med vad JV-kyrkan skriver på sin officiella hemsida.
Såhär skrivs det på er hemsida:
Märk väl att det föreligger ett dolt hot i denna text: ”Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna.” Med andra ord: Gud/storebror ser dig!
Att frysa ut folk brukar på arbetsplatser och skolor betraktas som mobbing. Men särskilt klandervärt är det av JV-ledningen att uppmana föräldrar att frysa ut sina barn som blir uteslutna eller lämnar sitt JV-medlemskap.
Med tanke på att detta står på JV's officiella hemsida, är det synnerligen oärligt att kalla detta för "avfällingars lögner" (jag antar att du med "avfälling" menar "avhoppare", korrekt?!), eftersom detta är inte alls lögn.
OMG den där citerade texten är ju sorglig.
Som jag sa förr, det är ren sektmentalitet.
Kan verkligen JV medlemmar KÖPA detta?
Ska man UTPRESSA folk att "tro"?
Jag kan ha -- viss -- förståelse för att man håller nere kontakt med folk som t.ex. ägnar sig åt kriminalitet, droger eller liknande. Detta är en svår och känslig fråga... ska man ägna sig åt "tough love" som det kallas (
http://en.wikipedia.org/wiki/Tough_love), eller mer oförbehållslös kärlek.
Problemet uppstår när man på en högre ort bestämmer att ALLA måste göra på ett visst specifikt sätt.
edit --
Inser ni inte det hemska i att någon på en högre ort förbjuder dig att hälsa på ditt barn om han t.ex. ligger på sjukhus? Man behöver inte vara en vis filosof för att inse det omänskliga i detta.
--
Jag har en teori om apokalyptiska sekter. Jag tror de kan bestå i 3-4 generationer... Sedan börjar folk klia sig i huvudet och säga "när kommer den där domedagen egentligen? tecknena har vi sett länge nu... Och min far och hans far"
Vad säger du (ttsp) om det inte hänt någon apokalyps om 50 år? eller 100?
Och sen så kan rörelsen gå åt två håll... Antingen så omstöper man sig lite till att kasta bort det apokalyptiska. Om man är en positiv rörelse som tror på liv och sånt.
Eller så kan man sluta sig ännu mer inåt. Avskärma sig totalt från världen.
Oavsett vilket så är JV långt ifrån den första apokalyptiska rörelsen. Det är ju lätt att tolka "tecknena" som man vill, eller hur?