Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu slingrar du dig, ttsp.

På vilket sätt?
Citera
2015-01-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte hur du tänker, menar du att man inte kan känna Gud, hans egenskaper och avsikter?

Menar du att Jesus har fel när han säger:

"Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus." (Joh 17:3 Bibel2000)

Hur ska jag veta om Jesus har fel (eller rätt) när jag inte vet om han har existerat (även om jag är öppen för det). Och hur ska jag känna Gud när jag aldrig känt Hans Gudomliga närvaro eller fått svar direkt från Honom? Det enda övernaturliga jag upplevt är utomkroppsliga upplevelser.
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-06 kl. 16:21.
Citera
2015-01-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Hur ska jag veta om Jesus har fel när jag inte vet om han har existerat (även om jag är öppen för det). Och hur ska jag känna Gud när jag aldrig känt Hans Gudomliga närvaro eller fått svar direkt från Honom? Det enda övernaturliga jag upplevt är utomkroppsliga upplevelser.

Ok. Vi har helt enkelt olika synsätt. Jag anser att man kan lära känna Gud, hans egenskaper och avsikter genom bibeln enbart i vår tid (det var annorlunda när han uppenbarade sig med övernaturliga fenomen som att dela ett hav och väcka upp döda).

Att du tycker det är arrogans,lögn och storhetsvansinne att påstå detta att man kan lära känna Gud genom bibeln har du självklart all rätt att tycka, men jag kan inte hålla med.

Jag kan tycka att det är vansinnigt att folk anser sig kunna känna Guds närvaro och prata med honom och få ett direkt svar från honom. För jag tror att det handlar i så fall om sinnessjukdom eller demonisk påverkan.

Om Gud skulle ta kontakt med människor, så skulle vi veta detta genom oemotsägliga övernaturliga fenomen, inte bara en röst i huvudet.
Citera
2015-01-06, 16:28
Medlem
Citat:

Du ser nu att jag svarat fullständigt efter att jag frågat personen hur den menar, så på vilket sätt slingrar jag mig Bogomil?
Citera
2015-01-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
JV-humor (och en skön låt)

http://www.youtube.com/watch?v=tXOMTUuGB4Y&feature=player_embedded

Sektmedlemmar varnas!!!
Kolla inte denna video. Riskerna att ni tar illa upp är precis lika stora som det faktum att ni är grundlurade är sant. 100%

Fyndigt gjort...nästan på gränsen till elakt...men man kan inte låta bli att skratta.

Den s k "Runkvideon" , d v s JV's teckenspråksvideo om det olämpliga med onani, blev ju omgående en klassiker...och gick viral på nätet; den fick närmare en miljon tittare på Youtube innan den plockades bort av upphovsrättsliga skäl....Vakttornet vill tydligen inte att folk ska titta på deras videor. Hoppas i a f den här mixningen får ligga kvar!

Den här verkar vara ihopklippt av olika videor av numren man kan se att döma.......man kan ju inte ta miste på hur man uttrycker de olika formerna av oralsex på teckenspråk.
Citera
2015-01-06, 16:40
Medlem
Citat:

Jag kan tycka att det är vansinnigt att folk anser sig kunna känna Guds närvaro och prata med honom och få ett direkt svar från honom. För jag tror att det handlar i så fall om sinnessjukdom eller demonisk påverkan.

Om Gud skulle ta kontakt med människor, så skulle vi veta detta genom oemotsägliga övernaturliga fenomen, inte bara en röst i huvudet.

Tänk, jag håller fullständigt med dig i detta! Kors i taket. Tänk om Jesaja, Hesekiel och Hosea fått behandling med neuroleptika...då hade världen gått miste om Jesajas treåriga striptease liksom Hesekiels bröd gräddade över brinnande skit samt Hoseas uppraggande av ett luder för framavlande av horungar.

Det är nog ingen som tvekar på ett dessa herrar skulle blivit föremål för tvångsvård om de levat nu!
Citera
2015-01-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tänk, jag håller fullständigt med dig i detta! Kors i taket. Tänk om Jesaja, Hesekiel och Hosea fått behandling med neuroleptika...då hade världen gått miste om Jesajas treåriga striptease liksom Hesekiels bröd gräddade över brinnande skit samt Hoseas uppraggande av ett luder för framavlande av horungar.

Det är nog ingen som tvekar på ett dessa herrar skulle blivit föremål för tvångsvård om de levat nu!

Vad tycker Eberhard om ditt uttalande, håller han med dig, för du är väl kompis med honom? Ni känner väl varandra?
Citera
2015-01-06, 16:52
Medlem
Citat:
Att du tycker det är arrogans,lögn och storhetsvansinne att påstå detta att man kan lära känna Gud genom bibeln har du självklart all rätt att tycka, men jag kan inte hålla med.

Det är fantastiskt hur extremt olika vi ser på vad ödmjukhet innebär.
Att basera sig på dragna slutsatser av något som verkar sannolikt = att basera sig på gissningar, eller hur! Att tolka Sanningen baserat på gissningar ser ett JV som en ödmjuk inställning, jag ser det som motsatsen.

Jag undrar; Någon som vill veta om förälskelse existerar eller ej, bör han finna beviset genom att skapa sig en övertygelse från logiskt dragna slutsatser ur en bok? Eller är det enda konkreta beviset att själv uppleva det?
Citera
2015-01-06, 16:52
Medlem
Citat:
Vad tycker Eberhard om ditt uttalande, håller han med dig, för du är väl kompis med honom? Ni känner väl varandra?

Inte personligen, men eftersom han förefaller insatt i bibeln så förutsätter jag att han är bekant med dessa herrars små egenheter och eskapader.

Undrar förresten om folk i det gamla Israel blev mer motiverade att lyssna på Jesaja när han näckat? Jag menar.....som ett litet tips om ni tycker att det går trögt med predikandet och medlemsvärvningen inom JV! Då har ni ett bibliskt föredöme att efterföja.
Citera
2015-01-06, 16:55
Medlem
Citat:
Det är fantastiskt hur extremt olika vi ser på vad ödmjukhet innebär.
Att basera sig på dragna slutsatser av något som verkar sannolikt = att basera sig på gissningar, eller hur! Att tolka Sanningen baserat på gissningar ser ett JV som en ödmjuk inställning, jag ser det som motsatsen.

Jag undrar; Någon som vill veta om förälskelse existerar eller ej, bör han finna beviset genom att skapa sig en övertygelse från logiskt dragna slutsatser ur en bok? Eller är det enda konkreta beviset att själv uppleva det?

Det är roligt att se på vissa forum hur troende av olika denominationer kan skryta och skrävla om vem som är ödmjukast. T o m bråka och ta heder och ära av varandra i kampen om den yttersta ödmjukheten!
Citera
2015-01-06, 17:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Rätta mig gärna om jag har fel, men det som jag ser som arrogans,lögn och storhetsvansinne ser ett JV som en ytterst ödmjuk och försiktig inställning: nämligen att påstå sig känna Gud, hans egenskaper och avsikter.

Citat:
Jag förstår inte hur du tänker, menar du att man inte kan känna Gud, hans egenskaper och avsikter?

Citat:

Citat:
På vilket sätt?

Jag tolkar astralflygarens text så, att h*n där inte ifrågasättar möjligheten för att KUNNE "känna 'gud' ", men att h*n ifrågasättar JVs specifika 'guds'-kännodom.
Citera
2015-01-06, 17:11
Medlem
Citat:
Jag tolkar astralflygarens text så, att han där inte ifrågasättar möjligheten för att KUNNA "känna 'gud' ", men att han ifrågasättar JVs specifika 'guds'-kännodom.

Korrekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in