2024-08-11, 18:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Förklara först hur du vet att ledningen talar osanning medvetet, med andra ord: Vad har du för bevis för att dom ljuger?

De ljuger därför att de inte skriver ett sant påstående.

Menar du verkligen allvarligt att en grupp som påstår sig ha dedikerat decennier till att studera de gamla grekiska och hebreiska skrifterna inte skulle veta att den grekiska termen "kyriakon" inte alls betyder "en grupp människor som tillber Gud", utan faktiskt betyder "det som hör Herren till"?

Eller menar du att de inte skulle känna till att den grekiska term som ligger till grund för ordet "kyrka" faktiskt är "kyriakon" och inte "ecklesia"?

Om du alltså menar att de skulle vara så ovetande och då råkade skriva fel, så, ja då har de inte direkt ljugit, men då kan man ju heller inte lita på att de vet vad de skriver om annat heller, eller hur?

Så, vad tror du. var de så ovetande eller skrev de avsiktligt något som de vet är felaktigt?
Citera
2024-08-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
De ljuger därför att de inte skriver ett sant påstående.

Det är inte att ljuga!!!

Att ljuga är att medvetet tala osanning!!!

Du kan inte bevisa att dom medvetet talar osanning!!!
Citera
2024-08-11, 18:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är inte att ljuga!!!

Det gjorde jag ju i resten av det jag skrev. Läs ordentligt.

Jehovas vittnen påstår sig bevisligen ha dedikerat decennier till att studera de gamla grekiska och hebreiska skrifterna, men du menar alltså att de inte skulle känna till att den grekiska termen "kyriakon" inte alls betyder "en grupp människor som tillber Gud", utan faktiskt betyder "det som hör Herren till"?

Eller menar du att de inte skulle känna till att den grekiska term som ligger till grund för ordet "kyrka" faktiskt är "kyriakon" och inte "ecklesia"?

Du menar alltså att de skulle vara så fruktansvärt ovetande att de inte visste att de skrev något som var felaktigt, men du litar ändå på att de skriver sanningen om annat gammalgrekiskt?

Vem är det som ljuger då?
Citera
2024-08-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det gjorde jag ju i resten av det jag skrev. Läs ordentligt.

Det handlar om tolkning av skrifterna, men du påstår att du kan bevisa att Jehovas vittnen ljuger.

Bara för att man i decennier studerat skrifterna är inte bevis på att man ljuger.

Kan du ge dessa bevis på att Jehovas vittnen medvetet talar osanning/ljuger?
Citera
2024-08-11, 19:16
Medlem
Citat:
Det är inte att ljuga!!!

Jag tror att du är fullt medveten om att det händer då och då att sällskapet citerar personer och tar det som är sagt eller skrivet ur sitt sammanhang? Hur ser du på det? Är författarna bara allmänt tröga?
Citera
2024-08-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Visst påverkades Rutherford av fiaskot angående 1925. I första delen av RÄTTFÄRDIGHETENS TRIUMF, som kom ut på engelska 1931 skrev hann: "Jehovas trogna på jorden erforo en viss missräkning i fråga om åren 1915, 1918, 1925, och denna missräkning varade någon tid." (sid. 337) Massor lämnade rörelsen och Rutherford började rikta uppmärksamheten på det kommande Harmageddon, som nu framhölls vara allvarligare än vad Russell tänkt sig.

Ja, om jag minns rätt så minskade antalet som tog del av emblemen vid påminnelsen med 60% åren efter 1925, och det uppenbara fiaskot. Men finns det indikationer på att han förändrades som människa efter detta fiasko,? Vi vet att han beslöt att bygga Beth Sarim och bosätta sig där stora delar av året. Förvisso anförs hans fysiska hälsa som skäl för detta, men kan det funnits andra skäl? T ex oenigheter i ledningen eller åtminstone samarbetssvårigheter. Att bygga Beth Sarim i det medlemstapp och stundande depression torde varit väldigt ekonomiskt betungande för organisationen. Lika så inköptes ju bilar, jag vill minnas att det var 3 exemplar av Cadillacs tolvcylindriga toppmodell.
Citera
2024-08-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, om jag minns rätt så minskade antalet som tog del av emblemen vid påminnelsen med 60% åren efter 1925, och det uppenbara fiaskot. Men finns det indikationer på att han förändrades som människa efter detta fiasko,? Vi vet att han beslöt att bygga Beth Sarim och bosätta sig där stora delar av året. Förvisso anförs hans fysiska hälsa som skäl för detta, men kan det funnits andra skäl? T ex oenigheter i ledningen eller åtminstone samarbetssvårigheter. Att bygga Beth Sarim i det medlemstapp och stundande depression torde varit väldigt ekonomiskt betungande för organisationen. Lika så inköptes ju bilar, jag vill minnas att det var 3 exemplar av Cadillacs tolvcylindriga toppmodell.

Hälsan var det avgörande. Oenighet "i ledningen" kan det inte ha varit, för Rutherford bestämde allt. Det fanns några som inte godkände en av hans viktiga artiklar, men det ledde bara till att han avskaffade redaktionskommittén. Det hette att "styrelsen" bestämde detta men samtliga var servila ja-sägare som inte vågade motsätta sig. Deras uppgift var att GODKÄNNA Rutherfords åtgärder. Den ende som vågade opponera sig var George H. Fisher (författaren till Hesekielkommentaren i den "sjunde delen") men han åkte ut så det sjöng om det. Han ville också ställa "domaren" inför kyrkodomstol pga ett besök på en skandalomsusad tillställning med nakna kvinnor. Men Fisher dog 1926, så någon sådan intern rättegång hann det aldrig bli. Men saken omnämndes i The Golden Age. Van Amburgh nämnde i The Golden Age att de två Cadilacbilar som Rutherford hade i USA (I Brooklyn och i San Diego) var GÅVOR. Men Russell blev också erbjuden en bil men vägrade ta emot någon!
Citera
2024-08-11, 20:08
Medlem
Citat:
Personangrepp, inga sakliga argument.

Citat:
Jag är övertygad om att JVs lära om de "andra fåren" är felaktig. Alla utom mormonerna och Jehovas vitten (och Bibelforskarna före 1931 och nuvarande Bibelforskare) har dragit slutsatsen att de "andra fåren" som nämns i Joh. 10:16 är de hednakristna som började förenas med de judekristna från och med Kornelius omvändelse i det första århundradet. Och till dessa räknar jag mig.

Jesus sade att när han skulle leda dessa "andra får" skulle det bli "en hjord och en herde." (Joh. 10:16, Folkbibeln 2015). Men när Jvs ledare har illustrerat detta visar man inte en hjord utan två. (Vakttornet 15 juni 1984, s. 19) Man har också i verkligheten två hjordar och en herde eftersom man inte erkänner att de "andra fåren" tillhör Kristi kropp. De sägs ha ett annat hopp.

Förutom detta är Ef.2:11-18 helt avgörande (mitt eftertryck):

"Kom därför ihåg hur det var tidigare: ni var födda som hedningar och kallades oomskurna av dem som kallar sig omskurna, med den omskärelse som görs på kroppen av människohand. På den tiden var ni utan Kristus, UTESTÄNGDA FRÅN MEDBORGARSKAPET I iSRAEL och utan del i förbunden med deras löfte. Ni var utan hopp och utan Gud i världen. Men nu, genom Kristus Jesus, har ni som tidigare var långt borta kommit nära genom Kristi blod. Han är vår frid, HAN SOM HAR GJORT DE TVÅ TILL ETT och rivit skiljemuren, fiendskapen. I sin kropp har han satt lagen ur kraft med dess bud och stadgar, för att i sig själv göra DE BÅDA till en enda ny människa och så skapa frid. Så skulle han försona DE BÅDA med Gud i EN ENDA KROPP genom korset, där han dödade fiendskapen. Han har kommit och förkunnat frid för er som var långt borta och frid för dem som var nära. Genom honom har VI BÅDA i en och samma Ande tillträde till Fadern." (Folkbibeln 2015)

Det här ämnet brukar komma upp ibland men jag vet aldrig att ttsp har velat debatterat det. Men nu har han chansen igen! Han efterlyste ju sakfrågor. Så få höra nu ttsp. Vad säger du? Det här är ju en grundlära som du kan utantill.
Senast redigerad av Vakna. 2024-08-11 kl. 20:31. Anledning: Glömde en sak
Citera
2024-08-11, 20:19
Medlem
Citat:
Hälsan var det avgörande. Oenighet "i ledningen" kan det inte ha varit, för Rutherford bestämde allt. Det fanns några som inte godkände en av hans viktiga artiklar, men det ledde bara till att han avskaffade redaktionskommittén. Det hette att "styrelsen" bestämde detta men samtliga var servila ja-sägare som inte vågade motsätta sig. Deras uppgift var att GODKÄNNA Rutherfords åtgärder. Den ende som vågade opponera sig var George H. Fisher (författaren till Hesekielkommentaren i den "sjunde delen") men han åkte ut så det sjöng om det. Han ville också ställa "domaren" inför kyrkodomstol pga ett besök på en skandalomsusad tillställning med nakna kvinnor. Men Fisher dog 1926, så någon sådan intern rättegång hann det aldrig bli. Men saken omnämndes i The Golden Age. Van Amburgh nämnde i The Golden Age att de två Cadilacbilar som Rutherford hade i USA (I Brooklyn och i San Diego) var GÅVOR. Men Russell blev också erbjuden en bil men vägrade ta emot någon!

Oj då. Rutherford tycks åtminstone ha uppskattat vackra och galanta damer. Men menar du att detta besök omnämndes i The Golden Age, eller var det att Fisher ville ha Rutherford till kyrkodomstol/kyrkotukt?
Hur som helst var det anmärkningsvärt att något om detta publicerades.

Så bilarna var gåvor till Rutherford personligen? Eller till organisationen?
Kan det t o m varit så att det var organisationen som donerade dessa gåvor till Rutherford
Citera
2024-08-12, 00:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det handlar om tolkning av skrifterna, men du påstår att du kan bevisa att Jehovas vittnen ljuger.

Bara för att man i decennier studerat skrifterna är inte bevis på att man ljuger.

Kan du ge dessa bevis på att Jehovas vittnen medvetet talar osanning/ljuger?

Är du trög, eller är du trög?

Kort sammanfattning av informationen:
1) JV påstår sig vara Bibelforskare som dedikerat decennier till att studera de gamla grekiska och hebreiska skrifterna.

2) JV skriver att som anledning till att de inte vill kalla sina byggnader för "kyrkor" är: "Det grekiska uttryck som i vissa biblar återges med ”kyrka” syftar på en grupp människor som tillber Gud, inte på den byggnad som de samlas i.

3) Den grekiska term som ordet "kyrka" kommer ifrån är "kyriakon", som betyder "det som hör Herren till".

4) Den grekiska term som faktiskt syftar på "en grupp människor som tillber Gud" är "ecklesia" (inte "kyriakon").

5) Hänvisning till användning av betydelsen av "ecklesia" som anledning till att inte använda ett ord som kommer från "kyrakion" är antingen ett missförstånd eller en avsiktlig lögn.

Slutsats:
Det som skrivits som förklaring till varför JV inte använder ordet "kyrka" är antingen ett missförstånd eller en lögn, och själv tycker jag att tanken att en hel mängd lärda personer som kallar sig för Bibelforskare faktiskt inte skulle förstå skillnaden mellan "kyriakon" och "ecklesia" som väldigt osannolik. Jo, någon enstaka Bibelforskare kanske möjligen skulle kunna ha blandat ihop termerna på äldre dar när minnet börjar svika, men det borde i så fall ha upptäckts och påpekats av någon annan som ett faktafel.

Slutsatsen blir då att det står som det står avsiktligt för att bortförklara att de inte använder en term som står för "det som hör Herren till" och de försöker att få det att verka som om "kyrka" egentligen skulle betyda "församling".

Det är att avsiktligt inte skriva sanning.
Citera
2024-08-12, 11:12
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att JVs lära om de "andra fåren" är felaktig. Alla utom mormonerna och Jehovas vitten (och Bibelforskarna före 1931 och nuvarande Bibelforskare) har dragit slutsatsen att de "andra fåren" som nämns i Joh. 10:16 är de hednakristna som började förenas med de judekristna från och med Kornelius omvändelse i det första århundradet. Och till dessa räknar jag mig.

Jesus sade att när han skulle leda dessa "andra får" skulle det bli "en hjord och en herde." (Joh. 10:16, Folkbibeln 2015). Men när Jvs ledare har illustrerat detta visar man inte en hjord utan två. (Vakttornet 15 juni 1984, s. 19) Man har också i verkligheten två hjordar och en herde eftersom man inte erkänner att de "andra fåren" tillhör Kristi kropp. De sägs ha ett annat hopp.

Förutom detta är Ef.2:11-18 helt avgörande (mitt eftertryck):

"Kom därför ihåg hur det var tidigare: ni var födda som hedningar och kallades oomskurna av dem som kallar sig omskurna, med den omskärelse som görs på kroppen av människohand. På den tiden var ni utan Kristus, UTESTÄNGDA FRÅN MEDBORGARSKAPET I iSRAEL och utan del i förbunden med deras löfte. Ni var utan hopp och utan Gud i världen. Men nu, genom Kristus Jesus, har ni som tidigare var långt borta kommit nära genom Kristi blod. Han är vår frid, HAN SOM HAR GJORT DE TVÅ TILL ETT och rivit skiljemuren, fiendskapen. I sin kropp har han satt lagen ur kraft med dess bud och stadgar, för att i sig själv göra DE BÅDA till en enda ny människa och så skapa frid. Så skulle han försona DE BÅDA med Gud i EN ENDA KROPP genom korset, där han dödade fiendskapen. Han har kommit och förkunnat frid för er som var långt borta och frid för dem som var nära. Genom honom har VI BÅDA i en och samma Ande tillträde till Fadern." (Folkbibeln 2015)

Menar du att alla kristna har ett enda hopp, att komma till himlen och bli kungar?
Citera
2024-08-12, 12:22
Medlem
Citat:
Menar du att alla kristna har ett enda hopp, att komma till himlen och bli kungar?

Vad mitt inlägg handlar om är vilka de "andra fåren" är. Det är detta som det här skall handla om. Det du tar upp här är en annan frågeställning. Den kan vi ta upp senare. Nu gäller det Joh. 10:16. Förutom det jag nämnde i mitt första inlägg pekar också sammanhanget med Joh. 11:51,52 på de hednakristna.

Det sägs där att Jesus skulle dö inte bara "för folket, utan även på det att han skulle till ett församla de förskingrade Guds barn". (Åkeson) JVs Kingdom Interlinear säger här helt korekt "into one". Att hedningar kunde räknas innan de blev kristna framgår också av Apg. 18:10: "för jag har mycket folk här i staden." (Folkbibeln 2015)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in