2023-10-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Roligt att du tycker att Jehovas vittnen är "artiga, inga påhopp, lugna svar och tydlig ödmjukhet", det känns bra att du har den uppfattningen. Det tar jag även om du inte tycker detsamma om mig, det bekymrar mig inte att du har den uppfattningen.

Tja, i regel håller jag med Smeso. Jag känner några JV, och har inget emot att prata med JV som gör hembesök eller som står på gator och torg. Varje gång jag har pratat med något vittne IRL, så har de varit trevliga, artiga, lugna etc. Har de inte svar just nu, så kan de säga det men även vilja återkomma med svar senare. I viss mån kan jag förstå det. Om man tex går i tjänsten så underlättar det säkert om de är medvetna om hur de är mot folk. Men många är nog genuint trevliga etc också.

Jag har inte varit så jätteaktiv på att försöka diskutera JV, eller ställa frågor till dem, på internet. Bland annat för att det är vanligare att få påhopp, att de blir elaka och undviker att svara på frågor och byter ämne. Nej, det stämmer inte in på alla vittnen på internet. Men det är inte direkt ovanligt, så det kan vara avskräckande eller jobbigt ibland.

Men jag har pratat med fler JV irl än på nätet, så därför har jag en mer positiv inställning till dem överlag.
Citera
2023-10-04, 22:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag har inte varit så jätteaktiv på att försöka diskutera JV, eller ställa frågor till dem, på internet. Bland annat för att det är vanligare att få påhopp, att de blir elaka och undviker att svara på frågor och byter ämne.

Ja, ttsp är bra på att avleda till andra ämnen när det blir obekvämt att svara, och se hur långt bort från den brännande frågan han lyckades förvrida det idag ...
Citera
2023-10-04, 22:55
Medlem
Citat:
Tja, i regel håller jag med Smeso. Jag känner några JV, och har inget emot att prata med JV som gör hembesök eller som står på gator och torg. Varje gång jag har pratat med något vittne IRL, så har de varit trevliga, artiga, lugna etc. Har de inte svar just nu, så kan de säga det men även vilja återkomma med svar senare. I viss mån kan jag förstå det. Om man tex går i tjänsten så underlättar det säkert om de är medvetna om hur de är mot folk. Men många är nog genuint trevliga etc också.

Jag har inte varit så jätteaktiv på att försöka diskutera JV, eller ställa frågor till dem, på internet. Bland annat för att det är vanligare att få påhopp, att de blir elaka och undviker att svara på frågor och byter ämne. Nej, det stämmer inte in på alla vittnen på internet. Men det är inte direkt ovanligt, så det kan vara avskräckande eller jobbigt ibland.

Men jag har pratat med fler JV irl än på nätet, så därför har jag en mer positiv inställning till dem överlag.

Samtliga JV är inte sig själva sitt naturliga jag.
Citera
2023-10-05, 06:02
Medlem
Citat:
Tja, i regel håller jag med Smeso.

Håller du också med Smeso om det här:

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Din anledning till att börja prata om Jesus därför att det på något sätt skulle visa att namnet YHWH inte kan inledas med "Jah" därför att vi säger "Jeh" som i Jesus är alltså helt ogrundad.

Det här är helt enkelt inte sant, jag tog upp namnet Jesus för att jag ansåg att Smeso inte är konsekvent när han själv använder ett uttal på Guds sons namn som bevisligen inte är det ursprungliga uttalet, samtidigt som han kritiserar att Jehovas vittnen använder ett uttal på Guds namn som han menar är felaktigt.

Och dessutom "förstår" han inte att det inte är så viktigt för Jehovas vittnen exakt hur man uttalar Guds namn, eller exakt hur man uttalar Guds sons namn. Jehovas vittnen använder uttalet "Jesus" även om man vet att det inte är det ursprungliga uttalet. Jehovas vittnen gör som alla andra människor, man använder det uttal som dom flesta känner igen som Guds sons namn och Guds namn.
Han gör en höna av en fjäder för att kunna visa hur icke korrekta Jehovas vittnen är.

Hur tycker du att jag ska agera i det här fallet när någon falskt anklagar mig? Vara tyst? Blir man inte då anklagad för att undvika att svara?

Ja, det är mycket lättare IRL att bara ignorera personen, och det försöker jag göra när jag förstår att någon är ett troll, eller det inte går att föra en logisk förnuftig diskussion med personen. Jag har tidigare också blockerat och ignorerat Smeso, det är dags att göra det igen.

Citat:

Intressant, jag har inte sett något Jv här på FB på länge. Är det på andra forum du ser dessa Jv:n?

Du inser väl också att det finns dom som påstår sig vara Jehovas vittnen, men kanske är troll, eller inte stödjer Jehovas vittnen, och som t.ex. när dom är i församlingen utåt sett stödjer dom, men sedan skriver dom en massa anklagelser mot Jv på internet t.ex. i fallet med Visheten.

Och om ett Jv väljer att inte svara för att folk på internet är troll, och folk som håller på med personliga påhopp och förvränger det man säger, undviker man då att svara på frågor?

Är det inte så att vad Jehovas vittnen än gör, så används det emot dom?

Man anklagar ju också Jv för att inte befinna sig på internet överhuvudtaget, men det finns en god anledning till det, detta är bevis för det. Jag kanske ska sluta att skriva på internet överhuvudtaget?
Citera
2023-10-05, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Samtliga JV är inte sig själva sitt naturliga jag.

Även du?

Är du dig själv ditt naturliga jag när du är på möten? Säger du samma saker på möten som här på Flashback?
Citera
2023-10-05, 09:15
Medlem
Citat:
Även du?

Är du dig själv ditt naturliga jag när du är på möten? Säger du samma saker på möten som här på Flashback?

Du vet ju att det är rollspel inne på mötena. Där ska man bara le med sitt falska leende och följa spelet som råder. Du måste väl ändå hålla med om att Jehovas vittnen är de mest socialt inkompetent människorna i ett par skor.
Citera
2023-10-05, 09:20
Medlem
Citat:
Du vet ju att det är rollspel inne på mötena. Där ska man bara le med sitt falska leende och följa spelet som råder. Du måste väl ändå hålla med om att Jehovas vittnen är de mest socialt inkompetent människorna i ett par skor.

Det är din subjektiva uppfattning.

Och du påstår att du är ett äkta Jehovas vittne?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Enligt min erfarenhet av de vittnen som jag känner så beter Visheten sig definitivt som ett äkta vittne.

Citera
2023-10-05, 12:17
Medlem
Citat:
Det är din subjektiva uppfattning.

Och du påstår att du är ett äkta Jehovas vittne?

Frågan är: vad är ett äkta vittne? Ska den vara biblisk eller organisatorisk?
Citera
2023-10-05, 12:22
Medlem
Citat:
Frågan är: vad är ett äkta vittne? Ska den vara biblisk eller organisatorisk?

Ett Jehovas vittne är någon som följer och stödjer Jehovas vittnen, inte någon som bara har blivit döpt hos Jehovas vittnen, och som sedan smutskastar Jehovas vittnen på internet.

Och ett Jehovas vittne är någon som tror på bibeln som Guds ord och följer den, oavsett vad människor säger.
Citera
2023-10-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ett Jehovas vittne är någon som följer och stödjer Jehovas vittnen, inte någon som bara har blivit döpt hos Jehovas vittnen, och som sedan smutskastar Jehovas vittnen på internet.

Och ett Jehovas vittne är någon som tror på bibeln som Guds ord och följer den, oavsett vad människor säger.

Du som inte känner mig. Vilka punkter tycker du att jag inte fyller in?
Citera
2023-10-05, 14:06
Medlem
Citat:
Du som inte känner mig. Vilka punkter tycker du att jag inte fyller in?

Jag säger inte att dina känslor och upplevelser är osanna, men du lägger skulden och anklagar Jehovas vittnen som grupp betraktat för vad du känner och upplever. Anklagelser som inte är sanna om Jehovas vittnen som grupp betraktat, t.ex. när du skriver:

Citat:
Dina drag är tyvärr typiska inom församlingarna människorna emellan. Det pågår systematisk psykisk och känslomässig övergrepp mot flertalet och detta vill du inte kännas vid. För då anses du vara kritisk enligt församlingens interna synsätt.

Dina förnekanden och försök att smula ner mina påståenden är en manipulation som kallas för gaslighting. Just den metoden är utbredd bland vännerna helt ovetandes använder de metoden på varandra och det orsakar stor skada.

Man brukar säga att det finns alltid två sidor av ett mynt. Det som en person upplever som övergrepp, uppfattas av den andra personen som att man säger som det är, och är uppriktig och vill hjälpa. Tillrättavisning för ett barn kan t.ex. upplevas som övergrepp, men det är oftast med tanke på barnets bästa.

Jag kan inte säga vad som har hänt just i ditt fall, det är inte omöjligt att personer i din församling är som du säger, att dom håller på med "systematisk psykisk och känslomässig övergrepp". Men detta betyder inte att alla Jehovas vittnen är på det sättet, du kan inte dra alla Jehovas vittnen över en kam.

Och att du på en gång anklagar mig för "gaslighting" och manipulation, det är inte så ett "äkta Jehovas vittnen" beter sig, man ska som kristen tänka det bästa om andra.

Det är möjligt att det finns förmildrande förklaringar till att detta skedde, men jag har ingen större möjlighet att hjälpa dig. Speciellt eftersom du verkar vara minderårig, jag tror t.o.m. Flashbacks regler förbjuder dig att diskutera här.

Så jag föreslår att du pratar med vuxna i din omgivning, inte bara skolpsykologen, utan främst med dina föräldrar, oavsett om dom är Jehovas vittnen eller inte, för föräldrar vill oftast sina barns bästa. Men om du inte är bekväm att prata med dina föräldrar, så prata med flera andra vuxna som du vet vill ditt bästa, och som inte bara har det som ett jobb.

Jag är säker på att om du tar upp t.ex. med en äldste hur du uppriktigt känner och mår, utan att anklaga andra, så får du hjälp den vägen. Om inte en äldste i din församling, så kan du åka till någon annan församling, där ingen känner dig, och ta hjälp där.

Mvh
Senast redigerad av ttsp 2023-10-05 kl. 14:17.
Citera
2023-10-05, 14:23
Medlem
Citat:
Jag säger inte att dina känslor och upplevelser är osanna, men du lägger skulden och anklagar Jehovas vittnen som grupp betraktat för vad du känner och upplever. Anklagelser som inte är sanna om Jehovas vittnen som grupp betraktat, t.ex. när du skriver:

Man brukar säga att det finns alltid två sidor av ett mynt. Det som en person upplever som övergrepp, uppfattas av den andra personen som att man säger som det är, och är uppriktig och vill hjälpa. Tillrättavisning för ett barn kan t.ex. upplevas som övergrepp, men det är oftast med tanke på barnets bästa.

Jag kan inte säga vad som har hänt just i ditt fall, det är inte omöjligt att personer i din församling är som du säger, att dom håller på med "systematisk psykisk och känslomässig övergrepp". Men detta betyder inte att alla Jehovas vittnen är på det sättet, du kan inte dra alla Jehovas vittnen över en kam.

Och att du på en gång anklagar mig för "gaslighting" och manipulation, det är inte så ett "äkta Jehovas vittnen" beter sig, man ska som kristen tänka det bästa om andra.

Det är möjligt att det finns förmildrande förklaringar till att detta skedde, men jag har ingen större möjlighet att hjälpa dig. Speciellt eftersom du verkar vara minderårig, jag tror t.o.m. Flashbacks regler förbjuder dig att diskutera här.

Så jag föreslår att du pratar med vuxna i din omgivning, inte bara skolpsykologen, utan främst med dina föräldrar, oavsett om dom är Jehovas vittnen eller inte, för föräldrar vill oftast sina barns bästa. Men om du inte är bekväm att prata med dina föräldrar, så prata med flera andra vuxna som du vet vill ditt bästa, och som inte bara har det som ett jobb.

Jag är säker på att om du tar upp t.ex. med en äldste hur du uppriktigt känner och mår, utan att anklaga andra, så får du hjälp den vägen. Om inte en äldste i din församling, så kan du åka till någon annan församling, där ingen känner dig, och ta hjälp där.

Mvh

Jag har inte generaliserat alla vittnen. Men något jag kan generalisera är förhållningssättet från samtliga vittnen gentemot det jag genomgått. Det är exakt samma identiska beteenden som de vaggats in i. Att du ens argumenterar emot mig som du gör hela tiden är väldigt intressant. Det är ju exakt samma beteende jag upplevt emot mig. Man vänder allt emot den drabbade. Man får inte upprättelse eller rättvisa. Det för mig är otäckt och en form av flera att skada människors psykiska hälsa. Men jag hör på dig att du är välprogrammerad av organisationen till att argumentera emot tills du får motparten att börja tvivla på sig själv eller känna sig dum eller otillräcklig. Vart är den genuina kärleken mot din nästa där du inte ska hålla på med dina avancerade argumentationer mot den som drabbats? Tänk om psykologerna skulle hålla på som du gör när man försöker lyfta orättvisor och felaktigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in