Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-09, 14:46
Medlem
lunarluddes avatar
Minns för länge sen att dom oftade knackade på dörren och drog någon vals, har dessa individer slutat med det?
Citera
2023-11-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Om 1914 faktiskt är ett betydelsefullt årtal i historien, och om Bibelforskarna var de enda som med andliga ögon kunde se Jesus närvaro, hur kommer det sig då att det inte var förrän år 1922, vid konventet i Cedar Point, som Joseph Rutherford för första gången påstod att Jesus blev insatt som kung 1914?

Varför lärde boken "Guds Harpa" fortfarande år 1928 ut att ändens tid började 1799, det vill säga 14 år efter 1914?

Det är rätt, 1799 kom från Russels adventistiska förflutna och hängde kvar länge. Men det året var faktiskt hela 115 år före 1914, om man ska vara lite petnoga.😀
Om jag minns rätt menade man på den tiden att slutet av hedningarna tid och starten på ändens tid inte sammanföll.
Citera
2023-11-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Minns för länge sen att dom oftade knackade på dörren och drog någon vals, har dessa individer slutat med det?

De står oftare ute på stan med bokbord och kärror.
Citera
2023-11-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Jag har inte kallat dig för något av det (än ) men noterar att "frälsta", omedelbart eller efter en tid, verkar bli något liknande det som psykiatrin kallar narcissistiska. Och känsliga för kritik är nog inte rätt formulering, för försiktiga förslag ignorerar de lika envist som stolt. Känsliga överlag kanske.

Tycker man sig ha funnit den enda och absoluta sanningen om allt, så får ju detta givetvis psykologiska konsekvenser. Inte konstigt egentligen. De själva är ju de upplysta och rättfärdiga, vi andra är de okunniga och förtappade.
Citera
2023-11-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Blir lite nyfiken. Vart har du lärt dig diskutera utifrån skriften som du gör?
Det står skrivet hos profeterna: Alla skall bli Guds lärjungar.Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom kommer till mig. Joh 6:45

Så om bibeln är allt vi behöver, då står där väl i detalj vad som komma skall, och när? Sekten har länge haft sådan hybris att de trott sig kunna förutsäga Guds stora dag. Alltså bevisar sektens dumheter att det profetiska är begränsat och att bibeln inte är allt vi behöver veta. Det är klart att sekten lär ut det, för annars skulle någon kunna ifrågasätta sektens egen propaganda, vilket sker dagligen.

Inte heller skall ni låta er kallas lärare, ty en är er lärare, Kristus. Matt 23:10

Apropå den omdömesgille slaven.

Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, den skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er. Joh 14:26

Dindoo Nuffin, who's daddy is better than yours!
Citera
2023-11-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Jehova är Guds egennamn. Jag tvivlar på att din granne är Jehova. Du menar förmodligen att h*n är ett Jehovas vittne. Jag tog inte illa upp. Man är så van vid alla skrönor, fördomar och förutfattade meningar om Jehovas vittnen. Det är okunskapen som skrämmer människorna. Vi är inte abnormala eller mystiska på något sätt. Ofta låter man fantasin få fritt spel och glömmer att förankra sig i sanningen.

Ja, precist, fördomar, förutfattade meningar, men även förvrängningar och t.o.m. regelrätta lögner.

T.ex. påstår man att Jehovas vittnens organisation måste vara fullkomlig och aldrig göra fel bara för att Gud stödjer hans folk.

Men bibeln är full med berättelser om Guds folk som gör fel och t.o.m. syndar. Guds utvalda folk har alltid varit vanliga ofullkomliga människor, även Jehovas vittnen.
Citera
2023-11-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, precist, fördomar, förutfattade meningar, men även förvrängningar och t.o.m. regelrätta lögner.

T.ex. påstår man att Jehovas vittnens organisation måste vara fullkomlig och aldrig göra fel bara för att Gud stödjer hans folk.

Men bibeln är full med berättelser om Guds folk som gör fel och t.o.m. syndar. Guds utvalda folk har alltid varit vanliga ofullkomliga människor, även Jehovas vittnen.
Vilken snyfthistoria! Läs Matt 5:48.
Citera
2023-11-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det står skrivet hos profeterna: Alla skall bli Guds lärjungar.Var och en som har lyssnat till Fadern och lärt av honom kommer till mig. Joh 6:45

Så om bibeln är allt vi behöver, då står där väl i detalj vad som komma skall, och när? Sekten har länge haft sådan hybris att de trott sig kunna förutsäga Guds stora dag. Alltså bevisar sektens dumheter att det profetiska är begränsat och att bibeln inte är allt vi behöver veta. Det är klart att sekten lär ut det, för annars skulle någon kunna ifrågasätta sektens egen propaganda, vilket sker dagligen.

Inte heller skall ni låta er kallas lärare, ty en är er lärare, Kristus. Matt 23:10

Apropå den omdömesgille slaven.

Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, den skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er. Joh 14:26

Dindoo Nuffin, who's daddy is better than yours!

Du är barnslig.
Citera
2023-11-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Då måste du väl ändå erkänna att om det nu är som du säger att vår organisation gör fel precis som du hänvisar till bibelns berättelser där Guds folk gjorde fel osv. Är det då fel att se vår organisations fel och brister? För den är inte fullkomlig. Varför är då vännerna så oroliga över att framstå som negativa och kritiska för minsta lilla sak? Hur ofta hör vi ur våra egna led att organisationen gör fel eller att äldste bröderna gjorde fel där och där tex? Vännerna i församlingarna är ju rädda för konsekvenserna eller?
Citera
2023-11-09, 18:22
Medlem
‭‭Johannes‬ ‭5:39‭-‬40‬ ‭

"Ni forskar i Skrifterna därför att ni tror att ni ska få evigt liv genom dem, och det är just Skrifterna som vittnar om mig. Ändå vill ni inte komma till mig för att få liv."
Citera
2023-11-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Du är barnslig.
Du är förstockad som inte längre kan ändra uppfattning. Vilket tror du är bättre?

Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn, han kommer aldrig dit in.« Luk 18:17
Citera
2023-11-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det där med att klappa pandor har faktiskt aldrig tilltalat mig, inte ens när jag var barn.

Undrar hur många JVn som egentligen är det....eller som vill kela med lejon och skallerormar. Detta är en direkt infantil sagovärld det handlar om. Säkerligen det så att de flesta JVn håller sig kvar för att inte bli slaktade i Harmageddon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in