Citat:
Ursprungligen postat av [B
flback[/b]] Detta gör att vi har kommentarer om att asiater är kuvade och gör precis allt som mannen säger. Oftast bygger man upp argumentet genom att många asiatiska kvinnor fixar tvätt, disk, mat osv.
I Sverige är det fult att laga mat, diska, städa eller tvätta. I andra länder är detta inget fult men anses i många fall som kvinnogöra. Det är uppbyggt i deras kultur att ta hand om hemmet samtidigt som det är självklart att mannen skall skydda och fixa pengar.
Många grabbar som "importerar" asiatiska tjejer har ett ganska hårt jobb med att få hjälpa till. I vissa fall vet jag att det är kraftiga gräl när mannen i huset vill hjälpa till med städning osv. Låter säkert jättekonstigt för er världsvana 18 åringar som hänger här. Men för många av tjejerna handlar det om stolthet och inte att det skulle vara fult eller nedvärderande.
Citat:
von Hindenburg
Visst handlar det om stolthet. När en man erbjuder sig att hjälpa till med hushållsarbetet innebär det att han underkänner kvinnans förmåga på området och det är en kraftig förolämpning.
I er iver att "försvara" mannen, underbygger ni istället fördomen om att asiatiska kvinnor
vill sköta markservicen på egen hand.
Så fungerar det inte i de "fall" jag känner till.
Där hjälps de åt med både barn och hushållsarbete, utan att kvinnan för den sakens skull känner sig "kränkt" eller förolämpad.
Det är mycket möjligt att det fungerar så i deras hemländer.
Men att inte tro att de kan anpassa sig till sitt nya hemlands synsätt är att förminska deras intelligens och förmåga.
(Nu får jag antagligen "däng", men det kan jag ta

)