2017-11-23, 01:35
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Sant. Tyvärr tror jag dock kartonger och träskivor inte lär funka så bra. Ytan suger in för mycket färg tror jag. Färgen ska ju liksom bara ligga på ytan så man kan köra olika tekniker för att blanda ihop osv.

Hade en tanke att försöka fixa några glasrutor från gamla fönster. Borde ju gå att öva på och sen skrapa bort färgen med skrapa. Om det nu inte är för tidsödande att skrapa bort.
Bilplåt, plastfilm som de har på affischerna på ICA, plast plast. Balplast & två träd, plast. Plast. Plåt, plast.
Citera
2017-11-23, 16:30
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Sant. Tyvärr tror jag dock kartonger och träskivor inte lär funka så bra. Ytan suger in för mycket färg tror jag. Färgen ska ju liksom bara ligga på ytan så man kan köra olika tekniker för att blanda ihop osv.

Hade en tanke att försöka fixa några glasrutor från gamla fönster. Borde ju gå att öva på och sen skrapa bort färgen med skrapa. Om det nu inte är för tidsödande att skrapa bort.
köp plastrullar på ica (eller liknande), helst med många meter. sedan letar du upp två träd, eller stolpar om möjligt och spänner upp plasten mellan dem. det är dock viktigt att du spänner plasten ordentligt och använder flera lager, jag skulle rekommendera 3 lager (dvs du lindar in samma yta tre gånger, om du förstår vad jag menar). toppskiktet och underskiktet är viktigast för är de för svagt spända så kommer plasten bara fladdra.

att måla på plast är ett helt okej substitut till en riktig vägg. då ingen laglig vägg finns där jag är bosatt och lugna platser att måla på kräver tunnelbaneresor för att nå, (vilket jag är för lat för) så har plast varit mycket bra för mig att kunna måla på då jag känt för att bara måla lite. observera dock att när du målat klart, ta ned plasten efter dig. jag brukade skita i att göra det, då jag eventuellt hade planer på att måla flera gånger på samma yta. det är dock inte idealt för färgen fäster inte ordentligt på plasten, efter ett par timmar så kommer färgen börja lossna. dessutom river folk eller djur ner plasten, även om du befinner dig ute i skogen. de som river ner plockar inte upp efter sig heller och plasten kan ligga kvar i flera år (hände i mitt fall, tills jag insåg att det inte är okej att bara lämna kvar plast med giftig färg i naturen och städade upp efter mig).

här har du ett exempel på graffiti på plast, också känt som cellograff:
http://4.bp.blogspot.com/-Op8gHy5QwzY/UgZlieqQFZI/AAAAAAAADpM/55mCWKAVcJ4/s1600/1012942_10151604835090918_446124841_n.jpg
Citera
2017-11-24, 04:50
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
köp plastrullar på ica (eller liknande), helst med många meter. sedan letar du upp två träd, eller stolpar om möjligt och spänner upp plasten mellan dem. det är dock viktigt att du spänner plasten ordentligt och använder flera lager, jag skulle rekommendera 3 lager (dvs du lindar in samma yta tre gånger, om du förstår vad jag menar). toppskiktet och underskiktet är viktigast för är de för svagt spända så kommer plasten bara fladdra.

att måla på plast är ett helt okej substitut till en riktig vägg. då ingen laglig vägg finns där jag är bosatt och lugna platser att måla på kräver tunnelbaneresor för att nå, (vilket jag är för lat för) så har plast varit mycket bra för mig att kunna måla på då jag känt för att bara måla lite. observera dock att när du målat klart, ta ned plasten efter dig. jag brukade skita i att göra det, då jag eventuellt hade planer på att måla flera gånger på samma yta. det är dock inte idealt för färgen fäster inte ordentligt på plasten, efter ett par timmar så kommer färgen börja lossna. dessutom river folk eller djur ner plasten, även om du befinner dig ute i skogen. de som river ner plockar inte upp efter sig heller och plasten kan ligga kvar i flera år (hände i mitt fall, tills jag insåg att det inte är okej att bara lämna kvar plast med giftig färg i naturen och städade upp efter mig).

här har du ett exempel på graffiti på plast, också känt som cellograff:
http://4.bp.blogspot.com/-Op8gHy5QwzY/UgZlieqQFZI/AAAAAAAADpM/55mCWKAVcJ4/s1600/1012942_10151604835090918_446124841_n.jpg
Ännu bättre är om man får tag i en rulle för kommersiellt bruk, de plastrullar man använder för att linda in saker packade på pall, tex. Betydligt bredare och en aning slitstarkare.
Gladpack får man väl använda 10 paket innan man får upp någon yta direkt?
Citera
2017-11-24, 12:57
Medlem
Citat:
Hade en fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Var sugen att testa spray målning men behöver hjälp när det kommer till vilket papper man ska använda sig av?

Kollat en del på youtube och vad som nämns är "poster board" och "glossy card". Närmast jag hittat i svensk butik är fotoskrivar papper men är ju så rackarns dyrt och smått.

Antar det måste finnas något annat lämpligare alternativ? Pappret ska alltså vara glatt och lite styvt, inte suga åt sig färgen.

https://hlstore.com/konstnarsmaterial/malardukar/strackfilm-300-meter-transparent/
Citera
2017-11-24, 17:08
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ännu bättre är om man får tag i en rulle för kommersiellt bruk, de plastrullar man använder för att linda in saker packade på pall, tex. Betydligt bredare och en aning slitstarkare.
Gladpack får man väl använda 10 paket innan man får upp någon yta direkt?
jo, det stämmer. som personen ovan länkat så säljer highlights dessa ännu och dessa är bättre och slittåligare. dock klumpiga att bära och ta med sig ifall man handlar i highlights fysiska butiker samt/eller när man ska ut och måla. men överlag så är highlights (eller industriella rullar) rullar tio gånger bättre (så länge man spänner plasten korrekt dvs, jag råkade spänna plasten för svagt första gången, vilket reducerade resultatet signifikant).

jag brukar använda ica basics plastrullar då det är enkelt att ta med sig, rätt billigt (positivt med tanke på att folk river ner plasten hela tiden) samt mycket enklare att ta med sig. nackdelen är dock som du påpekar att man inte får någon större yta att måla på. jag brukar måla på 1,5 meter i höjd, 1,5 meter i bredd. alternativt utökar jag bredden och minskar höjden, för att få mer yta att måla på. det fungerar någorlunda bra för mig i alla fall, det är ett bra sätt att öva sin can control på.

jag kan ge ett exempel på hur det ser ut med billig skitplast. jag har dock censurerat bilden en del då jag inte vill röja min tag, men poängen är visa hur det täcker: https://i.imgur.com/CBSgUR5.jpg
resultatet är helt ok, duger helt för syftet att bara få måla av sig lite samt att öva.
Senast redigerad av jagluktarketchup 2017-11-24 kl. 17:42.
Citera
2018-01-29, 01:32
Medlem
Vad skriver ni när ni gör throwups? Eran Tag eller något annat? Vill börja måla när det blir varmare än -30 ute men vet inte vad, vill inte bara taga de e jävligt säkert Skissat några throwups av min tag men blir kanske tråkigt å se samma tag överallt i olika stilar?
Tips mottages gärna

~phsten
Citera
2018-01-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phsten
Vad skriver ni när ni gör throwups? Eran Tag eller något annat? Vill börja måla när det blir varmare än -30 ute men vet inte vad, vill inte bara taga de e jävligt säkert Skissat några throwups av min tag men blir kanske tråkigt å se samma tag överallt i olika stilar?
Tips mottages gärna

~phsten

Ja det är ju ens tag man även gör som throwup. Det är ju det som är ens namn och det man kör.
Är du med i ett crew eller två kan du ju även köra dessa som throwups med att hålla på och köra annat?
Citera
2018-01-29, 21:11
Medlem
stickslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phsten
Tips mottages gärna

~phsten

Att skriva sitt namn överallt är ju lite av poängen med graffiti. Men skriv vad du vill!
Citera
2018-02-05, 17:42
Medlem
Är rätt ny och undrar en sak om markers. Jag gillar inte drips och jag undrar om det finns någon kombination av marker + ink/färg som har dessa egenskaperna: inga drips, försvinner inte av väder (behöver inte vara svårbuffad), runt 10cm stor "nib" och helst "kalligraf" nib. Tack på förhand!
Senast redigerad av Maxieex 2018-02-05 kl. 17:46.
Citera
2018-02-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieex
Är rätt ny och undrar en sak om markers. Jag gillar inte drips och jag undrar om det finns någon kombination av marker + ink/färg som har dessa egenskaperna: inga drips, försvinner inte av väder (behöver inte vara svårbuffad), runt 10cm stor "nib" och helst "kalligraf" nib. Tack på förhand!

Svårt att få drips vid marken om du inte har världens tunnaste färg, samt usel udd och pump.

Rekommenderar isåfall likt jag gjort många gånger förr - poster marker - kalligrafin vet jag inte vad du menar. Vill du ha en sne udd? Denna kommer bli utsliten på nolltid och återgå till en "vanlig" udd om du kör på "Hårt" material.

Bättre på att satsa på tekniken och en bred (men smal) udd isåfall istället för sne, samt ett tunt ink. Köp en Poster Marker 30/50mm och försök lära dig att vinkla pennan istället. Är inte speciellt svårt, en dagskurs max om du har fingerfärdigheter...

Edit; Poster Markers egna ink försvinner inte av väder, dock av buff så räcker det i princip med tvål och vatten. Dock rekommenderar lösare ink till flows alltid, hellre lösare ink med bra än en torrpinne att kladda med.. Svårare att få drips med marker än inte enligt min utsago om man inte tagit bort pumpen eller köttat sönder udden med nålar...
Senast redigerad av divadude 2018-02-05 kl. 18:47.
Citera
2018-02-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Svårt att få drips vid marken om du inte har världens tunnaste färg, samt usel udd och pump.

Rekommenderar isåfall likt jag gjort många gånger förr - poster marker - kalligrafin vet jag inte vad du menar. Vill du ha en sne udd? Denna kommer bli utsliten på nolltid och återgå till en "vanlig" udd om du kör på "Hårt" material.

Bättre på att satsa på tekniken och en bred (men smal) udd isåfall istället för sne, samt ett tunt ink. Köp en Poster Marker 30/50mm och försök lära dig att vinkla pennan istället. Är inte speciellt svårt, en dagskurs max om du har fingerfärdigheter...

Edit; Poster Markers egna ink försvinner inte av väder, dock av buff så räcker det i princip med tvål och vatten. Dock rekommenderar lösare ink till flows alltid, hellre lösare ink med bra än en torrpinne att kladda med.. Svårare att få drips med marker än inte enligt min utsago om man inte tagit bort pumpen eller köttat sönder udden med nålar...

Tack! Märkte nu i efterhand att jag skrev 10cm menade naturligtvis 10mm😂, Med "kalligrafi" nib menar jag en sån som inte är rund utan typ en sån som det är på posca 8mm
Citera
2018-02-05, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieex
Tack! Märkte nu i efterhand att jag skrev 10cm menade naturligtvis 10mm😂, Med "kalligrafi" nib menar jag en sån som inte är rund utan typ en sån som det är på posca 8mm

Allright, annars har Posca uddar som är gjorde för kalligrafi Dessa är snea på bredden men om man ska köra på annat än papper så jämnas dessa uddar ut ganska snabbt.

Men som sagt, införskaffa dig en postermarker efter valfri storlek. Udden är slittåliga samt att pumpen går att ta bort himla enkelt och du kommer få ett fantastiskt flow.

Udden är exakt som du vill ha den samt billiga att köpa nya på när du väl slött ut den ordinarie. Enda sättet att få en Poster Marker obrukbar är att få den beslagtagen. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in