2016-04-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Håller inte på med graffiti men det jag undrar efter att ha kollat på lite graffiti filmer är vad brukar crew namnen symbolisera är det medlemmarnas förnamn, något dolt meddelande/åsikt? Ett exempel på crew namn är ju tex sbr från stockholm sabotage, vad kan det tänkas stå för?
Crewnamn brukar oftast bestå av 2-4 bokstäver som crewet tycker är sköna att skriva och som någon annan inte skrivet förut (nationell nivå). Crewnamnets betydelse brukar oftast kommas på i efterhand, det är lätt att hitta på något finurligt p.g.a alla ord som finns för varje bokstav. Jag har aldrig hört talats om ett crew som har medlemmarnas förnamn som förkortning (fast jag känner ju inte alla crews, så lita inte på mig!).

Däremot har jag hört talas om förkortningar på individernas enskilda tags i några få fall, men det är svårt att få till detta då de flesta crews oftast har fler än tre medlemmar. SBR skulle kunna stå för SaBotageR eller Snabb Bra Rolig, det blir vad man gör det till. Tags kan ju ha en enklare koppling till utövaren, eftersom man har fler bokstäver att välja mellan. Pepsi, Emo och Window är exempel på olika tags som skulle kunna ha koppling till individen, men de behöver inte nödvändigtvis ha det.

Sammanfattningsvis: Crew namn och även tags för den delen, väljs oftast för att man tycker det är skönt att dra just den bokstavskombinationen. De har oftast ingen betydelse för just individen eller individerna, men det betyder inte att de inte har det.
Citera
2016-04-02, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Bomb
Sammanfattningsvis: Crew namn och även tags för den delen, väljs oftast för att man tycker det är skönt att dra just den bokstavskombinationen. De har oftast ingen betydelse för just individen eller individerna, men det betyder inte att de inte har det.
Ok jag fattar det verkar mest bara vara slumpmässigt. Vad är det för skillnad på crew och tags? Är det utformningen/storleken på texten? Eller är tags när en enskild person gjort något medan crew innefattar ett gäng?
Citera
2016-04-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Ok jag fattar det verkar mest bara vara slumpmässigt. Vad är det för skillnad på crew och tags? Är det utformningen/storleken på texten? Eller är tags när en enskild person gjort något medan crew innefattar ett gäng?
Det ni tänker är tags är bara en enskild person. Men en tag är ju egentligen bara en signatur som kan vara både en enskild person eller ett crew.

Enskilda personer skriver antingen sin tag som den är bara t.ex. ZION
Eller som vissa skriver, ZION1 eller ZIONONE för att visa att det inte är ett crew.

I crews skriver man typ likadant, oftast bara crewets namn (FATIA), ibland FATIAS (även med Z) eller FATIA CREW
Citera
2016-05-18, 23:55
Medlem
loser63s avatar
Jag torskade för första gången för snart en månad sen. Jag var packad och blev tagen på bar gärning när jag stod och drog ett par tags med penna. Jag erkände direkt eftersom de såg mig dra tagsen. De tog mina uppgifter samt min tag (som jag angav korrekt av nån dum jävla anledning) och sa att det blir rättegång eller bot, most likely bot bla bla bla osv. Jag har alltid antagit att allt klotter fotas innan det saneras, så det jag undrar är ifall polisen kan gå tillbaka och hitta bilder på gamla målningar i mitt namn och sedan ta med dessa i utredningen också, eller oroar jag mig i onödan?
Citera
2016-05-19, 02:48
Medlem
Dalagasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loser63
Jag torskade för första gången för snart en månad sen. Jag var packad och blev tagen på bar gärning när jag stod och drog ett par tags med penna. Jag erkände direkt eftersom de såg mig dra tagsen. De tog mina uppgifter samt min tag (som jag angav korrekt av nån dum jävla anledning) och sa att det blir rättegång eller bot, most likely bot bla bla bla osv. Jag har alltid antagit att allt klotter fotas innan det saneras, så det jag undrar är ifall polisen kan gå tillbaka och hitta bilder på gamla målningar i mitt namn och sedan ta med dessa i utredningen också, eller oroar jag mig i onödan?
Att dom fotar tags osv stämmer väl iaf där jag bor, neka allt gammalt om dom drar upp det, just att du angav tagen korrekt kan ju iof ställa till lite. Men som sagt bara att neka om dom försöker sätta dit dig på andra saker. Lycka till!
Citera
2016-05-19, 08:57
Medlem
KattStjerts avatar
Citat:

Ifall polisen försöker sätta dit dig på andra saker än just den tagen du blev iakttagen på så säg att det du skrev är en väldigt vanlig sak att skriva i graffitikulturen.Som typ ACAB eller liknande. Kom på en förkortning på det du skrev som visar aktivt motstånd mot något i samhället. Har själv lyckats med detta.

Mvh Kattstjärt
Citera
2016-05-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattStjert
Ifall polisen försöker sätta dit dig på andra saker än just den tagen du blev iakttagen på så säg att det du skrev är en väldigt vanlig sak att skriva i graffitikulturen.Som typ ACAB eller liknande. Kom på en förkortning på det du skrev som visar aktivt motstånd mot något i samhället. Har själv lyckats med detta.

Mvh Kattstjärt
Man kan ju annars bara säga att det är ett crew.

Eller så svarar man inte på några frågor
Citera
2016-05-19, 10:50
Medlem
KattStjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Man kan ju annars bara säga att det är ett crew.

Eller så svarar man inte på några frågor

I många fall är det mycket bättre att förklara bort det.
Citera
2016-05-19, 11:57
Medlem
GoUoDs avatar
Undrar lite vilka butiker som är rackvänliga, d.v.s. saknar mycket kameror. Ö&B var min källa för rost innan de utökade "säkerheten", varit i rack-limbo sedan dess....
Citat:
Ursprungligen postat av KattStjert
I många fall är det mycket bättre att förklara bort det.
I ännu mer fall är det bättre att hålla fullaste käften, vad är din källa på att dem sväljer ens en bortförklaring?
Blivit friad av att ha betett mig autistiskt. Jiddrade uteslutande om deras vapen, slutade med att jag fick hålla i en antik batong framför snuthororna (dem skulle spöat mig bortom igenkännelse om jag ens försökt). Dock aldrig friad av att ha fluktat ord.
Citat:
Jag har alltid antagit att allt klotter fotas innan det saneras, så det jag undrar är ifall polisen kan gå tillbaka och hitta bilder på gamla målningar i mitt namn och sedan ta med dessa i utredningen också, eller oroar jag mig i onödan?
De fotograferar innan sanering för bl.a. försäkringssyfte. Ditt fall var kanske dumt att fotografera.
u skulle som sagt tidigare hållit käft. Blivit plockad hög och full medans drippen ännu inte avstannat bara någon meter ifrån brottsplatsen och ändå blivit friad då jag förnekat brott & de klantat/slarvat/"inte kan stärka misstanke om brott", andra gånger har presk.ingstiden runnit ut, kräv rättegång/neka strafföreläggande och erkänn aldrig att det är "du" i telefon om snuten ringer. Var inte konfrontationsrädd, de har viktigare saker att buffla med.
Senast redigerad av GoUoD 2016-05-19 kl. 12:22.
Citera
2016-05-19, 13:02
Medlem
KattStjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Undrar lite vilka butiker som är rackvänliga, d.v.s. saknar mycket kameror. Ö&B var min källa för rost innan de utökade "säkerheten", varit i rack-limbo sedan dess....

I ännu mer fall är det bättre att hålla fullaste käften, vad är din källa på att dem sväljer ens en bortförklaring?
Blivit friad av att ha betett mig autistiskt. Jiddrade uteslutande om deras vapen, slutade med att jag fick hålla i en antik batong framför snuthororna (dem skulle spöat mig bortom igenkännelse om jag ens försökt). Dock aldrig friad av att ha fluktat ord.

De fotograferar innan sanering för bl.a. försäkringssyfte. Ditt fall var kanske dumt att fotografera.
u skulle som sagt tidigare hållit käft. Blivit plockad hög och full medans drippen ännu inte avstannat bara någon meter ifrån brottsplatsen och ändå blivit friad då jag förnekat brott & de klantat/slarvat/"inte kan stärka misstanke om brott", andra gånger har presk.ingstiden runnit ut, kräv rättegång/neka strafföreläggande och erkänn aldrig att det är "du" i telefon om snuten ringer. Var inte konfrontationsrädd, de har viktigare saker att buffla med.

Vet inte riktigt om det finns källor på det mest säkra sättet att slippa bli dömd för skadegörelsen man begått men det jag skrev har alltid funkat för mig ifall jag blivit misstänkt för ytterligare skadegörelse än den jag blev påkommen på.
Citera
2016-05-19, 14:21
Medlem
telepatis avatar
Citat:

Nja, visst kan snuten försöka binda dig till andra tillfällen men i så fall ska du ju också förhöras för dom händelserna. Dessutom är det, med utgångspunkt i att du inte erkänner något annat, i praktiken svårt att binda dig till dessa. Accepeterade du strafföreläggande? I så fall behöver det inte ens bli rättegång då du redan erkänt. Så sammantaget: du kan sluta oroa dig.

Inför nästa torsk: säg så lite som möjligt
Citera
2016-05-19, 14:27
Medlem
telepatis avatar
Sorry för dubbelpost, men att använda sig av KattStjerts taktik är inte att rekommendera. Om du säger att du klottrat nåt annat erkänner du explicit att du fakitskt HAR klottrat, dock inte den tag som polisen försöker binda dig till. Säg så lite som möjligt, låt bevisbördan stanna där den ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in