2011-05-18, 17:08
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortis
NI var på möte i katrineholm.
Taskig planering av rånarna?

Kanske där också, men övar gisslanfritagning m.m på bruket i Hälleforsnäs.

Citat:
Ursprungligen postat av losingyou
Intressant. Vet du om rånarna fortfarande var kvar i banken när nationella insatsstyrkan kom dit?

Min chef fick reda på i Måndags att de skulle ha övning i Hälleforsnäs, dock så har vi på jobbet inte blivit "riktigt" informerade av polisen själva, utan fick reda på utav en vaktmästare på bruket, samt en liten lapp på en anslagstavla bredvid entrén.

Så kan ju helt klart vara så att de försöker skydda sina källor, kan ta reda på tills imorgon av vaktmästaren hur länge de har vetat om det. Dock så har de övat på området tidigare, tror det var 2 år sedan.
Citera
2011-05-18, 17:09
Medlem
Barnpartys avatar
Citat:
Intressant. Vet du om rånarna fortfarande var kvar i banken när nationella insatsstyrkan kom dit?

Kom dit precis efter dom hade pepprat snutarna och åkt där i från..och då hade inte NI kommit till platsen än!
Citera
2011-05-18, 17:10
Medlem
Barnpartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Kanske där också, men övar gisslanfritagning m.m på bruket i Hälleforsnäs.

Min chef fick reda på i Måndags att de skulle ha övning i Hälleforsnäs, dock så har vi på jobbet inte blivit "riktigt" informerade av polisen själva, utan fick reda på utav en vaktmästare på bruket, samt en liten lapp på en anslagstavla bredvid entrén.

Så kan ju helt klart vara så att de försöker skydda sina källor, kan ta reda på tills imorgon av vaktmästaren hur länge de har vetat om det. Dock så har de övat på området tidigare, tror det var 2 år sedan.

Det sker övningar titt som tätt där på bruket vet jag : )
Citera
2011-05-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Hur mycket pengar kan de ha fått med sig? (Hur mycket finns i bankerna nuförtiden?)

Informationen vi har är att bara EN väska användes för förvara pengar.

1 miljon i 500-lappar blir 2kg
1 miljon i 100-lappar blir 8,4 kg

Sen att miljonbelopp ska förvaras i kassorna är osannolikt..

Så vi snackar om väldigt små belopp om vi tänker på att grovt rån ger mellan 4-10 fängelse och att de sen ska delas av till minst 4 personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Fan vad enkelt allt vore om fb-folk fick sköta polisarbetet

Jajjamensan!

Då hade vi stått där med RPG, kostnaderna för skadorna skulle vara mindre än hela draget nu.
Citera
2011-05-18, 17:11
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:

De hade försvunnit från platsen redan.
Citera
2011-05-18, 17:13
Medlem
BonusBacons avatar
Är det potentiella snutmördare på fri fot? Arklöv lärljungar?
Hoppas asen åker fast iallafall.
Citera
2011-05-18, 17:14
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnparty
Det sker övningar titt som tätt där på bruket vet jag : )

Okej, vet att även "vanliga" polisen har övningar där då och då, men NI har jag bara sett där en gång, fast de kan mycket väl ha varit där utan min vetskap eller då jag har haft semester.

En gång för två år sedan tror jag, höll jag nästan på att köra över en prickskytt som låg gömd, dålig information till oss som arbetar inne på bruksområdet måste jag säga.
Citera
2011-05-18, 17:17
Medlem
Barnpartys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Okej, vet att även "vanliga" polisen har övningar där då och då, men NI har jag bara sett där en gång, fast de kan mycket väl ha varit där utan min vetskap eller då jag har haft semester.

En gång för två år sedan tror jag, höll jag nästan på att köra över en prickskytt som låg gömd, dålig information till oss som arbetar inne på bruksområdet måste jag säga.

Kan vara som du säger att jag misstaget mig på "vanliga" snutar och NI.

Men om vi säger att en person har varit på Handelsbanken i Flen och begärt ett fett lån..i kontanter. Hur stort belopp är det möjligt att komma upp i då?

Och så drar hans kompisar dit och rånar stället? ÄR det möjligt ?
Citera
2011-05-18, 17:20
Medlem
Bluebeast72s avatar
Skamligt är ordet, sagt det innan o säger det igen:

Ge polisen rätt utrustning så man kan ge rånarna en match, go america är mitt råd!!!

Fel: http://tinyurl.com/6k92zd2

Rätt: http://tinyurl.com/2g9w9px

Jävla fjolleri o släppa iväg packet, ge dom sin livs överraskning med hårt motstånd tills döden inträder.
Citera
2011-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnparty
Kan vara som du säger att jag misstaget mig på "vanliga" snutar och NI.

Men om vi säger att en person har varit på Handelsbanken i Flen och begärt ett fett lån..i kontanter. Hur stort belopp är det möjligt att komma upp i då?

Och så drar hans kompisar dit och rånar stället? ÄR det möjligt ?

Haha, så dum kan/bör ingen vara.
Citera
2011-05-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchfoot
Informationen vi har är att bara EN väska användes för förvara pengar.

1 miljon i 500-lappar blir 2kg
1 miljon i 100-lappar blir 8,4 kg

Sen att miljonbelopp ska förvaras i kassorna är osannolikt..

Så vi snackar om väldigt små belopp om vi tänker på att grovt rån ger mellan 4-10 fängelse och att de sen ska delas av till minst 4 personer.

Jajjamensan!

Då hade vi stått där med RPG, kostnaderna för skadorna skulle vara mindre än hela draget nu.

Hur stor väska är då frågan? Man får nog plats med bra mycket i en större hockeybag?
Citera
2011-05-18, 17:25
Medlem
Nu vet jag inte hur gator och liknande ser ut i Flen, eller hur exakt man planerar flyktvägen...
Men är det inte en onödig risk att lägga flyktvägen genom ett rondell-bygge?
Det kan ju lika gärna stå en pall med gatsten och lastmaskinen i filmen där man tänkt köra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in