Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 22:55
  #397
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Ja något under av rymlighet är det inte! Det är väl typ 180 cm fri höjd till stora delar!
Citera
2017-05-15, 23:27
  #398
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Stänger du av ATC under färd så får du broms genom det. När du startar upp ATC så startar ATC automatiskt med ett bromstest.

Om man nu rent praktiskt skulle resa sig ur stolen, hålla in det handhållna säkerhetsgreppet och starta om ATC så skulle tåget hinna stå still innan man har hunnit starta om ändå.

Nu vet jag inte om ATC:n var anledningen i just Järna-fallet. Kan bero på andra datorer också. T.ex. om hyttdatorn lägger av så blir det nödbroms.

Lite onödigt vetande! Det går utmärkt att starta om Atc i farten, särskillt på motorvagnståg typ X10-14 eller ensamt lok om man förbikopplar bromstryckvakten och styr upp ström till motorerna så tåget/loket driver medans Atc gör uppstarttestet.
Går säkert bra med loktåg också men det är inte lämpligt med tanke på den belastning skruvkop
plet utsätts för.

Däremot är det viktigt att tänka på att tåget kommer få Atc-broms efter uppstartstestet om hastigheten är över 40 km/h eftersom höjningsknappen inte har hunnit tryckas in!

Verkar som om signaturen Daniil har rätt ytliga järnvägskunskaper!

Observera att ovan beskrivna förfarande inte rekomnenderas!
Citera
2017-05-19, 12:41
  #399
Medlem
Ni som kör eller har kört pendeltågen i Stockholm, vad är det som gör att det verkar mindre populärt nu sedan MTR tog över och är det svårare tycker ni att köra sådana tåg jämfört med god eller andra passagerartåg?
Citera
2017-05-21, 15:01
  #400
Medlem
Jag kör mestadels tåg för infrastrukturen. Typ byggnation mm. Har kört "allt", nästan.
Inga vettiga frågor som någon har?
Citera
2017-05-21, 19:34
  #401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Ni som kör eller har kört pendeltågen i Stockholm, vad är det som gör att det verkar mindre populärt nu sedan MTR tog över och är det svårare tycker ni att köra sådana tåg jämfört med god eller andra passagerartåg?


Det jag hört är att de har inget gehör från ledningen hur det är eller fungerar ute i verkligheten, sedan är det väl lite osäkert vad MTR har tänkt hitta på framöver med turer osv. MTR uppmanar personalen att jobba extra på lediga dagar för att företaget ska klara utbildningar för Citybanan och för att det fattas personal varje dag, utan att ge någon extra morot utöver övertidsersättning. Det går tydligen inte heller att få ledigt när man själv behöver ha ledigt, det blir avslaget direkt, bara några av de puckar jag hört som inte gör att folk är så sugna att söka.

Det som är det svåra med pendeltrafiken kan jag tänka mig är den trafikintensiva miljön, det är tätt mellan signaler och stationer, mycket resenärer, kanske lite stressigt att komma i tid i tidtabellen, om något blir fel utefter banan blir säkert resenärerna stressade och rasande och skäller på personalen på tågen, lite enformig tjänst i längden kanske.
__________________
Senast redigerad av JoyyeBoy 2017-05-21 kl. 19:39.
Citera
2017-05-22, 22:45
  #402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Jag kör mestadels tåg för infrastrukturen. Typ byggnation mm. Har kört "allt", nästan.
Inga vettiga frågor som någon har?

Nu jäklar ska du få en fråga som du garanterat måste tänk till ordentligt på: Om man ska köra en längre sträcka med en massa olika spår som kommer och går, hur tusan kör man rätt och hittar? Är allt automatiskt?
Citera
2017-05-22, 23:17
  #403
Medlem
Enkelt svar, ja, allt styrs från trafikledningen,

om jag kör från Hallsberg till Malmö, så styr Hallsberg ner till Mjölby, från mjölby till Nässjö styr fjärren i Norrköping, och vidare söderut styr trafikledningen i Malmö. man behöver inte göra något alls. Sen har man en körorder där man har alla driftplatser (stationsnamn) utplacerad i rätt ordning och vilka tider man ska ankomma och avgå, OM nåt skulle gå fel, att växeln ligger åt ett håll man inte ska åt, så märker man det ganska snabbt, det har hänt några ggr, När trafikledningen blandat ihop tågen.

Har hänt att man är påväg mot Göteborg och när man kommer till Laxå där värmlandsbanan mot Karlstad och Oslo svänger av att det har legat fel och man helt plötsligt finner sig vara påväg mot Karlstad istället för göteborg dig man egentligen ska.
Citera
2017-05-22, 23:39
  #404
Medlem
Plasticsmiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Kör nu pendeltåg i Stockholm och här är det ju inte jättelänge man behöver hålla sig, det längsta kanske är Nynäshamn-Bålsta eller Tumba-Uppsala, men man brukar kunna hålla sig, det är nog lite psykiskt också att man är inställd på att man inte kan gå på toa på kanske 2 timmar.

Det var en gång det krisade för mig, jag hade sovit på hotell i Malmö där jag ätit stor hotellfrukost och skulle upp på förmiddagen med en X2000 till Stockholm och när jag lämnat Lund kände jag att det bubblade och tryckte på i magen, i Nässjö kunde jag inte hålla mig längre utan sprang bak till toaletten, som tur var det manövervagnen när man körde norrut, så det var ju nära till en stor toalett

Men annars brukar det gå rätt bra tycker jag, hos oss finns det ju inga toaletter ombord på tågen, men på stationerna finns det ju om det krisar, annars hinner man oftast gå på toa när man kommer till ändstationerna eller har rast på Stockholm C.

Mycket vanligt med krisande toabesök på diverse stationer, inga som helst problem så länge man kommunicerar det till Fjärren. Som i sin tur kommunicerar det till informatörerna, som i sin tur informerar MTR pendelinformatörerna. En omväg, men inga som helst sura miner. Blir väl en försening på +3-5 min. Känn inte att du inte "kan" springa iväg på toa
Citera
2017-05-23, 19:06
  #405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Enkelt svar, ja, allt styrs från trafikledningen,

om jag kör från Hallsberg till Malmö, så styr Hallsberg ner till Mjölby, från mjölby till Nässjö styr fjärren i Norrköping, och vidare söderut styr trafikledningen i Malmö. man behöver inte göra något alls. Sen har man en körorder där man har alla driftplatser (stationsnamn) utplacerad i rätt ordning och vilka tider man ska ankomma och avgå, OM nåt skulle gå fel, att växeln ligger åt ett håll man inte ska åt, så märker man det ganska snabbt, det har hänt några ggr, När trafikledningen blandat ihop tågen.

Har hänt att man är påväg mot Göteborg och när man kommer till Laxå där värmlandsbanan mot Karlstad och Oslo svänger av att det har legat fel och man helt plötsligt finner sig vara påväg mot Karlstad istället för göteborg dig man egentligen ska.

Det är rätt. Men felkörningar sker sällan faktiskt. först ska ju fjärren (tågklareraren/stinsen) lägga fel väg. Och sedan ska ju föraren inte märka det.

Man har något som kallas linjekännedom. Ibland bra. Ibland mindre bra. Men oftast så har man koll på var man ska innan man ger sig ut på spåret.

För de flesta växlar så är hastigheten olika beroende på om man svänger höger eller vänster. Likaså brukar det vara olika signalbesked beroende på om man åker höger eller vänster. På många ställen så har man som förare koll helt enkelt på att "nu ligger det på sidan", vilket kan vara fel väg. Då stannar man innan växeln om det går.

Man kan backa tåg under vissa omständigheter. Men grunden är att ett tåg går framåt bara.
Citera
2017-05-23, 22:38
  #406
Medlem
kör mycket tåg i STH 70, då syns inte sänkningarna i ATC om dom inte är lägre än 70, och dom flesta växlar på stambanorna är sth 80 för att gå på sida, och sth 100 om det är en "krysstation" så man sitter i godan ro och plötsligt kränger det till utan att man är redo, Har blivit lagd fel i både Laxå och i Ängelholm en gång, men det ordnades rätt så snabbt trots allt, men dessa dagar var det massor med förseningar och tågstrul så man kan förstå att dom på fjärren är människor med
Citera
2017-05-24, 11:11
  #407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
kör mycket tåg i STH 70, då syns inte sänkningarna i ATC om dom inte är lägre än 70, och dom flesta växlar på stambanorna är sth 80 för att gå på sida, och sth 100 om det är en "krysstation" så man sitter i godan ro och plötsligt kränger det till utan att man är redo, Har blivit lagd fel i både Laxå och i Ängelholm en gång, men det ordnades rätt så snabbt trots allt, men dessa dagar var det massor med förseningar och tågstrul så man kan förstå att dom på fjärren är människor med

Vad kör du för tåg i 70? Ganska ovanligt. Jag brukar ibland köra i 60 ;-)

Normalt är det automatik som sköter de flesta tågvägar. Så fjärren är inte inblandade. Det är ofta människan är inblandad om något (som du skriver) hänt. Olyckor, förseningar och sådant.

Tyvärr är fjärren stundtals underbemannande.

Men genrellt vill jag påstå att det händer sällan att tåg kör fel.
Citera
2017-05-24, 11:17
  #408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det jag hört är att de har inget gehör från ledningen hur det är eller fungerar ute i verkligheten, sedan är det väl lite osäkert vad MTR har tänkt hitta på framöver med turer osv. MTR uppmanar personalen att jobba extra på lediga dagar för att företaget ska klara utbildningar för Citybanan och för att det fattas personal varje dag, utan att ge någon extra morot utöver övertidsersättning. Det går tydligen inte heller att få ledigt när man själv behöver ha ledigt, det blir avslaget direkt, bara några av de puckar jag hört som inte gör att folk är så sugna att söka.

Det som är det svåra med pendeltrafiken kan jag tänka mig är den trafikintensiva miljön, det är tätt mellan signaler och stationer, mycket resenärer, kanske lite stressigt att komma i tid i tidtabellen, om något blir fel utefter banan blir säkert resenärerna stressade och rasande och skäller på personalen på tågen, lite enformig tjänst i längden kanske.

Det där "ledarskapet" hittar man överallt och det beror på att de som är "chefer" inte fått sina jobb på meriter utan vem de blivit påsatta av eller vem de känner. Hade man haft hjärna hade man fattat att om man tar hand om sin personal så får man mycket bättre respons. Jag hade lämnat företaget och gått till något annat. Man ska aldrig vara lojal utan byta ofta speciellt inte när de så kallade chefer är idioter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback