2011-05-02, 22:08
Medlem
Det jag undrar är hur man kan påstå sig vara en stolt ortodox kristen för att sedan kalla människor från andra folkgrupper: somalier, kurder, araber etc för så nedvärderande saker som värre än hundar etc endast baserat på att de är ifrån andra folkgrupper.

det är en jävligt bra fråga, eftersom en kristen vet att man inte beter sig på det sättet, men som jag tidigare sa så är vi också bara männsikor och det många gör är ge uttryck för uppfattningar man har om det folkslaget, och det är egentligen jävligt idiotiskt att generalisera ett helt folkslag på det viset, men många har troligtvis haft dåliga upplevelser av människor från dessa folkslag. jag ska vara ärlig jag skäms själv över att jag ibland är så hatisk och generaliserar, men det är så lätt att man gör det bara för att man alltid gjort det. jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det för dej, men jag är en väldigt troende kristen, och jag vet att Gud älskar oss alla männsikor lika mycket och att vi ska behandla varandra som jämlikar, men tyvärr faller vi och låter oss påverkas av vår historia och har helt enkelt svårt för att glömma. men de fördomar många har grundar sig i något ellerhur? det är ju inte så att man pekar ut någon för något om det inte finns en viss sanning bakom det man säger. alltså har man haft dåliga upplevelser av ett visst folkslag som bettet sig djuriskt och därefter har man valt att generalisera och påstå att alla msulimer är på ett sätt osv, vilket vi alla vet är långt från sanningen.

min subtila poäng var om ni fann något sådant stöd i era religiösa texter för att kalla folkgrupper som ej tillhör er egen för dessa djupt kränkande saker.[/quote]

och som svar på det återigen, NEJ! såvitt jag vet gör det inte det. detta har alltså inget med tro att göra. dock förnekar islam Jesus som kristus, och vissa delar av islam är ohumanistikt vilket är delvis orsaken till varför jag är emot islam och har svårt för att lita på muslimer.
2011-05-02, 22:50
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarius

Jag måste fråga er båda följande:

Är detta ok enligt er kyrka eftersom det är så vanligt? Självklart inte officiellt men inofficiellt? Ifall så är fallet hur klingar det ihop med det kristna budskapet? Ur en teologisk aspekt så borde väl en somalisk man kunna gifta sig med en assyrisk eller annan ortodox kvinna så länge de delade samma tro enligt kristna budskapet?

Hur går era starka rasistiska åsikter ihop med en kristen tro är det som jag vill veta.

Jag är inte assyrier, utan serb och på den vägen kristen ortodox. Vi resonerar på precis samma vis som muslimerna gör; det är av essentiellt intresse att bevara sin tro och etnoreligiösa diton, och muslimerna agerar som våra motpoler i samhället, något som vi förståerligt nog inte stödjer. Skulle du kalla trådens somalier för muslimer med "starka rasistiska åsikter"? Som vanligt beskylls vi kristna för "rasism" och "hets", i samma stund som muslimerna blir skuldbefriade. Om du läser tråden igen är det just en muslim som skapat denna tråd, och läser du mer på djupet om vad trådstarten gör gällande om Assyrier hittar du månget spår av rasistisk karaktär - men det ignorerar du förstås.

Du sneglade in på tråden och fann att vi kristna försvarat den assyriska folkgruppen, vilket du då per definition klassade som "starka rasistiska åsikter", när det själva verket är muslimerna som påbörjade denna interna konflikt. Ni är så genomskinliga.

Men för att svara på din fråga; jag är inte rasist, jag är snarare en medveten ortodox-kristen pan-nationalist som värnar om mina kristna bröders välmående och min slaviska identitet. Muslimerna som kollektiv är ett direkt hot mot oss, eftersom deras sociala, religiösa och samhälleliga syn skiljer sig ljusår från våran, vilket väl i praxis motarbetar våra visioner, vårat kulturliv, seder, vår normativa värdegrund och annat av betydelse för den kristna identiteten. Dessutom tenderar de att vara hatiska mot oss kristna kafirer, något som skapat en ömsesidig avsky oss emellan, även om det för det mesta innefattar kritik snarare än hat. Som medveten kristen är det förstås av intresse att verka för all form av befrämjande till vår fördel, vars grund kan finnas inom den kristna tron pga dess blotta, vitala betydelse för Kristendomens överlevnad.

Men som sagt, det är knappast förvånande att ni kommer och attackerar oss kristna när tråden fyller ett enda syfte - att på rasistiskt manér sprida hat mot kristna Assyrier.
Senast redigerad av Caine.Atrebatum 2011-05-02 kl. 22:53.
2011-05-02, 23:21
Medlem
Tack för era svar.

Ni har rätt i att jag inte läst igenom tråden och vet således inte vad somalierna kallat er för. Så jag vill inte verka som att jag tar parti för någon part som slänger sig med sådana uttryck.

För att klargöra:

Jag är inte här för att angripa varken den ena eller andra parten, vilket den serbisk ortodoxa medlemmen försöker göra gällande. Varför min fråga riktade sig till den kristet ortodoxa gruppen är ganska enkel - baserat på personlig erfarenhet så har jag märkt att det ofta finns tendenser till liknande rasism från ett flertal, jag har inte upplevt samma sak från de muslimska personer jag haft kontakt med.

Självklart vet jag ej hur religiösa dessa personer är osv men jag tycker förekomsten är klart tydlig. Sedan att man drar parallellen till sin konflikt med islam tycker jag ej håller då även rasistiska tillmälen mot individer av icke muslimsk bakgrund är vanligt förekommande.

Cristiania du gav ett bra och tillsynes ärligt svar måste jag säga.

Sedan vill jag även tillägga att jag sett flera exempel då familjer av olika folkslag samt religiös tillhörighet komma väldigt bra överens för det är ändå så att i slutändan är det hur man är som individ som ska ligga till grund för om man är värd ett bra eller dåligt bemötande. Dock skapar fördomar spänningar som gör att vi enbart visar upp våra sämsta sidor mot varandra.
2011-05-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarius

Sedan vill jag även tillägga att jag sett flera exempel då familjer av olika folkslag samt religiös tillhörighet komma väldigt bra överens för det är ändå så att i slutändan är det hur man är som individ som ska ligga till grund för om man är värd ett bra eller dåligt bemötande. Dock skapar fördomar spänningar som gör att vi enbart visar upp våra sämsta sidor mot varandra.

självklart är det så. jag tror de flesta är ganska försiktiga i början och tar lite avstånd vilket som du säger skapar spänning och har taggarna utåt och därför inte ens ge en chans, men jag tror majoriteten knappast bryr sig om sina vänners ursprung eller religionstillhörighet.

se på mig bara, jag som förmodligen skulle falla inom ramen för dem talar om, jag menar bland mina närmsta och bästa vänner är flera muslimer, och jag ser dem som mina systrar då de i mina ögon är helt otroligt underbara och fina människor. och tre av dem är riktigt fanatiskt troende men de är utan tvekan ärligare än många av mina andra vänner och jag vågar nästan påstå att jag litar mer på dem än vissa av mina kristna vänner. därför vill jag inte att du elelr någon annan för den delen tror att vi kristna som kallar oss stolta och troende inte respekterar andra individer som har en annan trosuppfattning, för i sådana fall har du fått helt fel bild.

Även mina föräldrar och mor/farföräldrar har många vänner från olika folkslag och med en annan religionstillhörighet. och då bör du ha i åtanke att det är dem som upplevt förtrycket starkast då dem själva eller deras föräldrar blev utsatta för det.
vad jag försöker få sagt med detta är att de flesta kristna inte skulle neka en muslim eller vilken annan individ som helst bara så där, men när det kommer till giftermål är det ämnet väldigt känsligt i och med att man vill bevara sin tro inom familjen.

och jag kan nästan lova dej akvarius att många bara snackar en massa för att verka tuffa, men jag tänker inte förneka att den allmänna uppfattningen av muslimer är negativ, på grund av bland annat de anledningar vi nämnt ovan.

peace out!
2011-05-03, 23:37
Medlem
sparrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abadir
Ljög? Läs på lite innan du artikulerar. Mina föräldrar blev erbjudna utav FN att slå ned sina bopålar i antingen Sverige, Kanade eller Australien. Min farsa var dock krigsflykting.

Ok broder...jag hoppas att du kan vara allvarlig ett tag... så du menar att Syrianerna i Turkiet vart erbjudna av FN en plats i SWE, CAN el. AUS?

Jag tror inte dig men ger dig en chans att förklara dig.

Jag tror att dina päron gick från Irak/Syrien via Libanon.

ALLA turkiska syrianer ljög om att dem var förföljda i Turkiet för att få PUT i Sverige. Det är ett av anledningarna varför jag hatar kristna araber. Förutom alla era andra sjuka egenskaper som att ljuga, offermentalitet, fundamentalism, högmod, det arabiska kacklet, kulturtjuverierna och framförallt att er förräderi. Bananerna kommer förhoppningsvis att se igenom er oxå.

Det enda jag ber er ödmjukast är att alla ni avturkifieras...dvs slutar prata turkiska, slutar prata om turkar, sluta använda turkiska namn/efternamn, sluta besöka turkiet. I gengäld så kommer jag börja fika i Coffehouse by Geroge och börja säga bra saker om er LOL
2011-05-04, 00:35
Medlem
sparrdal, det är så jävla synd om dej och ditt folk som inte kan stå för era handlingar. det ni turkar gjorde under första vräldskriget är något som ligger i er natur kolla bara på hur alla turkiska familjer lever i byarna, dem säljer för fan sina döttrar för åsnor, kom inte och snacka en massa jävla skit när du inte vet ett jävla piss.. turkarna OCH kurderna våldtog, mördade, tog gravida kvinnors foster och krossa dem asså jag spyr på tanken över vad de kristna fått genomlida, och inte ens en ynka ursäkt får dem! allt vi kristna kräver är en bekännelse och ursäkt, men tro mig dem kommer aldrig någonsin komma in eu, och med all rätt, så länge det landet ser ut som det gör! jag skulle aldrig få för mig att ge det landet en krona, det är dock så synd vad de gör med alla fina kyrkor och kloster, ni kan inte ens bygga upp egna utan måste vandalisera våra kyrkor för att göra om dem till moskeer, jag lider med sådana männsikor som dig som lever i en lögn!
2011-05-04, 01:29
Medlem
sparrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cristiana
sparrdal, det är så jävla synd om dej och ditt folk som inte kan stå för era handlingar. det ni turkar gjorde under första vräldskriget är något som ligger i er natur kolla bara på hur alla turkiska familjer lever i byarna, dem säljer för fan sina döttrar för åsnor, kom inte och snacka en massa jävla skit när du inte vet ett jävla piss.. turkarna OCH kurderna våldtog, mördade, tog gravida kvinnors foster och krossa dem asså jag spyr på tanken över vad de kristna fått genomlida, och inte ens en ynka ursäkt får dem! allt vi kristna kräver är en bekännelse och ursäkt, men tro mig dem kommer aldrig någonsin komma in eu, och med all rätt, så länge det landet ser ut som det gör! jag skulle aldrig få för mig att ge det landet en krona, det är dock så synd vad de gör med alla fina kyrkor och kloster, ni kan inte ens bygga upp egna utan måste vandalisera våra kyrkor för att göra om dem till moskeer, jag lider med sådana männsikor som dig som lever i en lögn!

Du va säkert där Pinsamma föräldrar ni har som proppar er fulla med lögner, högmod, skam, skuld och hat. Det är det som kallas offermentalitet. Men du förstår inte sånt. Lika mycket som att WT inte förstår att denne är WT. Det är lättare att se andras tillkortakommanden än sitt eget.

Strunt samma... jag pratar om senare hälften av 1900-talet. Jag pratar om att hela den syrianska gruppen från turkiet ljög för att få uppehållstillstånd i sverige. Shit jag klagar inte

Jag vill bara ni erkänner att ni ljög, eller höra eran story utan bullshit
Senast redigerad av sparrdal 2011-05-04 kl. 01:36.
2011-05-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Jag pratar om att hela den syrianska gruppen från turkiet ljög för att få uppehållstillstånd i sverige. Shit jag klagar inte

och vi vill bara att ni erkänner att ni har utfört folkmord och förtyckt den kristna minoritet, mördat och tvingat de kristna betala orimlig skatt eller konvertera till islam. detta är bara ett fåtal av de barbariska handligarna som turkarna utförde.

nej jag har själv inte fått uppleva det förtrycket för att tack o lov slapp jag växa upp i ett islamiskt land där de hatar kristna och gör allt vad de kan för att utrota dem.
Men det du och dina landsmän inte har, är ett samvete och moral. nästan alla länder har varit i krig, även om turkarna kanske varit lite mer extrema än andra länder då de försökte erövra hela mellanöstern delar av afrika och europa samt sprida islam under osmanskariket men tack och lov misslyckades, men skillande mellan turkiet och alla andr aländer är att de har erkänt och har fått stå till rätta för deras handlingar, medan turkarna som vanligt lyckats smita undan. Sedan dess har kristna levt i förtryck.

tänk logiskt nu lille vän, är det inte lustigt hur en hel generation syrianer/assyrier/armenier helt plötsligt försvinner och att alla som bevittnat det som skett och lyckats överleva berättar samma sak. jag tror knappast att alla kristna ljuger, och jag har själv upplevt främslingsfientligheten och hatet mot oss kristna när jag var i turkiet. De kristna som levde i turkiet på 60-70talet, hade inget liv, de blev slagna i skolan om de ens fick gå där, deras egendomar beslagtogs och de var tvugna att byta deras kristna namn för att inte mördas, men självklart känner du inte till nått om det, för varför i allsingdar skulle de vilja stå till rätta för deras handlingar? t.o.m. här i Sverige har många turkar visat vad de går för, då de utfört hedersmord, vilket bara är ett exempel på vad som föreligger er natur, så sluta kämpa emot sanningen och acceptera den istället.

visst i shouldn't maybe hold a grudge against you då du inte var en av dem som mördade hela min farfars familj och alla mina släktingar men genom att du lever i förnekelse bidrar du till vårt smärta.

när du inte besitter någon kunskap bör du heller inte yttra dej för den delen, jag hade haft respekt om något av det du sa var sanningsenligt men du lever upp till mina expectations och det är tack vare männskor som dej som gör det så mycket lättare för mig att generalisera.

så kom inte och hitta på en massa skit och försök inte att smutsnedkasta de kristna som levde i förtryck och var tvugna att fly för att leva ett värdigt liv, för de handlingar dina förfäder utförde är orsaken till majoriteten av de kristnas flykt
2011-05-04, 20:28
Medlem
Cristiana

Dom kurderna som deltog i folkmordet var uppköpta krigsherrar av turkarna. Det var människor som var kända för sin brutalitet. En VÄDLIGT liten del av den kurdiska befolkningen. Dom kurdiska ledarna på den tiden fördömde attacker mot kristna och ville istället göra ett uppror mot turkarna tillsammans med Armenierna. Det fanns även kurdiska klaner som hjälpte dom kristna.

Dom kristna var inte heller helt oskyldiga, även dom dödade tusentals muslimer tillsammans med ryssarna etc. Men varken ni eller turkarna tar erat ansvar. Det är bara vi kurder som tar ansvar för vad några h*orungar av vårat folk gjorde.

Jag har ALDRIG i hela mitt liv hört nån kurd förneka folkmordet. Det är svårt att kunna erkänna ett folkmord utan ett land. Men turkarna däremot; dom ljuger stolt och säger att ett folkmord aldrig begåtts.

Fred,
2011-05-04, 20:50
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Du va säkert där Pinsamma föräldrar ni har som proppar er fulla med lögner, högmod, skam, skuld och hat. Det är det som kallas offermentalitet. Men du förstår inte sånt. Lika mycket som att WT inte förstår att denne är WT. Det är lättare att se andras tillkortakommanden än sitt eget.

Strunt samma... jag pratar om senare hälften av 1900-talet. Jag pratar om att hela den syrianska gruppen från turkiet ljög för att få uppehållstillstånd i sverige. Shit jag klagar inte

Finns ingen anledning att diskutera med dig angående Seyfo för du är dåligt påläst och kommer inte med någon fakta. Att sen din inställning är som den är ger ingen större hopp om att du kommer att ta åt dig informationen.

Våra föräldrar ljög inte utan snarare så var deras beskrivning i underkant. Dom flesta hade ingen aning om rättigheter i.o.m att en del kom till Europa så fick dom vetskap om det. Att Turkiet inte får komma in i EU beror inte på ekonomin utan andra faktorer som t.ex rättigheter. För ekonomisk så sopar Turkiet benen av i stort set hela östblocket. Turkiet har blivit 100 ggr bättre dom sista 30-40 åren men har fortfarande många brister som måste rättas till för att bli en acceptabel rättsstat.
Senast redigerad av SFC1977 2011-05-04 kl. 20:52.
2011-05-04, 20:59
Medlem
ZionTheMans avatar
hmm, blev också väldigt förvånad när denna tråd kom upp eftersom jag tycker Assyrier, syrianer är dom mest normala invandrarna i sverige dvs mest integrerade och bra utbildning osv och jag är vän med väldigt många Men man har ju egna erfarenheter av blattar. Blattarna jag tycker minst om är nog somalier.
2011-05-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guerrilla
Cristiana

Dom kurderna som deltog i folkmordet var uppköpta krigsherrar av turkarna. Det var människor som var kända för sin brutalitet. En VÄDLIGT liten del av den kurdiska befolkningen. Dom kurdiska ledarna på den tiden fördömde attacker mot kristna och ville istället göra ett uppror mot turkarna tillsammans med Armenierna. Det fanns även kurdiska klaner som hjälpte dom kristna.

Dom kristna var inte heller helt oskyldiga, även dom dödade tusentals muslimer tillsammans med ryssarna etc. Men varken ni eller turkarna tar erat ansvar. Det är bara vi kurder som tar ansvar för vad några h*orungar av vårat folk gjorde.

Jag har ALDRIG i hela mitt liv hört nån kurd förneka folkmordet. Det är svårt att kunna erkänna ett folkmord utan ett land. Men turkarna däremot; dom ljuger stolt och säger att ett folkmord aldrig begåtts.

Fred,

till att börja med tack för att du är ärlig och stå för det men om jag ska vara uppriktig är du den första kurd som jag stött på som bekänt och känner till om detta. och jag har hört samma sak som du nämnde ovan så det stämmer nog att era brutala krigsherrar blev köpta av turkarna.

och återigen har du rätt, och jag har sagt det tidigare även att inget land eller folk är oskyldigt alla har varit delaktiga i krig, men i det här fallet var det inte syrianerna utan armenierna som fick stöd från ryssarna och därför såg turkarna till att få stopp för armenierna och deras starka armé eftersom de upplevde dem som ett hot. men dte jag talar om handlar inte bara om under seyfo utan även efter, de kristna har varit utsatta och förtryckta av muslimerna i landet, jag tror inte att vi som är födda och uppvuxna här i Sverige kan sätta oss in i hur brutalt behandlade de blev, därför gör det ännu mer ont att turkarna inte bekänner det. hur ska man liksom kunna förlåta landet när de inte ber om ursäkt?

men jag uppskattar starkt att du erkänner detta=)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in