2011-04-06, 16:17
Medlem
LaktosMonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jaså? Inte mer eller mindre pinsamt än de andra i listan, tycker jag. Bara för att gemene lågutbildad endast känner till Astrid Lindgren och ev har hört talas om Bergman och Garbo nån gång betyder det inte att Birgit Nilsson är ett "pinsamt" val. Utifrån de kriterier som satts upp är Birgit Nilsson ett vettigt val.

Menar du att Jenny Lind på nuvarande femtilappen också var ett pinsamt val?

Inte när vi faktiskt har den största tenoren i världen att välja på.
Citera
2011-04-06, 16:18
Medlem
1TBs avatar
Dom glömde ju Thomas Dileva...
Citera
2011-04-06, 16:23
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag rasar! Ge oss Samson och Göran Vänster på 200lappen!
Citera
2011-04-06, 16:27
Medlem
Man ville ha olika landskap också, därför en del val. Sen saknar jag 10000-lappen, jag tycker att
Jokkmokks-Jocke och Norrland skulle ha den.
Citera
2011-04-06, 16:27
Medlem
Random-Walks avatar
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN va besviken jag blev på de nya motiven. Bara massa kulturpersonligheter (bortsett från hammarsköld). Va FAN hände med Sveriges historia? Det är klart att Astrid kan få vara med men va i helvete hände med Gustav Wasa, ALFRED NOBEL, Carl von linné osv. Nog för att vi bor i Sverige och att ingenting kan tas seriöst nu för tiden men det ska fan vara lite klass när det kommer till pengar. Så jävla typiskt att kultur ska gå före politik och framför allt vetenskap.

Sverige är det land som upptäckt flest grundämnen i världen. Vi har genererat många fina uppfinningar. Vi är märkbart framstående när det kommer till medicinsk forskning. Vi har en rik och spännande historia med stormaktstider, kungar som kommer och går och en storslagen gruv- och skogsindustri. KAN MAN INTE FÖRSÖKA FRAMHÄVA DETTA PÅ VÅRA SEDLAR OCH MYNT!? Får man inte vara stolt över vår historia? Jag tycker att de nya motiven är ett uppriktigt hån mot de kungligheter, vetenskapsmän OCH kulturarbetare som faktiskt förtjänar att få vara på våra sedlar och mynt.

Jag är jävligt arg men framför allt besviken...
Citera
2011-04-06, 16:28
Medlem
Mr.Maazes avatar
Så fruktansvärt onödigt att lägga ner tid och pengar på att göra nya sedlar när allting ändå håller på att digitaliseras.
Citera
2011-04-06, 16:29
Avslutad
Micke Persbrandt borde väl få sitt ansikte på femhundringen efter hans senaste kontroverser..
Citera
2011-04-06, 16:29
Medlem
Som Kerim Bey kommenterar i From russia with love: först var det gudar på pengarna, sedan kungar och nu dynga. Nästa gång har vi väl idol-vinnare på sedlarna. Tragiskt.
Citera
2011-04-06, 16:34
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Håller med några som har skrivit här att det saknas uppfinnare. Jag hade väldigt gärna sett Anders Celsius eller Nobel (om vi nu ska byta ut Linné).

Höll även tummarna på Oden/Tor för att representera lite historia.
Citera
2011-04-06, 16:35
Medlem
råsaelefants avatar
Är rent ut sagt förbannad på en del av valen, speciellt ett. Jag är inte speciellt insatt i Birgit Nilsson och hennes bravader men vad jag inte kan förstå är varför man väljer att sätta Birgit på 500-kronors sedeln.

Jag kan inte se någon vettig anledning till att Alfred Nobel inte ska få pryda vår 500-kronors sedel istället för Birgit Nilsson. Var dom nu tvungna att könsfördela valörerna så kunde dom väl ändå valt en mer betydelsefull person.
Citera
2011-04-06, 16:37
Medlem
Blev besviken
De tog t.ex inte med någon gammal kung alls. Har inte ens koll på vilka de är som valdes till de nya sedlarna. Jag blev iallafall glad att inte zlatan inte valdes till 200-lappen, det hade varit en symbol för ett mångkulturellt Sverige.

Myntserien blev jag också väldigt besviken på.
Citera
2011-04-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Blev besviken
De tog t.ex inte med någon gammal kung alls. Har inte ens koll på vilka de är som valdes till de nya sedlarna. Jag blev iallafall glad att inte zlatan inte valdes till 200-lappen, det hade varit en symbol för ett mångkulturellt Sverige.

Myntserien blev jag också väldigt besviken på.
Sverige har aldrig haft någon levande på sina pengar utom kungen, så glöm Zlatan och alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in