2011-04-06, 16:41
Medlem
Korvapanis avatar
Hur kan dom välja kultur som tema och inte ha med Dogge Doggelito på 1k lappen.
Citera
2011-04-06, 16:42
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Blev besviken
De tog t.ex inte med någon gammal kung alls. Har inte ens koll på vilka de är som valdes till de nya sedlarna. Jag blev iallafall glad att inte zlatan inte valdes till 200-lappen, det hade varit en symbol för ett mångkulturellt Sverige.

Myntserien blev jag också väldigt besviken på.
Då har det ett syfte. Att ovetande ynglingar faktiskt ska kunna lära sig något.

Bra val med andra ord!
Citera
2011-04-06, 16:44
Medlem
DylerTurdens avatar
Ja det var ju jävligt ologiska val. Att ens temat kultur kan framgå som ett godkänt tema för sedlars utseende är bortom mig, det finns väl knappt någon inom "kultursektorn" som har pengar förutom nerknarkade skådisar och artister.

Vad hände med stoltheten att vara svensk, lite stormaktskänsla skulle gärna kunnat återspeglats i vår valuta. Uppfinnare, påminnas om att vi faktiskt har bidragit med något istället för en jävla sjungande hagga.

Man blir bara hatisk av sådant här. Dö i eld.
Citera
2011-04-06, 16:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DylerTurden
Ja det var ju jävligt ologiska val. Att ens temat kultur kan framgå som ett godkänt tema för sedlars utseende är bortom mig, det finns väl knappt någon inom "kultursektorn" som har pengar förutom nerknarkade skådisar och artister.

Vad hände med stoltheten att vara svensk, lite stormaktskänsla skulle gärna kunnat återspeglats i vår valuta. Uppfinnare, påminnas om att vi faktiskt har bidragit med något istället för en jävla sjungande hagga.

Ingen av dom som valdes var ju fattiga, snarare tvärtom. Rika personer allihop.
Citera
2011-04-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Då har det ett syfte. Att ovetande ynglingar faktiskt ska kunna lära sig något.

Bra val med andra ord!
Jaha, och varför är det så viktigt att lära sig vem Dag Hammarskjöld är? Gustav Vasa känner alla till, tror inte lika många känner till Dag Hammarskjöld. Det är bra om folk känner igen personen på sedeln.
Citera
2011-04-06, 16:52
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Jaha, och varför är det så viktigt att lära sig vem Dag Hammarskjöld är? Gustav Vasa känner alla till, tror inte lika många känner till Dag Hammarskjöld. Det är bra om folk känner igen personen på sedeln.
Gustav Vasa känner dom flesta till, Vad han gjorde är det färre som vet.

Dag Hammarskjöld är en av sveriges internationellt mest kända personer. Vet du inte vem han är så kan du knappast ha fått fullständiga betyg i skolan.
Citera
2011-04-06, 16:52
Medlem
Rallans avatar
Hade personligen velat se vetenskapsmän som tema, problemet hade väll varit frånvaron av kvinnor samt den kunskapshandikappade medelsvensson.

1000 kronor - Alfred Nobel
500 - Carl Von Linné
200 - Anders Jonas Ångström
100 - Svante Arrhenius
50 - Jöns Jacob Berzelius
20 - Anders Celsius

Att man väljer att belysa en annan sida av svensk historia än just monarker ser jag bara som trevligt, åtminstone om de väljer att byta tema var tredje decennier eller så. Och kulturpersoner passar rätt så bra för hur Sverige vill "visa upp sig" för sig själva och för omvärlden - det mjuka folket.
Citera
2011-04-06, 16:57
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DylerTurden

Jag är väldigt stolt över att Sverige har fostrat duktiga kulturpersonlighet och har en vacker natur. Det tycker jag att ni andra också ska vara. Sverige har varit ett mycket framstående kulturland de senaste hundra åren och det tycker jag att vi ska stolta över.

Kallar man Birgit Nilsson för sjungande hagga tillhör man den okultiverade pöbeln.
Senast redigerad av mishima 2011-04-06 kl. 16:59.
Citera
2011-04-06, 16:58
Medlem
Vart kan man se resultaten, dvs. hur sedlarna ser ut, vilka som ska vara på dem och så vidare? Jag hittar inget varken på Expressen eller Aftonbladet.
Citera
2011-04-06, 16:59
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag spyr snart på PK-Sverige. Hur kan man ta Birgit Nilsson före Jussi Björling? Jussi har trots allt blivit framröstad till 1900-talets största opersångare internationellt.

Uppenbart är Birgit Nilsson inkvoterad, man slipper aldrig väntersidiotin

Och sen kan man fråga sig varför det bara är kulturpersonligheter förutom Dag Hammarsköld. Är vi inte längre en monarki? Har vi inte haft framgångsrika uppfinnare, företagsledare och vetenskapsmän.

Ja det finns en hel drös kulturpersonligheter som går före, om man nu absolut måste ha det som tema, men inte desto mindre är det uttalat enligt SvD att man ska försöka ha lika många kvinnor som män. Oerhört patetiskt naturligtvis när 95% av Sveriges historia är män.
Citera
2011-04-06, 17:00
Medlem
Handskaknings avatar
Äckligt! De nya sedlarna är historielösa och identitetsdödande. Samma tendens som alltid går igen: Mot det sämre, mot det identitetslösa. Vi har ingen rätt till ett förflutet, ingen rätt till rötter. F-n ta det nuvarande etablissemanget. Det är ett pack ryggradslösa kräk och folkförrädare.

Vart är kungarna och uppfinnarna? Detta fokus på 1900-talet och kulturpersonligheter är rent pinsamt. Tur åtminstone att historieintresset fortsätter gry ute bland folk, såsom illustrerat av tidningar som Världen Historia, bokklubbar som Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, datorspel såsom Total War-serien och diverse filmer likt Alexander. Men för första gången på mycket länge känner jag att den sista behandlingen som Mussolini råkade ut för har nu förtjänats av förrädarna i toppen.

Och för att påminna om det självklara:

SPARA MYNT OCH SEDLAR FRÅN DET NUVARANDE SORTIMENTET SÅ ATT NI KAN VISA ERA BARN OCH BARNBARN.

Det lär dröja ett tag innan helvetet brakar lös och vi kan återvinna landet.

Handskakning
Citera
2011-04-06, 17:02
Bannlyst
Detta är skandal!
Något måste göras innan det är för sent!
Ut med packet och in med KUNGAR och VETENSKAPSMÄN, med Gustav II Adolf på tusenlappen naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in