2011-04-06, 15:55
Medlem
1TBs avatar
Vet inte om det är nämnt i tråden innan men det har redan redovisats vem som kommer att hamna på sedlarna
Astrid på 20kr sedeln iaf
Citera
2011-04-06, 15:57
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Hyfsat bra tycker jag nog att det blev, men jag hade hellre sett en blandad uppsättning med kanske en kung, några vetenskapsmän, och några kulturpersoner.

Vad är det egentliga syftet med att det bara valdes kulturfolk? Någon som vet eller kanske kan komma med spekulationer?

Jag tror att det handlar om ett ställningstagande mot monarkmotiv. Om man inte ska välja några kungar, vad ska man då välja om man vill ha en enhetliget? Man kan väl tänka sig tre kategorier, antingen;
Vetenskapsmän / Uppfinnare/ Naturvetare
Kulturpersonligheter
Idrottspersonligheter

Den första går väl bort rätt snabbt bort, att uppbringa 6 stycken "Kända" vetenskapsnunor torde vara relativt svårt, Nobel skulle ju vara given. Det stod väl mellan kulturpersonligheter och idrottspersonligheter, det är nog lättare att hitta internationellt nu avlidna kända kultursvenskar under 1900-talet än idrottsutövare, förutom typ Ingemar Johansson. Folkligheten borde dock vara avsevärt större hos idrottsutövarna.

Det bästa vore ju såklart en blandning mellan vetenskapsmän, idrottsutövare och kulturpersonligheter.
Citera
2011-04-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debben
Vilken sedel hade ni velat bli modeller för? Hade man velat sätta trynet på 20-sedeln (antar att det är den mest förekommande sedeln) eller vara lite speciell och unik på 1000-lappen?

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=23838

Enkel huvudräkning ger att femhundringen måste vara den vanligaste sedeln i cirkulation, eftersom totalvärdet i cirkulation är mindre än 1/25 (20kr) resp 1/5 (100kr) jämfört med 500kr-sedelns 58 miljarder kr. Huruvida den är mest förekommande är svårt att svara på, ev. så cirkulerar väl 20- och 100-lappar mycket mer än femhundringar som ligger i bankvalv och kassalådor.
Senast redigerad av Tjaeng 2011-04-06 kl. 16:01.
Citera
2011-04-06, 16:02
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damparne
Blir förbannad när jag läser att inga kungligheter får plats! Vad är det för fel att fumhundra- och tusenlappen reserveras till kungligheter?

Och f*n heller att svenska folket ska få rösta! Då skulle väl farmen-Sebastian, Zlattis, Lisbeth Salander och Björn Gustavsson hyllats! Nä vi har för stor begåvningsreserv i det här landet

Kunde inte sagt det bättre. Tack och lov för att detta är något som riksbanken sköter på egen hand. Birgit är inget jag som svensk känner samhörighet. Tycker faktiskt att det var ett dåligt val.
Senast redigerad av debben 2011-04-06 kl. 16:07.
Citera
2011-04-06, 16:04
Medlem
Opilus5500s avatar
Jag hade gärna sett August strindberg på 50 kronors sedlarna =)
Citera
2011-04-06, 16:05
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Huruvida den är mest förekommande är svårt att svara på, ev. så cirkulerar väl 20- och 100-lappar mycket mer än femhundringar som ligger i bankvalv och kassalådor.

Ja, det var vad jag tänkte mig. Med tanke på lägre värdet används lapparna flitigt för växel och komplement.
Citera
2011-04-06, 16:05
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
För att kungar, politiker och företagsledare/industrialister är för kontroversiella, vetenskapen innehåller för få kända kvinnor, och akademiker för obskyra (och de som inte är det, typ Gunnar Myrdal, kontroversiella på annat vis). De ville väl helt enkelt ha ett enhetligt tema för hela sedelserien, vilket är hyfsat vettigt i mina öron.
Men man skulle ju fortfarande kunna ta några av våra största vetenskapsmän, och sedan väga upp det med några stora kvinnliga kulturpersonligheter eller något liknande. Det känns som fler hade blivit nöjda om man blandat lite.

Citat:
Att de däremot begränsat sig till 1900-talet förstår jag ej. Ingen Bellman, Ingen Johan Helmich Roman, Cajsa Warg, Anders Zorn, Alexander Roslin, Tobias Sergel, Esaias Tegnér...
Här är jag helt med dig.
Citera
2011-04-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Många vill att socialdemokraten Astrid Lindgren skall pryda en sedel. Och så blir det nog om inte bråket med Saltkråkan AB sätter stopp. Saltkråkan uppges ju ha krävt royalty för de seriefigurer som skulle finnas på en av sedlarna.

Men varför inte lägga Astrid Lindgren åt sidan och istället låta landets mest framgångsrika barnboksförfattare ta hennes plats. Det är Elsa Beskow som vid förra sekelskiftet sålde långt fler böcker än Astrid Lindgren någonsin kommer att göra. Beskow var faktist en av världens största barnboksförfattare. Det är det nog få som känner till idag. Och därför borde hon hedras med en sedel.

Vilka personer bör finnas på sedlarna? Att återgå till att bara ha kungar vore väl en ganska bra idé? Karl XII i rök och eld? Gustaf Adolf den store på sin häst Streiff? Feministerna rasar säkert, men det är svårt att få dem nöjda ändå - såvida vi inte bara skall ha vänsterorienterade feminister på sedlarna...

http://di.se/Artiklar/2011/4/5/232175/Astrid-Lindgren-kan-pryda-tjugan/?sr=6&tr=286719&rlt=1
Varför ska vi alltid lägga tråkiga gubbar och tanter på våra sedlar?
Upp med Ica-Jerry eller Zlatan istället!!
Citera
2011-04-06, 16:10
Medlem
Exonis avatar
Jag hade velat se Jimmie Åkesson på den nya 200 lappen
Citera
2011-04-06, 16:10
Medlem
Amors avatar
Jag spyr snart på PK-Sverige. Hur kan man ta Birgit Nilsson före Jussi Björling? Jussi har trots allt blivit framröstad till 1900-talets största opersångare internationellt.

Uppenbart är Birgit Nilsson inkvoterad, man slipper aldrig väntersidiotin

Och sen kan man fråga sig varför det bara är kulturpersonligheter förutom Dag Hammarsköld. Är vi inte längre en monarki? Har vi inte haft framgångsrika uppfinnare, företagsledare och vetenskapsmän.
Citera
2011-04-06, 16:13
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag spyr snart på PK-Sverige. Hur kan man ta Birgit Nilsson före Jussi Björling? Jussi har trots allt blivit framröstad till 1900-talets största opersångare internationellt.

Uppenbart är Birgit Nilsson inkvoterad, man slipper aldrig väntersidiotin

Och sen kan man fråga sig varför det bara är kulturpersonligheter förutom Dag Hammarsköld. Är vi inte längre en monarki? Har vi inte haft framgångsrika uppfinnare, företagsledare och vetenskapsmän.
Nu räknas ju Birgit Nilsson som top 3 av alla sopraner under 1900-talet, så där är det ju hugget som stucket. Och Jussi kanske inte alls hade satts på pedistal om han hade levat längre.

Man hade ju kunnat ha svenska uppfinningar.

1000 kr - Skiftnyckeln
500 kr - Kullager
200 kr - Polhemsknuten
100 kr - Propellern
50 kr - Mjölkpaket
20 kr- spolbar toalett. Mest för att poängtera att 20 kr är skitlite pengar.
Senast redigerad av Kingen_king 2011-04-06 kl. 16:17.
Citera
2011-04-06, 16:16
Bannlyst
Förbannade jävla skit! Massor av kulturpersonligheter som nyligen levde, dessutom var man tvungen och ta varannan kvinna förstås! Och inte nog med det, man ska ha några jävla monopolsedlar precis som den förbannade Euron!

1000 kronor - Gustav Vasa
500 - Karl XII
200 - Carl Von Linné
100 - Alfred Nobel
50 - Per Albin Hansson
20 - August Strindberg

Satans, jävla idioter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto