2011-04-06, 18:48
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Varför i alla glödheta pizzaugnar tar man Birgitt Nilsson på en sedel när man skulle kunnat ta Zarah Leander istälet?

Haha. Är det verkligen lönt att fråga? Hon var poppis bland nazister. Det hade blivit ramaskri hos moralmissbrukarna i landet.
Citera
2011-04-06, 18:48
Bannlyst
Va faan då , jag som ville vara med på 1000-lappen !
Citera
2011-04-06, 18:49
Medlem
Bronx1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Kanske att man hade kunnat samla kulturpersonligheterna Ingmar Bergman, Greta Garbro, Birgit Nilsson och Astrid Lindgren på en och samma sedel och där även inkluderat Jussi Björling och Bellman en sedel har ju två sidor.

Likadant hade man kunnat göra med sportpersonligheter. In med J-O Waldner, Stenmark, Ingo, Björn Borg och Sixten Jernberg. Oj så snäv könsfördelningen blev, tokigt!!!
Citera
2011-04-06, 18:49
Medlem
Eddie Meduza
Citera
2011-04-06, 18:50
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Varför i alla glödheta pizzaugnar tar man Birgitt Nilsson på en sedel när man skulle kunnat ta Zarah Leander istälet?

Ja du, om vi bortser från att Birgitt Nilsson är en betydligt mer framstående och internationellt respekterad sångerska så har vi ju det här med nazistkopplingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shittybag
Gustav Vasa, Linné och Nobel borde vara givna på våra sedlar
Håller fullständigt med! De nya sedlarna är katastrof. Varför ska vi ha kulturmuppar från 1900-talet på våra sedlar? Skulle det inte vara bättre att ha Sveriges främsta forskare och konungar på vår valuta?
De ansvariga för denna styggelse borde omedelbart avsättas (gärna skjutas) för sina efterblivna idéer.
Citera
Medlem
Jag har absolut inget emot att ha Hammarskjöld i min plånbok, men det är väl inte riktigt svensk kulturhistoria som den mannen blir ihågkommen för?

Jag vet inte om jag är helt överens med valet av tema och vissa av de personer som får pryda sedlarna. Skulle nog vilja se lite mer variation, vissa kulturpersonligheter, några vetenskapsmän och andra personer som betytt mycket för svensk historia. Däremot gillar jag förnyelse och har inget emot att hela skaran sedlar byts ut.

Är det för övrigt inte väldigt otaktiskt att sätta Astrid på 20kr-sedeln? Hon var ju den mest givna personen, men Riksbanken har ju redan förberett för att göra ett 20kr-mynt och därmed kommer hon om inte allt för länge vara den första att ryka. 50-lappen hade varit bättre, då hade hon suttit säkert lite längre Det hade dessutom inneburit att Birgit fått vara värd 1000 kr och man sluppit se henne allt för ofta....
Citera
2011-04-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Sinnessjukt. Har lyckats bortse ifrån all svensk historia fram till 1900-talet. Det borde vara en dröm för PK-packet. Förmodligen kommer man inte ens ha med tre kronor eller statsvapnet.

Går du in på Riksbankens hemsida och läser i utredningen så ser du att det står uttryckligen att varje sedel ska ha lilla riksvapnet.

Annars så känns det genomarbetat och konsekvent, sånt gillar jag. Fast temat på personerna kunde väl varit lite mindre ytligt.

Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Är det för övrigt inte väldigt otaktiskt att sätta Astrid på 20kr-sedeln?

Riksbanken sätter henne på tjugan eftersom hon har varit det mest efterfrågade motivet (lägre valör = högre status, tänk George Washington på $1-sedeln) och för att barn antas komma i kontakt med den oftast (sällan kidsen får femhundra i veckopeng). Allt finns att läsa på riksbankens hemsida.
Senast redigerad av ruzlerta 2011-04-06 kl. 18:55.
Citera
2011-04-06, 18:54
Medlem
Det som förvånar mig är att ingen av nedanstående är med.
Anders Celcius(Temperaturskalan)
John Ericsson(Propellern)
Gustav II Adolf(En av europas mest framgångsrika krigare.)
Alfred Nobel(Dynamiten och nobelpriset)
Rune Elmqvist(Peacemaker)
Gustaf Dalén(Automatiska fyren och AGA)

Vem bryr sig om Greta Garbo eller Evert Taube? Hellre Bellman än Taube.
De enda som är värda sina platser på de nya sedlarna är Astrid Lindgren och Dag Hammarskjöld.
Citera
2011-04-06, 18:56
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
Jag har absolut inget emot att ha Hammarskjöld i min plånbok, men det är väl inte riktigt svensk kulturhistoria som den mannen blir ihågkommen för?

Jag vet inte om jag är helt överens med valet av tema och vissa av de personer som får pryda sedlarna. Skulle nog vilja se lite mer variation, vissa kulturpersonligheter, några vetenskapsmän och andra personer som betytt mycket för svensk historia. Däremot gillar jag förnyelse och har inget emot att hela skaran sedlar byts ut.

Är det för övrigt inte väldigt otaktiskt att sätta Astrid på 20kr-sedeln? Hon var ju den mest givna personen, men Riksbanken har ju redan förberett för att göra ett 20kr-mynt och därmed kommer hon om inte allt för länge vara den första att ryka. 50-lappen hade varit bättre, då hade hon suttit säkert lite längre Det hade dessutom inneburit att Birgit fått vara värd 1000 kr och man sluppit se henne allt för ofta....

Nej, Riksbanken har beslutat att det inte blir ett 20-kronorsmynt.
Citera
2011-04-06, 18:56
Medlem
Handskaknings avatar
För att ge en parallell som borde gå hem hos historieintresserade: Detta är jämförbart med att en potentiell assyrisk stat hade valt att fylla samtliga sedlar med 1900-talsförfattare och kyrkoskrivare, och fullständigt ignorerat krigarkungar av Nebuchadnezzars slag, eller modernare nationalister. Inte särskilt lyckat. Eller som att romarriket på sin tid (ifall vi tänker oss att de hade sedelpressar) skulle ha skippat kejsare och härförare, och istället fyllt varenda sedel med filosofer och advokater.
Citat:
Ursprungligen postat av 1-2-3-4-5
Va faan då , jag som ville vara med på 1000-lappen !
Flashback i sitt esse.

Handskakning
Citera
2011-04-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Random-Walk
Eller varför inte ha Karl XII:s likfärd på baksidan? Ett känt och passande konstverk.
G Cederström - Likfärden

Visst det är ett känt och mycket mäktigt konstverk men det visar en slagen(död) man, man vill ju visa upp det bästa.

Hade även som de skrev i SvD sett Ingo på en sedel, Sveriges största idrottstriumf genom alla tider.

Varför inte ta någon regent från varje ätt som suttit på Sveriges tron sedan 1523?

Förhoppningsvis blir det bättre nästa gång vi ska göra om sedlarna och då vill jag inte att det skall vara en svensk valuta utan en gemensam för den Nordiska Republiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in