2011-04-06, 13:53
Medlem
Imperativs avatar
Helt rätt med Bergman på tvåhundringen, även om karln vänder sig i graven.

Astrid Lindgren är ett skämt, men å andra sidan är gemene svensk för dum för att läsa annat än barnböcker, deckare och annat på samma nivå. Vi lever i en demokrati liksom, klart sedlarna i någon mån skall spegla folkets lynne.

Birgit Nilsson... en fin kvinna. Kunde varit värre.

I övrigt ljumma val.
Citera
2011-04-06, 13:55
Bannlyst
Ja det råder inga tvivel om att de nya sedlarna är en skandal.

Hur fan kan man rata Linne och Gustav Vasa för bögen Dag och flatan Birgit Nilsson inte en jävel bryr sig om. Och taube, vad är det for någon jävla pajas? Kom igen liksom

Nej, skandal är vad det är! Fy fan..!! Jag spyr!
Citera
2011-04-06, 13:57
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Man kan ju onekligen tycka att Strindberg, Fröding, Carl Larsson o.s.v. rimligtvis borde ligga hästlängder före, om man nu absolut måste hugga någon kulturell person. Men det var väl viktigt att få in kvinnor får man väl misstänka. Man kan ju i så fall tycka att Marie Curie kunde varit lämpligt som fått två Nobelpris, men hon är ju inte kulturell så det sket sig ju.

Att vi inte har en invandrare, handikappad och HBT-person också är jag egentligen mest förvånad över.
Marie Curie är ju inte svensk så vad skulle hon göra på svenska sedlar?

Greta Garbo levde ju ihop med en kvinna och vi har ju haft Selma på lapparna länge nu, så HBT.biten borde vara uppfyllda.
Citera
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Där har du en poäng. Strindberg, Stenhammar, Zorn, Lagerlöf och Peterson-Berger kunde ju bli tema som 1900-talsval då. Fast då är det ju bara 20% kvinnor.... Du kan väl föreställa dig kvällstidningarnas rubriker.

Jo jag vet. Man får väl vara glad så länge det inte är en tv-sänd gala och Linda Rosing vinner. Även om jag starkt misstänker att det är vad som kommer ske nästa gång man ska byta sedlar.

Och varför ska man ha något tema, varför inte bara ta de som är mest lämpade. Linné på hundringen, Vasa på tusingen. Gustav II Adolf på femhundringen. Nobel, Strindberg, Birger Jarl eller något i den stilen på tvåhundringen. Någon av vetenskapsmännen på 50-lappen och så kan jag köpa att Astrid till pöbelns stora glädje hamnar på tjugan.
Citera
Medlem
Analysers avatar
En annat perspektiv på de nya sedlarna är att Riksbanken har strävat efter att finna personer som är internationellt gångbara, förutom Evert Taube stämmer det väldigt bra.
Strindberg, Zorn, Fröding, C Larsson osv försvinner rätt snabbt om man mäter utifrån dessa parametrar.
Citera
2011-04-06, 13:58
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronx1979
De har gått ut med att det skulle vara 50/50 män och kvinnor. Alltså blev Jussi Björling bortkvoterad till förmån för Birgit Nilsson.
Aha, kvotering... Björling, Peterson-Berger, Ferlin, Dan Andersson...

Men visst, om kriteriet skall vara "internationellt känd" så är listan inte lång..

Svenska storheter på svenska sedlar!
Citera
2011-04-06, 13:59
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Jo jag vet. Man får väl vara glad så länge det inte är en tv-sänd gala och Linda Rosing vinner. Även om jag starkt misstänker att det är vad som kommer ske nästa gång man ska byta sedlar.

Och varför ska man ha något tema, varför inte bara ta de som är mest lämpade. Linné på hundringen, Vasa på tusingen. Gustav II Adolf på femhundringen. Nobel, Strindberg, Birger Jarl eller något i den stilen på tvåhundringen. Någon av vetenskapsmännen på 50-lappen och så kan jag köpa att Astrid till pöbelns stora glädje hamnar på tjugan.

Och vad ska Marie Curie, född i Polen och verksam i Frankrike göra på våra sedlar?
Citera
2011-04-06, 14:00
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser
En annat perspektiv på de nya sedlarna är att Riksbanken har strävat efter att finna personer som är internationellt gångbara, förutom Evert Taube stämmer det väldigt bra.
Strindberg, Zorn, Fröding, C Larsson osv försvinner rätt snabbt om man mäter utifrån dessa parametrar.
Carl Larsson var en firad konstnär i stora delar av världen under sin levnad. Hans böcker sålde mer utomlands än i Sverige och i Japan betraktades han som en superstjärna där hans böcker sågs som en självklarhet i varje hem med självaktning.
Citera
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analyser

Jag hade alla gånger föredragit Strindberg istället för Taube. Sedan är Strindberg absolut mer internationellt gångbar än Taube, särskilt bland lite mer bildade människor...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Aha, kvotering... Björling, Peterson-Berger, Ferlin, Dan Andersson...

Men visst, om kriteriet skall vara "internationellt känd" så är listan inte lång..

Svenska storheter på svenska sedlar!

Björling och Nilsson är stora namn inom operavärlden. Men frågan är om inte Jussie trots altt bräcker Nilsson? Enligt en någorlunda enig expertis så är ju Jussie Björling fortfarande den i särklass störste tenoren genom tiderna. Dessutom var Björling något så oerhört folklig, så visst är det förvånande att man ratar just honom.
Citera
2011-04-06, 14:01
Medlem
CraigChrists avatar
Hade gärna sett att dom valt Ingrid Bergman före Greta Garbo. Båda är enormt framgångsrika skådespelerskor men i min bok står Ingrid högre i rang... Hade kanske blivit för mycket med två Bergmans...

Kan ju leda till komplikationer om man är skyldig någon en Bergman men betalar tillbaka med en Bergman...
Citera
2011-04-06, 14:02
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Jag hade alla gånger föredragit Strindberg istället för Taube. Sedan är Strindberg absolut mer internationellt gångbar än Taube, särskilt bland lite mer bildade människor...

Varför tar man inte Alfred Nobel då om man vill ha någon som är internationellt gångbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in