2011-04-05, 13:20
Medlem
Många vill att socialdemokraten Astrid Lindgren skall pryda en sedel. Och så blir det nog om inte bråket med Saltkråkan AB sätter stopp. Saltkråkan uppges ju ha krävt royalty för de seriefigurer som skulle finnas på en av sedlarna.

Men varför inte lägga Astrid Lindgren åt sidan och istället låta landets mest framgångsrika barnboksförfattare ta hennes plats. Det är Elsa Beskow som vid förra sekelskiftet sålde långt fler böcker än Astrid Lindgren någonsin kommer att göra. Beskow var faktist en av världens största barnboksförfattare. Det är det nog få som känner till idag. Och därför borde hon hedras med en sedel.

Vilka personer bör finnas på sedlarna? Att återgå till att bara ha kungar vore väl en ganska bra idé? Karl XII i rök och eld? Gustaf Adolf den store på sin häst Streiff? Feministerna rasar säkert, men det är svårt att få dem nöjda ändå - såvida vi inte bara skall ha vänsterorienterade feminister på sedlarna...

http://di.se/Artiklar/2011/4/5/232175/Astrid-Lindgren-kan-pryda-tjugan/?sr=6&tr=286719&rlt=1
Senast redigerad av Tomteboda 2011-04-05 kl. 13:26.
Citera
2011-04-05, 13:28
Medlem
Tror inte vi nöjer oss innan vi har Astrid Lindgren på en sedel. Hon ska hyllas i tid och otid.
Citera
2011-04-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspotter
Tror inte vi nöjer oss innan vi har Astrid Lindgren på en sedel. Hon ska hyllas i tid och otid.

Fast känner dagens barn till Astrid Lindgren? Jag var själv i en bokhandel häromdagen och döm av min förvåning så var det svårt att hitta någon av Lindgrens böcker. Det är väl lite för många negerkungar och blekansikten för att dagispersonalen skall känna sig helt komfortabel?
Citera
2011-04-05, 13:34
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Jo visst. Ta en "okänd" författare av barnböcker som ingen i folkmun vet vem är, i stället för en Landsikon som har eget sjukhus, mer känd i och utanför Sverige o.s.v.

Allting handlar inte om försäljningssiffror.

Anders Celsius tycker jag är en rimlig kandidat.
Citera
2011-04-05, 13:46
Medlem
Peter Forsberg helt klart haha
Citera
2011-04-05, 13:58
Medlem
Dr.Spins avatar
Mina osannolika önskningar:
* August Strindberg. Tidig kämpe för kvinnans rösträtt och fenomenal författare samt samhällskritiker.
* Nils Dacke. Upprorsmakare och folkkämpe som stod upp mot Gustav Wasa.
* Ingvar Kamprad (på 20 eller 50-lappen). Har ju från i princip ingenting skapat ett gigantiskt imperium och placerat Sverige på världskartan. Han har även gett oss miljard efter miljard i skattepengar.
* Håkan Lans. Uppfinnare av bl.a. datormusen, STDMA (protokoll för positionering och ligger till grund för AIS och GPS) och färgskärmen. (Dvs Sveriges i modern tid viktigaste uppfinnare, även Hr Celsius är en bra kandidat)

Önskningar som kan gå igenom.
* Gustav II Adolf. Starten på stormaktstiden.
* Alfred Nobel.
* Drottning Kristina. Slöt ändligen fred 1648 och förhandlade till sig ett större Sverige.
Citera
2011-04-05, 14:04
Medlem
Imperativs avatar
Elsa Beskow vore givetvis bättre, om det nu skall vara en kärring. Annars har jag alltid föredragit Tove Jansson. En sedel i samma estetiska tradition som "Vad hände sen?" eller "Vem skall trösta Knyttet?" vore alldeles fantastiskt... kanske mer passande i Finland, dock.

Jag vill se August Strindberg, från Infernoperioden, med sin jävla kalufs och sina alkemiska formler, helst med en "elektricitetsapparat" i bakgrunden och en flaska Absint, stirrande från sedeln med en paranoid blick.

Eller Pär Lagerkvist ackompanjerad av en ondsint liten dvärg (man måste stirra ordentligt och utforska sedeln för att få syn på dvärgen, så att det blir kusligt).

Annars Dan Andersson, med sina romantiska skogshuggarögon, eller Hjalmar Söderberg.

Men förmodligen blir det Astrid Lindgren.
Citera
2011-04-05, 14:06
Medlem
sprithitlers avatar
Svaret är redan klart, det blir Tiina Rosenberg, Eva lundgren och Gudrun Schyman.
Citera
2011-04-05, 14:09
Medlem
Moffegrevs avatar
Varför inte någon av våra nya svenskar?

Mehdi Ghezali?
Taimour Abdulwahab?
Flyktingbarnet Ahmed?
Kaninmannen?
Smygaren?
Elin Krantz mördare?
Mihalijo Mihailovic?

Själv lägger jag nog min röst på kaninmannen.
Citera
2011-04-05, 15:13
Medlem
Anders Celsius

Ingvar Kamprad

Ivar Kreuger
Citera
2011-04-05, 15:13
Medlem
Varför måste man ha en känd människa på sedlarna?
Senast redigerad av Valpen_ 2011-04-05 kl. 15:17.
Citera
2011-04-05, 15:22
Bannlyst
Tror det skulle bli ett jävla liv om det hade blivit Kamprad, med tanke på all skit han fick ta i uppdrag granskning eller vad det var. Just därför är det honom jag vill ha där, även om det knappast kommer hända
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in