2024-02-14, 19:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad tror ni straffet blir för dessa personer?

En 57-årig man, troligen tidigare ostraffad, åtalas för narkotikabrott. Även hans dotter och dennes kompis är åtalade för samma brott. Tjejerna är 25 - 30 år gamla, jag tror att även de är tidigare ostraffade.

I huset där samtliga var bosatta hittade polisen ca 4,5 kg torkade cannabisplantor och ett antal krukor med levande plantor. Det fanns även ett odlingstält i källaren med odlingsbelysning och fläktar. Såvitt jag vet fanns inga plantor i tältet. Vissa av krukorna med plantor fanns i det rum som dottern och hennes ettårige son använde som sovrum.

Några tankar om vilka straff som kan bli aktuella?

Till saken hör att mannens psykiska tillstånd inte verkar helt OK. Jag antar att man gör en medicinsk undersökning av detta innan straffet fastställs?
Lägst fängelse i 1år tror jag minst ägaren,mannen , får räkna med. En vän åkte ostraffad på likande o fick 1,5 år.
Citera
2024-02-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUNDERKUR
Nyligen klar med frivården. Har fortfarande domen skyddstillsyn i 2 år till.

Bruk av benzo, cannabis, oxy och 3-CMC.
Ksk hade på mig 0.5 g 3-CMC. Tror jag had e1 oxy på mig också.

Garanterat fängelse? Hur länge? Kommer jag behöva gå på jobbiga frivårdsmöten igen?
Kan ha haft nån benzo på mig också.
Blir de finkan och hur länge. Ska på studentresan i slutet av maj och vill hinna ta studenten. Hur ska jag göra kommer jag få göra det?
Citera
2024-02-17, 05:40
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hypotetiskt: Vad får man för straff om man heilar offentligt?

Det beror väl på om någon tar illa vid sig..

Den så kallade romerska hälsningen kan falla inom ramen för "hets mot folkgrupp", men det är lite luddigt. Folk har blivit både friade och fällda.

Ringa brott ger penningböter, grovt kan ge upp till 4 år. Skulle gissa att lite armsträckande anses som ringa, och med böter som påföljd. Allt beror på omständigheterna.
Citera
2024-02-18, 17:23
Medlem
Kadodis avatar
Säg att man blir tagen av polisen för innehav av 1400 mg metadon, ingen försäljning har begåtts och det finns inget i utredningen som styrker försäljning.

Vad tror ni?
Citera
2024-02-20, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammaMu124
Hej,

Jag är misstänkt för grovt bidragsbrott alternativt grovt bedrägeri. Det gäller ett 7-siffrigt belopp. Polisen har hållit ett förhör med mig. Jag förnekar brott och jag anser att jag inte haft något uppsåt att begå brott eftersom jag själv blivit vilseledd.

Om jag nu ändå skulle dömmas, vad kan påföljden bli? Och vad händer härnäst? Jag är inte frihetsberövad nu och har heller aldrig varit, men utredningen är i "slutskedet". Om åklagaren väcker åtal, blir jag då frihetsberövad? Hur går det till i så fall? Jag har ordnade förhållanden, små barn, inte så mycket tillgångar men en "vanlig" månadslön. Jag är inte dömd sedan tidigare och jag har inget missbruk eller så.

Tack på förhand.

Hur har det gått ?
Citera
2024-02-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaoberg
Hur har det gått ?

Jag fick ett besked om att förundersökningen lades ned mot mig, eller att det avskrevs eller vad det nu stod. Så det var en lättnad, särskilt eftersom jag aldrig riktigt förstod exakt vad det var som jag skulle ha gjort. Fick lite sänkt förtroende för våra myndigheter i samband med detta men har fått höra sen att det kanske var på rutin som man gjorde som man gjorde. Vet inte om det stämmer.
Citera
2024-02-20, 22:19
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Säg att man blir tagen av polisen för innehav av 1400 mg metadon, ingen försäljning har begåtts och det finns inget i utredningen som styrker försäljning.

Vad tror ni?

Bortsett från mängden menar du?

Anses det vara styrkt att syftet varit att sälja lär det bli ca 6 månaders fängelse, annars ca 3 månaders fängelse.
Citera
2024-02-20, 23:36
Medlem
Jag är misstänkt för penningstvättbrott vid 2 olika tillfällen;
Ena var ca 4000
Andra 80.000+

Var inte ens medveten om första tillfället men det tror ju ändå ingen på, andra tillfället var det ett ex som hade full kontroll på min mobil och konton.. jag valde ändå att inte svara på de flesta frågor på förhöret. Fick höra nyligen att förundersökningen är klar och att snart borde höra något ang åtal. (För 2 månader sedan)
Min advokat säger inte så mycket, vad tror ni det kan bli för straff? Har ingen koll på sånt här.. (jag är en kvinna)

Är dömd för misshandel 2012 (jag var 16 år) vet inte om de går på så gamla domar..
Citera
2024-02-22, 14:10
Medlem
Insåg att det kanske gör sig bättre som en egen tråd eftersom det inte är VILKET straff utan OM.
Senast redigerad av Bastukramare 2024-02-22 kl. 14:44. Anledning: Insåg att det kanske gör sig bättre som en egen tråd eftersom det inte är VILKET straff utan OM.
Citera
2024-02-22, 21:14
Medlem
Alan Aldas avatar
Råkade ut för en taxichaffis som valde att köra åt fel håll.

När jag vaknade till så märker jag att vi är på väg ut i ingenstans. Jag tror att det handlar om att han ska blåsa mig=misshandel och tömma mina kort.

Som jag minns det så fortsätter han bara att köra och taxametern tickar på och står på belopp som ligger långt över det jag brukar betala för resan hem. Det blev tjafs när jag upptäckte vad som hände och jag grabbade tag i hans jacka för att få honom att fatta att han skulle stanna/vända.

Sedan så ringde jag själv 112.

Vi väntar på förhör (x månader), och jag undrar över vilken sorts straff ni tror att jag kan komma att få?

Grov misshandel och olaga hot står på matsedeln.
Citera
2024-02-22, 23:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
Råkade ut för en taxichaffis som valde att köra åt fel håll.

När jag vaknade till så märker jag att vi är på väg ut i ingenstans. Jag tror att det handlar om att han ska blåsa mig=misshandel och tömma mina kort.

Som jag minns det så fortsätter han bara att köra och taxametern tickar på och står på belopp som ligger långt över det jag brukar betala för resan hem. Det blev tjafs när jag upptäckte vad som hände och jag grabbade tag i hans jacka för att få honom att fatta att han skulle stanna/vända.

Sedan så ringde jag själv 112.

Vi väntar på förhör (x månader), och jag undrar över vilken sorts straff ni tror att jag kan komma att få?

Grov misshandel och olaga hot står på matsedeln.
Vad bestod misshandeln av? Du skriver att du "grabbade tag i hans jacka," men det måste till lite mer för att det ska bli grov misshandel.
Citera
2024-02-24, 12:25
Straff för 2 gram ketamin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in