Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-29, 18:21
Medlem
Rättegång på G angående olaga hot (hade hotat av skära halsen av denne) samt ofredande (tryckt upp denna mot en vägg). Var påverkad av alkohol och minns ingenting och det är vad jag sagt, att jag inte minns. Har nekat till brott. Från anmälan till rättegång har det tagit 14 månader om det spelar in?

Tidigare straffad för försök till ringa narkotikabrott.
Citera
2025-10-02, 17:30
Medlem
GerardDepardieus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnugget
Rättegång på G angående olaga hot (hade hotat av skära halsen av denne) samt ofredande (tryckt upp denna mot en vägg). Var påverkad av alkohol och minns ingenting och det är vad jag sagt, att jag inte minns. Har nekat till brott. Från anmälan till rättegång har det tagit 14 månader om det spelar in?

Tidigare straffad för försök till ringa narkotikabrott.

Din tidigare dom, amnesi pga berusning och den relativt långa tiden fram till rättegång. kommer inte påverka påföljden. .

Olaga hot har som högst 1år fängelse i straffskalan, men det kommer du inte få.

Då det är första gången du döms för ett brott av denna kategorin har jag mycket svårt att se att du skulle få en frihetsberövande påföljd . Även med ett ofredande( i regel bötesstraff som påföljd) också i åtalet.

Jag skulle gissa på en villkorlig dom med eventuella skadestånd .

En regel man kan gå efter är att om du blir kallad på personutredning hos frivården så ökar risken för en påföljd som är strängare än böter .

Oavsett, jag är en lekman så tag mina ord med en nypa salt. Har dock erfarenhet av att vara tilltalad i rättegång flertalet gånger.

Men jag skulle inte oroa mig nämnvärt, dina brott är relativt ”lindriga” i det stora hela.

Sen är det ju alltid surt att betala dyra skadestånd, ibland kan det kännas som det värsta i hela processen.

Lycka till på rättegången .

MVH Gerard
Citera
2025-10-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tja, fälls du o är ostraffad sedan tidigare skulle jag gissa ca 6 månaders fängelse med tanke på mängden. Lycka till.

Om jag förstod snuten rätt var det mer 10-15g det gällde. Men de verkade inte så intresserade och höll sig till rutinfrågor.

Låter rätt sjukt att de skulle dra till med 6 månader på kåken för eget bruk, men Sverige är löjligt anti tjack av någon anledning utifrån straffskalan sett. Men det är petitesser egentligen för hela skiten är rubbad så in i. I lagomland skall man lida halvår vinter full på den värsta jävla drogen eller så får man samla på sig mer åsikter om vädret för de kan man inte få för många av ..!
Citera
2025-10-08, 23:31
Medlem
Misstänkt för grovt dopingbrott ungefär 105000 enheter dem har inte hittat någon större försäljning utan bara några gamla enstaka meddelanden. Är ostraffad, haft dock ett lite spelberoende som gett mig lite skulder men som går att lösa, det var dock min "ursäkt" i förhör till varför jag hade dessa mängder. Jobbar på kontor och har stabil familje bakgrund. Vad riskerar jag? Satt häktad med fulla restriktioner i 2 månader också men blev nyligen släppt. Dem hittade det av en slump, var ingen insats utan dem gjorde en husrannsakan på grund av en vän som torskade med lite narkotika och han hade nyckel till lägenheten..

Kan tilläggas att dem inte har dragit av säkerhetsavdraget så vet inte om de blir grovt eller normalgraden. Vet också att domstolar dömer på olika sätt, på vissa håll är det över 50000 enheter grovt vid andra över 100000 enheter grovt. Dem räknade dock också ozempic, bpc-157 som är läkemedelklassat som doping vilket borde dra av enheterna ännu mer.

Riskerar jag fängelse? Om ja får 6 månader och redan suttit två månader, samt efter 1/3 avdrag blir det 2 månader kvar att sitta, ja borde då väl få fotboja?
Senast redigerad av Xmusk 2025-10-09 kl. 00:10.
Citera
2025-10-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GerardDepardieu
Din tidigare dom, amnesi pga berusning och den relativt långa tiden fram till rättegång. kommer inte påverka påföljden. .

Då det är första gången du döms för ett brott av denna kategorin har jag mycket svårt att se att du skulle få en frihetsberövande påföljd . Även med ett ofredande( i regel bötesstraff som påföljd) också i åtalet.

En regel man kan gå efter är att om du blir kallad på personutredning hos frivården så ökar risken för en påföljd som är strängare än böter .

Oavsett, jag är en lekman så tag mina ord med en nypa salt. Har dock erfarenhet av att vara tilltalad i rättegång flertalet gånger.

Men jag skulle inte oroa mig nämnvärt, dina brott är relativt ”lindriga” i det stora hela.

Sen är det ju alltid surt att betala dyra skadestånd, ibland kan det kännas som det värsta i hela processen.

MVH Gerard
Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2025-10-18, 18:38
Medlem
Olaga förföljelse, alt 7 ofredande + 3 sexuellt ofredande mot barn, 1 försök till sexuellt posering av barn, olika BO men samma rättegång, dömd för ofredande + ringa överträdelse av kontaktförbud innan
Citera
2025-10-30, 12:26
Medlem
Citat:

MVH Gerard
Är nu "förenklat delgiven" om rättegång. Åklagaren droppade ofredande.

Jag kommer typ säga i rättegång "att OM detta har hänt så är det inget jag menade och sa bara i affekt, samt är mycket ångerfull".

Allt detta är sant, och bör vara till min fördel?
Citera
2025-11-02, 17:47
Medlem
GerardDepardieus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnugget
Är nu "förenklat delgiven" om rättegång. Åklagaren droppade ofredande.

Jag kommer typ säga i rättegång "att OM detta har hänt så är det inget jag menade och sa bara i affekt, samt är mycket ångerfull".

Allt detta är sant, och bör vara till min fördel?

Härligt att åklagaren släppte en åtalspunkt, ibland kan det vara bra att ha lite is i magen, då åklagare inte alltför sällan kan släppa grejer.

Jag tycker din plan verkar rimlig , var dock inte lismande ( dvs överdriven i din ångerfullhet) . Utan lägg fram det sakligt.

Mvh Gerard
Citera
2025-11-02, 18:09
Medlem
Citat:
Härligt att åklagaren släppte en åtalspunkt, ibland kan det vara bra att ha lite is i magen, då åklagare inte alltför sällan kan släppa grejer.

Jag tycker din plan verkar rimlig , var dock inte lismande ( dvs överdriven i din ångerfullhet) . Utan lägg fram det sakligt.

Mvh Gerard
Precis, jag kommer säga att jag var tyckte mig vara provocerad, hade druckit alldeles för mycket samt agerade i ren affekt och sa grejer jag inte menade. Det finns ingen tanke bakom hotet och bara något jag sa i affekt + stark alkoholpåverkan.
Citera
2025-11-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Olaga förföljelse, alt 7 ofredande + 3 sexuellt ofredande mot barn, 1 försök till sexuellt posering av barn, olika BO men samma rättegång, dömd för ofredande + ringa överträdelse av kontaktförbud innan

Det borde väl kunna bli någon månad?
Citera
2025-11-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det borde väl kunna bli någon månad?
Jo visst, hoppas på frivårdspåföljd alt fotboja före fängelse/rättspsyk annars kommer jag chansa med överklagan
Citera
2025-11-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Jo visst, hoppas på frivårdspåföljd alt fotboja före fängelse/rättspsyk annars kommer jag chansa med överklagan

Finns det fog för rättspsyk? Är den där typen av brott gjorda i psykisk sjukdom skulle jag gissa att man blir kvar i vården i överskådlig tid, 15-20 år kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in