Citat:
Ursprungligen postat av
Gnugget
Rättegång på G angående olaga hot (hade hotat av skära halsen av denne) samt ofredande (tryckt upp denna mot en vägg). Var påverkad av alkohol och minns ingenting och det är vad jag sagt, att jag inte minns. Har nekat till brott. Från anmälan till rättegång har det tagit 14 månader om det spelar in?
Tidigare straffad för försök till ringa narkotikabrott.
Din tidigare dom, amnesi pga berusning och den relativt långa tiden fram till rättegång. kommer inte påverka påföljden. .
Olaga hot har som högst 1år fängelse i straffskalan, men det kommer du inte få.
Då det är första gången du döms för ett brott av denna kategorin har jag mycket svårt att se att du skulle få en frihetsberövande påföljd . Även med ett ofredande( i regel bötesstraff som påföljd) också i åtalet.
Jag skulle gissa på en villkorlig dom med eventuella skadestånd .
En regel man kan gå efter är att om du blir kallad på personutredning hos frivården så ökar risken för en påföljd som är strängare än böter .
Oavsett, jag är en lekman så tag mina ord med en nypa salt. Har dock erfarenhet av att vara tilltalad i rättegång flertalet gånger.
Men jag skulle inte oroa mig nämnvärt, dina brott är relativt ”lindriga” i det stora hela.
Sen är det ju alltid surt att betala dyra skadestånd, ibland kan det kännas som det värsta i hela processen.
Lycka till på rättegången .
MVH Gerard