2014-04-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Spelar ingen roll, även det apoteket ska neka henne eller riskera att bli av med sitt tillstånd att sälja kanyler.

Varför?
Det är helt lagligt att köpa kanyler på apotek.
Ett apotek som säljer sprutor/kanyler begår inget lagbrott.
Citera
2014-04-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzotorzken
Varför?
Det är helt lagligt att köpa kanyler på apotek.
Ett apotek som säljer sprutor/kanyler begår inget lagbrott.

Eftersom det rör sig om användning för för narkotika- eller dopingmissbruk.
Citera
2014-04-13, 23:01
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Eftersom det rör sig om användning för för narkotika- eller dopingmissbruk.

Bongar är lagliga att köpa. Så även pipor och rullpapper, alla 3 kan användas till narkotika/missbruk och du får köpa det över disk. Så är ganska skeptisk till att apoteket har rätten att neka dig rena kanyler.
Citera
2014-04-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Bongar är lagliga att köpa. Så även pipor och rullpapper, alla 3 kan användas till narkotika/missbruk och du får köpa det över disk. Så är ganska skeptisk till att apoteket har rätten att neka dig rena kanyler.

Förordning (2012:596) om införsel av och handel med sprutor och kanyler
3 § Den som bedriver handel med sprutor eller kanyler ska iaktta att försäljning inte sker när omständigheter ger anledning till misstanke att varan kan komma till användning vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.
Citera
2014-04-14, 00:11
Medlem
BibbiStorms avatar
Jag tillverkar för tillfället en app. I appen kan man spela upp diverse musik från kända artister. Om jag skulle släppa denna app på marknaden. Skulle jag åka dit på upphovsrätten?

EDIT: Musiken spelas upp random, man kan heller inte se vilken låt som är på.
Senast redigerad av BibbiStorm 2014-04-14 kl. 00:15.
Citera
2014-04-15, 16:54
Medlem
Pirreboys avatar
Redigerat kontoutdrag till soc.

Tjena.

Tänkte kolla vad straffet kan bli om man fejkar ett konto utdrag där man tar bort små summor som ens föräldrar har skickat o sånt. Inga inkomster utan teoretiskt sätt lånade pengar.
Citera
2014-04-15, 16:59
Moderator
Pentyls avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2014-04-15, 17:59
Medlem
wellpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirreboy
Tjena.

Tänkte kolla vad straffet kan bli om man fejkar ett konto utdrag där man tar bort små summor som ens föräldrar har skickat o sånt. Inga inkomster utan teoretiskt sätt lånade pengar.

Återbetalning - Socialtjänstlagen 9 kap 1 § - summan du fått för mycket
Bedrägeri - Brottsbalken 9 kap 1-3 § - högst fängelse 2 år, vid grovt 6 år, 6 mån vid ringa (bedrägligt beteende)
Urkundsförfalskning - Brottsbalken 14 kap 1-3 § - högst fängelse 2 år, vid grovt 6 år, 6 mån vid ringa (förvanskning av urkund)

Summa summarum är det dumt. Om du bara förklarar att det är ett nödlån för att betala lite skulder så får du nog behålla ditt försörjningsstöd.
Citera
2014-04-15, 18:02
Moderator
Gordon Blixts avatar
Pirreboys tråd infogad.

/Mod
Citera
2014-04-15, 18:08
Medlem
tjenare, fick ett hembesök av polisen för några månader sen, i lägenheten hittade dom lite anabola sterioder (ca: 2 veckor kvar av min kur) tri-trenabol och sustanol och jointen ja hade i käften och två telefoner. jag fick åka med till häktet när ja väl kommer dit så säger dom att dom har hittat mitt så kallade "gömställe" utanför lägenheten. Dom hittade ca: 15g cola och ca 130-150 knappar .

Jag väntar på svar från polisen angående fingeravtryck. Vad är praxis i sådana här ärenden, hjälper det någonting att man är tidigare ostraffad? Jag är dock dömd för misshandel tidigare för dryga 3 år tillbaks, men jag hade då straffrabatt och fick villkorlig dom och böter.

Hur skall jag gå tillväga, jag ska till polisen nu i dagarna och lämna ett yttrande, jag tror de har fått tillbaka analysen. Hur skall jag göra angående advokat, jag fick en av staten men jag tror inte att han är begåvad

Kan jag gå till valfri advokatfirma med förundersökningen och få en åsikt?
Citera
2014-04-15, 18:50
Medlem
Varför i helvete ska jag behöva betala ytterliga 1500kr till nån jävla allmäna medel skit när jag redan fått ta lån på 14800kr för att betala av?
Citera
2014-04-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Varför i helvete ska jag behöva betala ytterliga 1500kr till nån jävla allmäna medel skit när jag redan fått ta lån på 14800kr för att betala av?

Pratar vi om allmänna brottsofferfonden så rör det sig om 500:- och inte 1500:-

1 § Den som döms för ett eller flera brott skall, om fängelse ingår i straffskalan för något av brotten, i domen åläggas att betala en avgift på 500 kr. Detsamma gäller när fråga om ansvar för brott tas upp av åklagare genom strafföreläggande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in