2014-03-18, 16:43
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Kastade idiotiskt nog en hård plastmugg med lite öl i på en polis (tror den träffade hjälmen) på fyllan under ett upplopp. Blev identifierad senare pga. "att jag befann mig i närheten där brott begåtts" fast inte gripen då de som leggade mig inte såg eller visste om vad jag gjort tidigare. Kan mycket väl ha blivit filmad. Tror ni de gör något av det? Hände en hel del andra grejer så tänkte om de kanske inte lägger någon fokus vid det.

Sjukt nojig nu. Är tidigare helt ostraffad. Tror och hoppas att jag kan klara mig men vad kan jag förvänta mig för straff annars?
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2014-03-18 kl. 16:47.
Citera
2014-03-19, 12:40
Medlem
Insensibles avatar
Jag fick besök av narkotikapolisen då jag köpt cannabisfrön, frön är lagligt men inte att odla dem såklart och på något vis får svensk narkotikapolis information från fröchoppar eller tullen, det står oklart hur de visste att jag beställt frön.
Fröna har jag gett till en bekant och har aldrig haft samröre med illegala droger själv utan gjorde bara en tjänst till en bekant.
Jag fick lämna ett urinprov och de skulle höra av sig.

Det som oroar mig är att jag upptäckte nu efter att dom varit här att de tagit med sig en smärtstillande tablett jag fått av en släkting när jag hade tandvärk, jag är rätt säker på att tabletten är receptbilagd och undrar nu såklart vad som kan bli eventuella påföljder.

Pissprovet kommer såklart inte visa på något då jag inte knarkar men kan jag på något vis bli straffad för tabletten som jag hade liggandes ?
Citera
2014-03-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Nej, det var inte "otur", utan all bevisning var så uppenbar att du åkte dit.

Grattis, hoppas du tycker det var värt det - 10k i böter och förevigad på lexbase. Måste kännas surt.

Men det hör inte hit. Du får din dom om en vecka ungefär förmodar jag, skriv gärna här i tråden när du fått den så vi får veta vad utfallet blev.

Fick 110 boter á 130kr, det blir 14300 i böter. Hur fan kan man få så mycket i böter för en vara som kostade 900kr? Aldrig tidigare dömd eller nåt, kommer överklaga denna skiten.
Citera
2014-03-19, 16:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Fick 110 boter á 130kr, det blir 14300 i böter. Hur fan kan man få så mycket i böter för en vara som kostade 900kr? Aldrig tidigare dömd eller nåt, kommer överklaga denna skiten.
En dagsbot beräknas utifrån din inkomst, i tråden finns det gott om exempel på hur man räknar ut summan. Det du alltså fått är 110 dagsböter.
Citera
2014-03-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
En dagsbot beräknas utifrån din inkomst, i tråden finns det gott om exempel på hur man räknar ut summan. Det du alltså fått är 110 dagsböter.

Och hur betalar man dessa böter? Jag har gott om räkningar varje månad så det räcker.
Citera
2014-03-19, 16:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Och hur betalar man dessa böter? Jag har gott om räkningar varje månad så det räcker.
Följde det inte med ett inbetalningskort när du fick veta hur mycket du skulle betala? Har du fått ett strafföreläggande eller har det gått hela vägen till domstol?

Har du fått ett strafföreläggande så "överklagar" du genom att inte godta strafföreläggandet, och det gör du genom att inte betala. Annars så har det också följt med information om hur du överklagar.
Citera
2014-03-19, 16:19
Medlem
Citat:
Följde det inte med ett inbetalningskort när du fick veta hur mycket du skulle betala? Har du fått ett strafföreläggande eller har det gått hela vägen till domstol?

Har du fått ett strafföreläggande så "överklagar" du genom att inte godta strafföreläggandet, och det gör du genom att inte betala. Annars så har det också följt med information om hur du överklagar.

Inget inbetalningskort vad jag såg, överklaga kan jag såg jag i brevet från advokaten igår. Om vi nu säger att jag överklagar, hur mycket mindre i böter kan jag få?
Citera
2014-03-19, 16:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Inget inbetalningskort vad jag såg, överklaga kan jag såg jag i brevet från advokaten igår. Om vi nu säger att jag överklagar, hur mycket mindre i böter kan jag få?
Summan per bot kommer inte ändras då den beräknas utifrån din inkomst, men antalet böter du får kan ändras både uppåt och neråt i antal.
Citera
2014-03-19, 16:32
Medlem
Citat:
Summan per bot kommer inte ändras då den beräknas utifrån din inkomst, men antalet böter du får kan ändras både uppåt och neråt i antal.

Oavsett så har jag inte dessa pengar, jag får ut 9500kr netto varje månad och jag har ungefär 5000kr i räkningar, sen ska man ju leva också. Roligt om jag måste gå till banken och ta ett lån bara för att inte hamna hos fogden.
Citera
2014-03-19, 17:09
Medlem
Citat:

Som jag tidigare har berättat för dig så ligger praxis på 110 dagsböter när det gäller bedrägligt beteende rörande den summa det är frågan om. Din chans är alltså att möjligtvis att bli frikänd, döms du kommer det med stor sannolikhet hamna på samma antal.

När det gäller summan så är den beroende på din uppskattade årsinkomst vid tidpunkten för bestämmandet av dagsböterna, och skulle denna ändra sig tills det är dags med en rättegång så är det möjligt att du kan få både mer eller mindre.

När det sedan gäller själva betalningen görs denna till Rikspolisstyrelsens Plusgirokonto, senaste betalningsdatum är beroende på om det är strafförläggande eller domstolsböter (30 dagar efter godkännandet eller 30 dagar från den dag domen vinner laga kraft). Har du inga pengar går det till KFM så det blir alltså att ta ett lån (om man inte har pengar) eller få utmätning.
Citera
2014-03-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insensible
Jag fick besök av narkotikapolisen då jag köpt cannabisfrön, frön är lagligt men inte att odla dem såklart och på något vis får svensk narkotikapolis information från fröchoppar eller tullen, det står oklart hur de visste att jag beställt frön.
Fröna har jag gett till en bekant och har aldrig haft samröre med illegala droger själv utan gjorde bara en tjänst till en bekant.
Jag fick lämna ett urinprov och de skulle höra av sig.

Det som oroar mig är att jag upptäckte nu efter att dom varit här att de tagit med sig en smärtstillande tablett jag fått av en släkting när jag hade tandvärk, jag är rätt säker på att tabletten är receptbilagd och undrar nu såklart vad som kan bli eventuella påföljder.

Pissprovet kommer såklart inte visa på något då jag inte knarkar men kan jag på något vis bli straffad för tabletten som jag hade liggandes ?

Var det en narkotikaklassad tablett?
Citera
2014-03-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Kastade idiotiskt nog en hård plastmugg med lite öl i på en polis (tror den träffade hjälmen) på fyllan under ett upplopp. Blev identifierad senare pga. "att jag befann mig i närheten där brott begåtts" fast inte gripen då de som leggade mig inte såg eller visste om vad jag gjort tidigare. Kan mycket väl ha blivit filmad. Tror ni de gör något av det? Hände en hel del andra grejer så tänkte om de kanske inte lägger någon fokus vid det.

Sjukt nojig nu. Är tidigare helt ostraffad. Tror och hoppas att jag kan klara mig men vad kan jag förvänta mig för straff annars?

Vi pratar alltså om våldsamt upplopp? Allt från villkorligt och dagsböter/samhällstjänst till kortare fängelsestraff.

Jämför t.ex. med http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15695234.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in