2013-10-24, 01:24
Medlem
det här oroar mig mest. det har bara gått ett och ett halvt år sedan jag dömdes förra gången och fick 2 år villkorligt men jag får väl ta livet av mig om det blir en hård dom.

Om den dömde begår nya brott under prövotiden brukar tingsrätten upphäva den villkorliga domen i det nya målet och ersätta den med en annan och gemensam påföljd för all brottslighet. - See more at: http://www.domstol.se/Brott--straff/Foljder-av-brott/Villkorlig-dom/#sthash.u0JbwKm5.dpuf
Citera
2013-10-25, 01:43
Medlem
Galars avatar
Tja, hade tidigare idag husrannsakan där polisen hittade ca 4,5g mdma pulver 0,5g ketamin 12st 15mg's 2cb caps och 10 lappar 25i, vad kommer jag troligtvis få för straff för detta? kan säga att jag inte är straffad sen tidigare!
Citera
2013-10-25, 02:46
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3pe
det här oroar mig mest. det har bara gått ett och ett halvt år sedan jag dömdes förra gången och fick 2 år villkorligt men jag får väl ta livet av mig om det blir en hård dom.

Om den dömde begår nya brott under prövotiden brukar tingsrätten upphäva den villkorliga domen i det nya målet och ersätta den med en annan och gemensam påföljd för all brottslighet. - See more at: http://www.domstol.se/Brott--straff/Foljder-av-brott/Villkorlig-dom/#sthash.u0JbwKm5.dpuf

Var ju ett jävla tjat om att du ska ta livet av dig. Ta ditt straff som en man, lite tid på kåken skulle nog göra dig gott.
Citera
2013-10-30, 20:44
Medlem
Hjälp angående kontraksvårds dom! (postar kompis text då han ej har flashback)
Dom;9månaders vård alternativt 10månaders fängelse.
Häktning;2/8-13 till 27/8-13 (arrest inräknad)
Behandling;27/8-13 - 30/10-13 (dvs cirka 2månader gjort)

Det brott det rör sig om är bl.a. Grov stöld, stölder, brott mot vapenlagen, snatteri och ringa narkotikabrott.

Blivit varnad en gång i nämnden för återfall i missbruk, valde efter detta och skriva ut mig. Är försatt på frifot tills rättegång. Jag är 22år om det är relevant!

Mina frågor är bl.a. När jag ska upp i rätten vad kommer att ske? Får jag räkna av häkningatid? Hur ofta får man räkna av tiden som gjorts på hemmet? Hemmet har oavsett lagt ett gott ord i slutrapporten om stora framsteg i terapin. Om nu rätten tar hänsynt till sånt?

Finns det på kartan att dom avskriver domen? Vad kan jag göra för och påverka domen så positivt det bara går nu?

Edit, har suttit ett år effektivt innan på sluten anstalt.

Tacksam för snabba svar & tips!
Senast redigerad av flossie 2013-10-30 kl. 21:04.
Citera
2013-10-31, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3pe
läste här. jag kommer få minst 6 månader i fängelse men kan få 6 år.
om jag döms till 6 kan jag väl ta självmord efter rättegången? jag åker väl inte direkt till fängelse från tingsrätten?

3 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt bedrägeri dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

Grovt bedrägeri kan innebära att en gärningsperson:

Missbrukat ett allmänt förtroende.
Använt förfalskade handlingar.
Utfört en särskilt farlig gärning.
Utsatt någon för en särskilt kännbar skada.

asså ta straffet, vf ta självmord för. 6 år kan du glömma. det är ju fan 30k vi snackar om inte fan får du 6 år. Du får la max 1år(om ens det, tror mer på skadestånd eller böter, ).

men säg att du får ett år;
1år borde göra dig till en bättre man. Samtidigt så kommer ditt spelberoende att försvinna om du inte får spela i ett år. Lika bra det eller?
Senast redigerad av Floz 2013-10-31 kl. 00:15.
Citera
2013-11-03, 01:09
Medlem
1. Grov misshandel. (18 år, man, tidigare ostraffad).

2. Grov misshandel + misshandel (18 år, man, tidigare ostraffad).

Vad kan straffen tänkas bli? Motivera gärna.
Citera
2013-11-03, 15:17
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffelattemjauw
1. Grov misshandel. (18 år, man, tidigare ostraffad).

2. Grov misshandel + misshandel (18 år, man, tidigare ostraffad).

Vad kan straffen tänkas bli? Motivera gärna.

Helt omöjligt att svara på pga 1) noll omständigheter för straffvärde och 2) saknar underlag för frivårdspåföljd. Men om ett "standardfall" kommer straffmätningsvärdet mht personernas ålder antagligen ligga under ett år fängelse. Detta samt låg ålder talar för en icke frihetsberövande påföljd (typ skyddstillsyn i förening med samhällstjänst, ej troligt med ungdomspåföljder då 18 år).
Citera
2013-11-04, 16:00
Medlem
arwens avatar
Snatteri (899kr) ev omrubricering till stöld, samt skadegörelse (krossad glasruta) dock ej i samma butik.

Man 33år, ej tidigare straffad.
Inget missbruk, fast jobb och inkomst två hemmavarande barn i förskoleålder.
Citera
2013-11-04, 19:37
Medlem
Vad får man för straff om man åker det för att smuggla 150-400 liter sprit till norge?
(jag förstår att det är stor skillnad på att smuggla 150 eller 400 liter men om någon vet lite om det så undrar jag vart gränserna ligger i literantalet etc)
Och man blir väl dömd i norge, är det något som visar sig om man söker jobb i sverige?

edit. tidigare ostraffad vanlig knegare mvh
Citera
2013-11-05, 07:40
Medlem
Hej.

Man 27 år
Tidigare ostraffad
ca: 300k i årsinkomst

Fick besök av 3 poliser i hemmet häromdagen. Då sambon även var hemma och visste om en del jag sysslat med(ville inte utsätta henne för något) och poliserna delade upp oss två direkt så erkände jag innehav av 5g cannabis + pissade (kommer vara positivt). Gav dom alltihopa jag hade i hemmet, hade förhöret där jag även accepterade böter.

Detta var för ca: 3-4 veckor sedan.

Vad händer nu? Vad kan jag realistiskt sett få för straff? Kommer det blir rättegång?

Har INGEN kunskap om sånt här...

Mvh
Citera
2013-11-05, 13:39
Medlem
Galars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galar
Tja, hade tidigare idag husrannsakan där polisen hittade ca 4,5g mdma pulver 0,5g ketamin 12st 15mg's 2cb caps och 10 lappar 25i, vad kommer jag troligtvis få för straff för detta? kan säga att jag inte är straffad sen tidigare!
Ingen som vet :/?
Citera
2013-11-05, 13:42
Medlem
Hardcorebobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxans
Hej.

Man 27 år
Tidigare ostraffad
ca: 300k i årsinkomst

Fick besök av 3 poliser i hemmet häromdagen. Då sambon även var hemma och visste om en del jag sysslat med(ville inte utsätta henne för något) och poliserna delade upp oss två direkt så erkände jag innehav av 5g cannabis + pissade (kommer vara positivt). Gav dom alltihopa jag hade i hemmet, hade förhöret där jag även accepterade böter.

Detta var för ca: 3-4 veckor sedan.

Vad händer nu? Vad kan jag realistiskt sett få för straff? Kommer det blir rättegång?

Har INGEN kunskap om sånt här...

Mvh

Du kan va lugn, Det kommer inte bli nån rättegång.

Du kommer få straffföreläggande för ringanarkotika brott och det kommer att hamna på 2000-2500kr böter
Senast redigerad av Hardcorebobo 2013-11-05 kl. 13:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in