2015-10-06, 00:45
Medlem
Tolges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Avgörande för påföljden kommer att vara om misshandeln bedöms som grov, saker som pekar på det är att det har använts ett tillhygge, man har sparkat mot huvudet när han ligger ned samt skadorna som har uppstått till följd av misshandeln. Min gissning enbart av de uppgifter som du har angett är att den bedöms som grov och att påföljden blir 1 års fängelse. Den kan dock bedömas som misshandel av normalgraden då det är i gränslandet, allra mest om det bedöms som om misshandeln har föregåtts av en provokation och påföljden lär i så fall bli ca 6-8 månaders fängelse.

Så det skulle alltså kunna bedömas som en misshandel av normalgraden? Trots att slaget med tillhygget kom bakifrån när personen vänt sig om och är på väg därifrån utan att varken hotat eller rört personen och själv är helt oförberedd och försvarslös?

Sparkarna var endast riktade mot huvudet och misshandeln avbröts enbart för att ett vittne skrek och gav sig till känna. Och det uttalades även hot direkt efter misshandeln om att offret skulle få påhälsning och ca 1 vecka före dådet så hotades även offret med att denne skulle "passa sig" kan detta också spela in att offret har hotas både före och efter misshandeln ?

Är ju helt otroligt om det skulle bedömas lindrigare än grovmisshandel, Med tanke på att tillhygge använts och sparkarna mot huvudet och att slaget kommer bakifrån + att allt våld är enbart riktat mot huvudet.
Citera
2015-10-06, 10:52
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolge
Så det skulle alltså kunna bedömas som en misshandel av normalgraden? Trots att slaget med tillhygget kom bakifrån när personen vänt sig om och är på väg därifrån utan att varken hotat eller rört personen och själv är helt oförberedd och försvarslös?

Sparkarna var endast riktade mot huvudet och misshandeln avbröts enbart för att ett vittne skrek och gav sig till känna. Och det uttalades även hot direkt efter misshandeln om att offret skulle få påhälsning och ca 1 vecka före dådet så hotades även offret med att denne skulle "passa sig" kan detta också spela in att offret har hotas både före och efter misshandeln ?

Är ju helt otroligt om det skulle bedömas lindrigare än grovmisshandel, Med tanke på att tillhygge använts och sparkarna mot huvudet och att slaget kommer bakifrån + att allt våld är enbart riktat mot huvudet.

Jag tror som sagt att det kommer att bedömas som grov misshandel av det som du har berättat men det finns fall med ganska mycket våld som har bedömts till 1 års straffvärde, alltså minimum för grov misshandel så det är något man bör vara beredd på.

NJA 2003 s. 229 En man blir attackerad av två gärningsmän med slag och sparkar mot huvudet när han ligger ned med medvetslöshet, hjärnskakning samt blödning till följd, 1 års fängelse för grov misshandel.

NJA 1992 s. 324 Sparkar mot huvudet samt upprepade stick med en 34 cm lång kökskniv, 1 års fängelse för grov misshandel.

Att han har varit försvarslös är något rätten bör ta fasta på, att misshandeln skulle ha fortsatt och blivit än värre om det inte vore för ett vittne lika så. Hot inför misshandeln räknas som olaga hot och hot efter kan beroende på om det var för att förhindra polisanmälan eller liknande räknas som övergrepp i rättssak, när man är misstänkt för flera brott så ska det dömas till en gemensam påföljd och det kan då exempelvis bli ett längre fängelsestraff vid flera brott.

Det har dock skett en straffskärpning sedan 2010 när man införde synnerligen grov misshandel vilket även medförde att man såg allvarligare på andra misshandelsfall, NJA 2013 s. 1155 kan vara ett bra exempel då två män sparkade och slog en tredje vilket medförde smärta, någon minuts sänkt medvetandegrad, blödning i ena ögats bindehinna, blåmärken i ansiktet, hudavskrapningar i ansiktet och på bålen, hudblödningar på halsen och bålen samt en rodnad på ena örat. Det bedömdes som minimistraffet för grov misshandel, alltså 1 års fängelse.

Det man ska ha i åtanke är att i både fallet från 2013 samt det från 2003 så rörde det sig om två gärningsmän vilket man ser allvarligare på men jag tror som sagt att det även i din kompis fall kommer att bedömas som en grov misshandel då det finns en hel del som talar för det men det är inget jag kan garantera och det är ganska troligt att domen överklagas oavsett bedömning. Jag håller med om att man har varit snål med bedömningen om vad som är att anse som en grov misshandel.
Citera
2015-10-08, 15:35
Medlem
Hallå, Jag är kallad till förhör för sexuellt ofredande. Allt hände efter krogen då jag passerade tre stycken i entrén till fyllekäket. Då sprättade/tog jag en utav killarna på kuken, Så här kan det nog ha sett ut. https://www.youtube.com/watch?v=_dWRg4nqqzs (20 sek in).

Själv skratta jag och var rätt berusad och tänkte att han skulle som mest skratta eller kalla mig idiot (vilket jag kanske var) men killen tog illa upp och polisen var snabbt på plats själv så nekade jag in det sista. Och nej jag får inte en kick av att tafsa folk på dicken.

Så vad kan väntas? ska jag fortsätta skita i breven som kommer i brevlådan? Har gått över 1 år sedan första brevet.

Eller ska jag åka på förhöret och neka/säga att jag inte tog han på kuken utan "sprätta" till han på magen men full som jag var kan det blivit lägre?

Haha jag vet inte, men jag vill helst inte betala skadestånd till en 20 åring för att jag skämta lite för långt.
Citera
2015-10-09, 16:41
Medlem
190kr x 30 i dags böter? rimligt för arbetslös?

Hej fick böter hem idag, ska betala in 5700.

Dock står det dessutom : Avgift till brottsfond: 800

och provtagning kostnad 1025 för blod provet.

Vad ska ja betala ? 5700 ? elr 5700 plus 820 och 1025?

Jag åkte dit för att jag hade 0.1 gram marijuana först, men ja hade inget i blodet, dock så hade jag klonazepam i blodet, som jag inte har en jävla aning om vad det är ens, jag rökte liksom inte ens på nått ?? håller inte på med droger utan var pissfull när dem tog mig.

Om det är 5700+820+1025 så kommer jag definitivt överklaga eftersom jag inte en vet hur eller vad jag fått i mig.

Kostar rättegången mycket pengar isåfall?
Citera
2015-10-09, 17:06
Medlem
Om du har fått dagsböter på 30*190:- så är det 5700:-, till detta kommer kostnaden för blodprov och brottsofferfond. Totalt blir det alltså 7550:- att betala.

Kostnad för rättegång blir naturligtvis beroende på vilken advokat du anlitar eller om du ens gör det. Det är alltså helt upptill dig att att välja, någon offentlig försvarare kan du däremot glömma eftersom det rör sig om ett bötesstraff.

Beroende på vilken inkomst du har kan det vara en ide att ta det till rättegång, men räkna inte med att antalet dagsböter eller de olika kostnaderna kommer att försvinna.
Citera
2015-10-09, 17:06
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Hej fick böter hem idag, ska betala in 5700.

Dock står det dessutom : Avgift till brottsfond: 800

och provtagning kostnad 1025 för blod provet.

Vad ska ja betala ? 5700 ? elr 5700 plus 820 och 1025?

Jag åkte dit för att jag hade 0.1 gram marijuana först, men ja hade inget i blodet, dock så hade jag klonazepam i blodet, som jag inte har en jävla aning om vad det är ens, jag rökte liksom inte ens på nått ?? håller inte på med droger utan var pissfull när dem tog mig.

Om det är 5700+820+1025 så kommer jag definitivt överklaga eftersom jag inte en vet hur eller vad jag fått i mig.

Kostar rättegången mycket pengar isåfall?

Står det inte total kostnad?

Men nog är det med största sannolikhet plus som gäller och det är bäst att bara betala.

Ta det till rättegång kommer nog att kosta mycket mer.
Citera
2015-10-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212

Men nog är det med största sannolikhet plus som gäller och det är bäst att bara betala.

Men varför ska jag betala om jag blivit drogad ?
Citera
2015-10-09, 17:12
Medlem
Citat:

7500 kr för nått jag inte visste jag hade i blodet??
Citera
2015-10-09, 17:14
Medlem
Citat:

Det står såhär: Narkotika brott lagen, 1&1 st 6 p och 2 vad innebär detta?
Citera
2015-10-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettalukt
Ja pengarna kom in på mitt riktiga konto. Ångrar mig helt klart, men finns inte mycket att göra åt nu.
Är tidigare ostraffad men är ändå skiträdd för att få fängelse eller liknande.

Är det EN person som anmält dig för EN grej - Då hade jag totalt blånekat. Sagt att du lämnat in på posten osv. om det är en grej som normalt sett inte registrerats.

Annars hade jag sagt att jag glömde av det och mådde dåligt över att ha "förlagt" det men att du såklart skall fixa med pengarna.

Max lite möter, inget mer. Finns inte en chans att det blir mer.
Citera
2015-10-09, 17:52
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Det står såhär: Narkotika brott lagen, 1&1 st 6 p och 2 vad innebär detta?

Det innebär att du har blivit dömd enligt narkotikastrafflagen 1 § 1 st. 6 p. vilket är innehav, bruk eller tar annan befattning med narkotika, samt att brottet har bedömts som ringa enligt 2 § samma lag.

Enligt 2 § så ska du dömas till böter eller fängelse i upp till 6 månader, här blev det dagsböter och antalet beror på hur grovt brottet är, man satte antalet böter till 30 st vilket är det lägsta möjliga antalet enligt 25 kap. 2 § Brottsbalken. Det finns förstås en möjlighet att ändra böterna till penningböter men standard är dagsböter om det inte står något annat och det lär inte ändras vid ett överklagande. Beloppet för varje bot bestäms utifrån din årsinkomst så om det är korrekt kan inte jag svara konkret på men sådant som räknas in förutom lön är exempelvis arbetslöshetsersättning, bostadsbidrag och annat ekonomiskt bistånd, det kan även tas hänsyn till om du har vårdnaden om ett eller flera barn. Vidare kan man även nämna att beloppet kan vara allt från 50 - 1000 kr.

Samtliga som döms för ett brott där fängelse kan följa måste betala avgiften till brottsofferfonden, det går inte att komma runt.

Gällande blodprovet så är du skyldig att ersätta det enligt 31 kap. 1 § Rättegångsbalken om du blir dömd för ett brott, enligt andra stycket så behöver du dock inte betala om blodprovet inte varit skäligen motiverat för utredningen. Här kan nämnas NJA 1955 s. 549 där en person blev dömd för vårdslöshet i trafik men friades för rattfylleri och behövde därmed inte betala för blodprovet.

Citat:
Ifråga om rättegångskostnaderna torde KM på det sätt ändra HovR:ns dom att K. H. befrias från honom härutinnan av domstolarna ålagd ersättningsskyldighet, såvitt avser kostnaden för blodundersökning, vilken kostnad skall stanna å statsverket.

Du påstår att du inte är skyldig till olovligt brukande av narkotika men däremot till innehav, vid ett överklagande så kommer du fortfarande att dömas till 30 dagsböter även om du bara anses skyldig till innehavet om det inte finns några förmildrande omständigheter till det, du kommer även fortfarande att behöva betala till brottsofferfonden. Du kan förstås överklaga för att få ner beloppet men det är en uträkning man gör så det brukar vara knepig och 190 kr är inte speciellt högt upp på skalan. Det du skulle komma undan med är att betala för provtagningen om du anses vara oskyldig till bruket men jag tror att chanserna är små med ursäkten om att någon måste ha drogat dig, kom inte det dessutom fram vid huvudförhandlingen eller hölls det ingen?
Citera
2015-10-09, 18:00
Medlem
Citat:
Men varför ska jag betala om jag blivit drogad ?

Varför? Du var positiv punkt slut, ser vi ut som poliser eller? Säg det där i rättegången inte här.
Har du droger i kroppen så har du det helt enkelt, behöver inte leka oskyldig här min vän, bara bita ihop och sluta använda droger om du inte kan ta konsekvenserna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in