Citat:
Ursprungligen postat av
Tolge
Så det skulle alltså kunna bedömas som en misshandel av normalgraden? Trots att slaget med tillhygget kom bakifrån när personen vänt sig om och är på väg därifrån utan att varken hotat eller rört personen och själv är helt oförberedd och försvarslös?
Sparkarna var endast riktade mot huvudet och misshandeln avbröts enbart för att ett vittne skrek och gav sig till känna. Och det uttalades även hot direkt efter misshandeln om att offret skulle få påhälsning och ca 1 vecka före dådet så hotades även offret med att denne skulle "passa sig" kan detta också spela in att offret har hotas både före och efter misshandeln ?
Är ju helt otroligt om det skulle bedömas lindrigare än grovmisshandel, Med tanke på att tillhygge använts och sparkarna mot huvudet och att slaget kommer bakifrån + att allt våld är enbart riktat mot huvudet.
Jag tror som sagt att det kommer att bedömas som grov misshandel av det som du har berättat men det finns fall med ganska mycket våld som har bedömts till 1 års straffvärde, alltså minimum för grov misshandel så det är något man bör vara beredd på.
NJA 2003 s. 229 En man blir attackerad av två gärningsmän med slag och sparkar mot huvudet när han ligger ned med medvetslöshet, hjärnskakning samt blödning till följd, 1 års fängelse för grov misshandel.
NJA 1992 s. 324 Sparkar mot huvudet samt upprepade stick med en 34 cm lång kökskniv, 1 års fängelse för grov misshandel.
Att han har varit försvarslös är något rätten bör ta fasta på, att misshandeln skulle ha fortsatt och blivit än värre om det inte vore för ett vittne lika så. Hot inför misshandeln räknas som olaga hot och hot efter kan beroende på om det var för att förhindra polisanmälan eller liknande räknas som övergrepp i rättssak, när man är misstänkt för flera brott så ska det dömas till en gemensam påföljd och det kan då exempelvis bli ett längre fängelsestraff vid flera brott.
Det har dock skett en straffskärpning sedan 2010 när man införde synnerligen grov misshandel vilket även medförde att man såg allvarligare på andra misshandelsfall, NJA 2013 s. 1155 kan vara ett bra exempel då två män sparkade och slog en tredje vilket medförde smärta, någon minuts sänkt medvetandegrad, blödning i ena ögats bindehinna, blåmärken i ansiktet, hudavskrapningar i ansiktet och på bålen, hudblödningar på halsen och bålen samt en rodnad på ena örat. Det bedömdes som minimistraffet för grov misshandel, alltså 1 års fängelse.
Det man ska ha i åtanke är att i både fallet från 2013 samt det från 2003 så rörde det sig om två gärningsmän vilket man ser allvarligare på men jag tror som sagt att det även i din kompis fall kommer att bedömas som en grov misshandel då det finns en hel del som talar för det men det är inget jag kan garantera och det är ganska troligt att domen överklagas oavsett bedömning. Jag håller med om att man har varit snål med bedömningen om vad som är att anse som en grov misshandel.