2021-03-03, 09:54
Medlem
Hencuckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoCypionate
Jag mår något bättre, men inte fullt bra. Därav min fundering på att testa att höja lite och se om det blir en ytterligare förbättring
26nmol är ju övre normalt referens så det är ju bra rent teoretiskt i alla fall!

Jag kommer övergå till testo Cypionate från min nuvarande Enanthate, båda är samma märke/tillverkare. Behöver man samma dos eller ska man ta mer eller mindre i och med esterbytet?

26 är ju perfekt nivå att ligga på i längden. Tycker inte du ska ändra på det nu när du har lyckats att få till det så. Tänk nu långsiktigt. Detta ska fortgå hela resten av ditt liv.

Efter endast 1 månad så har du heller inte fått alla de positiva förändringarna som TRT ger. Detta kan ta 2-3 månader.
Citera
2021-03-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelCorleone
Shbg låga 3,2 ((har alltid haft lågt, aldrig över 10)
E2 44 (< 160)

Vad har du för injektionsfrekvens samt dos?

Har du ett såpass lågt SHBG så kommer du må mycket bättre samt få ut mer av testosteronet med dagliga / varannan dag injektioner.

Varför?

Att applicera en alldeles för stor dos testosteron slår ner SHBG’t till botten och hinner inte återhämta sig förens det är dags till nästa dos. Folk tror att SHBG skall vara icke-existerande men detta är oerhört kontraproduktivt då det ställer hormonprofilen i ett alldeles för androgent tillstånd och finns ingen distributionskontroll över sexhormonerna som är SHBG’s huvudsyfte.

SHBG transporterar hormoner till de celler där de behövs, till centrala nervsystemet (dit bara fritt T har entré) men också testosteron till muskelceller m.m.

SHBG skall inte vara för högt eller för lågt. Någonstans mittemellan.

Det kan vara så att man får ut mindre av testosteronet med ensiffrigt SHBG än någon som ligger på 15-20 nmol/dL.

Alltså: mikrodosera minsta möjliga dos så ofta du kan för att manipulera SHBG’t att inte bli nedslaget för hårt.
Senast redigerad av Inseskillnaden 2021-03-03 kl. 11:29.
Citera
2021-03-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitM
En uppdatering nästan 2år senare, prov via Werlabs:
-S-LH 3,7
-S- testosteron 20nmol/L
-S-SHBG 39nmol/LL

Är det värt att gå på en egenkomponerad TRT med dessa värden när man är 50år gammal eller
borde man avvakta?

Mvh

Det är mer saker än bara siffror på ett papper. Hur mår du i övrigt?

Jag ser inget större avvikande från dina prover, tvärtom så är ditt totala T bra för din ålder. Möjligtvis är ditt SHBG något högt men inget skrämmande där heller.

Mår du bra och fysiologin fungerar så har man oftast en bra hormonprofil. Men självklart kan saker och ting bli bättre. I din ålder hade jag alltid förespråkat TRT, men mer i syfte för att försöka må så bra det bara går.
Citera
2021-03-03, 15:55
Medlem
Uppföljning på mitt ändrade intervall;

Gick från 6v till 8v på mina nebido injektioner i höstas, oktober om jag inte missminner mig.

Hade då ett dalvärde på 21 nmol i testosteron samt 190~ pmol i östradiol.

Nu tog jag nya prover i justerade intervallet och till min häpnad så låg jag på 25 (!) nmol i testosteron och 150~ pmol i östradiol.

Förutom att jag ändrat intervallet på injektionerna så har jag även gått ner 15kg. Undrar om min viktnedgång har förändrat mitt upptag såpass mycket att jag aromatiserar mindre och behåller en högre del testosteron.

Nu senaste injektionen så är det faktiskt första gången jag känner mig pigg och inte dippar trots att jag är inne på 8:e veckan.
Hoppas inte att läkaren justerar ännu en gång, för på mycket länge så flyter faktiskt livet på. Trots kaloriunderskott och allmänt mycket i vardagen.

Ha det fint!
Citera
2021-03-04, 12:23
Medlem
Ursækta norska bokstæverna.

Børjade på TRT i form av Testavan i december, med bra resultat. Funkar dock riktigt dåligt nær man har barn och gravid fru (rædsla av att kontaminera hela huset med testosteron), så jag bestæmde mig før att prova injektioner istællet. Nebido var skitdåligt, menade min lækare, och førsækrade mig om att gel inte var "så illa" med tanke på kontaminering/øverførning till familjemedlemmer.
Jag var inte helt øvertygad, så jag har då efter att ha læst sidor fram och tillbaka, tænkt køra på min egna TRT sjælv istællet.

Førra veckan provade jag då førsta gången att injicera Test C 0,3ml i min axel. Gick fint, lite småont några dagar efteråt men helt okej. Min plan var då att bara behøva injicera 1 gång i veckan, då 0,7ml, men i sætesmuskeln då det ska vara "bæst".
Idag provade jag då sætesmuskeln och det var riktigt jækla obehagligt - næstan som att jag træffade en nerv. Bytte sida, och fick exakt samma kænsla nær jag børjade injicera. Kænde egentligen ingenting att bara sætta in nålen, men vældigt obehagligt nær jag injicerade oljan. Ær det normalt, vanligt?

Slutade med att jag sket i det, och injicerade då ca. 0,6ml i andra axeln. Inga problem dær, men lite orolig øver att injicera stora mængder i en så "liten" muskel?
Funderar øver att prova låret næsta vecka.

Anvænde 25G 16mm kanyl till axlarna, och 27G 38mm till rumpan - om det kanske ær nålarna det ær "fel" på?

Ær lite ny på det hær, som ni kan se.
Senast redigerad av UltraMKX 2021-03-04 kl. 12:25.
Citera
2021-03-04, 12:53
Medlem
Hej är är en dos på 125mg e5d bra tänkte på testo e? Och vad gör jag om jag skulle få gyno? Detta är för trt tänkte jag.
Citera
2021-03-04, 12:59
Medlem
Har just nu 12 veckorsintervall mellan injektionerna, vilket jag mår skit på.

Senast mådde jag så kasst att jag inte kunde hålla mig och satte min nebido redan 6 veckor efter senaste sticket.

Frågade min läkare om minskat intervall och fick nu svar att dom beställt provtagning 6 veckor efter min planerade injektion (den jag tog 6 veckor tidigare än planerat).

Funderar på hur jag ska göra här. Eftersom jag tog nebidon 6 veckor tidigare kommer alltså provet tas 12 veckor efter senaste injektion, men dom kommer tro att det endast är 6 veckor efter injektion.

Ljuger ogärna för läkaren men i min värld är detta scenario bra, iom att jag bör visa lägre testovärden vilket förhoppningsvis leder till tätare injektionsintervall. Eller tänker jag fel, och kommer "åka fast" på detta?
Citera
2021-03-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Har just nu 12 veckorsintervall mellan injektionerna, vilket jag mår skit på.

Senast mådde jag så kasst att jag inte kunde hålla mig och satte min nebido redan 6 veckor efter senaste sticket.

Frågade min läkare om minskat intervall och fick nu svar att dom beställt provtagning 6 veckor efter min planerade injektion (den jag tog 6 veckor tidigare än planerat).

Funderar på hur jag ska göra här. Eftersom jag tog nebidon 6 veckor tidigare kommer alltså provet tas 12 veckor efter senaste injektion, men dom kommer tro att det endast är 6 veckor efter injektion.

Ljuger ogärna för läkaren men i min värld är detta scenario bra, iom att jag bör visa lägre testovärden vilket förhoppningsvis leder till tätare injektionsintervall. Eller tänker jag fel, och kommer "åka fast" på detta?

Jag rekommenderar starkt att du följer läkarens rekommendationer. Om du håller på och pular själv utan att läkaren vet blir det ju omöjligt för hen att justera intervallerna så att du hamnar rätt. Det är svårt nog ändå men om läkaren inte har en aning om vad som egentligen händer är det omöjligt.
Citera
2021-03-04, 17:41
Medlem
TestoCypionates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMKX
Ursækta norska bokstæverna.

Børjade på TRT i form av Testavan i december, med bra resultat. Funkar dock riktigt dåligt nær man har barn och gravid fru (rædsla av att kontaminera hela huset med testosteron), så jag bestæmde mig før att prova injektioner istællet. Nebido var skitdåligt, menade min lækare, och førsækrade mig om att gel inte var "så illa" med tanke på kontaminering/øverførning till familjemedlemmer.
Jag var inte helt øvertygad, så jag har då efter att ha læst sidor fram och tillbaka, tænkt køra på min egna TRT sjælv istællet.

Førra veckan provade jag då førsta gången att injicera Test C 0,3ml i min axel. Gick fint, lite småont några dagar efteråt men helt okej. Min plan var då att bara behøva injicera 1 gång i veckan, då 0,7ml, men i sætesmuskeln då det ska vara "bæst".
Idag provade jag då sætesmuskeln och det var riktigt jækla obehagligt - næstan som att jag træffade en nerv. Bytte sida, och fick exakt samma kænsla nær jag børjade injicera. Kænde egentligen ingenting att bara sætta in nålen, men vældigt obehagligt nær jag injicerade oljan. Ær det normalt, vanligt?

Slutade med att jag sket i det, och injicerade då ca. 0,6ml i andra axeln. Inga problem dær, men lite orolig øver att injicera stora mængder i en så "liten" muskel?
Funderar øver att prova låret næsta vecka.

Anvænde 25G 16mm kanyl till axlarna, och 27G 38mm till rumpan - om det kanske ær nålarna det ær "fel" på?

Ær lite ny på det hær, som ni kan se.
Är det inte 21G 40mm du har använt till rumpan (tror inte 27G finns som 38mm)? Jag kör 23G 30mm till rumpan och det går smidigt och utan smärta att injicera oljan. Jag injicerar i yttre & övre delen av rumpans vardera sida.

Jag injicerar 0,7ml per gång och ibland i axeln. Det ska inte vara något problem med den mängden till axeln vad jag vet eller märkt. Har själv inte vågat prova låret då jag läst att det kan vara problematiskt, att en del får ont på det stället. Men prova kan du ju göra

Du kan prova att injicera var 7e dag ett tag och sedan tillfälligt gå över till var 5e dag för att se om det känns bättre eller likadant.
Citera
2021-03-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grauior
Fick svar från vårdcentralen idag på mitt blodprov och hade följande värden.

LH 4,3
SHBG 18
Testosteron 10
PSA 0,3

Vad innebär detta för mig?
Bör jag få hjälp med något från sjukvården?
Du ligger i den berömda gråzonen som många andra. Antingen försöker man höja själv eller söka sig privat och tjata om TRT och späda på med problem. Du kan även manipulera ner provet med sömnbrist, alkohol, fet mat innan, lakrits, panodil mm.
Citera
2021-03-04, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Du ligger i den berömda gråzonen som många andra. Antingen försöker man höja själv eller söka sig privat och tjata om TRT och späda på med problem. Du kan även manipulera ner provet med sömnbrist, alkohol, fet mat innan, lakrits, panodil mm.

Tack så mycket för dina tips VillJalentine!

Får försöka att manipulera det nästkommande provet som jag ska lämna då.
Funkar inte det, så får jag söka mig till en privat klinik istället.
Citera
2021-03-05, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoCypionate
Är det inte 21G 40mm du har använt till rumpan (tror inte 27G finns som 38mm)? Jag kör 23G 30mm till rumpan och det går smidigt och utan smärta att injicera oljan. Jag injicerar i yttre & övre delen av rumpans vardera sida.

Jag injicerar 0,7ml per gång och ibland i axeln. Det ska inte vara något problem med den mängden till axeln vad jag vet eller märkt. Har själv inte vågat prova låret då jag läst att det kan vara problematiskt, att en del får ont på det stället. Men prova kan du ju göra

Du kan prova att injicera var 7e dag ett tag och sedan tillfälligt gå över till var 5e dag för att se om det känns bättre eller likadant.
Det ær 27G 38mm Grå Satt och tænkte på att diametern gør att det kanske blir før høgt "tryck" nær man injicerar, och kan skapa smærta? Jag har ingen aning.

Tack før tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in