2020-07-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Enda jag vet är om östrot är 70-100 och testo på 20-30 och samtidigt inte hög SHBG (säg under 30) vilket ger hög bioaktivt testo, och normala LH och FSH så kommer man må toppen.. skevar någon av dom siffrorna blir det dåligt.

Har man 10-20 i östro kommer man ha 0 sexlust och kuken vägra stå, samma med 200+ i östro..

Testar ni alltså hormoner Östrogen utan att
det är blodprovet "känsligt östrogen" ?

Hehe... tittar ni på referens för kvinnorn också? Haha...

Well well.....
Citera
2020-07-17, 20:59
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag tror inte det är så himla bra att ha samma testonivåer dygnet runt eftersom det inte är naturligt, därav tror jag att en snabbare ester är bättre, precis som jag skrev till throttwell ovan. Man slipper också för högt östrogen eftersom testot aldrig är uppe och nosar på 30 - 70 Nmol, och således blir det knappt någon aromatisering alls. Man vill alltså ha ojämna nivåer under dagen, men inte utdraget i månader, och absolut inte så högt upp.
Med Nebido har man inte samma testosteronnivå hela dygnet. Om man exempelvis tränar hårt kommer serum nivån sjunka en aning, för att sedan höjas sakta när mer av testosteronet utsöndras. Hur många här har mätt serumnivåer flera gånger per dygn? Jag lovar dig att även med Nebido fluktuerar kurvan över varje dygn (även om den kanske inte peakar just på morgonen), men du har antagligen bara tittat på de utslätade graferna som visar genomsnitt.

Det är snarare mer onaturligt att ha "samma" nivåer vecka efter vecka, året om. Detta går emot mannens hormoncykler. Då pratar jag inte om dygnsvariationer utan variationer som sträcker sig över perioder, veckor/månader, eller olika säsonger på året (källa https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3494403/). Men visst, forskningen är splittrad även här, men ANTAGLIGEN har acceptansen, eller snarare avsaknaden, för att detta finns hos män med normen och uppfattningen om hur en man ska vara (dvs. inte vara "hormonell" som en pms-tant). Oavsett tycker jag vi kan komma överens om att ni som förespråkar snabba estrar för TRT inte vet med säkerhet hur ni kommer att må när ni är 70-80 år.

Kan man ligga så högt som 70 nmol/L av Nebido? Enligt denna graf ligger man som högst mellan 15 och 28 (en vecka efter injektion):
https://hcp.nebido.com/sites/g/files/blfpry596/files/2019-08/figure_8.jpg

Inte heller efter upprepade injektioner kommer man upp i den nivå du pratar om:
https://hcp.nebido.com/sites/g/files/blfpry596/files/2019-07/figure_12.jpg

Citat:
Sen är det betydligt lättare att testa olika doser och hitta sin sweetspot med en snabb ester. Jag kan köra en dos i 1 vecka för att sedan testa en annan dos i 1 vecka. Det går inte alls med Nebido eftersom halveringstiden är så lång. Egentligen skulle man vilja att du återkommer när du provat Nebido i ca 1 år. Misstänker att du skulle vara mer ödmjuk då Nä men skämt å sido, jag vill ingen nåt illa, utan vill bara hjälpa folk att må bra.
Absolut, om man är ute efter att må bra så snabbt som möjligt så är det ju en fördel om man kan administrera dos ofta.

Citat:
Min läkare ville inte ändra intervallen alls, vilket var synd eftersom dosering verkar vara väldigt individuellt. Och efter ett år med antingen för högt östro eller kraschat östro, trots extremt små mängder AI, så gav jag upp och nu mår jag faktiskt bättre än någonsin. Mitt enda mål är att ha normal energi om dagarna och att kunna jobba som man gjorde för 3 år sedan. Du verkar vara lite negativt inställd till att prova olika preparat, så som DHEA och Pregnenolon, varför det?, det är ingen narkotika
Jag är inte negativt inställd till det. Däremot står jag för att isolera en parameter i taget, under en rättvis tidsperiod, om man nu ska dra slutsatser att ett och endast ett preparat är boven i dramat till att man eventuellt mår dåligt.

Edit: Jag har rätt och du har fel
Senast redigerad av informatics 2020-07-17 kl. 21:02.
Citera
2020-07-17, 21:38
Medlem
Citat:
Enda jag vet är om östrot är 70-100 och testo på 20-30 och samtidigt inte hög SHBG (säg under 30) vilket ger hög bioaktivt testo, och normala LH och FSH så kommer man må toppen.. skevar någon av dom siffrorna blir det dåligt.

Har man 10-20 i östro kommer man ha 0 sexlust och kuken vägra stå, samma med 200+ i östro..

Passar på att låna denna tråd lite nu. Har idag fått reda på provsvar ifrån mitt första prov sedan start utav TRT med Gel. Testo mättes två gånger och blev:

25 nmol
29 nmol
Östro mättes en gång med värde: 151

D.v.s något förhöjt, kliniken vill att jag gör ett nytt test om 8 veckor och sätter i värsta fall in en AI. Är detta något jag bör oroa mig över redan nu eller kan jag med gott samvete vänta det nya testet? Bör jag yrka på att få göra ett nytt test tidigare? Är livrädd för gyno och högt östro.

Har inte fått hem resultatet i brevlådan så vet inga andra värden än så länge men då dom inte opponerade sig om något annat värde utgår jag ifrån att det ser bra ut.

//phys
Citera
2020-07-18, 00:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

För mig räckte östradiol på 181(reg 50-162) för problem med nebido samtidigt har jag legat på 270 med pregnyl och inte ens märkt av det, träffat män som får problem bara av att ligga högt eller lågt inom referens så det är komplicerat värre.

Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Kan man ligga så högt som 70 nmol/L av Nebido?
Ja man kan ligga så högt med nebido trots dalvärde inom riktlinje se citat nedanför.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrous66
När mättes peak värdet?
30 låter sjukt lågt!
Har själv runt 70nmol efter 10dagar.
20-25nmol efter 6v.
Citera
2020-07-18, 17:29
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja man kan ligga så högt med nebido trots dalvärde inom riktlinje se citat nedanför.
Jag formulerade mig nog fel. Skulle ha frågat "Är dosen/intervallet verkligen rätt justerat om man hamnar så högt?".

Antagligen hade testosteronet i hans fall ackumulerats till den nivån pga. överlapp och för täta injektioner (vilket man ju visserligen vill ha, han fick var 6:e vecka), alternativt fick han för hög dos (som borde ha sänkts?). Så det där var knappast efter första injektionen. Han skrev själv att hans testo gick upp från 2.4 till strax över 20 tre veckor efter första sprutan vilket var december 2012. Ett år senare skrev han "Ligger på högre dos adex nu givetvis när jag trycker lite extra testo för byggandets skull :-)". Han tog alltså även Arimidex under sin Nebido-period, så om peakvärdet redan var högt så kan ju detta förklara att det till och med sköt upp lite till. Så med risk för att vara jobbig så känner mig ändå inte helt övertygad att hans 70 nmol/L är en naturlig effekt av enbart Nebido. Inte denna gång heller.

Jag fattar att jag är dryg just nu (hoppas du inte stänger av mig från forumet snart ), menar jag menar inget illa.. Dels är jag bara nyfiken och dels vill jag stämma av detaljer innan jag ev. själv testar Nebido. Jag fattar även att denna ester inte är perfekt - liksom inga estrar egentligen är (det bästa vore ju om vi alla som läser här inte behövde behandling alls). Men det är ju inte det vi är ute efter när det gäller TRT, eller hur? Alltså det perfekta livet.

Det jag inte fattar är denna negativism gentemot just Nebido/Testosteronundekanoat. Bli besvikna på era läkare som inte lyssnar på hur ni mår istället. En dip kan man få oavsett ester om man väntar för länge tills nästa injektion. Sedan borde man ju enkelt kunna argumentera för att det är LÄTTARE att hitta sin "sweet-spot" på Nebido, eftersom dippen kommer smygandes under flera dagar istället för att den kraschar en över en natt. Eller? Om man börjar känna sig lite nere någon gång efter 5 veckor. Varför inte bara skjuta nästa spruta direkt och låta intervallet alternera mellan säg 5 till 10 veckor?
Citera
2020-07-18, 18:31
Medlem
Citat:
Jag formulerade mig nog fel. Skulle ha frågat "Är dosen/intervallet verkligen rätt justerat om man hamnar så högt?".

Antagligen hade testosteronet i hans fall ackumulerats till den nivån pga. överlapp och för täta injektioner (vilket man ju visserligen vill ha, han fick var 6:e vecka), alternativt fick han för hög dos (som borde ha sänkts?). Så det där var knappast efter första injektionen. Han skrev själv att hans testo gick upp från 2.4 till strax över 20 tre veckor efter första sprutan vilket var december 2012. Ett år senare skrev han "Ligger på högre dos adex nu givetvis när jag trycker lite extra testo för byggandets skull :-)". Han tog alltså även Arimidex under sin Nebido-period, så om peakvärdet redan var högt så kan ju detta förklara att det till och med sköt upp lite till. Så med risk för att vara jobbig så känner mig ändå inte helt övertygad att hans 70 nmol/L är en naturlig effekt av enbart Nebido. Inte denna gång heller.

Jag fattar att jag är dryg just nu (hoppas du inte stänger av mig från forumet snart ), menar jag menar inget illa.. Dels är jag bara nyfiken och dels vill jag stämma av detaljer innan jag ev. själv testar Nebido. Jag fattar även att denna ester inte är perfekt - liksom inga estrar egentligen är (det bästa vore ju om vi alla som läser här inte behövde behandling alls). Men det är ju inte det vi är ute efter när det gäller TRT, eller hur? Alltså det perfekta livet.

Det jag inte fattar är denna negativism gentemot just Nebido/Testosteronundekanoat. Bli besvikna på era läkare som inte lyssnar på hur ni mår istället. En dip kan man få oavsett ester om man väntar för länge tills nästa injektion. Sedan borde man ju enkelt kunna argumentera för att det är LÄTTARE att hitta sin "sweet-spot" på Nebido, eftersom dippen kommer smygandes under flera dagar istället för att den kraschar en över en natt. Eller? Om man börjar känna sig lite nere någon gång efter 5 veckor. Varför inte bara skjuta nästa spruta direkt och låta intervallet alternera mellan säg 5 till 10 veckor?

Problemet tror jag är att det tar lång tid att hitta rätt intervall och där tappar man tålamodet. Annars är det en ganska enkel process men som sagt kan det ta tid tom år innan man hittar rätt.
Citera
2020-07-18, 22:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Vad tycker du Nitrous66 ska göra då? ta nebido långt efter att testosterronet krashar?

Citat:
Antagligen hade testosteronet i hans fall ackumulerats till den nivån pga. överlapp och för täta injektioner (vilket man ju visserligen vill ha, han fick var 6:e vecka), alternativt fick han för hög dos (som borde ha sänkts?).

Enligt riktlinjen ska testosteron ligga i mitten av referens, 20-25 är med andra ord ett fullt acceptabelt dalvärde och hur tänker du dig att man ska ta en lägre dosering när tillverkaren uttryckligen säger att man inte får ändra doseringen utan alltid ska ta 4ml?

Citat:
Så det där var knappast efter första injektionen. Han skrev själv att hans testo gick upp från 2.4 till strax över 20 tre veckor efter första sprutan vilket var december 2012.
saknar relevans.

Citat:
Ett år senare skrev han "Ligger på högre dos adex nu givetvis när jag trycker lite extra testo för byggandets skull :-)". Han tog alltså även Arimidex under sin Nebido-period, så om peakvärdet redan var högt så kan ju detta förklara att det till och med sköt upp lite till. Så med risk för att vara jobbig så känner mig ändå inte helt övertygad att hans 70 nmol/L är en naturlig effekt av enbart Nebido. Inte denna gång heller.
bortförklaringar & undanflykter, till syvende och sist så finns det gott om individer som peakar högt och det är ett problem.

Citat:
Dom riktlinjer som finns för nebido är fullständigt åt helvete och är orsaken till många av dom problem som finns idag, eftersom svensk sjukvård slaviskt gör det tillverkaren säger så skapas det många onödiga problem.
Citera
2020-07-18, 22:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Dom riktlinjer som finns för nebido är fullständigt åt helvete och är orsaken till många av dom problem som finns idag, eftersom svensk sjukvård slaviskt gör det tillverkaren säger så skapas det många onödiga problem.

Jag känner till flera fall där dosen delas upp och injiceras oftare.
Citera
2020-07-18, 22:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag känner till flera fall där dosen delas upp och injiceras oftare.
Det händer jag är själv en av dom men vad jag sett så är det mer undantag än regel, enligt tillverkaren är det inte ok att dela upp doser för det har inte testats och många läkare följer detta.
Citera
2020-07-19, 21:46
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Vad tycker du Nitrous66 ska göra då? ta nebido långt efter att testosterronet krashar?

Enligt riktlinjen ska testosteron ligga i mitten av referens, 20-25 är med andra ord ett fullt acceptabelt dalvärde och hur tänker du dig att man ska ta en lägre dosering när tillverkaren uttryckligen säger att man inte får ändra doseringen utan alltid ska ta 4ml?
Var hittar du den riktlinjen? Vad han skulle ha gjort? Vet inte, inte skjuta testo E och knapra adex samtidigt kanske. Ingen aning. Är bara nyfiken på hur hans kurva kan ha sett ut. Först toppar serumnivån dag 7 (eller var det 10? Han skriver lite olika. Även toppvärdet pendlar mellan 60 och 85 i hans olika inlägg) - för att sedan sönderfalla exponentiellt? Peaken kan inte ha varat länge alls på den nivån. Då hade det inte funnits substans kvar i kroppen för att utsöndras under hela perioden fram tills dagen innan nästa injektion. Detta går alltså emot hela den molekylära metaboliseringsprincipen för testosteronundekanoat. Förstår du hur jag menar?

Citat:
saknar relevans.
Knappast!! Klart det är relevant huruvida hans 80 nmol/L var efter första injektion eller efter ett antal överlappande injektioner. Om det nu var så att hans dalvärde konsekvent låg på 20-25 nmol/L innan varje injektion, eller vad det nu var, då hade det kanske varit mindre intressnat. Men vad jag kan se handlar detta dalvärde endast om en provtagning vid ett enda tillfälle. För varje injektion stegar ju dalvärdet upp, liksom toppvärdet - vilket är den enda förklaringen. Alternativt metaboliserar hans kropp testosteronet knasigt (dålig lever?) samtidigt som aromatiseringen surpresseras med AI.

Citat:
bortförklaringar & undanflykter, till syvende och sist så finns det gott om individer som peakar högt och det är ett problem.
Varför? Du ser väl själv vad han skriver. 1) Han "trycker extra testo för byggandet". 2) Han äter arimidex som (indirekt) ytterligare leder till ökad serumnivå. Jag tror på dig att det finns individer som peakar högt och att det självklart är ett problem. Men jag tror också att det finns förklaringar på allt.
Citera
2020-07-19, 21:49
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thephysique
Passar på att låna denna tråd lite nu. Har idag fått reda på provsvar ifrån mitt första prov sedan start utav TRT med Gel. Testo mättes två gånger och blev:

25 nmol
29 nmol
Östro mättes en gång med värde: 151

D.v.s något förhöjt, kliniken vill att jag gör ett nytt test om 8 veckor och sätter i värsta fall in en AI. Är detta något jag bör oroa mig över redan nu eller kan jag med gott samvete vänta det nya testet? Bör jag yrka på att få göra ett nytt test tidigare? Är livrädd för gyno och högt östro.

Har inte fått hem resultatet i brevlådan så vet inga andra värden än så länge men då dom inte opponerade sig om något annat värde utgår jag ifrån att det ser bra ut.

//phys
Bättre att prata med din klinik och berätta om dina farhågor än att sitta hemma och vänta på eventuella symptom (som du kanske inte ens får på den östro-nivån). Kanske kan dom säga något lugnande i stil med att de skriver recept om du nu skulle börja känna något (svullnad, ömhet i bröst, irritation).
Citera
2020-07-19, 23:01
Medlem
Citat:
Bättre att prata med din klinik och berätta om dina farhågor än att sitta hemma och vänta på eventuella symptom (som du kanske inte ens får på den östro-nivån). Kanske kan dom säga något lugnande i stil med att de skriver recept om du nu skulle börja känna något (svullnad, ömhet i bröst, irritation).

Tack för att du svarade. Ja den diskussionen har vi redan haft och dom har försäkrat mig om att dom skriver recept på saker om jag nu skulle behöva det. Det jag snarare är orolig över är om dom 8 veckorna tills nästa test är för lång tid, ponera att jag går med detta östro värde i 8 veckor till, vad kan det orsaka. Men å andra sidan är inte värdet skyhögt så jag kanske mest ska lugna mig och inte grubbla så mycket.

//phys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in