Citat:
Ursprungligen postat av
FlubberBlubber
Jag tror inte det är så himla bra att ha samma testonivåer dygnet runt eftersom det inte är naturligt, därav tror jag att en snabbare ester är bättre, precis som jag skrev till throttwell ovan. Man slipper också för högt östrogen eftersom testot aldrig är uppe och nosar på 30 - 70 Nmol, och således blir det knappt någon aromatisering alls. Man vill alltså ha ojämna nivåer under dagen, men inte utdraget i månader, och absolut inte så högt upp.
Med Nebido har man inte samma testosteronnivå hela dygnet. Om man exempelvis tränar hårt kommer serum nivån sjunka en aning, för att sedan höjas sakta när mer av testosteronet utsöndras. Hur många här har mätt serumnivåer flera gånger per dygn? Jag lovar dig att även med Nebido fluktuerar kurvan över varje dygn (även om den kanske inte peakar just på morgonen), men du har antagligen bara tittat på de utslätade graferna som visar genomsnitt.
Det är snarare mer onaturligt att ha "samma" nivåer vecka efter vecka, året om. Detta går emot mannens hormoncykler. Då pratar jag inte om dygnsvariationer utan variationer som sträcker sig över perioder, veckor/månader, eller olika säsonger på året (källa
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3494403/). Men visst, forskningen är splittrad även här, men ANTAGLIGEN har acceptansen, eller snarare avsaknaden, för att detta finns hos män med normen och uppfattningen om hur en man ska vara (dvs. inte vara "hormonell" som en pms-tant). Oavsett tycker jag vi kan komma överens om att ni som förespråkar snabba estrar för TRT inte vet med säkerhet hur ni kommer att må när ni är 70-80 år.
Kan man ligga så högt som 70 nmol/L av Nebido? Enligt denna graf ligger man som högst mellan 15 och 28 (en vecka efter injektion):
https://hcp.nebido.com/sites/g/files/blfpry596/files/2019-08/figure_8.jpg
Inte heller efter upprepade injektioner kommer man upp i den nivå du pratar om:
https://hcp.nebido.com/sites/g/files/blfpry596/files/2019-07/figure_12.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av
FlubberBlubber
Sen är det betydligt lättare att testa olika doser och hitta sin sweetspot med en snabb ester. Jag kan köra en dos i 1 vecka för att sedan testa en annan dos i 1 vecka. Det går inte alls med Nebido eftersom halveringstiden är så lång. Egentligen skulle man vilja att du återkommer när du provat Nebido i ca 1 år. Misstänker att du skulle vara mer ödmjuk då

Nä men skämt å sido, jag vill ingen nåt illa, utan vill bara hjälpa folk att må bra.
Absolut, om man är ute efter att må bra så snabbt som möjligt så är det ju en fördel om man kan administrera dos ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlubberBlubber
Min läkare ville inte ändra intervallen alls, vilket var synd eftersom dosering verkar vara väldigt individuellt. Och efter ett år med antingen för högt östro eller kraschat östro, trots extremt små mängder AI, så gav jag upp och nu mår jag faktiskt bättre än någonsin. Mitt enda mål är att ha normal energi om dagarna och att kunna jobba som man gjorde för 3 år sedan. Du verkar vara lite negativt inställd till att prova olika preparat, så som DHEA och Pregnenolon, varför det?, det är ingen narkotika
Jag är inte negativt inställd till det. Däremot står jag för att isolera en parameter i taget, under en rättvis tidsperiod, om man nu ska dra slutsatser att ett och endast ett preparat är boven i dramat till att man eventuellt mår dåligt.
Edit: Jag har rätt och du har fel