2021-02-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlRabe
Bara 6 månader. Så jag ska vänta lite till för att se om det stabiliserar sig. Mår som en kung vecka 1-2-3, mår bra vecka 4-5. Sedan omkring vecka 6-7 kommer en rejäl dipp. Inte så mycket psykiskt utan jag blir trött. Måste sova på eftermiddagen. Men det positiva är att dessa svackor kommer senare och senare. Så om ett år kanske jag inte känner några svackor alls.

Mitt experiment med extrainjektion får vänta. Tänkte att en tillförsel på 100-200ml vecka 5 kunde överbrygga svackan på slutet. Men det kanske är mer riskabelt.

Det kan ta upp till 2 år innan nivåerna stabiliserar sig. Du har allt att tjäna på att följa läkarens protokoll. Om du börjar fulfixa vid sidan om är det stor chans att det blir fel när läkaren ska korrigera intervallet.
Citera
2021-02-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoCypionate
Du får skriva lite fler inlägg så kan du snart PM:a

1. Tvätta rent händer och ytan där du ska hålla på med ampullen och sprutorna.
2. Bryt ampullen, finns instruktioner på Youtube om man aldrig gjort det, man blir bättre på det med tiden.
3. Ha de pumpar med kanyl redo du ska fördela oljan i. Sug sedan upp 0,25ml i vardera pump, jobba bort ev. luft (dvs få luften till kanylen och tryck försiktigt ut den, det gör ingenting om det skulle vara lite luft i när du injicerar, så vaskar du mycket olja när du försöker så är det okej att låta luften va kvar.) Avsluta med att sätta på skyddskorken på kanylen försiktigt.
4. Förvaras förslagsvis i fryspåse i kylskåpet.

Observera att det kan bli något litet svinn på oljan när du fördelar den lilla mängden på fyra injektioner, t.ex. kanske du bara får fram 0,15ml till den sista pumpen. Isåfall fyll på resten från ny ampull när du använt upp de tre korrekt fyllda pumparna. Personligen suger jag upp oljan med 23G blå nål 30mm längd, hur lång och grov kanyl man använder är smaksak.

Tack för input, Jo får skriva mer : )

Det finns gammal erfarenhet kring derhära.. nu är det mer hur man delar upp det på ett säkert sätt, men det börjar klarna.

Men bara för att det ska kunna gå att räkna ut på ett ungefär vad behövs så tänker jag såhär; man kan ju använda samma uppsugningsnål till alla 4 pumpar, man suger upp, tar bort nålen sätter dit på ny pump suger upp etc.

Sen sätter man dit nya injektionsnålar på alla inkl de som ska ligga, låter ju inte så bra att låta nålen man suger upp med ligga och använda till injekt?
Finns det ngn särskild anledning att man ska jobba bort luften direkt? Tänker att man kan göra det när man väl ska injecera med?

Supertacksam för all input man får, tycker det är viktigt att man är noga med hanteringen så bättre fråga på...
Citera
2021-02-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoCypionate
Du får skriva lite fler inlägg så kan du snart PM:a

1. Tvätta rent händer och ytan där du ska hålla på med ampullen och sprutorna.
2. Bryt ampullen, finns instruktioner på Youtube om man aldrig gjort det, man blir bättre på det med tiden.
3. Ha de pumpar med kanyl redo du ska fördela oljan i. Sug sedan upp 0,25ml i vardera pump, jobba bort ev. luft (dvs få luften till kanylen och tryck försiktigt ut den, det gör ingenting om det skulle vara lite luft i när du injicerar, så vaskar du mycket olja när du försöker så är det okej att låta luften va kvar.) Avsluta med att sätta på skyddskorken på kanylen försiktigt.
4. Förvaras förslagsvis i fryspåse i kylskåpet.

Observera att det kan bli något litet svinn på oljan när du fördelar den lilla mängden på fyra injektioner, t.ex. kanske du bara får fram 0,15ml till den sista pumpen. Isåfall fyll på resten från ny ampull när du använt upp de tre korrekt fyllda pumparna. Personligen suger jag upp oljan med 23G blå nål 30mm längd, hur lång och grov kanyl man använder är smaksak.

Kanske inte ska krångla till det för mycket heller, såg att du körde 125 var 5e dag, under här fallet gäller det test c, kanske också skulle börja på 125 var 5e dag, 62,5 2ggr per vecka kanske blir i underkant.

Tror 125 var 5e dag kan vara en bra startdos eller hur? Allt handlar bara om att få ökat välmående MEN gör ju inget om det blir roligare på gymmet : ) och isf behöver man ju bara splitta en amp på 2 doser vilket blir ganska enkelt.
Citera
2021-02-28, 14:33
Medlem
TestoCypionates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseBengt
Men bara för att det ska kunna gå att räkna ut på ett ungefär vad behövs så tänker jag såhär; man kan ju använda samma uppsugningsnål till alla 4 pumpar, man suger upp, tar bort nålen sätter dit på ny pump suger upp etc.

Sen sätter man dit nya injektionsnålar på alla inkl de som ska ligga, låter ju inte så bra att låta nålen man suger upp med ligga och använda till injekt?
Finns det ngn särskild anledning att man ska jobba bort luften direkt? Tänker att man kan göra det när man väl ska injecera med?

..
Ja du kan köra en nål till att suga upp oljan med och sen sätta nya kanyler till vardera pump.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseBengt
Kanske inte ska krångla till det för mycket heller, såg att du körde 125 var 5e dag, under här fallet gäller det test c, kanske också skulle börja på 125 var 5e dag, 62,5 2ggr per vecka kanske blir i underkant.

Tror 125 var 5e dag kan vara en bra startdos eller hur? Allt handlar bara om att få ökat välmående MEN gör ju inget om det blir roligare på gymmet : ) och isf behöver man ju bara splitta en amp på 2 doser vilket blir ganska enkelt.
testo E eller C fungerar väldigt lika, så det ska nog funka att köra samma upplägg oavsett vilken Ester av dessa man har.
Ja du kan absolut börja med 125mg var 5e dag, jag tror mitt märke jag använder är något underdoserat. Men man får testa sig fram helt enkelt och ta blodprov efter en viss för att veta säkert.
Citera
2021-03-01, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Todo666
Vad ligger du i östrogen på den dosen samt shbg ?

Shbg låga 3,2 ((har alltid haft lågt, aldrig över 10)
E2 44 (< 160)
Citera
2021-03-01, 10:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelCorleone
Shbg låga 3,2 ((har alltid haft lågt, aldrig över 10)
E2 44 (< 160)
Östradiol är såpass lågt att enbart det kan leda till olika problem, ang lågt shbg har du hypotyreos kanske?
Citera
2021-03-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitM
Nu har jag varit och kontrollerat mina nivåer via werlabs:
- S-LH 9,4
- S-testosteron 12nmol/L
- S-SHBG. 77 nmol/LL

Fritt testosteron 0,13 nmol/L

Vad tror ni, kommer man få nån hjälp av svensk sjukvård med dessa nivåer?
Kan även tillägga att proverna är "ärliga" med fasta, rätt tidpunkt osv för att optimera provresultatet.

Mvh
En uppdatering nästan 2år senare, prov via Werlabs:
-S-LH 3,7
-S- testosteron 20nmol/L
-S-SHBG 39nmol/LL

Är det värt att gå på en egenkomponerad TRT med dessa värden när man är 50år gammal eller
borde man avvakta?

Mvh
Citera
2021-03-01, 13:25
Medlem
Citat:
-S-LH 3,7
-S- testosteron 20nmol/L
-S-SHBG 39nmol/LL

Är det värt att gå på en egenkomponerad TRT med dessa värden när man är 50år gammal eller
borde man avvakta?

Mvh
Jag kan även informera om att jag tränar ganska mycket och är ganska stark
Kanske det är så enkelt att livet inte är roligare än såhär

Mvh
Citera
2021-03-01, 16:07
Medlem
Citat:
-S-LH 3,7
-S- testosteron 20nmol/L
-S-SHBG 39nmol/LL

borde man avvakta?

Mvh

Då dina värden är helt normala och det är målet med TRT är det väl egentligen en kur du är intresserad av?
Citera
2021-03-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Då dina värden är helt normala och det är målet med TRT är det väl egentligen en kur du är intresserad av?
Jag blev nog lite överentusiastisk över mina normala värden, då jag tidigare varit ordentlig sjuk i Leukemi med riktigt dåliga testosteronvärden, därav mina skrivelse i tråden.
Jag kommer inte att kura, däremot kommer jag hålla koll på mina värden via werlabs och skulle det visa sig senare att det blir sämre så skulle jag inte tveka att göra en egenkomponerad TRT behandling utifrån den informationen som finns tillgänglig.

Mvh
Citera
2021-03-01, 22:25
Avslutad
Fick svar från vårdcentralen idag på mitt blodprov och hade följande värden.

LH 4,3
SHBG 18
Testosteron 10
PSA 0,3

Vad innebär detta för mig?
Bör jag få hjälp med något från sjukvården?
Citera
2021-03-01, 23:19
Medlem
När har man som högst resp. lägst test-nivå mellan två Nebido-injektioner?

Lägst antar jag är precis innan nästa injektion. Men högst, är det en vecka eftet injektion?

Kanske lite individuell variation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in