2008-03-15, 16:52
Medlem
Rauzs avatar
En bra minnesregel för när man ska använda "Du" eller "Ni" är att aldrig säga "Ni".
Du-reformen infördes för snart 40 år sen nu. Punkt fucking slut.
Citera
2008-03-15, 16:53
Medlem
Heinzes avatar
En på jobbet skulle bli kränkt (för att använda ett populärt ord) om en kassörska skulle "dua" honom då de inte är bekanta. Niandet skulle han se som god uppfostran.

Det finns således inga rätt eller fel, om du tycker det är så jäkla jobbigt att bli niad får du väl byta butik.

Grattis till ett för övrigt problemfritt liv föresten, om du ens orkar lägga energi på det så måste du ha det förbannat bra.
Citera
2008-03-15, 17:23
Bannlyst
Du e ju dum i huvet. Hon är artig när hon niar dig och du borde bli glad och vara artig tillbaks, istället känner du dig kränkt? Hur fan tänker du egentligen?
Citera
2008-03-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
En på jobbet skulle bli kränkt (för att använda ett populärt ord) om en kassörska skulle "dua" honom då de inte är bekanta. Niandet skulle han se som god uppfostran.

Jag håller helt med honom. Är man inte bekant ska man inte dua eller tala till personen med förnamn. I mataffärer kan det kanske vara lite svårt med det senare då de flesta har namnskyltar med förnamnet på.
Citera
2008-03-15, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alkohol
Du e ju dum i huvet. Hon är artig när hon niar dig och du borde bli glad och vara artig tillbaks, istället känner du dig kränkt? Hur fan tänker du egentligen?

Jag tänker att det är oartigt att nia, en åsikt jag inte är ensam om.
Ett du innebär att man ser varandra som jämlika, ett ni markerar ett avståndstagande och att man inte erkänner den man pratar med som en människa på samma nivå som en själv.
Jag vet att det finns barn som tror att det är artigt att säga ni, men detta är och har alltid varit ett sätt att markera avstånd och förakt.

p.s.
med barn avser jag här och framgent alla under 25 och andra som känner sig träffade.
d.s.
Citera
2008-03-15, 17:37
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Jag håller helt med honom. Är man inte bekant ska man inte dua eller tala till personen med förnamn. I mataffärer kan det kanske vara lite svårt med det senare då de flesta har namnskyltar med förnamnet på.
Vad har du fått det här ifrån? Man säger inte Ni längre!
Det är bara ungar i service-yrken som fått för sig att det är artigt att börja säga så de senaste åren.
Citera
2008-03-15, 17:45
Medlem
core_s avatar
Ja det kunde man ju bara ge sig självaste fan på. En till tråd där kassaarbetare får skit för noll och ingenting.

Gå till de stora kejdornas självbetjäning om det nu är så förbannat jobbigt att behöva stå ut med att folk är artiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Vad har du fått det här ifrån? Man säger inte Ni längre!
Det är bara ungar i service-yrken som fått för sig att det är artigt att börja säga så de senaste åren.

Långt ifrån bara unga, vilket du också hade märkt om du hade tänkt på det.
Citera
2008-03-15, 17:51
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Ja det kunde man ju bara ge sig självaste fan på. En till tråd där kassaarbetare får skit för noll och ingenting.

Gå till de stora kejdornas självbetjäning om det nu är så förbannat jobbigt att behöva stå ut med att folk är artiga.

Ingen skillnad på var folk säger Ni, lika vanligt på Ica som på lilla klädbutiken.

Främst unga, spelar ingen roll för det är lika korkat hur gammal man än är. Dock kan man ju tycka att de äldre borde veta bättre eftersom reformen är nästan lika gammal som högertrafiken i Sverige.
Citera
2008-03-15, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av core_

Men inser du inte att de flesta uppfattar det tvärtom som ytterst ohövligt att nia.
Ni som jobbar i servicebranscher, diskuteras aldrig detta på personalmöten?
Citera
2008-03-15, 18:13
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Som redan nämnts så är det inte hövligt att nia någon, snarare tvärtom. Det kan hända att folk tror att det är hövligt eftersom det är gammaldags, men det gör det inte sant. Hur skulle det se ut om folk som ville visa sig lite bättre på bilkörning än andra körde på vänster sida eftersom det var så man gjorde förr?

Mellan ni-reformen och du-reformen var det ni som gällde för att inte vara oartig. Knappt 70 år alltså.

Här uttalar sig Magdalena Ribbing (facit) om saken:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=299&a=704522&viewAll=true
Citera
2008-03-15, 20:54
Medlem
hårdkårs avatar
ArneArneArneArn: Det är inte en Hemköp öster om Stockholm du handlar i?

Har också blivit niad, vill boxa dem på snoken.
Citera
2008-03-15, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Det började en ny kassörska i mitt närbelägnaste mataffär för någon månad sedan. Jag handlar där nästan varje dag och jag blir alltmer irriterad på att hon insisterar på att nia mig, "Vill ni ha kvittot?", "Varsågoda" ,etc.

Skall jag försöka påtala för henne hur kränkande och sårande det är att bli niad eller skall jag bara tiga och lida.
Ett alternativ som jag allvarligt funderar på är att byta affär, men nästa mataffär är en kilometer längre bort och med sämre sortiment.

Vad kommer alla dessa idioter ifrån?
Förstår de inte att jag vill bli behandlad som en jämlike?

Jan Guillo blir vansinnig om en kassör/kassörska niar han. En kompis gjorde det på en mack och gubben for i taket och gapade utav helvete och vrålade om klassamhällen och diverse annat ovidkommande kommunisttjafs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in