2008-02-16, 08:44
Medlem
Omöjlighet att kunden ska få plocka på sig plastkassar gratis, trots reklamen affären får. Producenten för avfallspåsar skulle gå i konkurs inom en snar framtid och affären ifråga skulle kompensera förlorade intäkter med höjda matpriser. Skulle egentligen inte gynna någon i slutänden.

Många av oss som storhandlar ex. på Ica-maxi köper på sig ett antal pappkassar som kan återanvändas till x antal inköp för att till slut användas till att lägga gamla tidningar/pantburkar i...

Elr varför inte tygkasse?
Citera
2008-02-16, 08:46
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattie_Gr
Om jag sparar ett par kronor så tjänar jag ju några spänn? pajas

Ja, då har du visat din nivå vad gäller ordförståelse. Nej, det gör du inte.

Tjänar du dom innebär det att du får en viss summa du ej hade förut, förslagsvis genom arbete.
Sparar gör du om du unvdiker en utgift och behåller de pengar du har.
Citera
2008-02-16, 08:54
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Skulle påspriset vara dolt har jag en liten känsla av att det kommer gå åt avsevärt många fler påsar.

Kund köper ett paket möjlk: "Oj, bäst att ta två påsar ifall den ena går sönder. Kan ju vara bra att ha en extra också...". Dvs. det skulle inte fungera.

Det fungerar alldeles utmärkt.
Man ger påsar istället för att låta kunden ta själv.
Det är fullt tillåtet med dolda kostnader.

Det handlar inte om att luras, det handlar om att kunden och affären är nöjda i slutändan.
Det finns massor av exempel på dolda kostnader, ingenting är gratis även om vissa tror det.
Citera
2008-02-16, 09:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Om jag sparar ett par kronor så tjänar jag ju några spänn? pajas
Man ska vara försiktig med att använda den där smileyn. Det ser så konstigt ut när man använder den mot andra medlemmar när man har helt fel själv...
Citera
2008-02-16, 17:10
Medlem
Reflexivitets avatar
Har själv alltid antagit att det är så att folk glömmer att ta påsar. Tror inte att det är så många som satt det i system.

Dock så har jag ALDRIG sett att någon behövt betala för en påse när de har glömt att ta en. Har funderat över om det kanske är en policy alla affärer har att de i sådana fall kan ge bort påsar gratis. Annars så borde inte kassapersonalen ha rätt att på eget bevåg GE BORT varor.

Min egen teori som jag enbart baserar på egna tankar är att de flesta butiker har som policy att alltid ge bort påsar när folk glömmer ta dessa för att skapa en positiv inställning till butiken. Alternativt att det kan vara tidssparande om det är en ny kund på gång.

Ni som jobbar i affär, har ni fått särskilda direktiv om att ge bort påsor när folk glömmer?
Citera
2008-02-17, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Man ska vara försiktig med att använda den där smileyn. Det ser så konstigt ut när man använder den mot andra medlemmar när man har helt fel själv...
Ähh skit samma! Jag lämnar denna diskution nu.
Citera
2008-02-18, 03:39
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ähh skit samma! Jag lämnar denna diskution nu.
Som förlorare
Citera
2008-03-15, 15:08
Bannlyst
Niande kassörskor- Vad göra?

Det började en ny kassörska i mitt närbelägnaste mataffär för någon månad sedan. Jag handlar där nästan varje dag och jag blir alltmer irriterad på att hon insisterar på att nia mig, "Vill ni ha kvittot?", "Varsågoda" ,etc.

Skall jag försöka påtala för henne hur kränkande och sårande det är att bli niad eller skall jag bara tiga och lida.
Ett alternativ som jag allvarligt funderar på är att byta affär, men nästa mataffär är en kilometer längre bort och med sämre sortiment.

Vad kommer alla dessa idioter ifrån?
Förstår de inte att jag vill bli behandlad som en jämlike?
Citera
2008-03-15, 15:35
Medlem
Jag säger alltid "ni" till en föreståndare. Anledningen är att jag tilltalar honom som representant för ett företag, inte som privatperson och på ett företag så är det oftast flera personer som jobbar där... ergo "ni som ett företag"... ställer jag däremot en fråga direkt till denne föreståndare så blir det således "du har själv inte..."

Att bli "niad" av en kassörska är faktiskt samma sak... hon tilltalar mig som en kund... och butiker har många kunder... hon adresserar alltså inte mig som privatperson...
Citera
2008-03-15, 15:35
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Säg "tack kassörskan" och nicka. Nej men vad är det som är kränkande med det? Skulle inte ens ha noterat det nästan.
Citera
2008-03-15, 15:39
Medlem
jerkuss avatar
När jag var kassör hade jag svårt att bestämma mig för vilka jag skulle nia och vilka jag skulle dua, samt om jag skulle göra det alls. Lösningen blev att göra det på känn. Men de som inte uppskattade det sa ifrån, och då slutade ju jag. No offence liksom, de ville bara inte ha det så. Säg till henne, fast vänligt. Tänk på att hon bara vill väl.
Citera
2008-03-15, 16:43
Moderator
Humbugs avatar
Ett svar som min far brukade köra med var

"Du kan säga du till mig, jag har inte löss"

Jag tycker det är ganska trevligt att bli niad. Det får mig att känna mig lite speciellt. Önskar att fler niade mig. Det hjälper dessutom till att hålla distans mot människor, något jag tycker är oerhört viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in